Jag ger upp!

Sv: Jag ger upp!

Vimsan skrev:
Nä, han gillar inte dressyr. Det är jag som tvingar honom.
Han är hopphäst men efter en krasch har jag blivit världens fegaste.
Det enda som funkar till 100 % är körningen. Då är han lätt o smidig och PIGG!
I hoppningen, ja visst hoppar han men inte med någon vidare entusiasm.
Dressyren funkar så länge spöet är med.... lägger jag det åt sidan så tar energin slut.
Har kämpat med detta problem i flera år nu utan att hittat någon lösning.
Han haft honom i 9 år och tycker vääääldigt mycket om honom men jag vill tävla och vet att han kan gå bra, han vill bara inte!!

Fy tusan vad du är självisk... Han vill inte, varför? Jo han vill inte för att det inte är naturligt för honom att ånga runt på en dressyrbana... Det är faktiskt inte naturligt för någon häst, även om somliga acepterar det och vissa även verkar tycka det är kul. Att tvinga en häst som inte vill och inte själv får ut nåt av det är själviskt och elakt! Tycker jag... För hans skull kan du välförsöka sälja eller låna ut honom till nån som kanske är intresserad av körning, och skaffa en ny häst... För BÅDAS skull.... Som det är du tycker jag bara att du är sjaskig mot hästen och självisk... Samt barnslig och gnällig... Sluta tyck synd om dig, det är de tinte... Snarare om hästen...

jisses....

Vad är han för ras, ålder, stam?

Sedan undrar jag om han har varit seg länge? Kanske borde byta foder? Kan han äta ordentligt?

Kram Favina :bump:

äh. dö. ryck upp dig! det finns värre saker. måste du tävla då?

Självuppfyllande profetia? DVS du överför dina negativa förväntningar på hästen vilket gör att han tappar sugen? Du FÖRVÄNTAR dig att det inte ska fungera - det är ju det du säger mellan raderna. VAd händer om du bestämmer dig för att det här ska bli kul och att jag ger katten i placering/resultat? Ge er en paus och rid för att det är kul...testa något nytt som ni inte gjort tidigare.

Jag brukar snacka mycket och massvis med beröm. Kalla hästen för snygging, skitsnyggt osv! Få hästen att känna sig snygg som fasen, arbetsvillig, spännande och så. Finns väl inget värre än att nöta fyrkantsspår på tygel med en häst man är osams med...urk.

Be någon titta på och "beundra" hästen, säga bra kommentarer, beröm mkt. Bryt av med busgalopper medans du skriker som en indian eller pratar som en programledare -"in på banan kommer Gry på hästen Winston, de gallopperar och kommer fram till första kröken och TJO där gick de om den tredje hästen". Sätt upp hinder på banan eller koner och lattja lite. Förmodligen tycker din häst att ni har astråkigt. Det är viktigt att ha kul!

Jag är väl inte självisk om jag jag försöker lösa problemet....
Hade jag bara tänkt på mig själv hade jag väl inte kört honom alls eller släppt honom på bete. Då hade jag ju fortsatt släpa runt honom på dressyrbanan. Det är ju för hans skull jag ger upp... framgick inte det???

Pigan skrev:
Självuppfyllande profetia? DVS du överför dina negativa förväntningar på hästen vilket gör att han tappar sugen? Du FÖRVÄNTAR dig att det inte ska fungera - det är ju det du säger mellan raderna. VAd händer om du bestämmer dig för att det här ska bli kul och att jag ger katten i placering/resultat? Ge er en paus och rid för att det är kul...testa något nytt som ni inte gjort tidigare.

Jag har ALDRIG haft några förväntningar på att vinna när jag tävlar. Jag ser det mer som ett kvitto på träningen. Han går ju kanonbra när jag tränar men allt faller när jag släpper spöet.
Vad ska vi testa som är nytt, vi har provat western, körning, fälttävlan, hoppning, dressyr, endast skogsridning, akademisk ridning.... ja ALLT.

Favina skrev:
Vad är han för ras, ålder, stam?

Sedan undrar jag om han har varit seg länge? Kanske borde byta foder? Kan han äta ordentligt?

Kram Favina :bump:

Han är ett halvblod, 10 år e:Tamburin ue: Lansiär
Han har alltid varit "lugn" och vi har provat mängder av olika mat.
Tänderna är kollade, han äter ordentligt och lite till.

Vimsan skrev:
Jag är väl inte självisk om jag jag försöker lösa problemet....
Hade jag bara tänkt på mig själv hade jag väl inte kört honom alls eller släppt honom på bete. Då hade jag ju fortsatt släpa runt honom på dressyrbanan. Det är ju för hans skull jag ger upp... framgick inte det???

I och för sig... Vad jag menade var att du gnällde på hästen för en sak han inte kan hjäälpa... HUr skulle det vara om man köpte en islänning och tänkte ställa upp i trav med den.... Det hade antagligen inte funkat så bra... Därför menar jag bara att din häst är tydligen inte menad för dressyr eller tävling.. Han gillar det inte. Vad hade du sagt om dina föräldrar tvingat dig att tävla utan att du ville det, eller tvingat dig tilll andra saker för den delen. Inte så kul va? Kan du inte testa och tävla honom<i nån form av körning... Vet inte om det finns annat än ty fyrspann, men jag har förmig det. Så har han kul och du får tävla... Annars tror jag att du, som de andra sagt, får börja försöka göra det roligare för HONOM. eller överväga om du ens ska ha kvar den hästen. Det kanske är bäst för er båda.

Och när jag sza att du var självisk syftde jag på att det du skrev mest av allt lät som en sjävömkande klagosång för dig själv.. "Hur ska JAG få honom till att tävla..." inte "Vad tror jag han skulle vilja göra..."

Så tolkade jag det... VAr inte meningen att låta tyken eller elak, men jag är så himla trött på alla som sitter och ångar runt på ovilliga hästar utan att tänka åp vad de tycker... har alldeles för ofta sett "döda" hästar på tävlingsbanor, som bara gör det för att vara till lags. då tycker inte jag det är humant..vissa hästar gillar tävling och får ut nåt av det... men inte alla...

Hej! Jag tycker du ska låna ut honom till en enbet/parkusk ett tag och under tiden skaffa en foderhäst eller så som du kan tävla dressyr på. Eller sälja honom.
Det går tävla i enbet,par och fyrspan även tandem kan man tävla i...Det finns rätt många duktiga kuskar som letar efter bra hästar som tycker om att vara körhästar!
Det verkar somom att din häst är en körhäst i själen!
Lycka till!
/Trilla
(vill du ha tips på kuskar,tränare osv, är det bara att PM.a mig)

Som jag ser det - nuförtiden ;) Så om hästen uppenbart inte gillar det man själv är intresserad av, eller om hästen inte har kapacitet för den nivån man vill göra det på så finns det två alternativ:

1. Sälj hästen och skaffa en som passar bättre ihop med det man vill göra
2. Åsidosätt det du vill göra och gör annat, som hästen förhoppningsvis är roligare.

För en del är alt 2 helt okej, de vill gärna tävla t ex dressyr men det är inte ett MÅSTE. För andra är det ett 'måste' såtillvida att det är där den största glädjen etc finns, och då anser jag enbart alt ett återstår.

JAG skulle inte 'stå ut' med en häst som inte gillade dressyr, det är det jag framförallt (men inte enbart) vill rida. Jag har dock inga problem med en häst som inte vill hoppa, för visst hoppar jag gärna men det är egentligen inte viktigt.

Jag har diskuterat en hel del 'köpa ny häst' med min mor senaste veckan, iom att jag var tvungen att förbereda för det värsta INNAN det hände iom att jag inte skulle orka efter. Iaf, för många år sedan hade jag en fd kallblodstravare/nordsvensk travare. Jag var supernöjd med henne, vi hoppade ffa, men hobbydressyrade lite med. Jag var dock hoppidiot på den tiden och ansåg markarbete/dressyr vara ett nödvändigt ont. HÄSTEN ansåg att markarbete/dressyr var ett ONÖDVÄNDIGT ont ;) Dessutom saknade hon uppenbart talang för det. (Eller vad säga om att SLAKTA fälttävlans debutantprogram och få en satans massa 3:or och en slutprocent på strax under 40% :crazy: Som bäst fick vi ihop 53% i en LC, och jädrar vad man fick KÄMPA för att rida ihop osv..) Det störde mig inte alls de första åren, jag var och förblev hoppidiot. Sen 'upptäckte' jag dressyr.. Det var då jag började försöka göra lättklass dressyrhäst av stackaren. Hur det gick står ju ovan, och hästen gillade det ungefär lika mycket som avmaskningsmedel ;)

Så, när det då blev aktuellt att skaffa en till häst så blev det en mer dressyrinriktad, och med huvudsiktet på dressyr. Det fungerade bra att rida dem parallellt ett tag, men sen uppstod PROBLEMET.

Jag satt och jämförde nya hästen (en arab) med kallblodet. Araben var ju känslig, följsam, lätt att flytta, ställa, böja osv. Det var inte kallblodet (som dock hade MASSOR med andra förtjänster..som araben saknade). Så jag satt ett tag och verkligen försökte få henne att bli som araben, muttrade över hennes brist på gång osv osv. Det var verkligen INTE roliga ridturer där ett tag, en elak, missnöjd matte som försökte åstadkomma det omöjliga och blev grinig på både sig själv och hästen när det inte gick, och en häst som det ställdes krav på som hon dels tyckte var TRÅKIG, dels inte KUNDE uppfylla men trots att hon försökte verkligen allt hon kunde dög det aldrig åt hennes elaka matte.. *skäms*

Så, jag semipensionerade kallblodet (som började bli till åren dessutom, så det kom ganska naturligt) och vi red ut, busade i skogen, galopperade på fälten och hoppade både i skogen och på banan. Men vi STRUNTADE i dressyren, och jag såg verkligen till att inte sitta och mumla över hennes gång, att hon inte var fullt lösgjort, mer svårpåverkad än araben osv osv. Vi hade kul. Och samtidigt fick jag dressyrbiten tillfredsställd via araben.

Men hade jag BARA haft kallblodsstoet hade det inte varit trevligt eller rätt för varken häst eller mig, jag hade rent kapacitet och ambitionsmässigt växt ifrån/växt om henne. Hon var fortfarande min älskade Nickisgumma, hon hade fortfarande ett hjärta av guld, en vilja av stål och var det stabilaste, snällaste, tryggaste och trevligaste som satt sin hov hos mig. Och det var och är jag henne fortfarande tacksam för och hon är i väldigt varmt och älskat minne (hon togs bort 2001, 20 år gammal), men det hon INTE hade var kapaciteten och intresset för det jag ville.

Så - vill du dressyra och det är 'viktig' för dig (INGET fel i det!!) så - sälj/låna ut hästen till någons om har ambitioner som bättre passar hästen, och skaffa/låna en häst som passar bättre för dressyren =)

Jag rek alltså INTE att du ska fortsätta traggla, jag ser inte att det gagnar varken dig eller hästen

min ena häst är sån också, totalt seg som sirap.
jag har nog hoppat av gråtit några ggr för det.
han går mkt bättre för mig än ngn annan som provat och vi har provat flera ggr för instruktör.
Jag vet precis hur det känns! allt känns så hopplöst!
min är bara en unghäst, så jag har hopp att det kommer ske ändring, men ska jag va ärlig så känns det inte som den ändringen ev kommer att ske. Jag VILL tävla och får jag inte göra det jag tycker är roligt och jag inte kan tänka mig o "sadla om o göra det som passar hästen" så kommer jag inte behålla den hästen, för både min o hästen skull. Men givetvis kommer jag ge det chanser först.
kanske funkar det bättre med ngn annan ändå?
eller prova ngn annan inriktning iaf?

Vimsan skrev:
Dressyren funkar så länge spöet är med.... lägger jag det åt sidan så tar energin slut.
Har kämpat med detta problem i flera år nu utan att hittat någon lösning.
Han haft honom i 9 år och tycker vääääldigt mycket om honom men jag vill tävla och vet att han kan gå bra, han vill bara inte!!

Hej!! Många gånger kan man "ladda" upp hästarna med ord mycket effektivt. Gjorde detta på en dressyrponny som var sååå slö att jag knappt orkade rida igenom ett program med henne.
ute i skogen har hon hyfsad egen vilja och varje gång man kommer till ett roligt ställe, säger du något "laddande" (vad som helst som låter bra i hästens öron.. jag använde mig som många körare av "pssst!!!") och fattar galopp och rider ordentligt framåt. Fattningen ska helst komma från skritt eller halt. Detta gjorde underverk på "min" häst.

Du har egentligen skrivit svaret själv,:smirk: din häst tycker det är kul att vara körhäst! Du skriver att det är en helt annan känsla när du kör honom än när du rider dressyr på honom och att körningen är det ända som funkar till 100%.
Alexandra_w har en väldigt bra poäng. Jag förstår ju att du tycker väldigt mycket om din häst :love: och inte vill göra dig av med honom, men det behöver du ju inte heller. Flera i den här tråden har ju skrivit att de har samma problem, men löst det ungefär så som alexandra löst det. Det är väl en jätte bra ide att t ex hyra ut honom till en duktig kusk som Trilla skrev.
Och anledningen till att hästen går bra när du rider med spö är väl helt enkelt att den hellre arbetar och gör det du ber den om än att få ett spörapp. Det behöver inte på något sätt betyda att hästen tycker det är kul, det är helt enkelt så att vissa hästar inte alls bryr sig om man har spö eller inte, dem gör ändå som dem själva vill, medans vissa hästar hellre jobbar på för att slippa spöt.
Och du ger inte upp! Du försöker göra det bästa av situationen :)

Jag har provat det... det funkade på min gamla häst men inte på denna.
Det finns inget som laddar honon... Om jag rider ut med 5 andra och alla sätter av i full galopp så väntar han snällt tills jag fattar galopp. Det är inget som kan elda upp honom... jo vänta nu, en gång kom det en tant med gåstavar som hon släpade efter sig. Då reagerade han ju faktiskt! :D

jag förstår inte varför du inte bara fodrar ut honom eller säljer honom som körhäst?? Det är väl mkt bättre att får göra ngt som han tyckar är roligt och att du kan köpa en ny häst som trivs som dressyr häst. Då blir båda gladfa och nöjda och du slipper sitta här o ömka.... Ryck upp dig!!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
560
Senast: Pilot
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama