Jag har fått höra att

Sv: Jag har fått höra att

Jag har hört talas om att det finns en lag som säger att har man hyrt in sig så kan inte stallägaren kicka ut en, trotts obetald hyra. Men jag vet inte om det är sant?

Vad stallägaren Kan göra är att börja vägra hantera hästen/fodra den, släppa ut mm. Samt låsa utrymmen som inte har men hästen direkt att göra (dvs inte själva stallet men toalett, sadelkammare mm).

Kanske var därför de itne kunde göra sig av med hyresgästen?

Ställer en följdfråga:
Om inte hyresvärden skrivit kontrakt med sina hyresgäster (nu menar jag stall), kan hon/han "slänga ut" en hyresgäst bara sådär eller finns det ändå en viss uppsägningstid som ska gälla?

*kl*

Jag skulle också vilja veta hur det ligger till med det... En hyresgäst i vårat stall har blivit uppsagd muntligt med en månad på sig att flytta grundat på rent skitsnack från två andra hyresgäster i stallet som inte tycker om den personen. Det finns inget kontrakt och inget muntligt om uppsägningstid vid inflyttandet. Denna hyresgäst har hyrt en box i snart fyra år och ytterligare en box i snart två år. Personen i fråga är väldigt ordningsam och ligger inte efter med hyra. Kan man säga upp någon på det sättet och vad är det i så fall som gäller, måste det vara skriftligt och hur lång ska uppsägningstiden vara?

Du kan säga upp vem du vill som hyr i ditt stall. Har ni ett kontrakt så gäller uppsägningstid om vad som står annars är det 1 månad som är brukligt. Dom som tror att hyreslagstiftningen gäller på privata stall är ute och cyklar. Jag har sagt upp ett par av mina inackorderingar för jag tyckte att det blev för jobbigt att släpa in och ut på alla dessa pållar. Mitt stall- mina regler.

Är det samma uppsägningstid - dvs en månad - som gäller även om det skulle vara tvärtom, alltså om en hyresgäst vill säga upp sin stallplats o det inte finns något kontrakt skrivet eller muntligt avtal?

:)
Är det samma uppsägningstid - dvs en månad - som gäller även om det skulle vara tvärtom, alltså om en hyresgäst vill säga upp sin stallplats o det inte finns något kontrakt skrivet eller muntligt avtal?

Som jag sagt tidigare, vid en normal boxuthyrning gäller inga hyreslagar. Man köper en tjänst av stallägaren och hårddrar man det kan man bli uppsagd på en dag och vice versa (om man är helt kontraktslös). Finns kontrakt om uppsägningstid så gäller naturligtvis dessa. Man ska ju följa överrenskommelser som man gjort upp, om man är något så när vänligt inställd till sin omgivning... Om man däremot inte är överrens och börjar bråka och detta leder till rättsliga åtgärder så är utgången som jag ser det lite oviss. Vad jag vet har inga fall drivits vidare till hovrätten och därför är prejudikat inte helt klarlagt, men som sagt så ser de flesta tingsrätter inte på det som att man egentligen hyr någonting. Tiden, pengarna och engagemanget att driva en sån här process är däremot inte riktigt värt det, även om man skulle vinna har det kostat mycket mera än summan det handlade om från början. Vi får hoppas att hästmänniskor kan lära sig att leva med varandra, acceptera olikheter, och att man tar ansvar för sig och sin häst i framtiden:angel: så är många såna här bråk ett minne blott!!

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 723
Senast: corzette
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 716
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 467
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 060
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka