Jag har svårt med rätt sittben

matildamilton

Trådstartare
När jag travar och rider lätt hamnar jag ofta på fel sittben. Jag tycker att det är svårt att se när jag ska stå och sitta ner genom att kolla på hästens framben. Vad kan jag göra för att bli bättre på att rida på rätt ben:confused:
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Behöver du kolla hela tiden när du rider vilket sittben du använder? Eller är det bara ibland när du byter? Jag försöka byta sittben då och då även om jag alltid rider ute. Men det är ju inte betungande för det eftersom jag bara kikar neråt en gång för att se om jag är rätt och sen följer jag bara rytmen för att fortsätta.

Vet inte om jag är fel ute, eller om det var till någon hjälp. :)
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Be någon (som kan se när du rider korrekt om du blir osäker) longera hästen när du rider på volt, rid först med fel sittben och blunda och rid sedan med rätt ben och försök känna hästens rörelser och skillnaden :)
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Att rida och bli longerad är svårt då jag inte har egen häst, rider bara på ridskola.
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Har du pratat med din ridlärare om att du tycker det är svårt? Hon kanske har några tips och kan hjälpa dig? :)
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Jag tycker att det är lättast att tänka "sitt ner när ytter fram är på väg bakåt" :)
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Jag tycker att hela hästen och min kropp känns sne när jag sitter på fel sittben, som att rörelsen jag gör uppåt vrids. Vet inte om det bara är jag som känner så, men iaf ;) Annars tänker jag alltid att när ytter fram lyfter från marken lyfter jag från sadeln, när ytter fram sätts ner i marken sätter jag mig ner osv osv.

Kommer ihåg att när jag gick på ridskola och vi skulle lära oss att rida på rätt sittben frågade ridläraren oss med jämna mellanrum om vi satt på rätt sittben, och så svarade var och en ja eller nej, och blev sedan korrigerade eller berömda. Till slut lärde jag mig hur det kändes när det var rätt och fel, jämförde känslan som fanns när ridläraren sa att jag red på fel sittben med känslan som fanns när jag gjorde rätt.

Ursäktar för ett väldigt flummigt inlägg, skyller på att klockan är 00:59 ;) Hoppas att det är till någon hjälp iaf!
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Jag tycker också att du ska fråga din instruktör om tips. Ett tips är att du ska träna i skritt att titta vilket framben som är i marken, där går det ju långsammade då blir det lättare. Titta ner och tänk sitt, sitt, sitt... varje gång det yttre frambenet är i marken. Sen gör du likadant i trav.
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

jo det känns ju jätteavigt när man sitter på fel, men innan man lärt sig känns det ingen skillnad. Som du själv sa, du lärde dig att känna skillnaden.
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Alla har vi lärt oss olika men så som jag har lärt mig är att titta på bogarna/benen. När inner ben är på väg bakåt så ställer jag mig upp :) och det ser man på boken när benet är på väg bakåt!

Lite luddigt men så gör jag! Men som andra säger så känns det jätteavigt när man sitter på fel sittben. Kanske krävs lite träning för att känna?
Be någon titta på dig från marken och säga när du sitter rätt och då kan du titta på hur bogarna rör sig :)
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Det är nog tyvärr enda lösningen, att kika ner och se att då ytter framben går fram ska du stå upp. Då man har koll på takt och balans behöver man sen bara kolla av det en gång då man sätter igång, sen är det attans i mig svårare att råka byta än vad det är att hålla sig till rätt!
Att sen byta sittben var gång man byter varv kommer ligga i ryggmärgen! men tyvärr tjuvkikar jag ännu ibland efter 20 år i sadeln :) Träna på bara !
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

Ett tips också när man byter sittben är att sitta ner två steg, och sen rida lätt igen. Jag brukar tänka: 1-2 och upp igen! :)
 
Sv: Jag har svårt med rätt sittben

kl*

När man rider ut kan man rida upp, uppe, ner. Alltså byta sittben i varje steg. Det krävs en del balans men det är bra träning :)
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp