Jag har givit upp - bara så ni vet

prinsus_

Trådstartare
Jag har läst lite i trådarna här och det är som vanligt. Foderforumsbukefalisterna förfasas över hur folk kan utfodra med icke analyserat hö, hur man kan fodra med färdigfoder osv. Been there, done that. Det är jätteintressant med foder och kul att räkna foderstater men hur gör man när man har tre hästar som går på lösdrift 20 timmar per dygn och äter gräs från en stor äng med naturbete, pillar i sig lite bark i skogen och annat smått och gott. Får påfyllt med hö i häcken när det börjar ta slut. Hur tusan skulle ni räkna ut en foderstat på såna hästar, räcker det inte att använda ögat och ibland känna av revbenen med handen? Hur ska jag kunna räkna ut hur mycket MJ, SMRP Ca och P de får i sig per dag?

Mina två är en åring (kallblodstravare) och en treåring (paint, lite svårfödda fullblodstypen). De får båda två Nya Krafft Groov och nu när det börjar bli höst och näringen i gräset går ner så har jag ökat upp till 2kg Nya Groov per dag för att få lite hull inför vintern. Deras hagkompis gammelgubben på 30år får även han nya groov för att få lite fläsk på revbenen.

Sv: Jag har givit upp - bara så ni vet

Visst kan det vara knepigt... MEN oavsett så är det inget fel med att ha en analys så att du vet hurdant ditt hö är.... Skulle iaf få mig att sova bättre på nätterna, för visst kan du räkna med det som en riktlinje... Jag antar att du vet på ett ungefär hur mycket hästarna pillar i sig på ett dygn. Har du ett kanonhö så kanske du inte ens behöver lägga till krafft groov= du kan spara pengarna om du vet värdena på ditt hö. Sedan är det ju alltid ögat som måste avgöra. Hästar är individer och det är inte alla som passar in i "tabellen". En del kräver högre kvot, en del lägre. Vissa kräver bra mkt mer energi (och protein) än vad tabellen säger.... Men du har iaf en riktlinje att gå efter. Detta är mitt tyckande, och alla har vi olika uppfattningar.

Här har ni en som aldrig räknat foderstat i hela sitt liv. Mina hästar har varit friska och välmående, men kanske de skulle må ännu bättre om jag lärde mig... Men hur sjutton lär man sig det bara sådär? Är det inte en hel vetenskap???

HumleMumlan skrev:
Här har ni en som aldrig räknat foderstat i hela sitt liv. Mina hästar har varit friska och välmående, men kanske de skulle må ännu bättre om jag lärde mig... Men hur sjutton lär man sig det bara sådär? Är det inte en hel vetenskap???

Här är en till!!! :)

En rund,glad häst med blank,tjock och kort päls är för mig beviset på att fodret är lagom!!!

Man kan väl säga att jag sköter foderstaten genom mina ögon och mina händer...har funkat alltid...och det börjar bli mååånga år nu!

Äntligen fler!!
Har det inte blivit en hysteri kring det här med foderstater????
Tänk om ryttarna själva var lika noggranna med vad DOM stoppar i sig :devil:

Texaz skrev:
Tänk om ryttarna själva var lika noggranna med vad DOM stoppar i sig :devil:
Samma gäller mig själv,en rund!,glad tjej med blankt tjockt hår...ja då mår jag bra och foderstaten är OK... :rofl:

Det är säkert en hysteri om foderstater på detta forum, eller kanske vi skall kalla det ett stort intresse. Jag, och säkert många med mig, gillar att lära mig nya saker och sedan omsätta dem i praktiken. Då kan det ju bli lite "overkill" i början, men det är väl bättre att vara NOGA då och faktiskt förstå vad man gör?
Hur det ser ut i stallet sen med pytsande och vägande är ju faktiskt en helt annan sak än på pappret.

Och en grovfoderanalys sitter ju aldrig fel, oavsett om man räknar decimaler eller ger fri tillgång - för redan där har man ju ett hum om balansen och vad det är för hö. Tvivlar på att det är särskilt många här som vet hur höet växt, gödslats eller skördats.
Att i tid få koll på om kvoten i höet är 4 eller 7 borde ju vara intressant oavsett om man har fri tillgång eller inte?

Att jämföra hästars födointag med människor går bort totalt för mig. JAG väljer. Min häst har jag köpt - så han får klara sig på det jag tycker funkar. Oavsett mina kunskaper.

ang skrev:
Det är säkert en hysteri om foderstater på detta forum, eller kanske vi skall kalla det ett stort intresse. Jag, och säkert många med mig, gillar att lära mig nya saker och sedan omsätta dem i praktiken. Då kan det ju bli lite "overkill" i början, men det är väl bättre att vara NOGA då och faktiskt förstå vad man gör?
Hur det ser ut i stallet sen med pytsande och vägande är ju faktiskt en helt annan sak än på pappret.

Att jämföra hästars födointag med människor går bort totalt för mig. JAG väljer. Min häst har jag köpt - så han får klara sig på det jag tycker funkar. Oavsett mina kunskaper.

Synd att alla präktiga människor är befriade från humor.... :angel: :angel: ;)

Ja, eller synd att vi alla inte kan uttrycka oss bättre så våra tankar går fram här på nätet kanske?! :devil: :angel:

Det går bra att fodra utan att göra en analys, men är du riktigt säker på att hästen får allt den behöver? Min kompis har en häst som var blank och fin i pälsen och såg ut att må bra i övrigt, den ville dock inte riktigt sätta muskler. Jag bad om att få se hennes hö-analys och kollade hennes foderstat. Det visade sig att han fick i sig alldeles för lite protein. Vi ändrade foderstaten och nu är han ännu finare än innan, och muskulös. Min egen häst såg också fin ut, men hade problem med hoverna. Kollade foderstaten och gjorde analys av mitt hö. Efter att jag sett till att alla värden tillgodosågs så har jag inte haft problem med hans hovar... :rofl:
Ett plus till är att man kan spara pengar på att göra en analys, du kanske inte behöver köpa dyrt kraftfoder...trots allt är ju hästen av naturen en gräsätare. :smirk:

Jag har lärt mig att räkna foderstater,men tycker det är lite överskattat för an vanlig skogsmulle häst som jag har...vissa veckor rider vi mer å andra inte.så det blir lite olika efter hur det passar sig,å honlever å mår bra..en annan sak kanja tänka mig att om det är en tävlingshäst att det är noga med foderstaten...

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Är det millimeterräknandet du stör dig på så håller jag helt med. Även om jag vet hur det är att vara ny på det här med foder och räknande, då är man sån ett tag. Ha överseende med det, det går över.

När det gäller att du inte vet hur mycket dina hästar får i sig pga fri tillgång så snackar du ju i nattmössan.

Analys på grovfodret gör ju att du vet hur du behöver balansera upp det med eventuellt kraftfoder (antar att det är därför du valt ett foder med rätt högt proteininnehåll) och hur balansen mellan macromineralerna är.

Balansen är det du vill ha koll på. Om mängden sen är för hög eller för låg märker du på hullet.

Travanti skrev:
Jag har lärt mig att räkna foderstater,men tycker det är lite överskattat för an vanlig skogsmulle häst som jag har...vissa veckor rider vi mer å andra inte.så det blir lite olika efter hur det passar sig,å honlever å mår bra..en annan sak kanja tänka mig att om det är en tävlingshäst att det är noga med foderstaten...

Jag tycker faktiskt tvärtom... Till min skogsmullehäst finns det ju inga marginaler och eftersom han går så pass lite får han bara hö (om det är tillräckligt bra hö). Om jag då har ett hö med kvot 3 blir ju katastrofen ett faktum fram emot våren....

Däremot till hästar som presterar ger man ju oftast rejält med mat och även en hel del kraftfoder. Så här har man ju mycket större "marginaler" och katastrofen kan gott utebli även om man haft ett hö med kvot 3.

Magdalena skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Är det millimeterräknandet du stör dig på så håller jag helt med. Även om jag vet hur det är att vara ny på det här med foder och räknande, då är man sån ett tag. Ha överseende med det, det går över.

När det gäller att du inte vet hur mycket dina hästar får i sig pga fri tillgång så snackar du ju i nattmössan.

Analys på grovfodret gör ju att du vet hur du behöver balansera upp det med eventuellt kraftfoder (antar att det är därför du valt ett foder med rätt högt proteininnehåll) och hur balansen mellan macromineralerna är.

Balansen är det du vill ha koll på. Om mängden sen är för hög eller för låg märker du på hullet.
Hur lär man sig att räkna ut foderstater? Finns det någon bok??

Jajemensan! Det kom ut en jättebra bok för något år sen av Margareta Rundgren och Christina Planck, just nu kan jag inte komma på vad den heter, men söker du på de namnen så lär du hitta den.

Jag anasylerar inget.

Ser på hästarna hur de mår och känner när jag rider hur de mår. ;)

Fast de får ju iof muslifoder :crazy:

Magdalena skrev:
Jajemensan! Det kom ut en jättebra bok för något år sen av Margareta Rundgren och Christina Planck, just nu kan jag inte komma på vad den heter, men söker du på de namnen så lär du hitta den.
Tack :bow: ! Ska införskaffa en sådann!!

olgaklara skrev:
Jag anasylerar inget.

Ser på hästarna hur de mår och känner när jag rider hur de mår. ;)

Fast de får ju iof muslifoder :crazy:

Förstår inte riktigt "stoltheten" som lyser igenom i såna här inlägg. Jag ser också på hästarna hur de mår och känner när jag rider hur de mår. FAST jag analyserar.

Kanske jag är för "snål" med min tid och mitt arbete med hästarna. Jag vill inte riskera att förlora en tävlingssäsong för att jag missbedömt näringsinnehållet i fodret. Även om bristen är liten på t.ex protein så gör det stor skillnad i prestationer, och det syns för sent på hästen att den fått ta av sina reserver (musklerna) istället för att bygga upp dem.

Senast ändrad av en moderator:

Magdalena skrev:
Förstår inte riktigt "stoltheten" som lyser igenom i såna här inlägg. Jag ser också på hästarna hur de mår och känner när jag rider hur de mår. FAST jag analyserar.

Kanske jag är för "snål" med min tid och mitt arbete med hästarna. Jag vill inte riskera att förlora en tävlingssäsong för att jag missbedömt näringsinnehållet i fodret. Även om bristen är liten på t.ex protein så gör det stor skillnad i prestationer, och det syns för sent på hästen att den fått ta av sina reserver (musklerna) istället för att bygga upp dem.

:bow: :bow: :bow: Måste bara säga att du skriver mycket kloka inlägg!! :)

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 287
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 493
Senast: Nominous
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 123
Foder & Strö Vad har ni andra för erfarenheter? För eller emot betfor? För eller emot pelleterat foder (har precis lärt mig att bindemedlet är...
Svar
17
· Visningar
2 416
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur