Jag har börjat lära mej rida!!!

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag har ridit i 24 år och NU har jag äntligen börjat lära mej rida!

Senaste 2 rilektionerna jag ridit har jag (mest jag, pållan gör ju rätt när jag gör rätt) gått från klarhet till klarhet!

Idag kunde jag svänga fröken häst med "kroppspråk", inget dragande och slitande, inga sparkar och spön, jag bara planerar min väg och pållan går dit jag vill, spårar fint och lyssnar koncentrerat (nåja, inte när hästtransporterna viner förbi)..

Dessutom, som om faktumet att jag äntligen börjat lära mej rida på riktigt inte räcker, får jag massor med komplimanger för min underbara häst!!!

Nån mer som är glad idag?

/ Lavinia, vars sambo undrar ibland

Sv: Jag har börjat lära mej rida!!!

Härligt!

Jag måste oxå berätta; jag började rida mer åt det akademiska hållet för snart ett år sedan. Och nu undrar jag; vad i hela friden har jag hållit på med tidigare? Jag har ridit i 25 år och inte fattat ett skvatt av vad som är viktigt förrän nu...snacka om ahaupplevelse!

Kul att höra! :)
Det är ju det som är det viktiga, att det faktiskt känns att man fått en förbättring i helheten, inte att man lyckas sätta en rörelse! :p

Har inget positivt just idag tyvärr, men hoppas att det *host* tålmodiga gräsrotsnivåjobbet vi gör just nu kommer löna sig om någon månad eller så! :angel:

Har du dragit, slitit o sparkat förut för att få din häst att svänga????

Inte mig det var riktat till men bara en spontan tanke: Om man ändrar om tänket ännu ett snäpp och lyckas få till precis allt (kanske inte hela tiden men kortare sträckor iaf till en början) trots eller t o m tack vare att man bara utgått från sitsen (böjning, riktning, avslappning, balans) då kommer det man gjort innan såklart kännas som ett himla tjatande eller sparkande/dragande i jämförelse. För att man upplever det så, inte för att det varit så. Kan räcka med en enda detalj som man får till "tystare" och mer effektiv så upplever man sig plötsligt mycket snällare! ;)
Ta som ett exempel - om du ska flytta på en häst. Det kan man göra på en massa olika "tryck-nivåer". Från att buffla och knuffa med råstyrka och ändå inte få någon reaktion till att behöva använda så lite och bara visuellt tryck att man upplever att man inte gör någonting mer än tänker vad man vill och får ett resultat. Även om man låg någonstans i gråzonen innan och behövde använda fysiskt tryck på olika nivåer utan att "sparka och slå" så kan det kännas som att man sparkade och slog i jämförelse.

I praktiken är det förhoppningsvis inte så vanligt, men nog kan jag tycka att många tränare använder sig av styrka i signalerna och många hjälper före teknik (rent allmänt oavsett "slit och drag")i för många situationer mot vad som faller de flesta på läppen, om man har något alternativ.

Hej!

Precis som Totola säjer, skillnaden mellan ridningen tidigare (utlärd på diverse olika ridskolor) och nu, är så stor att det känns som om det jag gjorde tidigare (som många kallade för mesig, mjuk och "snäll" ridning) verkligen känns som sparka och slå och dra...

Och då har jag ändå ridit för en tjej som är riktigt "hästvänlig" och mjuk..

/Lavinia

Kul att höra! :)
Det är ju det som är det viktiga, att det faktiskt känns att man fått en förbättring i helheten, inte att man lyckas sätta en rörelse! :p

Har inget positivt just idag tyvärr, men hoppas att det *host* tålmodiga gräsrotsnivåjobbet vi gör just nu kommer löna sig om någon månad eller så! :angel:

Hej!

Vi har kämpat i ett år med mej, det ger sej nog snart ska du se. Gräsrotskämpandet gör massor av nytta även om tålamodet ibland tryter ordentligt.. Tur att man har en tränare som kan motivera allt man gör!

/ Lavinia

Så sant! Just nu är vi i ett stadie där det t o m skulle vara överkurs att rida för tränare (har precis skjutit upp en lektion som eg. skulle varit i helgen) så motivationsbiten är det svårt med. (Försiktig igångsättning efter konvalescens.) Men just det du säger, att det där basicsjobbet ändå kommer löna sig till slut är det jag försöker motivera mig med. Att även om det känns surt just nu och som att allt går i ultrarapid, så kommer man när det väl känns dags att gå vidare ändå ha fått en bra grund att stå på och ha vunnit mycket i kommunikation och känsla. Så har det varit hittills iaf - när man fått backa tillbaka som mest och varit petig med de allra minsta (och få) saker, då har man fått så mycket gratis sen när man väl är tillbaka på toppläget! :)

Jag kände så också när jag började med AR, ja det är ju dethär som är ridning! Jag tyckte att jag hamnade precis rätt.

Visst är det härligt:-)

/Lavinia

Håller med.:bow:
Den stora skillnaden för mig sedan jag ändrade mitt sätt att träna är att jag nu har en helt annan kommunikation med hästen. Det känns som jag "hittade vägen till hästens aktiva delaktighet" Oj vad flummigt det lät, men går det att förstå? Jag menar, jag har inte ändrat min sits och inte så mycket hjälper, men sättet att träna och tänka träning har vidgats och hästen är mycket mera delaktig i allt. Det har gjort att det verkligen är ett samarbete med tvåvägskommunikation. Inte jag som säger åt hästen vad den ska göra. Vi har en dialog på ett helt annat sätt. Då kan vi faktiskt dansa ibland också.:love:

Idag kunde jag svänga fröken häst med "kroppspråk", inget dragande och slitande, inga sparkar och spön, jag bara planerar min väg och pållan går dit jag vill, spårar fint och lyssnar koncentrerat

Menar du att det är så att du har slitit i hästen och inte använt "kroppsspråk" tidigare? :confused:

Men jag tror faktiskt att det KAN vara en fördel med AR på det sättet att många får lära sig den egna kroppens inverkan på hästen, DET är många instruktörer mycket dåliga på att lära ut och få ryttare att förstå. Sorgligt nog.

Men det är väl ungefär det, för sen om man ska få hästen att verkligen arbeta på ett ändamålsenligt sätt i alla gångarter så måste man påverka den till det, man måste ställa vissa krav. Men inte genom spö och siltande och dragande naturligtvis, men det går inte att bara sitta och lunka då heller, det ställer krav på ryttaren också och det går inte av sig själv, och genom att "bara" sitta där.

Men som en grund att börja om i vissa fall kan det nog vara bra i brist på bra instruktörer i den delen. (Det FINNS dock bra instruktörer som tar med det här redan från start, och jag rider även för en hopptränare to m som hela tiden har det med i sin undervisning )

Så grattis till att ha hittat den grunden, men se upp så att du inte fastnar i en lunkande kravlöshet som inte leder vidare. Jag vet att det finns AR-inspirerade tränare i Stockholmstrakten som inte rider som BB själv och som har ett vettigare tänk ang grunder som takt, lösgjordhet osv, så det finns det också, har jag förstått. Hoppas det är dit du har hittat, i alla fall:D

Hej!

Precis som Totola säjer, skillnaden mellan ridningen tidigare (utlärd på diverse olika ridskolor) och nu, är så stor att det känns som om det jag gjorde tidigare (som många kallade för mesig, mjuk och "snäll" ridning) verkligen känns som sparka och slå och dra...

Och då har jag ändå ridit för en tjej som är riktigt "hästvänlig" och mjuk..

/Lavinia

Aha!:idea:
Då tror jag att jag är med på hur du menar. Jag tycker också att man upplever olika tränares sätt att undervisa o ställa krav som olika tuffa eller mjuka.

Hej!

Klart jag använd kroppspråk tidigare, men inte 17 har jag haft nån egentlig aning om vad jag sagt.

Förstår inte varför folk ska hänga upp sej så saker som sparkar och dragit..

Hur många som ridit på ridskola har inte fått lära sej att går inte hästen fram ska man slå den med spö (det kan ju annars vara de tvärhårt hållna tyglarna som hindrar hästen att gå fram??) och om den inte lyssnar får man "dra lite mer". Jag säjer inte att det är rätt, men jag säjer att jag har fått en mycket större känslighet för vad jag anser är att sparka och dra!

Och i jämförelse med det sitter jag bara och åker- därmed inte sagt att det är kravlöst! Häst ska jobba- men jag tänker inte tvinga henne att arbeta när JAG sitter ivägen så hon inte kan jobba ordentligt. När jag sitter korrekt behöver jag varken sparka, dra eller jobba mej blå- då jobbar hon ändå- för hon förstår vad jag säjer och vad jag vill att hon ska göra! Ridning måste inte vara jobbigt och ansträngande- om man gör det i samarbete med hästen. Men då måste man såklart hitta den gemensamma kommunikationen.. Och det är inte alltid så lätt.

/ Lavinia, vars tränare inte på några vis tillåter enbart skritt i långsamt tempo på en liten volt med häst på stångbett...

"Vanlig" tränare säger iallafall "sparka på" - se senaste avsnittet av underbara Ponnyakuten.....:)

"Vanlig" tränare säger iallafall "sparka på" - se senaste avsnittet av underbara Ponnyakuten.....:)

Hej!

Det är ju precis det jag säjer:-).

Och som sagt, min "vanliga" tränare var väldigt ar-inriktad tyckte jag när jag red för henne:-)

/ Lavinia, som lyckats glömma hur man rider igen, men det kommer förhoppningsvis tillbaka snart.

Jag har åkt häst i 15år och förra månaden började jag lära mig rida :)
Det var iallafall den känslan jag fick, ÅJ NU RIDER VI JU.

Skillnaden idag och för två månader sedan är enorm!

Jag har fått en häst som lyssnar lyssnar lyssnar, han vill så gärna vara till lags, det har han nog alltid velat men först nu har han börjat förstå VAD jag ber om.

Jag visste att han var känslig, men såhär känslig hade jag ingen aning om.
Vilken lättnad det måste vara för honom, att jag ger tydliga signaler som han kan svara på......jag måste erkänna att tidigare har jag gett 100 olika signaler (omedvetet) och jag kan förstå att det INTE alls fungerade för oss i ridning.

Det har bara gått 1 månad och jag kan inte bärga mig för hur framtiden kommer te sig....:angel:

Gud vad roligt, och inspirerande! Ska på kurs för första gången nu nästa månad med min gammelhäst. Ser verkligen fram emot det!

Lycka till!

Hej!

Hoppas det går bra för dej på kursen. Själv har jag haft ett återfall då jag inte kunnat rida, men igen lyckats komma på hur man gör.. Inte lätt alla gånger när lilla fröken anser att hon inte alls måste jobba om inte matte rider perfekt (och hur ofta gör man det?).

/ Lavinia

Jag fick samma känsla när jag återupptog min ridning för några år sen. Riktiga aha upplevelser. Fick lära om en hel del, både med min kropp och tanke.

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 223
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama