Jag har cancer

Cilla

Trådstartare
Opererade i feb -20 bort en cancertumör i gallgången. Jag känner mig lite ensam i min diagnos som främst drabbar äldre män. Idag mår jag bra. Har lite sviter kvar efter operationen men inget som hindrar mig nämnvärt i livet.

Så vilka fler här har eller har haft cancer?
 
Jag själv är i riskzonen för att eventuellt utveckla livmoderhalscancer, har påvisat HPV och gjort en konisering. Är under kontroll för att se hur det utvecklar sig. Är lite nervös för att det fortfarande är kvar. Känns ändå bra att de har koll på mig och jag går på årliga kontroller för att se hur det utvecklar sig.
 
Jag själv är i riskzonen för att eventuellt utveckla livmoderhalscancer, har påvisat HPV och gjort en konisering. Är under kontroll för att se hur det utvecklar sig. Är lite nervös för att det fortfarande är kvar. Känns ändå bra att de har koll på mig och jag går på årliga kontroller för att se hur det utvecklar sig.
Jag går åxå på kontroller, men var tredje månad. Det känns som jag lever 2,5 månad i taget. de sista 2 veckorna innan rtg börjar jag förbereda mig för nya tumörer.
Jag är ssk och tolkar mina egna rtg-svar på 1177 innan läkaren hunnit se dem och det är lika jobbigt varje gång jag har gjort en kontroll. Sen kan jag andas ut och leva 2,5 månad till.
 
Opererade i feb -20 bort en cancertumör i gallgången. Jag känner mig lite ensam i min diagnos som främst drabbar äldre män. Idag mår jag bra. Har lite sviter kvar efter operationen men inget som hindrar mig nämnvärt i livet.

Så vilka fler här har eller har haft cancer?
Jag opererade bort min magsäck maj 2020 pga magsäckscancer. Inte heller vanligt i min ålder (38 år då) Fick 4 kurer cytostatika innan och 4 kurer cytostatika efter op. Är igång sedan två månader och arbetar. Vill du ha ngn att prata med så finns jag!
 
Men samtidigt är jag gladare och friskare än jag varit i hela mitt liv! Jag har ett toppenjobb som jag själv styr över. Jag har det jättebra hemma med både gubbe och barn och jag har allt jag drömt om och njuter av det. Att jag till fullo kan uppskatta det jag har och medvetet jobbat för att få det tackar jag cancern för. Om jag inte hade fått cancer hade jag antagligen släpat runt i ekorrhjulet och drömt om det jag har nu.
 
Jag opererade bort min magsäck maj 2020 pga magsäckscancer. Inte heller vanligt i min ålder (38 år då) Fick 4 kurer cytostatika innan och 4 kurer cytostatika efter op. Är igång sedan två månader och arbetar. Vill du ha ngn att prata med så finns jag!
Då hör vi till samma skrå inom cancern. Jag fick 3 kurer GemCis i väntan på en eftergranskningen och ev reop. Det blev ingen reop så jag fick de resterande 5 kurerna åxå.
 
Då hör vi till samma skrå inom cancern. Jag fick 3 kurer GemCis i väntan på en eftergranskningen och ev reop. Det blev ingen reop så jag fick de resterande 5 kurerna åxå.
Såg du går på tätare koll än mig. En gång i halvåret här de första två åren. Sen blir det en gång om året. Är du också som jag som blir lite upp och ned typ två veckor innan röntgen?
 
Jag går åxå på kontroller, men var tredje månad. Det känns som jag lever 2,5 månad i taget. de sista 2 veckorna innan rtg börjar jag förbereda mig för nya tumörer.
Jag är ssk och tolkar mina egna rtg-svar på 1177 innan läkaren hunnit se dem och det är lika jobbigt varje gång jag har gjort en kontroll. Sen kan jag andas ut och leva 2,5 månad till.
Min mamma är likadan, hon har också läst alla journaler som finns på 1177 och hjälpt mig förstå va dom betyder osv. När det var som "värst" eller va man ska skriva gick jag på kontroll en gång i halvåret, började med vanligt cellprov som påvisade förändringar, fick gå en gång till och göra ett "utökat cellprov" (har glömt va det egentligen heter). Det var samma visa år ut och år in.
Jag frågade om jag inte kunde få slippa det vanliga cellprovet och gå på det "utökade direkt", tycker inte direkt det är kul att gå dit och ville helst slippa ett besök. Det gick tydligen inte, men nu senast verkade det ha lugnat sig lite så ska få gå på vanligt cellprov igen, bara hoppas provsvaren går åt rätt håll så att säga.

Haft många tankar och funderingar kring det, har inga barn i dagsläget och vet inte om jag kommer vilja ha i framtiden. Hade jag vetat att jag definitivt inte vill ha några, så kunde man tagit bort alltihopa bara för att slippa, men men. Ändå bra de har koll på mig.
 
Jag går åxå på kontroller, men var tredje månad. Det känns som jag lever 2,5 månad i taget. de sista 2 veckorna innan rtg börjar jag förbereda mig för nya tumörer.
Jag är ssk och tolkar mina egna rtg-svar på 1177 innan läkaren hunnit se dem och det är lika jobbigt varje gång jag har gjort en kontroll. Sen kan jag andas ut och leva 2,5 månad till.

Såg du går på tätare koll än mig. En gång i halvåret här de första två åren. Sen blir det en gång om året. Är du också som jag som blir lite upp och ned typ två veckor innan röntgen?
Kallelsen till kontroll framkallade verkligen ångest hos mig, i början var det var tredje månad för mig, sen halv år, varje år och numera blir jag inte längre kallad utan får ta kontakt om jag upplever några problem.
 
Såg du går på tätare koll än mig. En gång i halvåret här de första två åren. Sen blir det en gång om året. Är du också som jag som blir lite upp och ned typ två veckor innan röntgen?
Är egentligen ganska jämn i mitt mående. bestämde mig väldigt tidigt att cancern aldrig skulle få tag mitt liv. Den kan ta min kropp men min liv ger den fan i. Jag kommer leva det tills jag dör. Upplever att det är en väldigt tröterik tanke och det har hjälpt mig otroligt mycket. Cancern har inte begränsat mig, den har bara försenat saker lite.

Jag har lagt väldigt mycket energi på att hantera tankar runt döden och vägen dit. Jag är ganska säker på att jag kommer få tillbaka cancern och så småningom dö av det men jaja, då blir det så. Inget jag gör kan påverka det. Jag är bara oerhört glad och tacksam över varje 3 månader som jag får vara frisk.
 
Exakt och det håller i sig tills efter kontrollen också, för tänk om de missade något? Sen kunde jag lugna ner mig igen och leva vidare med mitt liv, men det bubblar upp med jämna mellanrum i huvudet. :(
Å alla saker som händer med kroppen är en ny cancer. Det har jag svårt med. Ont i magen - magsäckscancer. Mensen kom tidigt - äggstockscancer. Prick på benet - malignt melanom. Blir andfådd vad ansträngning - lungcancer. osvosvosv
 
Är egentligen ganska jämn i mitt mående. bestämde mig väldigt tidigt att cancern aldrig skulle få tag mitt liv. Den kan ta min kropp men min liv ger den fan i. Jag kommer leva det tills jag dör. Upplever att det är en väldigt tröterik tanke och det har hjälpt mig otroligt mycket. Cancern har inte begränsat mig, den har bara försenat saker lite.

Jag har lagt väldigt mycket energi på att hantera tankar runt döden och vägen dit. Jag är ganska säker på att jag kommer få tillbaka cancern och så småningom dö av det men jaja, då blir det så. Inget jag gör kan påverka det. Jag är bara oerhört glad och tacksam över varje 3 månader som jag får vara frisk.
Jag fick bröstcancer 2008. Den visade sig vara aggressiv och elak. Behandlingen blev därefter. Operation, cellgifter, strålning och medicinering i 5 år. Jag märkte inget av cancern men behandlingarna var tuffa och har försämrat min hälsa rejält. Jag har inte alls samma kropp som förut.

Mentalt så tog jag fasta på det läkaren sa när jag opererats: "nu är du frisk. Vi ska behandla dig så det inte kommer tillbaka". Så jag bestämde mig för att vara frisk.

Att jag är ett skröppel är ett praktiskt problem. Om jag blir sjuk imorgon är det morgondagens problem, inte dagens.



För egen del var nog omgivningens ömkande större bekymmer. De nära vännerna var fantastiska.
Men halv-bekanta, som grät och sa att det var synd om mig. Folk som sände mig -ateisten - böner att läsa (jo, sant). De projicerade sitt eget mående på mig. Det var rätt outhärdligt. Folk som hade synpunkter på att jag vägrade använda peruk eller inlägg i BHn.
 
Å det där känner jag igen! Halvbekanta som inte riktigt vet hur de ska bemöta. Jag hade (har) en väldigt ytlig kontakt inom hästvärlden och när hon jag berättade om min diagnos i somras frågade hon försiktigt om hon fick be för mig med sin församling. Jag är inte alls troende men det berörde mig så mycket. Så otroligt omtänksamt tyckte jag. Nu är vi mycket närmare vänner. :D
 
Jag går åxå på kontroller, men var tredje månad. Det känns som jag lever 2,5 månad i taget. de sista 2 veckorna innan rtg börjar jag förbereda mig för nya tumörer.
Jag är ssk och tolkar mina egna rtg-svar på 1177 innan läkaren hunnit se dem och det är lika jobbigt varje gång jag har gjort en kontroll. Sen kan jag andas ut och leva 2,5 månad till.
Får du hjälp att hantera detta? Teamet runt mig (godartad hjärntumör som togs bort 2018) består av allt från läkare till psykolog och arbetsterapeut, där alla är med på uppdatering/möten om patienter. Har det varit tungt rent psykiskt, hade t.ex en period 2019 där jag hade mycket psykiska problem pga det jag gått igenom, har det varit lätt att komma till en samtalskontakt som varit uppdaterad om mig. Det har hjälpt mig mycket. Mina regelbundna turer på mrt ser jag nu bara positivt på (älskar den där tunneln där ingen kan nå mig! :love: ), däremot kändes EEG lite jobbigt ett tag. Nu är jag lite mer avslappnad med tanken på det.
 
Får du hjälp att hantera detta? Teamet runt mig (godartad hjärntumör som togs bort 2018) består av allt från läkare till psykolog och arbetsterapeut, där alla är med på uppdatering/möten om patienter. Har det varit tungt rent psykiskt, hade t.ex en period 2019 där jag hade mycket psykiska problem pga det jag gått igenom, har det varit lätt att komma till en samtalskontakt som varit uppdaterad om mig. Det har hjälpt mig mycket. Mina regelbundna turer på mrt ser jag nu bara positivt på (älskar den där tunneln där ingen kan nå mig! :love: ), däremot kändes EEG lite jobbigt ett tag. Nu är jag lite mer avslappnad med tanken på det.
Vilket fint upplägg.
Jag vet att jag har tänkt att det är så det borde hanteras men iallafall här så upplever jag att man blir ganska mycket lämnad vind för våg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 651
Senast: manda
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 652
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 209
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp