jag har en ganska Svankryggig polle;)

J

jessikatten

hejhej jag har en islandshäst som är ganska svankryggig och jag undrar om det går att arbeta upp den;)

Jag har fått förslag av en instruktör jag ridit för att jag ska gå mycket i upp och nerförs backar, men har försökt i nästan ett år och jag tycker inte det hjälper specielt mycket:cry:

om ni har några tips så är jag väldigt tacksam:bow:

//jessica

Sv: jag har en ganska Svankryggig polle;)

hejhej jag har en islandshäst som är ganska svankryggig och jag undrar om det går att arbeta upp den;)

Jag har fått förslag av en instruktör jag ridit för att jag ska gå mycket i upp och nerförs backar, men har försökt i nästan ett år och jag tycker inte det hjälper specielt mycket:cry:

om ni har några tips så är jag väldigt tacksam:bow:

//jessica

Förra året var ajg tvungen att rida barbacka i ca en månad på min svankryggige 21 åring, svanken blev mindre, inte mycket men lite. Men det är nog i princip inget man kan få bort skulle jag tro.

Lycka till.

Håller inte på med islandshästar men kan ändå ge några allmänna tips!;)

En svankryggig häst behöver träna upp magmusklerna, detta gör du genom klättring som du redan fått råd om och genom att gallopera långa sträckor i ett långsamt tempo och där hästen går i en avslappnad låg form.
Skritta gärna ut mycket i skogen över stock och sten på långtygel så att hästen får chansen att söka sig framåt neråt!:)

All träning som som innebär att hästen går med huvudet högt och inte till hundra procent får med sig rumpan under sig kommer antagligen förvärra svanken.

Så tänk framåt neråt, mycket skritt och gallop!;)

Tränade under ett år en mycket svankryggig dam, som nu är 25 år gammal.

Jag gjorde samma sak som din tränare tipsade om, mycket i uppförsbackar, men även få henne att söka sig framåt neråt i en låg avslappnad form. MEN! Jag satt aldrig tungt i sadeln.
För på den hästen gick det inte att sitta tungt i sadeln, då hade hon ingen chans att orka höja ryggen.

Så det är mitt tips till dig, sitt inte tungt i sadeln. Det finns ett läge där man sitter, men inte sitter tungt. Inte någon trepunkts-sits jag ber om ;)

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 437
Senast: monster1
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar