jag har gjort hål i min häst! + Plåster?

Sv: jag har gjort hål i min häst! + Plåster?

Jo det är sant.

Sen är det ju olika med hästar även där, beror även på olika år tror jag.
Min häst hade grymma skänkelskav förra året, då red jag utan sporrar hela tiden och varvade dressyrsadel och hoppsadel varannan dag och minst 1-2 dagar barbacka. Men honhade även stora skavsår efter sadelgjorden, schbraket, tyglarna, senskydden. Ja i princip allt som rörde sig.

I år har jag ridit med sporrar då jag hoppat och hon har inte det minsta skav ngn. stans? Hmm...det undrar jag vad det kan bero på!

Sen kan man ju diskutera det fallet att hennes häst inte verkade ha skav ngn annan stans. Har iofs inte lusläst hela tråden.

Han_naH skrev:
Sen kan man ju diskutera det fallet att hennes häst inte verkade ha skav ngn annan stans. Har iofs inte lusläst hela tråden.

johodu det har hon allt.

minimi skrev:
Inte läst hela tråden, men:

Håller med Björkis, till skillnad från de flesta andra här.

Men :eek: :eek: Sätter du sporrarna så kraftigt i ett fullblod? Av vilken anledning? :confused: :confused: Det måste vara något fel på ridningen, rent ut sagt. Jag skulle gissa att den står emot och kanske tvekar eller t o m stannar?

Men det är INTE rätt väg att köra in sporrarna mer då. Se över din ridning. Du måste ha hästen framme mellan hand och skänkelk för att kunna hoppa, du måste själv rida på hindret och tänka hoppa.
Jag har hoppat många fullblod och särskilt en av dem kunde stå emot väldigt om jag inte red ordentligt framåt med bra galopp i den.
Slarva inte med galoppen. Träna den på backen. Känn att du har hästen under sig i bra gaglopp, INNAN du tnker på att hoppa. Det handlar inte om att gå fortare utan att ha en bärig stark galopp som gör att hästen kan hoppa.
Fulllbod är känsliga och ofta mycket rädda om sig. Därför hoppar vissa inte om de inte känner att det kommer att fungera utan att de gör sig illa.

Nu kanske jag drar för mycket slutsatser och dår ber jag om ursäkt. Men sår av sporrar på fullblod gör mej upprörd. Har sett det på tunga halvblod med för små ryttare (och även då blir jag upprörd) Sår av sporrar är problem i ridningen! Att pälsen skavs av lätt är en sak, det händer, även av täcken mm. och är inte konstigt. kan bli bättre med B-vitamin, men då ska du tänka extra mycket på sporrarna när det inte är päls emellan.
Träna att rida på marken, dressyr, och att få hästen lydig. Då kan du hoppa utan sporrar sen eller med mycket små kulsporrar som inte gör hål.:eek:

Jag vill inte såra dej för du skäms redan, och det är bra, jag tror inte det händer igen, som det låter på dej. Men du måste ändå se över ridningen och se till att du aldrig behöver trycka på så mycket på ett fullblod, (eller annan häst) Den är känslig, ja, som många skriver, men inte bara i pälsen utan ö h t. Därför är det något allvarligt fel när den går emot så mycket att du måste köra in sporrarna så.

Innan du skriver en hel A4 sida så kanske du ska läsa hela tråden...?

Eftersom du verkar bekant med fullblod och vet att dom är känsliga, så BORDE du ju veta att dom är känsliga i sinnet och även i SKINNET. så fort man petar på fullblod så får dom massa små sår.

JAg förstår att du inte menade att vara otrevlig med ditt inlägg och säkert bara vill "lära mig" nått. Men innan du skriver någonting sådant så kanske du kan tänka efter lite före.

Som jag skrev i tråden så hade jag inte ridit som jag skulle dagen innan träningen, så hästen var mycket segare än vanligt.

Hon hade heller inte fått riktigt med krafft foder dagen innan så det var inte på topp där heller.

Sen så hade hon redan skav där av skänkeln, så det var mest att flera olika saker hände på samma gång och det blev inte bra i slutet.

Om hon hade fått sin riktiga mat, blivit bra riden dagen före och haft mer päls på just det stället så hade detta inte hänt.

Men som sagt, och som du säkert kan se när du har läst alla mina inlägg som jag i fortsättninen rekomenderar dig att göra innan du svara i en tråd, är att jag har LÄRT mig någonting av detta och det kommer INTE att upprepas.

För övrigt så är hästen näst intill skänkeldöv, hon är 17 år och har gått på ridskola. Hon är väldigt känslig, i munnen, till sinnet etc etc, men hon är inte pigg och inte särskilt framåt när man ska hoppa.

Men så att ni som kanske inte har förtstått det får det sagt till er igen: Jag kommer att göra allt jag kan för att detta aldrig mer ska upprepas! jag skäms för det, jag började gråta när det hände, jag känner mig som världens hemskaste häst-mamma! :crazy:

minimi skrev:
Jo det är ju sant, men fulllbod som ras är väldigt känsliga och jag har ridit jag vet inte hur många, varav en gick bättre med sporrar. därför är jag rätt övertygad om att det skulle gå lika bra utan:smirk:
Om man får såna problem att man nöter hål med dem så används de fel, det är egentligen det viktiga jag vill säga här.

Visst, om man får sånna problem varje gång man rider, men har det hänt en gång så kan det bero på flera olika anledningar, det behöver inte bara vara att man har suttit och sparkat hästen.

Så du kan med allvar säga att du tror att det skulle gå lika bra utan sporrar? Jag skulle självklart inte rida med sporrar om jag inte behövde det, och det förstår nog du med. JAg red ju med det av en anledning, som du säkert förstår?

Men om du är så övertygad, eftersom du beter dig som att alla fullblod i hela världen regerar på precis samma sätt och är precis likadana när man rider dom och man behöver inte sporrar på några fullblod, så kan du gärna komma och rida mitt om du vill det och så kan vi ser vad du säger sen! ;)

Alexandra_W skrev:
Och det är inte värre än att det är en av dedär misstagen man LÄR SIG av. Och det framgår med all tydlighet att trådskaparen HAR lärt sig.

Så jag ser ingen anledning till elak ton..

exaktly. JAg har lärt mig, aldrig mer "vanliga" sporrar på min madame. Kulsporrar när det verkligen behövs sporrar och annars spö.

Det är helt enkelt känsliga hästar som inte behöver att man överdriver nånting egentligen.

Men jag förstår att du blev ledsen och att du tycker mycket om din häst. Men att den är "skänkeldöv" på betyder inte att sporrar är lösningen utan kanske annat. Den kan nog din tränare hjälpa dej med.

Får den kraftfoder? En dag med mindre bör ju inte göra så stor skillnad. Varför fick den inte? Den behöver ju energi för att orka jobba. Var det längesen den gick på ridskola? Kanske har den trista minnen av lektioner och hoppning?

Kanske ska du rida ut för att få fram energin innan du kan få den intresserad av hoppning?

Nej du gör nog inte om det, och jag hoppas det går bra för er och att du får hjälp så att det inte blir problem igen. Man mår så hemskt dåligt om man tycker att man har åstadkommit skada för hästen.

Senast ändrad av en moderator:

****raderat*******

Ursäkta, men vad hade rasen för betydelse? :confused: Tror du att alla fullblod är nerviga och känsliga för alla hjälper?

Till alla som är helt BESTÖRT över att hästen fått skav: kan ju ta ett exempel. En häst i mitt förra stall fick skav av skänkeln. Stackars matten fick köpa stövlar som besatt innan hon hittade ett par som pållan tydligen klarade av att ha mot sin känsliga hud. Nu pratar inte jag om lite bortskavd päls, utan SÅR. Sår som hon fick av att skrittas ut i skogen på långa tyglar en halvtimme. Så innan ni får en hjärtattack, tänk på att hästar också är individer, och olika känsliga dom med, precis som att min sambo har exem, men det har inte jag.

STOPP!!!

Varför ville din häst inte gå fram?

Varför har den inte kul?

Varför använder du sporrar?

Varför använder du spö?

Spö, sporrar, nosgrimma, skarpa bett, hjälptyglar m.m. används för att ett problem finns. De flesta "löser" detta genom olika redskap istället för att gå till GRUNDEN på problemet.

Hypotetiskt exempel.

Problem: Hästen gapar och går emot bettet.

Orsak: Hård hand, omotiverade uppgifter, tandproblem, för skarpt eller felanpassat bett m.m.

Vanligaste lösning: På med nosgrimma (engelsk med aachen eller pullargrimma) och ett skarpare bett.

Är det verkligen schysst mot hästen som mot dess natur låter ett rovdjur (dig) våldsamt hantera honom med alla dessa plågsamma "hjälpmedel"?

Jag tycker inte det. För mig gäller det att vara kompis med hästen och motivera den med glädje och samarbete. På detta vis har jag tagit fram egna uppfödningar till EM nivå. Och mina hästar har kul så jag behöver varken nosgrimma, skarpa bett, sporrar eller spö!!! Mina hästar har aldrig sett ett spö ens en gång. Sporrar använder jag på SM och EM hästarna men enbart för att jag då inte behöver röra på skänkeln alls, utan endast vinklar in sporren och kittlar hästen. Med sådan användning av sporrar får man ALDRIG skav!

Arwyn skrev:
Ursäkta, men vad hade rasen för betydelse? :confused: Tror du att alla fullblod är nerviga och känsliga för alla hjälper?

Till alla som är helt BESTÖRT över att hästen fått skav: kan ju ta ett exempel. En häst i mitt förra stall fick skav av skänkeln. Stackars matten fick köpa stövlar som besatt innan hon hittade ett par som pållan tydligen klarade av att ha mot sin känsliga hud. Nu pratar inte jag om lite bortskavd päls, utan SÅR. Sår som hon fick av att skrittas ut i skogen på långa tyglar en halvtimme. Så innan ni får en hjärtattack, tänk på att hästar också är individer, och olika känsliga dom med, precis som att min sambo har exem, men det har inte jag.

Vem har pratat om nerviga? Läs igenom en gång till innan du skriver.

Och om hästen får skav och sår av att skrittas i skogen så kanske det beror på vad ryttaren gör med benen under skritturen:angel:

Okay, då kanske man ska ta med det i beräkningarna. Läs inlägget om min häst. De skaven berodde knappast på att jag använde skänklarna för mycket. Så kanske de är med din häst också, helt enkelt super känslig i sin päls vid pälssläppningstider.
Håll bara skaven mjukt med någon form av salva typ idomin, helosan eller equie-creme, så läker det till slut. Försök variera längden på stiglädrena och rid så lite som möjligt med hälarna, använd mycket överskänkel samt vad, så slipper du sitta och "peta" i skavena.

Så det är helt uteslutet att hästen är så känslig i skinnet att den kan få skav av det?

Min pålle hade två småsår efter hoppträningen sist, och mig veterligen hade jag inte använt sporrarna mer än brukligt. Han blir mkt känsligare på våren, trist men så är läget tills pälsen släppt helt.

diabla skrev:
usch. jag hade hopplektion igår, och hästen var väldigt trög och inte frammåt, så jag använde mina sporrar - lite för mycket. när jag hoppade av såg jag att hon hade stora sår av sporrarna! usch, jag började gråta och sa förlåt till hästen tusen gånger! :crazy: stackars liten! Det har aldrig hänt förrut och jag kände mig sååå hemskt! uscchh.

Så nu till min fråga. Hur ska jag göra med detta såret? Det är liksom på ytan om man säger så, och inte blodigt men rött och orange, håret har ju skavts bort. Jag sköljde med koksaltlösning och satte på idomin för att smuts inte skulle komma in. Men kan man på något sätt sätta på nått sorts "plåster"? liksom tejpa på nått som sitter fast så att inte smuts kommer in, men så att det ändå kan andas. hmm. nån som har några tips? Tejp kommer ju inte gå att få bort sen, med allt hår och så, hur ska jag göra?

MVH Diabla

Du kommer ju inte få en häst som är mer framot om du använder sporrarna på det sättet! det finns säkert en anldning varför den var trög! det kanske berodde på dej!

men gjort är gjort... å du kommer säkert aldig göra om det hoppas såren läker bra för dej!

Arwyn skrev:
Så det är helt uteslutet att hästen är så känslig i skinnet att den kan få skav av det?

Ja skav som går hål, ja.

Okej, då var det väl inte mycket mer att säga om den saken. Då är det väl så då.

norrland65 skrev:
Det var intressant. Är såna här sporrar mildare än vanliga? Är det mindre risk för skav? Spontant tror man att de är skarpare. Vore kul att höra från er som testat.

Norrland

Ja dom är mildare man "trycker" inte dom in i hästen på samma sätt man rullar dom s¨å det kiklas på dom..

oj fast jag menade dom med taggar

tack alla för era tips! såren har läkt jätte bra! ha det bra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Höstföräldrar 2023
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka