Jag har en hungrig 4-månaders...

Sv: Jag har en hungrig 4-månaders...

Ett tips jag kan ge dig är att köpa Vichyvatten i glasflaska med guldig etikett och badda på brösten. Det kan man göra om de har svamp också men för mig hjälpte detta att driva fram mjölken! Runt 3 mån fick vi också problem. När jag körde med detta innan varje amning samt en liten tesked i munnen på bäbis så kom mjölken bättre och snabbare samt i större mängd. Jag behövde egentligen inte snabbare, hade för högt tyck sas ändå men just att det sista av mjölken kom med ut gjorde att mjölkökningen kom snabbare.

Tips två jag vill ge dig är vitkål! Det hjälper mot mjölkstockning men hjälper även att driva ut sista mjölken.

Sedan, min lilla gav jag havre/quinoa/vetegroddar/blodbröd/plommon gröt som jag kokade själv ganska lös och gav som första mat. Denna kombinationen ger en bra grund och faktiskt tycker alla bäbisar som testar om den när man hittat rätt propotioner. Prova och se!

Helt skalat moget päron är också en sak man kan ge som de får leka/äta. Den brukar ge dem lite utmaning samt intresse för mat. Just att inte allt är pure kan ge enorm fördel.

Lycka till!

Suger hon inte på bröstet heller? Mjölken kan inte ta slut om produktionen inte upphört helt så om hon suger är det bara att amma på. Runt 4 mån är det vanligt att produktionrn måste öka iom att barnet blir större och det kan ta ett tag innan man märker att det händer nåt. Då brukar amningstillfällena bli färre igen om de ökat.

Jag ammade med inte ens en timme mellan varje tillfälle. Sonen var alltid hungrig och gick inte upp i vikt. Jag förstår inte hur man kan säga att det alltid finns tillräckligt med mat i brösten?

Andra barnet åt var tredje timme och det bara sprutade.

Hej och tack alla som engagerat sig.

Det tog 3 veckors kämpande, men nu verkar jag ha mjölk så det räcker. Hon ger sig ofta innan brösten är tomma, så jag hoppas att det innebär att hon är nöjd och mätt. Ersättning/flaska tar hon inte, men vi har fått tummen upp att köra på med gröt och smakisar så mkt som hon vill ha.

Vi var på BVC och hon följer sin längdkurva som hon ska och även sin "nya" viktkurva. Hon låg lite över normalkurvan från början, nu ligger hon en kurva under. Dock sa BVC att bara för att hon är nöjd och sover ok på nätterna så behöver det inte alls betyda att hon får i sig allt hon behöver, att vissa bebisar är nöjda trots att de är hungriga :confused: Och att det är bra om hon äter annat så att hon går upp lite mer. Känns lite dubbelt och svårt att veta om allt är ok eller inte.

Majsvälling ska testas framöver också. Värt ett försök helt klart.

Jag tror inte att hon är allergisk mot mjölkprotein, men den infon hade jag gärna fått med sonen. Nu med facit i hand vet jag att han tål mjölk, men som bebis hade han massor av magproblem och riktigt svåra sömnstörningar. Tack för att ni delar med er!

Att det alltid finns så det räcker vet jag inte, det har ju o höra med om barnet orkar suga och få i sig. Men jag läste nyss en artikel att SLUT tar det inte. Om inte mjölken sinar helt vill säga.

TS: Va skönt att det blivit bättre. Sålänge barnet inte tappar flera kurvor finns ingen anledning att tro att det inte får i sig tillräckligt. Så följ din magkänsla i första hand och gör det du vill. Du känner ju trots allt ditt barn bäst. :)

Min kompis dotter blev väldigt förstoppad av majsvälling och jag har hört många andra vars barn också har blivit det.

Dom hade rekommenderat det på bvc för att det ska vara så milt för magen... Hon sket 1 gång i veckan och hade ont :(
Sen gick hon tillbaka och pratade med en annan barnmorska som sa att hon skulle sluta på en gång just för att det var förstoppande :grin:

Liknande trådar

Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 772
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 795
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar