Jag har tappat lusten..

elfi

Trådstartare
Jag känner verkligen hur jag har tappat lusten för att träna nu. Red ut idag, och på hemvägen satt jag och tänkte på hur fantastisk Filipus har blivit "tack vare" min träning. Men nu känner jag ingen lust alls längre att träna, och jag ska snart flytta. :(

När jag red för min dressyrtränare på såna där stora bruna pållar (hbl) red jag upp till MSV rörelser, och vad bra jag mådde, jag fick till och med ett stipendium för min utveckling inom ridsporten. Lärde även Filipus det ena efter det andra och tänkte att det och det kan jag ha med i våran träning. Jag verkligen njöt över att träna Filipus då och han njöt av den träningen, han som annars brukade hata att gå på banan, blev som en annan häst. Då fick jag även en ny "tränare", nämligen min kusin som haft islandshästar väldigt länge, och tränat för dom flesta och tävlat ganska mkt med mera, och hon gjorde underverk på min pålle. Från att ha varit grisepassare och 2-gångare fick han till 4 separata gångarter, och min sits och inverkan på Filipus blev mkt bättre. Första gången hon red honom stod jag och grät. Min Filipus travade på en raksträcka - i form. Nu travar han 2-3 steg - men formen, den försvann nånstans längs vägen..

Efter att min kusin tagit sig an mig och Filipus gick han såhär bra:

Nu är allt borta.

Efter att ha slutat rida för alla mina tränare har jag ingen lust att träna, motivationen är helt borta nu och jag får panik. Om 20 dagar börjar jag på Wången, och tänk om min motivation fortsätter vara borta då? :crazy:
Jag och mamma diskuterade försäljning, men jag sa att den dagen jag släpper taget om Filipus är den dag han får somna in..

Helt onödig tråd, det enda jag behöver är lite pepp och goda råd!

Sv: Jag har tappat lusten..

Sådär kände jag också en period ("Näe.. Nu lägger jag ner det här..")
Men så en dag så red jag och Lúkas bara dansade fram. (Vart nu den dansen tog vägen :D)
och då fick jag motivationen tillbaka, var helt tårögd.. Den gången tänker jag på många gånger!!
Man får helt enkelt välja vad man vill.. Vi är på väg uppåt igen, sakta men säkert. :)

Sådär kände jag också en period ("Näe.. Nu lägger jag ner det här..")
Men så en dag så red jag och Lúkas bara dansade fram. (Vart nu den dansen tog vägen :D)
och då fick jag motivationen tillbaka, var helt tårögd.. Den gången tänker jag på många gånger!!
Man får helt enkelt välja vad man vill.. Vi är på väg uppåt igen, sakta men säkert. :)

Åh, vad härligt. Jag vill också känna den där "dansen" nu, jag behöver det. Men den känslan, när hästen går så bra, den kan man leva på länge :D

Du är inte ensam om att komma i svackor. Det kommer alla i, förr eller senare. Tycker du att det är kämpigt med ridningen och träningen, ställ av honom. Några dagar kanske räcker, eller två veckor - det är så individuellt. Ridningen blir ju inte kul om du tycker det är trist, eller hur?

Pepp-kramar!

Du är inte ensam om att komma i svackor. Det kommer alla i, förr eller senare. Tycker du att det är kämpigt med ridningen och träningen, ställ av honom. Några dagar kanske räcker, eller två veckor - det är så individuellt. Ridningen blir ju inte kul om du tycker det är trist, eller hur?

Pepp-kramar!

Och där är första problemet, han går inte att ställa av.. :( En dag, ja det går - men två veckor då blir han knäpp och för het för min del och sen fungerar ingenting.. :( Ställde av honom för nåt år sen, en längre period och det slutade med att jag hamnade på sjukhus pga ridolycka (spricka i en led i ryggen, därav min ryggskada).

Tack för pepp-kramarna! Det behövs! :)

Jag förstår hur du känner. Men träna inte då? Ha bara kul med honom istället så du inte behöver känna någon press. Jag har inte ridit eller tränat Kjarni nu på jag vet inte hur många veckor, fem kanske? Så du är inte ensam:D

Jag förstår hur du känner. Men träna inte då? Ha bara kul med honom istället så du inte behöver känna någon press. Jag har inte ridit eller tränat Kjarni nu på jag vet inte hur många veckor, fem kanske? Så du är inte ensam:D

Men jag känner att jag kan inte skicka upp en "otränad" häst till en skola.. Jag red ut idag bara för att ha kul, slutade med att jag satt och kolla i skuggan hur tölten såg ut :o och det var ingen vacker syn. Imorgon ska jag ut i skogen igen och försöka ha kul, kanske hoppa några språng - det brukar jag och Filipus tycka om! :)

Du kan inte börja rida för nån igen då? Jag hade en rejäl svacka för några månader sen, allt var skit rent ut sagt. Till slut kunde ett träningspass sluta med att jag satt helt gråtfärdig på hästen och visste inte vad jag skulle ta mig till. Jag kunde inte heller bara rida ut och ha skoj, för om jag inte jobbar med pållan försämras gångarterna. Sen blev hon sommartjock och det blev jag förtvivlad över. Blev en ond cirkel; hon behövde ridas för att bli av med magen, men magen måste bli mindre för att sadeln inte skulle glida fram:mad:.
Då hade jag inte ridit för tränare på ett halvår. Och året innan detta (2007) var hästen sjuk till och från och det var en massa annat trist som hände. Innan hon blev sjuk gick hon sååå bra, men vi lyckades inte hitta tillbaka till varken det eller glädjen i att rida, kom aldrig riktigt ur skitåret -07.
Insåg att det här funkade ju inte i längden, så jag fick ut en jättebra tränare. Och på den timman sa det bara poff och så var motivationen tillbaka igen! Som trolleri:p! Så nu är ridningen rolig igen!

Du kan inte börja rida för nån igen då?

Det kan jag tyvärr inte.. Min kusin har flyttat ner till gbg, och dom andra tränarna på ridklubben har semster och vi har ingen transport. :( Finns inte så många islandshäst-tränare här, tyvärr.. :crazy:

Vi har nog alla varit i svackor.. Där man mer eller mindre har varit färdig att lägga av med sina fyrbenta vänner. Men det är lättare sagt en gjort.

Förstår att du känner lite press inför att få honom i form inför skolstarten men att bara ha kul med sin häst innebär inte att hästen blir otränad.
Ställ honom en vecka och vila från ridningen. Mys med honom och gör annat som är intressant. Tömkör, gå promenader i skogen och kanske träna nh. Bygg upp eran relation från marken, men se det inte som träning, utan mer som en trevlig tid tillsammans.
Sen när du väl sitter i sadeln igen kommer han ju inte i form och blir mer tränad bara för att du rider dressyr och tränar gångarter flera gånger i veckan. Utan rid ut i skogen, gärna barbacka och rejsa med honom. Galoppera, trava eller tölta långa sträckor. Bry dej inte om att han inte går rent och i form utan försök bara hitta framåtbjudningen! Lycka till med honom!

Va trist... Nu bor jag ju i södra Sverige och är van vid att det finns mängder med tränare, men jag förstår att det måste vara sämre med det uppe i Norrland.

Kanske du kan hitta nån som du åtminstone kan maila frågor/filmer till lite då och då? Det är ju alltid nåt, om man nu hittar nån som vill hjälpa en över nätet.

Ställ honom en vecka och vila från ridningen. Mys med honom och gör annat som är intressant. Tömkör, gå promenader i skogen och kanske träna nh. Bygg upp eran relation från marken, men se det inte som träning, utan mer som en trevlig tid tillsammans.
Sen när du väl sitter i sadeln igen kommer han ju inte i form och blir mer tränad bara för att du rider dressyr och tränar gångarter flera gånger i veckan. Utan rid ut i skogen, gärna barbacka och rejsa med honom. Galoppera, trava eller tölta långa sträckor. Bry dej inte om att han inte går rent och i form utan försök bara hitta framåtbjudningen! Lycka till med honom!

Tack så mkt för tipsen! Tömkörning går ju inte, då han är extremt bakskygg men jag tänkte ta och gå till våran "jaktstuga" nån dag, då tar jag nog med han på släp och kanske lite fika! :idea:

Åter igen, tack för tipsen!

Va trist... Nu bor jag ju i södra Sverige och är van vid att det finns mängder med tränare, men jag förstår att det måste vara sämre med det uppe i Norrland.

Kanske du kan hitta nån som du åtminstone kan maila frågor/filmer till lite då och då? Det är ju alltid nåt, om man nu hittar nån som vill hjälpa en över nätet.

Jag har letat som en tok efter "bra" tränare här uppe, och även mailat till några men fått bara till svar: Ring oss och boka en tid, vi tar emot alla ekipage! :( Jag tänkte leta lite längre ner i landet efter nån bättre tränare som kan hjälpa oss, men jag har inte hittat någon än.. Jag vet inte riktigt vad man ska titta på när man letar tränare, då mina har alltid funnits i närheten där jag bor, går man efter tränarens meriter eller vad andra tycker och tänker?

Ja, det är ju ett problem också, vilka är bra och vilka är mindre bra? Jag går mycket på vad folk som har liknande synsätt som jag, berättar.
Sen får man väl prova sig fram. Red för en landslagsryttare nån gång för några år sen och det funkade inte alls, även fast h*n är jätteduktig och jättetrevlig. Men jag och hästen passade inte med denne helt enkelt. Så det kan ju gå åt skogen även om de har bra meriter också...
Håller tummarna för att du hittar nån bra till slut:laugh:! Om inte annat borde det väl bli bättre när du börjar på skolan.

Nä, nu ska jag sova:D!

Jo, det förstås. Jag har haft turen med mina tränare inom dressyren har det klickat på en gång och likaså med min kusin.. Men jag ska prova mig fram, se om jag hittar någon som vill maila lite med mig.. Jag hoppas skolan har bra tränare, för isåfall kan man fortsätta träna för dom efter man slutat där uppe!

God natt :D

Man behöver ju itne ställa av han bara för man inte vill rida..
Löslongera, löshoppa, tömkör longera mm=)

Jag får svackor 1 gång om året oftast jan/feb då man är less på allt mörker och elände..

Då rider jag inte utan jobbar henne bara från marken, när hon gick på lösdrift fick hon vila 2 veckor så åkte jag ut 1 vecka sen vila 2 veckor..Efter såhär så kom lusten tillbaks=)

Och där är första problemet, han går inte att ställa av.. :( En dag, ja det går - men två veckor då blir han knäpp och för het för min del och sen fungerar ingenting.. :( Ställde av honom för nåt år sen, en längre period och det slutade med att jag hamnade på sjukhus pga ridolycka (spricka i en led i ryggen, därav min ryggskada).

Tack för pepp-kramarna! Det behövs! :)

Hur ställer du av honom? Får han bara gå i sin vanliga hage och ha det tråkigt förstår jag att han exploderar om han är en het häst. Det måste väl finnas stora beten och hagar även uppe i Norrland där han kan gå med många kompisar och busa så han gör av med överskottsenergin? Och du ger honom väl inget kraftfoder när du ställer av honom? (Eller åtminstone minska mängden ordentligt.)

Jag har en unghäst som jag gick lite för fort fram med, och han tappade gnistan helt. Det slutade med att jag fick "träningsförbud" ett helt år av min tränare, ett år när jag bara skulle göra roliga saker med min häst och det funkade. Den hästen funkar riktigt bra nu, även på paddock och bana. Dock saknas en del vilja, men det har dels med vikten att göra och dels med arvet.

När jag tappar sugen lite räcker det att jag åker och kollar på en tävling någonstans för att träningslusten ska komma tillbaka, eller rider för min tränare. Jag har störst kunskapsluckor vad det gäller "dressyrövningar", dvs ställa och flytta hästen och få den att gå med eftergift på tygeln i form och därför rider jag för en "vanlig" tränare som inte har förutfattade negativa meningar om islandshästen som ras.

Men tillåt dig att ha den här svackan nu! Man FÅR ha det... Försök att göra nåt som du inte gjort på länge om du inte kan ställa av honom; rid på långtur, klättra, longera, ta honom med som handhäst, leta nya ridvägar...

Du ska se det blir bra till slut!

Man behöver ju itne ställa av han bara för man inte vill rida..
Löslongera, löshoppa, tömkör longera mm=)

Jag får svackor 1 gång om året oftast jan/feb då man är less på allt mörker och elände..

Då rider jag inte utan jobbar henne bara från marken, när hon gick på lösdrift fick hon vila 2 veckor så åkte jag ut 1 vecka sen vila 2 veckor..Efter såhär så kom lusten tillbaks=)

Jo, jag har tänkt löshoppa honom någon dag, tömkörning går tyvärr inte pga att han är extremt bakskygg :( Idag blir det träning för hand, samt promenader överallt..

För mig är det tvärtom, det är på somrarna jag får svackor oftast, nu har jag haft svårt att rida ut också då jag har en bråkig sak ute i stallet som inte vill vara ensam länge så man får anpassa sig och hålla tidsschemat, vilket bara blir till en stressig ridtur. :(

Dagarna innan han ställs av skrittar jag ordentliga turer (gjorde det iaf förut) och sen får han gå i dom större hagarna tillsammans med min 7-åring som rör sig ganska mkt. Dock är min häst en sådan häst som inte vill röra sig i hagen, han kan busa lite ibland men för det mesta står han och äter eller ligger och vilar..
När han ställs av minskas även kraftfodergivan, han får enbart betfor på somrarna när jag rider som allra minst.. På vintern ökas kraftfodergivan för då rider jag mer och hårdare..

Det värsta av allt är, att jag inte får rida på långtur. :( Min 7-åring går inte längre att rida pga olika orsaker, och hon kan inte vara ensam så det krävs lååång planering innan man kan rida ut på en tur som är längre än en timme. :( Men vi ska ta en promenad idag, och träna lite för hand och så ska jag göra resten av veckan. :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 744
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 220
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka