jag gör som ...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
Sv: jag gör som ...

Börjar bra, lite trakig pa mitten, och fin i slutet?;)

Mormor Flamman är ju bla mamma till Fräulein, som lämnat Warsteiner och Double Diamond, och har ocksa trevlig stam.

Mamma däremot är kanske mindre kul, Happy Day är väl inte det roligaste man kan ha i stammen, och stoet verkar själv inte gjort nagot heller. Han är definitivt ingen hoppförärvare, sa det verkar kanske lite udda att sedan lägga pa Leuthen I, som i sig är en bra hingst (tycker jag), men ju framförallt en hopphingst.

Sa fragan är vad som är syftet med aveln? Det känns lite som den börjat med en bra dressyrstam, gjort en halvhalt pa mitten, och sen full fart med hoppning?

Sa fragan är vad som är syftet med aveln? Det känns lite som den börjat med en bra dressyrstam, gjort en halvhalt pa mitten, och sen full fart med hoppning?

Tack för ditt svar :D jag vet inte vad dom var ute efter med detta stoet.
Jag köpte henne iallafall för att ha som tävlingshäst i hoppning. :)

Håller med om att stammen kan få en att undra vad de var ute efter:crazy:.
Jag gillar leuthen.
Om man tittar på ditt stos syskon så har de där valt hingstar som är multitalanger (akribori och sandakan), dett kanske indikerar att mamman visserligen har dressyrstam men hoppar mkt bra?

Jag vet också att det kommer andra välhoppande hästar ur den stammen. Om du tycker att ditt sto är mest åt hoppning så skulle jag välja en hopphingst med BRA gång. En sådan avkomma blir lättare att sälja om det blir aktuellt.

Lycka till

Om man läser i "Den svenska varmblodshästens historia" så står det att de tre svenskfödda avelshingstar som haft mest betydelse för vår avel gällande produktion av tävlingshästar är Gaspari, Jovial och Drabant. Den här hästen har alla dessa tre i sin stamtavla, det är inte dåligt.

Om man tittar på hingstarna så har Happy Day, Flamingo och Gaspari placeringar i int. GP dressyr. Happy Day hade även en helbror, Honeyman, som har placeringar i GP dressyr. Happy Day är inte så mycket använd i svensk avel, men lämnade b la de godkända hingstarna Unique och Vancouver, den senare har placeringar t o m GP dressyr, så att Happy Day inte är så rolig att ha i stammen håller jag ej med om.

Om man ser till hoppgenerna så har hingstarna följande; Flamingos morfar Jovial lämnade flera svårklasshästar i alla discipliner, Ajax är mest kända och då som dressyrhäst, men han liksom flera andra Jovialavkommor, tävlade mycket framgångsrikt i hoppning.

Happy Days moster har segrar i GP hoppning och hennes avkomma Boyfriend var en känd hopphäst på sin tid, så det finns en del hoppning i den släkten också.

Gaspari var också en god hoppförärvare vilket han visat t ex genom avkomman Imperator.

Jag gillar Leuthens avkommor skarpt och jag har sett flera av dem med mycket goda gångarter, även om de oftast är framavlade som hopphästar. Leuthens far Landgraf är en matador inom hoppaveln, men han finns även inom dressyren genom t ex hingstarna Flemmingh och Blue Hors Leredo.

Summan blir att en mulitalang nog hade passat ditt sto bra tror jag.

Jag säger som till sunny_ det är lite blandad kompott ! (fast jag tycker nog att din har lite roligare stam)

Men Jag måste ju säga att Fräulein (mostern alltså) är imponerande hon har placeringar i msv hoppning men är ganska dressyrstammad - och hennes två godkända söner räknas ju som dressyrförvärvare.

Så ja, en multitalang skulle nog verkligen kunna passa !

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·
Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
47 930
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 124
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka