Jag vet faktiskt inte.Vad tråkigt! De kan inte remittera till någon de vet är bra heller?
Min tanke är att man egentligen borde bli påtvingad psykolog eller någon terapeut. Att det bara ska ingå automatiskt när man får en cancerdiagnos.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet faktiskt inte.Vad tråkigt! De kan inte remittera till någon de vet är bra heller?
Ja absolut. På neurologen (åtminstone för onkologpatienter vilket jag tillhörde då) bokades man in på det redan efter första gången man varit där, oavsett om det är godartat eller elakartat. Det är en rutin, tydligen. Jag var förhållandevis stabil just där och då. Hade gått in i nåt planerande för att göra det så enkelt som möjligt för partner och barn osv ifall det skulle bli dåligt så att säga om jag skulle bli trasig samt riktat in mig på att jag skulle bli frisk.Jag vet faktiskt inte.
Min tanke är att man egentligen borde bli påtvingad psykolog eller någon terapeut. Att det bara ska ingå automatiskt när man får en cancerdiagnos.
Så bra tänk. Synd att det är så olika genom landet.Ja absolut. På neurologen (åtminstone för onkologpatienter vilket jag tillhörde då) bokades man in på det redan efter första gången man varit där, oavsett om det är godartat eller elakartat. Det är en rutin, tydligen. Jag var förhållandevis stabil just där och då. Hade gått in i nåt planerande för att göra det så enkelt som möjligt för partner och barn osv ifall det skulle bli dåligt så att säga om jag skulle bli trasig samt riktat in mig på att jag skulle bli frisk.
Mina bekymmer kom ju senare när jag insåg vad jag faktiskt missat. Har i princip inga minnen från yngsta barnets första 3 år och väldigt glappt kommande 1-2 åren. Naturligtvis inget från äldsta barnet heller under den tiden men det är fruktansvärt jobbigt när yngsta frågar vad hon kallade olika saker innan språket satt. Jag har gillat läget ändå men rädslan för att bli sjuk igen och missa ännu mer var väldigt jobbiga.
Skönt att du är lugn ändå men förjävligt att folk inte får hjälp med psykiska hälsan i en så besvärlig sjukdom.Så bra tänk. Synd att det är så olika genom landet.
Jag är personligen väldigt lugn genom allting. Nästan konstigt lugn. Klart man oroar sig för tex att orka ta hand om djuren, hur det ska gå att jobba osv.
Men läser också i till exempel FB grupper hur fruktansvärt dåligt folk mår psykiskt och inte får någon hjälp med den biten.
Ja det är det verkligen.Skönt att du är lugn ändå men förjävligt att folk inte får hjälp med psykiska hälsan i en så besvärlig sjukdom.
Jag blev snabbt inkopplad på kuratorshjälp men det har inte gett mig så mycket. Jag har dock haft en trygghet i att hon har funnits och vi har bollat många tankar, speciellt runt barnen och hur jag kan hjälpa dem på bästa sätt genom det.Får du hjälp att hantera detta?