jag har ett stort problem..

MalinSophia

Trådstartare
vet inte om tråden borde ligga i sjukvård eller hästhantering men vi lägger den här och så får den väl flyttas isf.

hästen fick för några veckor sen en ordentlig hovböld, den läkte ut och kvar är bara hålet.

för att inte skit skulle tryckas upp i hålet så fick han gå med "tofflor" i hagen.

nu till problemet.

han fick ordentligt med skav av "tofflorna" och får nu stå inne igen med bandage över hålet och skavsåren.
han vill inte stå inne och blir otroligt rastlös och stressad, bandaget håller inte för utgång mer än nån timme och tofflorna kan han inte ha än pga skavsåren (med dom kan han ju vara ute nån timme mer men inte så länge så de skaver)
finns det nån annan lösning?

just nu består bandaget av gaslinda, vet-flex (heter det va?), silvertejp och en bit gummi från cykelslang framme i tån. boxen är stor som en sjukhage.

vill helst av allt inte sätta på honom skor igen.. har tagit många år att återhämta hans hovar efter hans livslånga skoperiod.

Sv: jag har ett stort problem..

Om hästen får hovböld och inte kan gå med tofflor eller bandaget, så behöver den beslag. Man måste anpassa vad som är rätt efter varje individ, inte efter en metod man som människa vill anamma.

Förstår inte varför det skulle ta flera år att ställa om till barfota gång om hästen haft skor. Klarar den att gå barfota gör den det, blir den hovöm ska den ha beslag. Det ska INTE ta år att ställa om! :mad: Det är ett lidande för hästen - rent djurplågeri. Men jag vet att sägs att det måste vara så i barfotabranschen.

Norrland

men snälla nån..(jag blir iofs inte förvånad..det är ju ändå buke)

han har inte fått hovböld av att han går barfota, första hovbölden på ca 14 år.
han är 25 år och används inte till ridning eller något annat och har inte gjorts på väldigt länge. han är inte heller hovöm. han hade större problem med hovarna när han hade skor, sprickor och dålig kvalite i allmänhet. han har bättre kvalite på hovarna nu än någonsin.
jag använder mig av en riktigt utbildad hovslagare och är inte anhängare av "barfotatjafset".. jag har testat det och kommit fram till att hovslagare är bäst för mitt och min hästs behov. han har faktiskt inte heller sett nån som helst anledning till att sätta på honom skor.

jag ville ha en lösning på det problem vi har just nu.

finns det ingen annan utväg så blir jag tvungen att ta till skor men det får bli absoluta sista lösningen(veterinären tyckte också att vi skulle försöka undvika skor så långt det går). när jag testat allt annat..

Senast ändrad:

Ok. Då förstår jag. :) Ber om ursäkt.

Av dina formuleringar så trodde jag att du var en "barfotataliban". :)

Det är svårt att få bandage att sitta. De nöts sönder snabbt. Det enda jag kommer på är om det skulle gå att använda gips istället? Så blir det mer hållbart. Vi hade en misstänkt hovböld för några år sedan efter att hovslagaren varit ut. Då tog vet av skon, och lämnade gipslindor så att vi själva skulle kunna lägga runt hoven. Dock var det inte hovböld visade röntgen senare, bara att hoven hade blivit för mkt verkad. Med sula och beslag så löste det sig direkt.

Eller kanske behöver han större tofflor? Men så enkel lösning kan det ju inte vara. :)

Norrland

:)
gips hade kanske vart en lösning..om han inte haft skavsåren..som fortfarande måste rengöras.

han har var ute en stund nu..och bandaget såg ändå hyfsat ut.. med lite mer silvertejp och med mer gummi eller läder framme i tån så kanske det håller under 1 dag.
det är ju mest i tån han sliter upp det.. hålet sitter lite vid sidan av och bandaget slits inte så mycket där.

kan du inte köpa större tofflor så att dom inte skaver? köp så stora att du kan ha en linda runt skavpartiet eller använda gaiters om det är på ballarna det skaver.

KOm på en sak till. Vid ett annat tillfälle när hästen trampat in en liten pigg i hoven så tog vi vaxduk och lindade runt hoven när han skulle vara ute. Dubbla lager över bandaget. Funkade förvånadsvärt bra! Höll länge. :)

Norrland

Vi har använt mjuk svart gummiduk. Under hoven och runt om. Därefter silvertejp för att hålla det på plats. Gummiduken får sticka upp ovanför tejpen så att det inte skaver/fastnar i pälsen. Tejpat ca 5 cm ovanför hoven. Allt för att hästen skulle kunna vara ute dagtid. Blir ju lätt varm och fuktigt så det togs av ibland när hästen stod inne i box och ersattes då av ett mer andasvänligt bandage.

hålet sitter i...heter det lamellranden (undersidan)?..och går rätt så långt upp. stort som en 10-öring.

Senast ändrad:

tofflorna är redan lite förstora..märkte jag. på hoven utan bandage började den vrida sig lite. på hoven med bandage verkade den sitta stadigt. hade gaiters i båda. grejen var ju att under tiden han fick skav så var det regningt mer eller mindre hela dagarna..det kan ju ha bidragit lite också för det blir ju rätt så tätt där.

det är på ballarna han har skav.. precis i kronranden.

var får man tag på gummiduk?.. har använt cykelslang i tån men den sliter han ut (på ett dygn i box).

hmm..vaxduk kan jag ju testa..

finns det andra väldigt slitstarka tyger..som inte är för dyra?
bävernylon kanske..det har jag ju lite liggande här.

bandaget måste ju inte hålla direkt tätt.

sen finns det faktiskt en slags sjuktoffla som bara sitter runt tån och under hoven. Fästs med remmar och fungerar bra om de inte skrapar för mkt eller har lätt för att kliva av sig skor. Fick den hos vet. när jag hade en envis hovböld på min häst.
Eftersom det inte är några sidor på den så fungerar den ju inte så bra vid regn eller annat blött underlag men i kombination med massor med silvertejp så brukar det fungera ett tag i alla fall.
Sen verkar Gl..us har en sjuksko som inte går så långt upp som vanliga boots. Kanske något att testa?!

När min häst hade en hovböld fick hon också skavsår av booten, men i karleden, så lindade jag benet och ända ned på hoven innan jag satte på booten och sen tejpade jag med silvertep, så att det inte kunde komma in någon smuts.
Hon hade på sig den i ca två veckor innan hon kunde gå utan.

Det fungerade bra, hon blev tusan så mycket gladare av att kunna gå i hagen som vanligt.

Roisin med lindad, bootad och tejpad hov:
IrcDdcjyh.jpg

:)
gips hade kanske vart en lösning..om han inte haft skavsåren..som fortfarande måste rengöras.

Gipset sätter du runt själva hoven och i hålet.
Med Vettrap om och Elastoplast (klibblinda) utanpå det och så tjära på Elastoplasten så kan det hålla i ute i flera dagar.

Kan du inte få någon van gipsare att visa dig första gången?

Min g:a häst "fick" en kraftig hovböld i oktober 2001 då hon knappt kunde gå var till klinik där de verkade upp lite för att hitta vargångarna BLÄÄÄ, spolade rent och gipsade. Fick åka tillbaka 4 gånger med 2 veckors mellanrum och för att hon skulle kunna vara ute något under läkningstiden (boxvila i ca 8v) så rekomenderade hovslagaren på plats att klippa en gummistövel av en innerslag till lastbilsdäck, trä över hoven och tejpa ordentligt. Funkade suveränt och höll gipset torrt under de stunder hon fick vara i hage. Lycka till:)

Tänk bara på att allt plast, gummi och tejpa i sommarvärmen kan ge brännsår pga det blir så varmt under. Särskilt om hästen går omkring med sånt material mot huden, friktion, värme....

Min "toffla" är en nu gammal men helt ok equiboot som jag klippt ner baktill, eftersom den gav skav där du beskriver. Jag klippte ner bakkanten så att den inte går upp så högt och det fungerar utmärkt, inga delar alls mot huden.

Frågan är om hålet inte har läkt efter dessa veckor.
Går den på gräs o inte ngn direkt jord skulle jag pulla in lite tjärdrev o kanske spola rent ngn gång per dag. En bomullstuss kan räcka.

Säger din Vet. att det fortfarande måste skyddas?

Gipsplugg är bättre.
Decinficera med jodsprit först så blir det bra.

.... kanske spola rent ngn gång per dag.

Varför det?
Det är inte alls bra att vara på och grejja för mycket.
Och det är bäst för sula under läkning att få torka upp.
Gipset andas och kommer att hålla samma fuktighet som hoven.

Liknande trådar

Hästvård Har som säkert många läst hållt på med en segdragen hovböldshistoria på min hingst. Om vi tar det från början så hade vi först en dag en...
Svar
9
· Visningar
1 854
Senast: flashlight
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 010
Senast: CindyLou
·
Träning Såhär är det. I sommras skaffade jag och min lillasyster häst tillsammans , som vi har i stallet som vi äger tillsamman med våran granne...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: LillaM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar