Jag ger snart upp!

T

Tusse2

Jag skulle verkligen behöva tips och råd!
Min 3½ åriga Tinkervalack har börjat visa upp sin tuffa sida nu helt plötsligt.. När någon leder honom till och från hagen rusar han iväg med en utan att bry sig om att hans ägare pinglar efter utan att kunna stoppa honom. Hur ska jag få tränat bort detta? Han har inte hållit på så förr utan det har hållit på en sisådär 1 månad nu. Han vägrar lyssna på en, han gör allt för att jävlas. Det känns som om han skiter i allt och alla och gör precis som han vill! Jag börjar tappa tålmodet med honom och mamma har redan sagt ett par gånger att vi ska sälja honom, men jag vill inte ge upp...

I need help!

Sv: Jag ger snart upp!

Han respekterar inte människor och ser ingen anledning att göra så som han förväntas göra verkar det som. Dessutom i en ålder då det finns lite av "trotsålder" i dem...

Vet inte om du redan testat men ta in honom i en paddock/hage och gör ledövningar, träna på att han ska flytta undan för tryck, att han skall stå stilla på kommando, att han skall backa och gå framåt på kommando etc. etc. Lär honom exakt VAR han ska gå i förhållande till dig (jag har valt att min häst skall gå bakom mig - han får gå hur långt bakom han vill men han får inte gå framför min hand = min axel ungefär). Jag har lärt honom att han skall stanna när jag stannar genom att vara övertydlig med kroppsspråket, verkligen stampa ned med fötterna vid halt till en början och om han då gått förbi mig med mulen så har han fått backa och jag har visat med handen att han ska vara bakom handen.

Träna också på röstkommandon, det är ju jättebra tills du skall börja rida/köra att hästen redan kan kommandon för framåt, stanna etc.

Massor med sådana övningar så bör det kanske ge sig! Lycka till!!!

Att träna ledarskap kanske hjälper dig men inte om andra hanterar honom, dom gör skillnad på personer..Jag skulle istället "träna" honom med stuígbett eller kedja istället...då får dom respekt för det och oftast räcker det att bara ha det på utan att behöva "använda" det.
Men gör det själv alt be nån som vet vad den gör.

Min gör likadant. Han är dock 17 och har hållit på sen han var 5. Finns ingenting som stoppar honom.
Det enda som hjälper någorlunda är en kedja i truten på honom. Men de vill man ju inte gärna ha.
Hantera honom med stigbett, eller träns med kedja.

Att träna ledarskap kanske hjälper dig men inte om andra hanterar honom, dom gör skillnad på personer.

I normalfallet brukar jag alltid vara helt ense med dig om saker Martha men inte denna gång. Om TS tränar ledarskap så att hästen lär sig att veta var den ska gå så brukar det ofta (ok inte alls alltid men ofta) kunna räcka med att man sedan instruerar andra som skall leda hästen om de intränade "signalerna" (jag brukar till exempel alltid "viggla" med grimskaftet om min häst försöker passera mig och det har funkat för andra också) och så brukar det kunna överföras.

Hästen lär sig förvisso att lyda/samarbeta med en viss person = ledarskapet har befästs. Men hästen lär sig också vad som förväntas av den i en viss given situation = något som andra kan ha nytta av också.

Jag röstar fortfarande för att TS bör testa att jobba med ledarskapsfrågorna, det skadar ju i vart fall inte. Givetvis kan detta kombineras med till exempel stigbett till och från hagen - jag menar ju inte att någon ska bli ihjälsparkad på kuppen...

I normalfallet brukar jag alltid vara helt ense med dig om saker Martha men inte denna gång. Om TS tränar ledarskap så att hästen lär sig att veta var den ska gå så brukar det ofta (ok inte alls alltid men ofta) kunna räcka med att man sedan instruerar andra som skall leda hästen om de intränade "signalerna" (jag brukar till exempel alltid "viggla" med grimskaftet om min häst försöker passera mig och det har funkat för andra också) och så brukar det kunna överföras.

Hästen lär sig förvisso att lyda/samarbeta med en viss person = ledarskapet har befästs. Men hästen lär sig också vad som förväntas av den i en viss given situation = något som andra kan ha nytta av också.

Jag röstar fortfarande för att TS bör testa att jobba med ledarskapsfrågorna, det skadar ju i vart fall inte.
Instämmer. :bow:

Jag röstar fortfarande för att TS bör testa att jobba med ledarskapsfrågorna, det skadar ju i vart fall inte. Givetvis kan detta kombineras med till exempel stigbett till och från hagen - jag menar ju inte att någon ska bli ihjälsparkad på kuppen...

det var ung så jag menade, tränar ts ledarskap ( med ex stigbett eller kedja) så räcker det oftast att bara ha detta på när andra hanterar hästen...sen vet kjag av erfarenhet att höstar gör skillnad på folk, och det syns ju mest på typen TS häst....så även om ts kan hantera hästen bra så är det inte alls säkert att malin 15 år kan ta ut o in hästen utan problem.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 683
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve