jag har gjort hål i min häst! + Plåster?

Sv: jag har gjort hål i min häst! + Plåster?

Om du har en häst som är känslig och lätt får skav så kan jag klart rekommendera dig att köpa de sporrarna som har som en kula ute i (alltså runda mot hästen och inte kantiga) blir ju inte lika kraftiga men ett känsligt fullblod borde ju inte vara så skänkeldöd att hon inte känner dem. Har själv haft en som var extremt känslig och fick skav och sår av allt och på henne var det tabu att använda någon annan typ av sporrar trots att man knappt använde sporren på henne så fick hon skav av dem direkt om de var kantiga.

Jag skulle nog överväga användandet av sporrar om jag vore du. Uppenbarligen kan du inte känna när du använt sporrarna för mycket..

BJÖRKIS skrev:
Min första tanke, hur fan rider du? :mad:

Var inte det där ganska onödigt när man av ursprungsinlägget kan utläsa att trådskaparen redan är ganska förtvivlad över sporrsåren????

Vissa hästar blir dessutom extremt känsliga i hud och päls just vid fällningen, som ju hos de allra flesta hästar är i full gång just nu...

Rid utan sporrar ett tag, tills det läkt och håll det rent så läker det fint. Min ponny fick också sår för något år sedan vid den här tiden på året, så här års är både vår och deras hud "torr" och känslig och går lätt "sönder", även utan att ha sparkat skiten ur dem eller haft vassa sporrar. Men jag blev också alldeles till mig när jag såg det.

det där var väl onödigt? :crazy:

vissa hästar är helt extremt känsliga mot sporrar. min tex, testade en gång tror jag och då var jag knapt när honom med sporrarna, och trots det så syntes det at pälsen var skavd där.

Diabla, är din häst känslig för sporrar så är det bäst att du rider utan! Det går alldeles utmärkt..

ja, jag ska slänga dom sporrarna jag har haft nu, köpa ett par kulsporrar som jag kan ha på träning och tävling, och sen rida med spö. och lite b-vitamin kan jag köpa också.

tack för alla svar!

diabla skrev:
Jag förstår din reaktion, så reagerade jag med när jag var liten och på en hopptävling och en av ryttarna som kom ut från banan hade gjrot stora hål i hästen! :mad:

Men jag har som sagt ett väldigt känsligt fullblod, som redan har skav ÖVERALLT, hon har nästan inget hår bredvid sadelgjorden för det har skavts av, så det gjorde det väll lättare för detta att hända.

Men detta rättfärdigar inte vad som hände, Jag har ´ju helt klart gjort någonting fel och ska aldrig mer skänkla på hästen när honinte svarar fö rmina hjälper. utan - Spö-:bow:

Inte läst hela tråden, men:

Håller med Björkis, till skillnad från de flesta andra här.

Men :eek: :eek: Sätter du sporrarna så kraftigt i ett fullblod? Av vilken anledning? :confused: :confused: Det måste vara något fel på ridningen, rent ut sagt. Jag skulle gissa att den står emot och kanske tvekar eller t o m stannar?

Men det är INTE rätt väg att köra in sporrarna mer då. Se över din ridning. Du måste ha hästen framme mellan hand och skänkelk för att kunna hoppa, du måste själv rida på hindret och tänka hoppa.
Jag har hoppat många fullblod och särskilt en av dem kunde stå emot väldigt om jag inte red ordentligt framåt med bra galopp i den.
Slarva inte med galoppen. Träna den på backen. Känn att du har hästen under sig i bra gaglopp, INNAN du tnker på att hoppa. Det handlar inte om att gå fortare utan att ha en bärig stark galopp som gör att hästen kan hoppa.
Fulllbod är känsliga och ofta mycket rädda om sig. Därför hoppar vissa inte om de inte känner att det kommer att fungera utan att de gör sig illa.

Nu kanske jag drar för mycket slutsatser och dår ber jag om ursäkt. Men sår av sporrar på fullblod gör mej upprörd. Har sett det på tunga halvblod med för små ryttare (och även då blir jag upprörd) Sår av sporrar är problem i ridningen! Att pälsen skavs av lätt är en sak, det händer, även av täcken mm. och är inte konstigt. kan bli bättre med B-vitamin, men då ska du tänka extra mycket på sporrarna när det inte är päls emellan.
Träna att rida på marken, dressyr, och att få hästen lydig. Då kan du hoppa utan sporrar sen eller med mycket små kulsporrar som inte gör hål.:eek:

Jag vill inte såra dej för du skäms redan, och det är bra, jag tror inte det händer igen, som det låter på dej. Men du måste ändå se över ridningen och se till att du aldrig behöver trycka på så mycket på ett fullblod, (eller annan häst) Den är känslig, ja, som många skriver, men inte bara i pälsen utan ö h t. Därför är det något allvarligt fel när den går emot så mycket att du måste köra in sporrarna så.

Senast ändrad av en moderator:

minimi skrev:
Men :eek: :eek: Sätter du sporrarna så kraftigt i ett fullblod? Av vilken anledning? :confused: :confused: Det måste vara något fel på ridningen, rent ut sagt.

Jag hålller med dej fullständigt. Låter helt vansinnigt, att behöva hacka med sporrar för att få hästen att göra det man vill.:confused:

*KL*

Jag kan hålla med ALLA i den här tråden. Jag har en skavkänslig herre som blir EXTREMT skavkänslig när han fäller. Men han har aldrig fått minsta ens pälsrugg av sporrarna. (Har iofs kulsporrar, men tro mig, det räcker för att ge den där herrn skav om det vore så). Däremot om jag verkligen NÖTTE med sporrarna skulle det kunna bli skav. Så jag förstår de som förfasas, eftersom det nog blev lite 'fel' och för mycket nötande/hackande med sporrarna.

MEN, jag är dessutom inte äldre än att jag minns en hel del saker man gjort i unga år (läs ponnytiden) som jag idag skulle gå och dö av skam om jag gjorde om. Det har varit brutal hantering av både spö, sporrar och bett. (Jag har slagit av ett spö en gång, iofs var det gammalt och kasst, men det gick inte direkt av för att det blåste om man säger så, och det var inte efter första rappet det gick av..) För jag inte visste bättre och ponnyn stod emot in absurdum.

Så jag kan förstå att man av MISSTAG kan hacka/nöta med sporren för mycket också, speciellt när man inte har ett spö och hästen står emot. Ställ en tränare där och man anstränger sig ju extra för att det ska 'gå bra' med.

Så skavkänslig häst och överanvändning av sporrarna av misstag/oförstånd = det som nu hände. Och det är inte värre än att det är en av dedär misstagen man LÄR SIG av. Och det framgår med all tydlighet att trådskaparen HAR lärt sig.

Så jag ser ingen anledning till elak ton..

*KNAPPEN*
Jag tänkte låna ut min ena häst till en svårklass-dressyrryttare.

Hon provred hästen och den hade ett ganska stort skav efteråt, och den hade sommarpäls..
Hästen var riden till att vara självgående.

Hon ville prova en gång till, med stjärnsporrar. Ja :devil:
Skulle inte tro det.

En ridlärare gjorde stora sporrsår på sin häst o satte på skokräm där när han skulle tävla.:idea:
Den fick sen stora vita fläckar där:devil: ( 25 år sedan)

Vimsan skrev:
Det är såna utan "taggar" jag tänkte prova

hs47179004_200.jpg

Det var intressant. Är såna här sporrar mildare än vanliga? Är det mindre risk för skav? Spontant tror man att de är skarpare. Vore kul att höra från er som testat.

Norrland

med taggar borde de vara skarpare, men det är bara runda "hjul" så är det väl ingen eg. skillnd, förutom att dessa rör sig lite...?

Man kan skära hästen med ett slätt hjul. Trubbiga piggar är bättre.
Det kräver att man är känslig o rider med små, fina hjälper.

De är skarpa på olika sätt skulle jag säga. "vanliga" sporrar ger ett konstant tryck, medans stjärnsporrar rör på sig, dvs. de snurrar då du använder dem. Det blir liksom inte samma "nötande" på nå vi. Jättesvårt att förklara, men jag vet hur jag tänker ;)

jo, fast det finns väl såna sporrar där hjulet inte är så tunt också? har för mig att en i mitt förra stall hade såna...

axel skrev:
Man kan skära hästen med ett slätt hjul. Trubbiga piggar är bättre.
Det kräver att man är känslig o rider med små, fina hjälper.

Ja och fastnar det hår eller smuts eller skräp i den så snurrar inte hjulet och då SKÄR det.

Diabla,du behöver det inte på ett fullblod. Du behöver troligen inte sporrar alls. Eller bara korta kulsporrar.

minimi skrev:
Diabla,du behöver det inte på ett fullblod. Du behöver troligen inte sporrar alls. Eller bara korta kulsporrar.

Vadå behöver det inte på ett fullblod?
Jag skulle säga att det är individen som bestämmer om man behöver sporrar eller ej, inte rasen.
Jag har träffat på halvblod som varit mkt. hetare än div. fullblod.

Han_naH skrev:
Vadå behöver det inte på ett fullblod?
Jag skulle säga att det är individen som bestämmer om man behöver sporrar eller ej, inte rasen.
Jag har träffat på halvblod som varit mkt. hetare än div. fullblod.

Jag pratar inte om heta hästar! Jag pratar om känslighet för hjälper.
Du "behöver" inte för att hästen fungerar bra och förstår hjälperna utan dem om du rider den på rätt sätt. På en "het" häst behöver du för MER ridning för säte och skänkel. Jag skulle inte undvika sporrar för att hästen är het. Utan för att det helt enkelt inte behövs. Hästen fattar vad du vill ändå.

Visst gäller det många halvblod också. Och andra raser med. Mer eller mindre.
Men här gällde det ett fullblod.

Ja, felformulerat av mig. Men jag tycker fortfarande inte att man kan tala om för trådskaparen att hon inte behöver sporrar på sin häst, oavsett ras. Det är upp till tränaren, eller annan erfaren person som sett ekipaget "in action"

Han_naH skrev:
Ja, felformulerat av mig. Men jag tycker fortfarande inte att man kan tala om för trådskaparen att hon inte behöver sporrar på sin häst, oavsett ras. Det är upp till tränaren, eller annan erfaren person som sett ekipaget "in action"

Jo det är ju sant, men fulllbod som ras är väldigt känsliga och jag har ridit jag vet inte hur många, varav en gick bättre med sporrar. därför är jag rätt övertygad om att det skulle gå lika bra utan:smirk:
Om man får såna problem att man nöter hål med dem så används de fel, det är egentligen det viktiga jag vill säga här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka