Jag ger upp!

Sv: Jag ger upp!

Tror inte veterinären kan göra så mycket åt hans vilja... det är inga fel på honom.

Tja, vad ska man komma med för uppmuntrande tillrop? Känner man att man inte passar ihop med sin häst så finns det ju alltid möjligheten att sälja och köpa något annat.

Fast de flesta hästar är ju "billiga" då och då, iaf våra ;)

Ja, på vägen hem i lördags var han väääääldigt billig.

Kan ju förklara lite kort.
Tävlade i lördags... LB:2 o LA:4
Red LB på 56 % var ovanligt nöjd... han flöt på bra genom programmet.
Väntade en hel evighet på nästa start.
Plockade ut hästen o började rida fram....
Plötsligt tar bensinen slut. Han tar knappt ett steg till.
Kul att gå in på banan då...
Energin var helt slut, ingenting funkade.... jag gav upp och ville bara ta mig igen programmet så fort som möjligt.
Restultatet blev 43 % en mängd 3:or, 4:or och 5:or.

Jag har gett upp hoppet, han kommer aaaaaaaaldrig funka som tävlingshäst

höll på att säga att jag känner till och från samma sak med min häst men när jag såg att det inte kändes bra pga tävlingresultat för din del så bangande jag.
Jag vill vara kompis medmin häst..sedan om han funkar som tävlingshäst eller ej struntar jag i...

Jag tycker att du då ska funderar om han tycker om dressyr? det kanske faktiskt är en hopphäst? Och så är det så att du fick ju vänta länge på nästa start= hästen blir tröttare.
Jag tycker att ni ska ut mera och tävla,se allt som träning,inte tävling,träna på at tävla!
Det ska vara kul! Tänk inte på att ni ska vinna! Åk ut och ha kul,han kanske känner all press från dig?
Andas djupt,ta det lungt och tävla för träning!
Ibland får man backa,tilloch med på tävling!
Träna progammen hemma på fält- ut i skogen mycket!
Likadant på framridningen,värm upp honom kanske på en skogsväg/grusväg på tävling,det ni inte kunde innan kan ni förmodligen inte göra så mycket bättre den tävlingsdagen endå! Rid bara ngr varv innan ni går in på banan,få fram positiv energi!
Ge dig inte!
Dessutom hade han kissat ngt under dagen?drukit ordentligt? fått i sig lite betfor mellan klasserna?
Ut och träna mera nu! TRÄNA på att TÄVLA!!!
Håller tummarna för er!!
//Trilla

Nä, han gillar inte dressyr. Det är jag som tvingar honom.
Han är hopphäst men efter en krasch har jag blivit världens fegaste.
Det enda som funkar till 100 % är körningen. Då är han lätt o smidig och PIGG!
I hoppningen, ja visst hoppar han men inte med någon vidare entusiasm.
Dressyren funkar så länge spöet är med.... lägger jag det åt sidan så tar energin slut.
Har kämpat med detta problem i flera år nu utan att hittat någon lösning.
Han haft honom i 9 år och tycker vääääldigt mycket om honom men jag vill tävla och vet att han kan gå bra, han vill bara inte!!

Har samma problem med min. Han vill inte det jag vill. Jag ska köpa en ny och låna ut min till nån som vill samma sak som han. Tycker det är snällast mot hästen även om han är min ögonsten och jag helst skulle vilja ha honom kvar

Jag har haft honom utlånad och lånade en trevlig fullblodsvalack istället.
Men när jag kom dit att jag var tvungen att välja mellan dessa hästar så tog jag tillbaks min.
Visst har han utvecklats till det bättre men det tar tid och man möter hela tiden nya motgångar.

Många ryttare/kuskar hästmänniskor har faktiskt svårt att se att det är de själva det största felet ligger på,inte hästen. Hästarna förösker oftast vara till lags och vill mycket,men när de inte förstår,kan,vill,orkar ,har ont nånstanns,så måste VI,hästägare,ryttare/kuskar tänka till.

Vad är det DU vill? Jo du vill tävla dressyr
Vad är det hästen vill i dagsläget? Jo vara körhäst? Och varför vill den vara det?roligare eller använder han andra muskler som gör attd et blir lättare för honom att jobba?
Har hästen ont?
Äter den ordentligt?
är alla muskler ok?
Hästen glad i övrigt?(både på hemmplan och på tävling)
Hästen annorlunda i sitt beteende mot andra männsikor än mot dig?
Vad säger din tränare?
Har du någon annan tränare som du kan ta kontak med?som inte har sett dig och hästen och som kanske kan komma och titta och kanske kan se "felet"?
Kommer du på flera frågor?
Ställ dig dem!
Vad vill du ha ut av en häst? hur långt vill du komma i dressyren? kan han ta dig dit upp?eller åtminstonde halvvägs?
Vad är det bästa för DIG och din Häst?

Senast ändrad:

Jättebra frågor!!!

Vad är det DU vill? Visst vill jag tävla!
Vad är det hästen vill i dagsläget? Förmodligen vill han slippa dressyren
Har hästen ont? Nej!
Äter den ordentligt? Ja, och lite till
är alla muskler ok? Han är i topptrim
Senor och ligament? Inga problem
Hästen glad i övrigt? Ja, han är aldrig sur, bara seg
Hästen annorlunda i sitt beteende mot andra männsikor än mot dig? Han är ännu segare när andra rider
Vad säger din tränare? Vi är överrens att det kanske är bättre att ge upp... han vill inte
Har du någon annan tränare som du kan ta kontak med?som inte har sett dig och hästen och som kanske kan komma och titta och kanske kan se "felet"? Har ridit för fyra olika tränare, två har själva suttit upp utan att komma på en lösning.

Jag vill ju så gärna att han ska funka....

{671b80cb-afb9-4c19-be82-12464192d302}.jpg

Jag har haft litet av samma problem som du.. fast min häst är en hopphäst. jag köpte henne och då hade hon tröttnat på livet helt.
Jag la tävlandet åt sidan ett tag och red bara ut i skogen hoppade lite stockar och hade kul :) senare när vi satte gång igen så var vi ute och tog placeringar. hon blev helt annorlunda..

Mitt tips! ut och ha kul med din häst och rid inte i paddock så mycket och variera övningarna hela tiden. men framförallt både hästen och du ska ha kul!

Hur är han ute i skogen då??om du sitter på ett fält och tränar dressyr då??
Han ser verkligen jätte fin!
Det är inte fel på betet då??
*fundrerar*
berätta hur han är körningen,hur annorlunda är han i dressyr körning än när du sitter på ryggen? berätta hur du kör!!beskriv känslan! (har kört både par och enbet både hästar och ponnyer nämligen,kanske kan förstå känslan)
Beskriv sedan känslar i ridningen,vad är det som skiljer åt?
Och ute i skogen..är han en helt annan häst då eller den samma?
sadeln ligger inte i kläm? om han har byggt muskler så kanske man får byta sadel?
(vill föröska förstå mig på och föröska hitta nått somkanske kan vara ngt...ni ser ju så fina ut ihop!)

Förlåt om jag låter väldigt gnällig.... men jag har prövat det.
Han går på bete nu och har fått göra det varje sommar. Jag rider ut mycket och har inga krav på honom på tävlingarna eftersom vi har som vana att komma sist....
Han gör det han ska men det är så segt, har jag ett spö i handen är han helt ok.
Mitt självförtroende finns ju inte kvar efter denna tävling.... jag känner mig som en ynklig lite nybörjare (inget illa menat : )

Det är inte jag som sitter på honom på bilden utan det är uppfödaren.
Han är alltid lugn, även när jag rider ut. Visst är han lite piggare men det är ingen större skillnad. Han har alltid varit så...

När jag kör så blir han direkt mer högrest, han är mer aktiv i bakbenen och han bär sig själv. När jag rider hänger han gärna i handen och han har lätt att hamna på bogarna.
I körningen är han lätt i munnen men kan bli lite stark för att han tycker det är så kul.
Det är inte samma känska att tömköra honom. Hans trav när man kör är fantastisk.

Här rider jag...
{3cfc8d39-bafe-4aef-a68c-ad1545ac110c}.jpg

Allvarligt talat.. Hästen verkar ju vara måttligt less på dressyr. Tragglar ni det ofta eller hur är ridningen upplagd? Eftersom du verkar vara på det klara att han inte VILL gå dressyr, är det då en bra idé att anmäla till två klasser samma dag? En tävlingsdag är ju ganska dryg med lång väntan, att då som anti-dressyrhäst vara ute på dressyrtävling hela dagen och gå dubbla klasser är kanske inte alltför upphetsande?

Som jag ser det har du tre alternativ:
1. Sälj hästen
2. Sluta tävla
3. Om ovanstående inte känns aktuellt så testa att köra honom mycket, rid ut i skogen, galoppera och annat roligt. Om du kör, kör och kör lite till kommer han förhoppningsvis bli mätt på det också och kanske faktiskt tycka dressyr är kul lite då och då?

Lycka till ;)

Har han ett bra steg??
Jag tycker i sånt fall att du kanske kan ringa till Emma starck? hon söker hästar som hon kan tävla i parkörning,men även enbet tro??
Eller till ngn annan kusk,om du känner för att du vill behålla honom men kanske ha en annan häst?(ha honom utlånad)Om du nu inte vill bli kusk själv??
Det låter verkligen somom att han älskar att vara körhäst!Han låter helt underbar att köra!:)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Let's be honest. Jag mår skit. Jag trivs med både personal och butiken Jag arbetstränar på så har inget med det att göra. Att jag ens...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: astronaut
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
560
Senast: Pilot
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama