Jag har fått höra att

dee79

Trådstartare
...om man driver inackorderingsstall som företag/företagare så ska det finnas en nationell lag (här i Sverige) som säger att man inte kan göra sig av med sin hyresgäst de första 9 månaderna :eek::eek:

Kan det stämma? Jag blev helt paff och tänkte att man måste väl kunna
1. Ha uppsägningstid
2. Skriva i kontraktet vad som gäller och ha rätt att säga upp om hyresgästen inte sköter sig.

Eller?

Nu siktar jag inte på att driva inackorderingsstall, men ändå.

Sv: Jag har fått höra att

Jag tänkte väl det, men varför i hela fridens namn skulle de som driver stallet hävda att det var så? Det var en bråkig hyresgäst som de ville säga upp, men kunde inte (flyttade till slut självmant).

Finns det något som de kan ha missuppfattat?

Finns det besittningsrätt förresten som det gör med hyresrätter etc (även om det ligger längre fram i tiden)?

Det är tvärt om kan man säga för om man hyr en viss bestämd box så får man vad som kallas för besittningsrätt på den efter nio månader och kan inte sägas upp. Samma hyresregler som gäller för t ex förråd och lagerplatser.

Då har de nog blandat ihop det.

Ny fråga - vad gör man om de haft boxen i nio månader och sen ställer till ett rent helvete? Går det att bli av med dem (för jag antar att besittningsrätten även gäller de som hyr ut boxar utan att vara företagare).

Jag vet att jag formulerade något kontrakt när jag hyrde ut min br i andra hand, just för att komma runt det där med besittningsrätt, men minns inte hur det skrevs.

Har du skrivit kontrakt är det hur som helst kontraktet som gäller. De lagar som finns är ju till för de som inte har kontrakt. Så har du ett kontrakt är det nog lättast att se vad som står där!

Har du skrivit kontrakt är det hur som helst kontraktet som gäller. De lagar som finns är ju till för de som inte har kontrakt. Så har du ett kontrakt är det nog lättast att se vad som står där!

Fel hyreslagstiftningen tar över kontrakt.

Ny fråga - vad gör man om de haft boxen i nio månader och sen ställer till ett rent helvete? Går det att bli av med dem (för jag antar att besittningsrätten även gäller de som hyr ut boxar utan att vara företagare).
Har någon fått besittningsrätt så gäller samma saker som vid annan vräkning. Det vill säga att det ska vara saker som att de inte betalar hyran, stör andra hyresgäster upprepade gånger eller förstör. Om jag inte kommer ihåg fel så ska i sådana fall lämna skriftliga varningar innan.

Enklast att komma runt besittningsrätten är att från början inte hyra ut en viss bestämd box. Utan istället en stallplats vilken hänvisas av stallägaren. Då går man inte in i hyreslagstiftningen men får istället ansvar för hästens välbefinnande enligt Djurskyddslagen.
Man får helt enkelt välja mellan pest och kolera in man ska ta emot andras hästar.

Senast ändrad:

Gör den det? Nu har jag ju inte läst den lagstiftningen så det kanske finns plats i vissa delar för överrenskommelse, eller? Varför ska du annars skriva kontraktet?

Ett kontrakt får aldrig sätta konsumenten i sämre utgångsläge än enbart med lagen, med andra ord får du bara göra ett kontrakt där det blir bättre för den du hyr ut till ej sämre.

Just det hyreslagstiftningen är till för att skydda hyresgästerna från oseriösa hyresvärdar. Som exempel är en av anledningarana till besittningsrätten att en hyresvärd inte ska kunna slänga ut någon som hyrt en längre tid och inrätta sitt liv efter det, bara för att hyresvärden vill bygga om och ändra inriktning. Samma sak om fastigheten säljs så kan inte den nya ägaren slänga ut en hyresgäst med besittningsrätt. Med andra ord den finns för att man ska kunna känna sig trygg även om man själv inte har råd att köpa utan bara hyra.

Kontrakt skriver man för att visa att man är överens och uppsägningstiden från fastighetsägarens sida gäller ju innan hyresgästen får besittningsrätt. Hyr lång tid det är varierar på om det rör en bostad eller ett förvarings/lager utrymme. Tyvärr är de flesta som hyr ut boxar alldeles för dåligt pålästa i lagstiftningen Tur i oturen för dem är att deras hyresgäster också oftast är det.

H
Enklast att komma runt besittningsrätten är att från början inte hyra ut en viss bestämd box. Utan istället en stallplats vilken hänvisas av stallägaren. Då går man inte in i hyreslagstiftningen men får istället ansvar för hästens välbefinnande enligt Djurskyddslagen.
Man får helt enkelt välja mellan pest och kolera in man ska ta emot andras hästar.

Innebär det också att man måste utnyttja den rätten (byta anvisad stallplats) eller bara att den står inskriven i kontraktet? Jag vet att det står så i våra kontrakt och då borde stallägaren rimligtvis kunnat säga upp den struliga personen (som också fått byta box).

Hur gör man med lösdrift? Eller med ev hyreshöjningar? Finns det lagstiftning om hur mkt man får höja också (tänker på om man vill fasa ut någon :angel:) Får man ha olika kontrakt med olika hyresgäster?

*inser vad lite jag vet*
Det här är också väldigt intressant ur hyresgästsynpunkt!

Som exempel på min närmaste travbana så hyr man stallen per box. Stora tränare har hela hela stall mindre en eller par boxar bara. Sedan sköter man allt själv när det gäller hästarna. I dessa fallen är det solklart att man lyder under hyreslagstiftningen. Men på ridskolan vid sidan om där har man som privathästägare istället ett avtal som säger att man ska ha X antal hästplatser i stallet. Sedan bestämmer man från ridskolan hur hästarna ska stå i boxarna. I det här fallet kan man om behovet uppstår flytta en häst från en box till en annan, det kan man inte på travbanan. Så när det gäller ridskolan lyder man inte under hyreslagstiftningen.

Men på travbanan om det är någon som inte sköter sin/sina hästar så är det bara tränaren/ägaren som har ansvaret för hästen. På ridskolan om en hästägare där plötsligt börja strunta i sin häst har ridskolan ansvar för hästen välbefinnande likaväl som ägaren.

Om man hamnar i hyreslagstiftningen så finns det regler för hur man kan höja hyror och på vad som kan anses som skälig hyra m m i det får då räkna in om det kan vara skäligt att någon ska betala mer än andra.
Hamnar man inte i hyreslagstiftningen så handlar det istället om uppstallningsavtal istället för hyra kan man säga. Då gäller ju inte de reglerna som finns för hyra av något utan då gäller helt andra regler och också troligen det som står i kontraktet man har på uppstallningen.

Ingår skötsel gäller inte hyreslagstiftningen. Den kan endast användas om du hyr ut en box utan minsta skötsel.

Ah...nu börjar det klicka. Men då går ju inte våra upstallningsavtal in under hyreslagstiftningen eftersom viss skötsel, samt en del foder och strö ingår. Kanske borde informera stallägaren om det.

Så lösdrift där viss skötsel ingår borde alltså fungera likadant.

Tack för alla bra svar!

Har studerat frågan ingående och fått helt klart för mig att domstolarna (finns flera fall som prejudikat) anser att uthyrning av stallplats egentligen är en tjänst (om någon form av service ingår). Man har resonerat så att värdet av tjänsten är högre än själva ytan som hästen står på. Om jag minns rätt gjordes jämförelser med uthyrning av fast parkeringsplats, där man inte heller har besittningsrätt till ytan som bilen står på, utan tjänsten som snöröjning, tillgång till el osv värderas högre. Man kan alltså inte hävda att man hyr sina omkring 10 kvadrat och har besittningsrätt. Det innebär också att man inte kan hävda 9 månaders regeln, som gäller vid hyror av lokal osv.
Många vet inte om detta, att om man hårddrar det, och fall skulle hamna i domstol, så är risken stor att hyresgästen inte har någon uppsägningstid alls!!
Skillnad är det om man hyr ett helt stall eller delar av en anläggning, då går lagar om hyra och arrende in, eftersom man då hyr fastighet och mark.

Intressant!! Men i stor drag går de flesta boxplatser inte under den lagstiftningen då eftersom de i stort sett alltid ingår någon form av service (förutom om man som du tar upp på travet hyr ett helt stall)? Hur är det om jag hyr en box (säg utan service) och själv önskar byta box i samma stall, räknar man tiden för varje box eller börjar man räkna om vid boxbytet?

Jag hänger på med en fråga till: Om man hyr ut boxplats för en kallhyra och stallet är helt kollektivt (dvs alla hjälps åt med allt och det delas lika). Räknas det då som att "service ingår" när det egentligen är de andra inhyrda som utför servicen :confused:?

I fallen som ni hänvisar till är det ju svårt att precisera eftersom "ingen service" ingår. Ska man vara riktigt krånglig så ligger det ju i gränslandet. Jag kan fräckt påstå att de inhysta hästägarna svartjobbar åt stallägaren... I fallet om byte av box har jag inte en susning:o. Skulle jag själv hyra ut boxar så skulle jag tycka att placeringen i stallet är sekundär, man kan ju vilja byta plats på hästar (för hästarnas skull) och då tycker inte jag att man ingår ett nytt hyresavtal. Här finns vad jag vet inga domslut. Dessutom tror jag att många stallägare(även ridklubbar) "glömmer" eller inte vet om att det är 25% moms på boxuthyrning.
Ett bra kontrakt är alltid bra, bara man håller sig till de lagar som finns. Om kontraktet strider mot klara föreskrifter/lagar så är det alltid lagen som gäller. Vad jag vet är det tillexempel inte så enkelt att friskriva sig från 9mån - regeln vad gäller besittningsrätt (lokaler, lägenheter,mm). Det räcker inte att skriva det i ett kontrakt och sedan hävda den överrenskommelsen, utan man måste göra upp det med hyresnämnden när kontraktet skrivs och man måste ha goda skäl för att få göra det. Många tror att bara man har skriftligt på en deal så är det klart, men lagar som tex arrendelagen är så starka att man inte kommer runt dem hur som helst. Det är tilloch med så att även fast inte kontrakt finns, men man kan se att ett avtal har ingåtts (genom att hyra har blivit betald tex) så går sådana här lagar in fast man inte vet om det!

Ställer en följdfråga:
Om inte hyresvärden skrivit kontrakt med sina hyresgäster (nu menar jag stall), kan hon/han "slänga ut" en hyresgäst bara sådär eller finns det ändå en viss uppsägningstid som ska gälla?

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 723
Senast: corzette
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera... 9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 716
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 467
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 060
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka