Jag ger upp!

Sv: Jag ger upp!

Vill du själv tävla? Du säger att du inte förväntar dig att vinna. Nej det påstod jag inte heller. Däremot vill du väl att det ska gå bra. Du säger själv i det här inlägget att allt går bra tills dess du släpper spöet. Där tror jag det blir en självuppfyllande profetia. Du själv förväntar dig att nu blir det inte bra längre.
Det jag själv har fått göra - för min första häst tyckte också att om spöet inte var med kan jag göra som jag vill - är att träna, träna, träna och åter träna med och utan spö. Rida oftare och oftare utan spö. Idag har jag nästan aldrig spö. Det beror på 2 saker - jag kan mer och hästen har accepterat att när vi rider jobbar vi (oavsett om vi skogsluffar eller jobbar på bana). Vi växlar ofta jobb och träning.

Du säger också att ni prövat allt bl a western. Där rider du ju inte med spö - hur reagerade hästen då? Hur reagerar häten på annan ryttare utan spö?

Det är likadant om jag släpper spöet hemma på träning, eller om jag rider utan spö.
Jag varierar min ridning så mycket som möjligt, Har nästan aldrig sporrar hemma och sällan spö hela passet.
När jag ridit western behöver han ju inte ha den bjudningen som en "tävlings-dressyr" häst. Att gå i låg form i ett ett lågt tempo är inga problem utan spö.
Jag har inte gett upp honom som häst, utan bara som tävlingshäst!
Det är ytterst få ryttare som kan rida honom riktigt, vare sig med eller utan spö!
De flesta ger upp efter bara 5 min... vill du prova?

Nu har det gått 6 månader sen jag skrev denna tråd...
Tänk va tiden går fort ;)

Är nån nyfiken på hur det gick??
(säkert en hel hög som vet :angel: )

Jo, jag lät honom göra det han själv tycker är roligast :banana:

Hittade den perfekta kusken och lånade ut honom på foder i juli.
Han har redan varit med på ett par tävlingar och det går super bra :bump:

Själv hade jag en treåring över sommaren som jag red in och nu har jag ett sto på foder som jag hoppas mycket på.
Tävlat har jag gjort ändå. Så fort Latin lämnades fick jag en hel hög med hästar att tävla :D

En bild på Latin framför vagnen
{651cbdc7-0eeb-4aa4-ab29-5c462b456a0a}.jpg

Skönt för dig att det löste sig :)
Han ser inte direkt ut att otrivas framför vagnen;)

Lycka till i framtiden!

Måste kännas väldigt bra att kunna ge den hästen som man älskar ett liv som den trivs med!

Nu har det iof löst sig. Jag var sen att se den här tråden.
Men min första tanken (bara för diskutionens skull) var att hästen går endast fram för spö/pisk.

När man kör är rösten och pisken dina hjälper. När du rider är det sits och skänklar. Min tanke är då att denna häst inte är tillräckligt skärpt för skänkel och sitshjälper eftersom luften går ur så fort du släppte spöt.

Nåväl bara en liten reflektion.

Tack för ditt inlägg :bow:
Jag behövde aldrig/väldigt sällan använda spöet.
Hemma red jag för det mesta utan.
Mitt probem kom ju på tävlingarna, han ville helt enkelt inte
han var väldigt skäpt för sitsen och skänklarna, han gjorde allt jag bad om men det gick i slowmotion på tävlingarna.

Äh, det är svårt att förklara.
Nu gör han i alla fall det han själv gillar och han går framåt av sig själv även om alltid pisken finns där så är det inte den som driver honom.

Jo, det var bara en tanke.

Efter år som intruktör är man inte främmande för ögonkännare. Spö i handen så jobbar "Putte" som besatt. Annars rör han sig inte ur fläcken:p

istället önskar jag lycka till med "nya" pållen/arna på träning och tävling, så kan den däringa "körhästen" släpa på plogen bäst han vill;) :cool:

Trilla skrev:
Många ryttare/kuskar hästmänniskor har faktiskt svårt att se att det är de själva det största felet ligger på,inte hästen. Hästarna förösker oftast vara till lags och vill mycket,men när de inte förstår,kan,vill,orkar ,har ont nånstanns,så måste VI,hästägare,ryttare/kuskar tänka till.

Vad är det DU vill? Jo du vill tävla dressyr
Vad är det hästen vill i dagsläget? Jo vara körhäst? Och varför vill den vara det?roligare eller använder han andra muskler som gör attd et blir lättare för honom att jobba?
Har hästen ont?
Äter den ordentligt?
är alla muskler ok?
Hästen glad i övrigt?(både på hemmplan och på tävling)
Hästen annorlunda i sitt beteende mot andra männsikor än mot dig?
Vad säger din tränare?
Har du någon annan tränare som du kan ta kontak med?som inte har sett dig och hästen och som kanske kan komma och titta och kanske kan se "felet"?
Kommer du på flera frågor?
Ställ dig dem!
Vad vill du ha ut av en häst? hur långt vill du komma i dressyren? kan han ta dig dit upp?eller åtminstonde halvvägs?
Vad är det bästa för DIG och din Häst?

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: Du måste vara den klokaste ajg mött på detta forum!! Puss på dig rent ut sagt :)

Vimsan skrev:
Nä, han gillar inte dressyr. Det är jag som tvingar honom.
Han är hopphäst men efter en krasch har jag blivit världens fegaste.
Det enda som funkar till 100 % är körningen. Då är han lätt o smidig och PIGG!
I hoppningen, ja visst hoppar han men inte med någon vidare entusiasm.
Dressyren funkar så länge spöet är med.... lägger jag det åt sidan så tar energin slut.
Har kämpat med detta problem i flera år nu utan att hittat någon lösning.
Han haft honom i 9 år och tycker vääääldigt mycket om honom men jag vill tävla och vet att han kan gå bra, han vill bara inte!!

Låter jättetråkigt men jag funderar på om det verkligen ska vara så att man ska tvinga honom att göra något han verkligen inte tycker om. Nu menar jag inte att alla hästar ska få göra som de vill... men kanske ett uppehålle från dressyren är på plats? Kanske lite skogsridning och sådant han tycker om. Det går att träna dressyr på skogsvägar oxå...och då kanske han tycker det blir lite roligare. En fundering bara... Lycka till

Vad roligt att höra vad det "blev av" din pålle! Härligt att ni båda är nöjda nu, om än på varsitt håll! :bow:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
560
Senast: Pilot
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama