Jag har jättemånga frågor!!!

T

theresa

Jag blev medlem igar, men har tillbringat manga timmar kikandes pa olika forum.
Bor sen manga ar utomlands och driver en liten ranch med hastar for turistridning. Har tvingas man losa mycket saker framfor allt inom "varden" med egna losningar och vad jag kunde lasa om appelcidervinager etc mot flugor och mygg skall jag prova redan imorgon bitti!!! Jag vill ha mera bra tips...allt fran mera "ihopkok" mot sma sar till ?? vad vet jag...Sa alla ni som har nat bra tips: Skriv ner dem!!!!

Min nasta fraga ar...jag har en kompis som kommer hit och halsar pa mig snart och hon kan ta med sig nagra sma saker extra i bagaget..vad skall jag be om? Det finns visst nat som heter Skillingaryds salvan som skall vara bra mot allt?? Finns det nat annat? Funkar Switch..bra mot fastingar? Har har vi invasion aret om och att plocka bort varje fasting ar otankbart. Jag blir tvungen att spreja hastarna med ett gift overallt dar de sitter...sa Switch later ju fantastiskt om det racker med en rand pa rygggen! Ar det dyrt? Var finns det? Ar forpackingen stor?

Sa borja fundera dar hemma pa bra tips och ideer..allt intreserar mig!!!!

Soliga halsningar fran Dominikanska republiken!

Swirch-förpackningen är ungefär stor som ett paket florsocker eler potatismjöl. Vet inte priset tyvärr.

vet ju inte om ni har hund men om ni har så är väl färtingar ett problem även där.

Det finns ett fästinghalsband som man får recept till hos veterinären och som ska vara jättebra. ett halsband ska vara 6 månader. Har också viss effekt mot loppor och andra kryp.

Dominikanska republiken - låter spännande! :)

Apropå tips och så; det finns väl hästar där sen tidigare och därmed hästkarlar - anställ en sådan, han kan nog det mesta om huskurer som passar där.
Du kanske har roliga tips på huskurer därifrån sen, till oss i Norden.

Be kompisen ta med en pipande termometer, det kan inte jag klara mig utan!

Hälsningar P

Har ni mkt andra insekter (mygg etc), så skulle jag köpt med mig ett flugtäcke. Jag köpte det billiga som finns på www.borjes-tingsryd.se
Även flughuvor kan vara idé att skaffa.

Jag köpte alusprej som man har på småsår (blir som en extra "skorpa"), när jag var i spanien. Overderligt i varmt klimat :cool: Finns dock inte i sverige..

Jag betalade 325:- för Switch, liten förpackning men dryg. 40 ml (på stor häst)ska man ha på hästen och för att hålla fästingar borta ska man upprepa var 4:e vecka. Flaskan innehåller 250 ml, så den räcker alltså 6 månader.
50:-/månad alltså, inte speciellt dyrt för att hålla skitsjukdomar som borrelia och erlichias borta!

Vitlök!!!!
Ges i både fodret och kan om man blandar det med äppelcidervinäger sprayas på hästarna.
Fästingarna tycker inte om vitlök!!

Skillingarydssalvan är kanon! :)
Min mammas häst hade envis mugg för några år sen, och det försvann på EN dag :eek: :)
Procell (ett "l"?) är en KANONSALVA, mot små sår m.m.
Liten tub & dyr, men tusan så bra den är! :)

Tusen tack for svaren Det verkar som jag far be om skillingarydssalva och Switch!
Som nan skrev, "anstall en hastkarl"..jovisst har vi det men har jobbar man efter manga "forlegna" metoder...och har inte kommit sa langt i utvecklingen.
Missforsta mig inte, snalla...saklart har killarna har massvis med kunskaper och slar mig med hastlangder i kunnande men manga ganger tycker jag att djuren utsatts for lite onodiga saker. Till exempel for fastingar tvingas vi speja dem nastan varje manad over hela kroppen men ett svinstarkt gift..som dodar allt inom rackhall. Bara jag visar mig pa stallplanen men sprejflaskan utbryter vild forskrackelse!!! Om switch funkar sa later det nastan for bra for att vara sant!!!

Har finns nastan inga butiker att handla mediciner eller saker i...vi ligger tror jag ca 50 ar efter er i utvecklingen!
Har gors en sarsalva av innehallet i gamla batterier ( det svarta pulvret)blandat med farsk aloe vera..vad tror ni om det?
Tro´t eller ej men det funkar bra mot skavsar etc. Har ofta funderat pa om det ar sa nyttigt och ska nu bestalla skillingarydsalva att prova!
SA, tusen tack for ideerna och "mottager tacksamt flera"...
:idea:
soliga halsningar Theresa

Ur ekonomisk synpunkt så är väl vitlökspulver billigast i längden,ger man vitlök dagligen så är det inte många fästingar som vill krypa på hästarna.De funkar också mot snuva etc så det är ett bra alternativ till många saker på samma gång.Tjärsalva är också ett bra tips du redan fått.Det kan man använda till det mesta och håller flugorna borta.Jag brukar ta en klick i öronen så slipper de småkrypen däri också.Likaså runt juver och skap.

Hej..tjarsalva..da tanker jag pa de stora hinkarna farfar anvande till bryggan!!!
finns det salva pa tub? ..eller skulle man kunna tillverka det sjalv? vad innehaller igentligen tjara?
Har anser manga att "brand olja" ar bra mot sar odyl. Alltsa ANVAND olja..typ motorolja!!! :confused:
Men det later ju bra, for oronen ar ju alltid ordentligt utsatta!!!!
Tack!! :idea:
Theresa

Skillingarydsalvan är superbra, använder den till det mesta. :love: Den är i alla fall i burk, och luktar lite tjära...

Som flugmedel osv så använder jag RB 86, Nylanders och Skillingaryd. (i den ordningen, huvudsakligen RB 86)

Är lite nyfiken - hur är hästhållningen där nere egentligen? Skor man hästarna? Ger man hö och "vanligt" kraftfoder? Skulle vara kul att jämföra lite... :)

Mvh Huntress

Tjärsalva är detsamma som skillingarydsalvan. Som du redan har fått tips om så funkar vitlök i kombination med något utvärtes medel bra mot bitande insekter. Switch är bra, men en varning kan vara på sin plats; det är starkt och vissa hästar kan reagera våldsamt på det (min stackare brände bort skinnet på någon timme, nu är hon visserligen känslig men ändå). Så prova på en liten fläck först!

Har du inte "klibblindor" (vet-flex, co-flex, kärt barn har många namn) tycker jag absolut du ska be att få en bunt sådana! Suveränt till bandagering av besvärliga ställen typ ballar, haser osv.

Sedan kan jag tänka mig att "snälla" desinfektionsmedel typ Virkon-S kan vara bra att ha för att skura stall.

Kul att fa sa manga svar..min onskelista blir langre och langre!
som jag skrev tidigare ar det sa gott som omoljgt att hitta "vanliga" produkter har....det som vi vanligen ger vara hastar ar majs..mald mixad med melass for de som behover lite extra. Socker rors "barken" i fina bitar gillar de ocksa..annars har vi ju ocksa fordelen med friskt gront gras aret om. De gar alltid ute. de som jobbar mycket far saklart extra men det ar jattesvart att hitta annat! Ho finns saklart ocksa men det ar inte sa ofta vi ger, bara om vi har nan "sjukis" som vi inte kan ha ute.
Men vad ar det dar RB86?..och Nylander? ..jag ar helt "ute" nar det galler namn och grejor? :o

Vadskulle du ha tagit? Ett par tre grejor som ar latta att packa ner...for jag later henne inte komma utan GOTT&BLANDAT och salt lakrits!!!! :d :d

Skor satts inte sa ofta normalt satt, det ar jattevart att hitta skor har och att fa nan som kan satta pa dem..ochdet ar dyrt..manga hastar skos inte for att skydda hovarna utan for det "harliga" ljudet...klippklopp!!!!
Jag forsoker driva en liten ranch for turistriding och just nu har lagsasongen satt igang, vi gav vara vanner lite vila ocksa, de flesta hastarna har skickats pa semester och "hemma" har vi bara de som behhover lite extra omvardnad.
HAr kan man kopa en hast for nastan ingenting men de ar ofta i mycket daligt skick..magra, fulla med trycksar etc..och det tar ett par manader att liva upp dem igen!
Sa har vi nog hittat de som idag ar mina favorithastar!!
Soliga halsningar Theresa

Låter som ett spännande liv du har!

Aloe Vera är jättebra mot brännsår och skrubbsår, men behöver inte blandas ut med något!

Olja som kommer från marken (mineralolja=råolja osv) är inte bra för varken människor eller djur -det är nämligen cancerframkallande. Tyvärr finns det i nästan all kosmetika och alla krämer idag. Det är alltså samma sak som asfalt och bensin görs av...

Kan man så ska man försöka hålla sig till vegetabiliska oljor. Olivolja är bra till mycket, men man ska veta att den är något uttorkande, så den funkar inte som återfuktande olja.

Men kan du få tag i Aloe Vera (det kanske växer vilt där nere?) så använd det i så stor utsträckning du kan! Det används t.om. på sjukhusen för brännskadeoffer. Det kan även ges i maten. åsså vitlök förståss. ;)

Hej Hej! Jag har oxå jätteproblem med knott, mygg, flugor men framför allt blinningar och bromsar på sommaren!
Under Juli och Augusti är hästarna inne på dagen och ute på nätterna. Hästarna blir helt galna och springer sig svettiga. Jag har provat lite olika medel oxå men det som hjälpt bäst hitills är Effol antifly, finns på Odal och Tre Hästar butikerna.
Jag vill gärna oxå ha fler tips på andra flugmedel som ni vet varit bra. Dom flesta medel hjälper ju bara en liten stund.
Än så länge har ju inte blinningarna och bromsarna kommit men hästarna är redan bitna och angripna av mygg och flugor. :(

jag måste bara säga att jag tycker personligen att swicht är sk*t!! min stackars arabzing är full med knottbett och myggbett och igår fick vi plocka fästing på honom!
dessutom kan jag lägga till att den är nästan slut, den räcker då inte några sex månader här inte.. jag har doserat två gånger, pluss en gång till nordisen, vilket vill alltså säga att det blir samma som om jag skulle lagt på tre gånger, och den är i stort sett slut, räcker nog till en eller möööjligen två doseringar till!

jag skulle satsa på en herrans massa vitlök i stället!
billigt, bra för hästen och är ett gammal hederligt trick!

Hejsan.Här kommer ett litet tips från mig som jag körde stenhårt emd förra somaren då vi hade broms invasion.Eftersom min pålla vägrar äta vitlök så gjorde jag ett eget hopkok mot flugor,fästingar,knott mm mm.Ta 10 dl vatten,2 dl äppelcidervinäger och så skär du ner vitlök i det.......häll det i en spray flaska och spruta på pållarna......dom luktar pizza sallad men det funkade tycker jag.Provar nu Switch för första gången,hade på det i går så än har jag inte kunnat märka nåt om det funkar elelr inte.Ha det så underbart med dina hästar nere i värmen och hoppas att vi kunnde hjälpa dig med några bra ideer.Mvh Lena

HeJ!
var på DR har du ranchen?
Det finns en affär strax utanför playa dorada dom har ganska så många roliga saker och nyttiga till både hästar och hundar!
Det vi gör på ranchen är att vi pressar vitlök i varmt vatten låter det stå och dra en natt,sen så sprejar vi detta över hästarna funkar bra på fästingar.till små sår och mugg så använder vi skillingaryds salvan.finns även en slags tjåra som vi har när dom får strålröta.
hästarna äter ett foder som är ganska så bra men sen så blandar vi ut det med majs och en till två dagar i veckan så har vi PLATANOS dag :bump:
tyvärr så kommer jag inte i håg namnet på butiken :confused:!men jag återkommer om det :)
antar att det börjar bli underbart varmt och skönt där nere nu!!!!!!
hälsningar ninjo :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Behover lite bukevisdom! Jag vill garna hora historier fran er som kraftigt andrat riktning i livet - stora flyttar, byte av karriar...
2
Svar
34
· Visningar
2 312
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Hej! Jag har en tjanst att be om, for jag haller pa att fundera mig galen.. Om 4 veckor ska vi hamta hem en liten Vastgota spets...
Svar
18
· Visningar
2 085
Senast: ElinAgnes
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 269
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Skottlossning på skola
  • Mens