Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
du tjänar ganska bra vá...
Jag är en av alla de idioter som inte har en buffert på 20000 för veterinärvård... Nu har vi det tryggt och gott men en gång i tiden hade vi inte det.
Varje månadsskifte var en svettig kamp för att få lönen att räcka till räkningar och mat, då var jag ensamstående med ett barn boende hos mig (ett barn bodde hos sin pappa) och två hästar, dotras ponny och min "ridfjording".
Är man ekonomisk och lever enkelt till vardags så kan man klara det, särskilt om man har släktingar som ställer upp när man får sådana svackor i ekonomin som du har nu.
Fundera noga över hur mycket du är beredd att offra för att behålla hästen utan att livet blir trist. Vad är viktigt för dig?
Hur många som äger häst tro du har en buffert på 20 000 kr ? Finns dem med pengar som sköter sina hästar sämre än dem som har så det precis räcker. Man ska inte dömma ut en viss folkgrupp och tala om för dem vad dem få ha och inte ha bara för att de inte ha 20 000 kr. Det finns alla de sorter av dåliga och bra hästägare.
Jag hoppas verkligen det ordna sig för tjejen och att hon kan få behålla sin lilla älskling
Okej, det bidde ca 18500 pix det (ha ha, jag räknade ut det istället ) och därmed 6500 spänn över. Du hade en 6000 kr-räkning nu som du inte kommer ha nästa månad, tro f*n att du känner att du inte har råd. Men trots det så är ju det här en extremsituation och det ska du och din sambo tänka på. Det finns ju faktiskt en marginal här om du tänker efter (inte stor men dock...) Ditt val är att lägga dina pengar på ditt hästintresse och inte på utlandsresor eller liknande, är din sambo på samma plan så är väl det helt okej. Så se till att betala av alla fjöskrediter så fort som möjligt (Höökskonto mm). Redan där har ni fått ihop 1300 kr (eller 650 kr var om ni så vill). Och 3-400 kr på mobilen...hmmmm.... onödigt utlägg, 100-200 kr räcker gott och väl där. KONTANTKORT är ett hett tips. Jag gör av med ca 300 kr på ett kvartal, så himla viktigt är det inte att ringa någon på en gång när man är ute och snurrar, och några långa diskussioner behöver man inte heller ha på telefon... Och rea inte ut hästen om du ändå ska sälja, mer än det du satt ut den för nu är den väl värd eller... (om jag sett rätt annons)Till alla:
Har en betalande medryttare, hon ska visserligen sluta nu till sista april men har en annan tjej nu som ev. är intresserad.
Jag står redan i ett billigt stall. 1250 kr inkl ridhus, halm o fri tillgång på hösilage så mycket billigare än så är nog svårt att få
Kraftfodret är svårt att dra ner på för då faller han ur, tyvärr.
Köper även det billigt, korn 40 kg=80 kr.
Tränar ingenting för instruktör med honom, har inte hunnit komma till det ännu.
Bil måste vi ha, lämnar barnen på 2 olika ställen, ena på 6-års o den andra hos dagmamma. Men ska försöka sälja bilen så snart som den är fixad o besiktad.
Vi äter sällan ute, lagar alltid mat hemma, tar med matlåda till jobbet.
Detta är våra utgifter per månad:
billån+lite extra onödigt=ca 2100 kr
hem+bilförs= ca 750 kr
hästförs= ca 350 kr
hyra= 6600 kr
el= ca 600 kr
ännu ett gammal onödigt lån= 450 kr
hemtele+bredband= ca 400 kr (det är billigt)
mobil= ca 300-400 kr (enbart min mobil då)
boxer= 159 kr
krediter sammanlagt(dator o lite "småskit")= ca 600 kr
hööks-konto= 290 kr
barnsomsorg sammanlagt= ca 1500 kr
hyresgästföreningen= 70 kr
tv-licens= 500 kr var 3´månad
bensin= ca 1400 kr
mat= ca 3000 kr
Usch, törs inte räkna på vad det blir ens varje månad
Har säkert missat nåt
Inkomster=
Min ca 12500 kr, sambons ca 14500 kr. Han har även en "liten" extra utgift på ca 6000 kr i månaden oxå, men det är avklarat nästa månad som tur är.
Obs: vi har inte delad ekonomi och han tycker att det är min häst-min hobby och då betalar jag för den själv oxå så han lägger sig inte i nåt som har med det att göra. Ok, klart att han betalar extra matpengar om det behövs nån gång, det brukar oftast inte behövas för så här illa som det har varit det senaste året för mig så illa har det nog aldrig varit förut, har alltid haft några tusen extra på sparkontot som jag har kunnat ta av om jag velat, men jag har nog inte sett det som en buffert till just hästen.
Det är mycket jag vill bli av med när det gäller räkningarna, typ lånen o alla småkrediter.
Brukar vara så har jag för mig. Försäkringen däremot kan vara bra att hålla med själv, så att inte fodervärden av någon anledning missar att betala försäkringen. Det skulle i alla fall jag göra. Inte missa alltså utan betala försäkringen så att jag är säker på att hästen är försäkrad om något skulle hända hos fodervärden.Jag tror att det vanliga är att fodervärden bekostar veterinär, sålänge det är skador som uppkommer hos henne/honom!
Vet du vad självgodhet betyder?
Jag kan lova dig att jag iaf är så långt ifrån självgod man kan komma.