Sv: jag har gjort hål i min häst! + Plåster?
diabla skrev:
Jag förstår din reaktion, så reagerade jag med när jag var liten och på en hopptävling och en av ryttarna som kom ut från banan hade gjrot stora hål i hästen!
Men jag har som sagt ett väldigt känsligt fullblod, som redan har skav ÖVERALLT, hon har nästan inget hår bredvid sadelgjorden för det har skavts av, så det gjorde det väll lättare för detta att hända.
Men detta rättfärdigar inte vad som hände, Jag har ´ju helt klart gjort någonting fel och ska aldrig mer skänkla på hästen när honinte svarar fö rmina hjälper. utan - Spö-
Inte läst hela tråden, men:
Håller med Björkis, till skillnad från de flesta andra här.
Men
Sätter du sporrarna så kraftigt i ett fullblod? Av vilken anledning?
Det måste vara något fel på ridningen, rent ut sagt. Jag skulle gissa att den står emot och kanske tvekar eller t o m stannar?
Men det är INTE rätt väg att köra in sporrarna mer då. Se över din ridning. Du måste ha hästen framme mellan hand och skänkelk för att kunna hoppa, du måste själv rida på hindret och tänka hoppa.
Jag har hoppat många fullblod och särskilt en av dem kunde stå emot väldigt om jag inte red ordentligt framåt med bra galopp i den.
Slarva inte med galoppen. Träna den på backen. Känn att du har hästen under sig i bra gaglopp, INNAN du tnker på att hoppa. Det handlar inte om att gå fortare utan att ha en bärig stark galopp som gör att hästen kan hoppa.
Fulllbod är känsliga och ofta mycket rädda om sig. Därför hoppar vissa inte om de inte känner att det kommer att fungera utan att de gör sig illa.
Nu kanske jag drar för mycket slutsatser och dår ber jag om ursäkt. Men sår av sporrar på fullblod gör mej upprörd. Har sett det på tunga halvblod med för små ryttare (och även då blir jag upprörd) Sår av sporrar är problem i ridningen! Att pälsen skavs av lätt är en sak, det händer, även av täcken mm. och är inte konstigt. kan bli bättre med B-vitamin, men då ska du tänka extra mycket på sporrarna när det inte är päls emellan.
Träna att rida på marken, dressyr, och att få hästen lydig. Då kan du hoppa utan sporrar sen eller med mycket små kulsporrar som inte gör hål.
Jag vill inte såra dej för du skäms redan, och det är bra, jag tror inte det händer igen, som det låter på dej. Men du måste ändå se över ridningen och se till att du aldrig behöver trycka på så mycket på ett fullblod, (eller annan häst) Den är känslig, ja, som många skriver, men inte bara i pälsen utan ö h t. Därför är det något allvarligt fel när den går emot så mycket att du måste köra in sporrarna så.