Jag har inte lagt bort idén om hund (ännu)

cirkus

Trådstartare
Men hur skall man hitta den hund man vill ha ?

Vilka annonssidor är bäst ?

Och sen det svåraste av allt, vad skall man leta för ras, jag har inget emot blandraser. Det skall dock vara en relativt liten hund.

Vi bor på en avstyckad del av en gård. Det bor ett gäng hundar granne så det är ett måste att hunden fungerar bra med andra hundar och vi själva har katt så den får inte vilja äta katter.

Det är viktigt att den är en följsam sort - vill kunna ha den lös.

Jag jobbar hemma i stort sett alla dagar i veckan.

Vi bor granne med en hundklubb, så det kommer att bli både kurser och egen träning - gärna åt agility hållet - det blir sonen 13 år som kommer att stå för den biten.

Tips och ideér !!!

Eller avråd mig !

Sv: Jag har inte lagt bort idén om hund (ännu)

Här ska inte avrådas något!:laugh:

Visst kan du kolla på annonssidor, men det bästa tycker jag är att (i alla fall först) surfa in på rasklubbarnas hemsidor, där finns oftast uppfödarlistor och valplistor. Sedan, när man vet mer om rasen och om vilka uppfödare som finns, kan man kolla på annonssidor.

Jag skulle nog avråda från terrier, min borderterrier (och många andras) har inte mycket till övers för katter. Min blir helt galen när hon ser en katt och vill bara döda den. Men det kanske varierar.

Och följsamheten...även om de ofta är väldigt milda mot människor så har de mycket egen vilja och är självständiga. Jag tror inte att min hade stannat på gården länge om jag hade bott på landet och haft henne lös där. Hon hade nog gjort en hel del utflykter.

Dansk-svensk gårdshund verkar trevlig, vet dock inte hur de generellt sätt är med katter och andra hundar. Jag tror dock att de är mer följsamma än terriers allmänt.

Förresten: Inte heller jag har något emot blandraser men det är alltid bättre att köpa renras. Det blir lite dyrare inköpssumma men man får mer stöd från uppfödaren och man är mycket säkrare på vad det är man köper, mentalitet, sjukdomsbild mm.

Jag har egentligen ingen större koll på hundraser, men har sett många agilty-ungdomar här som har kelpies. Vanligt är också att mamma eller pappa tränar/tävlar lydnad med samma hund då.
De jag har träffat på håller sig gärna med flocken och har lätt att få till en fungerande inkallning. Vet inte hur de är med katter dock.

Nu har jag förvisso en blandras men hon ser ut mest som en Norsk buhund. Buhundarna tycker jag är trevliga, perfekta gårdshundar och jag har aldrig hört att dom inte ska funka med katter. Dom kan dock vara skälliga men på min har det inte märkts, jag har iofs varit noga med när det är okej att skälla och inte och än så länge funkar det (hon är 1 år).

Om du kan tänka dig att lägga lite tid på pälsvård tycker jag du ska kika på dvärgschnauzer. De allra flesta är följsamma och saknar jakt. Pigga och glada som orkar med nästan hur mycket som helst samtidigt som det inte gör något om de ligger på soffan en hel dag och bara mysa.
30-35cm höga ska de vara. Väger ca 7-9kg.

leia_klick1.jpg

alicia_klick.jpg

Håller med Diskurs: Kolla rasklubbarnas hemsidor och ta kontakt med olika kennlar alt. ta hjälp av rasklubbens valphänvisning.

Jag vet inte vad du vill med din hund, men utifrån din beskrivning, kanske en sheltie?

En australisk terrier skulle nog passa ypperligt ;)

Den australiska terriern är en lagom stor hund, robust och tålig vilket gör den till en perfekt partner för aktiva hundägare. Den är också väldigt stabil mentalt, inte stressig eller vass på något vis, vilket gör att den passar ypperligt i barnfamiljer som aktiv familjemedlem.

Vare sig det gäller att gå på fjällvandring, träna lydnad, syssla med agillity, spår eller ligga i soffan och mysa med sin ägare så är aussien nöjd så länge den får vara med.

Bilder glömde jag ju.. (varnar; de/någon är nog lite stor i ursprungsstorlek)

S_sta_1.jpg

S_sta_2.jpg

Bild_19.jpg

Bild_2.jpg

och som vuxen ca 30 cm hög och 8-9 kg's vikt

Stromboli_3_2_vannas-L.jpg

Senast ändrad:

Jag skulle nog avråda från terrier, min borderterrier (och många andras) har inte mycket till övers för katter.
Fast de flesta hundar har ingenting emot katterna i det hemmet de är uppvuxna i. Däremot andra katter kan få sig en känga.

Har inga andra goda råd än att ni ska ta god tid på er att kolla raser och uppfödare och åk I N T E och titta på valpar, då kommer ni garanterat hem med en även om ni "bara skulle titta"!! Det räcker med att se på Gnists bilder så förstår du vad jag menar...! ;)
Lycka till annars! Det låter som om ni har alla goda förutsättningar till ett bra hundägande, och att leta och välja valp är vansinnigt roligt!! Förhasta er inte, bara, hitta en bra uppfödare och hälsa på mamman och helst pappan med och se till att de är trevliga hundar!
Wow, KUL! :banana:

:rofl: Aussievalpar är söta, men det är också en ras som stämmer väl in på ts önskemål ;)

En cavalier king charles spaniel kanske?! Pigga, glada, mjuka, föriga, lättfostrade charmtroll som hänger med på det mesta och gillar allt och alla!
Eller en cocker spaniel om pälsvård inte avskräcker!
Mellanpudel kan nog också vara ett lämpligt val, väldigt söta och lättskötta nedklippta och en bra allroundhund!

Kelpie är en ganska krävande hundras som lätt blir stressig och skällig om den får jobba för lite, jag tror ni köper onödigt mkt problem om ni satsar på en aktiv vallhund som kelpie tex.

Lycka till med rasvalet!!!

Mycket söta !
Och som sagt rasen verkar väldigt trevlig, stor hund i litet format, precis vad jag vill ha. Terrier men ändå mild.

Vilken tur att närmsta valpkull finns låååååångt norrut så jag inte åker dit och kärar ner mig på en gång.

Har inga andra goda råd än att ni ska ta god tid på er att kolla raser och uppfödare och åk I N T E och titta på valpar, då kommer ni garanterat hem med en även om ni "bara skulle titta"!

...Jag vill bara instämma på ovanstående kommentar.
(Jag skulle bara åka och hälsa på uppfödaren, och "bara titta på valparna". Hmm... tikvalpen kommer hem nästa vecka :crazy:)

Hilfe, nu har jag hittat en som söker fodervärd till en treårig tik ! Vi får väl se om de svarar på mitt mail. Det vore ett perfekt koncept, ingen valp som första hund och fodervärd så man får hjälp och stöd av ägaren. Samtidigt vilken skräck om ngt händer hunden.....

HUrru Gnist, hur många hundar och hur många raser har du egentligen ??? !!!!!

Nu snokade jag in på din(?) hemsida ! Många hundar må jag säga...
Vi får väl se hur det blir, men Aussien känns väldigt rätt hittills...

Senast ändrad:

Hemma finns:

2 fauvar
5 jämtar
2 finsk spets
1 terrier
1 bc

Inte så många alltså :D

En av finsk spetsarna flyttar längre fram i höst, då hon går i pension och ska få träna upp en ny fågeljägare som ska ta j-examen :)
Rix är 10, så man få nog räkna med att han också snart är borta tyvärr :crazy:

Pm:a mig gärna vilken uppf. det gäller, för tyvärr finns det några som man bör undvika :cool:

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
1 133
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 914
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 820
Senast: Acto
·
Hundträning Hej! Jag är nu under corona-tider strandad hos min mamma på landet med hennes 2 hundar :) (kunde ha varit värre!) Vi har dock ett...
Svar
6
· Visningar
5 541
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka