Jag funderar :)

Civil action

Trådstartare
Hejsan Isisar jag står i tankar att skaffa mig en islands häst:love: jag har slutat med travhästar för ett bra tag framöver och släppa hästar är ju OMÖJLIGT (eller:confused:).
Jag vill ha en häst som tål att inte tränas 7 dagar i veckan och samtidigt är tålmodig lugn och snäll jag har absolut inga tävlings ambitioner utan mera sällskap och att få försvinna ett ut ett tag. Man har ju hört historier om hur tåliga isisar är men dom är ju mera känsliga än man kan tro. Dock så tål dom ju mer än de flesta mindre raser samtidigt har bra psyke.

Så min fråga till er som har dessa hästar är hur lyckas man inte bli lurad på en isis?

Jag kommer ju inte direkt gå till något försäljnings stall (då jag vet att de bara luras konstant fram med isisar) eller liknande, ej heller till överseriösa tävlings uppfödare och deras försäljare. Jag vill ha en snäll häst helt enkelt då jag inte är så van ryttare, men tränat och kört travhästar i många år samt går min andra utbildning inom friskvård av hästar.:)
Så vissa saker kan jag nog hitta men någon ras expert är jag då rakt inte. Era tips och tankar :)

Sv: Jag funderar :)

Hej!
Vet inte om jag kan svara direkt på dina frågor, men jag kan dela med mig lite av mina tankar... :)
Jag fick hem min första isis nu i fredags! :love:
Jag har ridit "storhäst" i 17 år innan och mest varmblod.
Så dog tyvärr min gamla pålle i somras :cry:, och jag tänkte lägga av helt.
Men så fick jag upp ögonen för islandshästar och jag vart helt såld!
Så otroligt mysiga hästar och en helt annan hästvärld!
Är ingen van islandsryttare och jag märker att det är en helt annan typ av ridning! En riktig utmaning, men som sagt så fantastiskt roligt!
Nu har jag som sagt precis fått hem min egen isistjej! Och det ska bli så roligt att utvecklas tillsammans med henne!
Ville bara dela med mig lite, och säga att du inte ska tveka att köpa dig en isis! :D
De är helt fantastiska!

Lycka till!

Hej! Mitt tips är att ta referenser. Dvs be om någon/några som du kan kontakta, förutom säljaren, för att få reda på hur hästen är och vilken historia den har. Så gör man när man anställer folk. Varför inte när man letar en snäll "bästa vän"?

Kanske finns det någon turridningsfirma som ska byta ut en häst? Det händer väl lite då och då. De hästarna är ju lite mer vana vid olika typer av ryttare. Fast många av dem har väl gångartsproblem har jag fått för mig. Jag har aldrig ridit turridning själv. :o De behöver kanske mycket motion också om de är vana vid det?

Annars försök hitta en häst med stabila gångarter och gärna så pass nära att du kan komma och kolla/rida/pyssla flera gånger för att se hästen under flera olika tillfällen.
Jag tittade en gång på en islandshäst från en turridning...bara det att när vi kom dit (och vi hade bestämt när jag skulle komma, hade 35 mil enkel resa att köra) så hade hästen precis gått en 4 timmars tur i skogen med ridledaren och var blöt av svett. Det blev inget köp. Varför behövde just DEN hästen gå i timmar innan vi kom dit? Var den galen att rida om den inte var helt utmattad?

Min tant köpte jag på impuls och det visade sig vara det bästa köp jag kunde göra. :love: Hon var verkligen det som utlovades i annonsen, precis en sån häst som det låter som att du vill ha.
Jag åkte och tittade, satt upp och betalade handpenning direkt. Så ska man kanske inte köpa häst, vet besiktigade inte ens men hon är fortfarande *peppar peppar* frisk och kry.
Så hästarna finns därute, man ska bara hitta dem.
Du kanske rent av bor nära någon islandshäst-bukefalist som kan följa med och titta? Jag skulle inte åka och kolla på häst ensam, för jag blir ju förälskad och då kvittar det om den så bara grisepassar *been there, done that*. Bättre med någon som är objektiv.

Lycka till och välkommen till islandshäst-världen :laugh:

Jag tycker absolut att du kan titta in mer på islandshästar :)

Men när det är dags att åka ut och titta (titta på många och följ magkänslan) så tycker jag du ska försöka hitta någon mer van att ta med dig, gärna någon som har erfarenhet av islandshästar och kan hjälpa dig att prova och ge råd.

Jag tycker att du ska kontakta något större stall som är riktigt kunniga.. ex. stenholmen. Du kan visst gå till något mer seriöst stall, även dem säljer familjehästar (:
Om du nu inte riktigt så mycket islandshäst så tycker jag att du ska köpa en lite äldre häst som har lätt för att tölta och som har ren tölt nästan av sig själv.
Sen tycker jag att du ska ta med dig någon islandshäst kunnig när du provrider, som ser vad hästen har för gångarter egentligen.
Lycka till! (:

Jag hade mycket kontakt med förrförra ägaren, och vi pratar fortfarande ibland, det kändes mycket tryggt, för en säljare (iallafall i mitt fall) kan vara mest intresserad av att få hästen såld och kanske inte är helt ärlig. Sen finns det förståss mycket duktiga människor som håller på med försäljning av hästar, men vilka som är seriösa och vilka som inte är det brukar man ju tyvärr inte få veta förrän det är försent. Men har du sån tur som jag hade så prata med förrförra ägaren, eller med personer som stått i samma stall, det är toppen om man hittar nån som inte gillar säljaren faktiskt - då får man höra hur hästen är på riktigt faktiskt, lycka till från hon som hittade drömhästen på Blocket:love:

Det är väl ingen större skillnad att leta islandshäst mot att leta någon annan häst? Blir man kär så blir man :D
Om du inte kan någonting om tölt så kan ju såklart gångarterna vara svåra att bedömma. Men du kanske inte är ute efter en supertöltare i första hand? Är du inte ute efter tölten(den kräver faktiskt att man tränar den och då behöver man veta relativt bra vad man gör alt. rida regelbundet för tränare) så köp en islandshäst med stark trav, kanske t.o.m. en som inte är töltsatt? Köp inte en grisepassare.

Jag måste nog oxå säga att du blir inte nödvändigtvis lurad för att du går till en proffissionell försäljare. En sådan har ofta flera hästar på lager som du kan provrida- jämföra. Du har kanske t.o.m. möjlighet att få lektion på hästen du är intresserad av. Jag tror inte "hästhandlare" är lika hemska i islandshästvärlden... Jag har lyckat köpt av en förmedlare iaf!

Men om jag var du hade jag åkt till en ridskola/turridning ett par gånger. Dels för o känna på olika typer av hästar och kanske framförallt -få in en fot! Lär känna ridläraren och sen kan du helt enkelt be om hjälp att hitta en passande häst! ridläraren kanske kan åka med dig o titta på häst och på så sätt får du ett vant öga med dig. Eller som någon ovan skrev, be om hjälp här på buke så finns det folk nära dig kan de säkert åka med o provrida!

Klart du skall ha islandshäst- de kan allt andra hästar kan och lite till :love:

Det finns många seriösa islandshästföretag som säljer bra hästar. Där kan man prova fler hästar och känna efter.

Svarar lite på en töm på alla ;)

Jag är absolut inte ute efter någon form av tävlingsgångar alls utan mera ha lite roligt och komma ut i skog och mark träna både mig själv och hästen :D.

Jag är såpass utbildad att jag nog kan undkomma de flesta "vanliga" farorna med hästen men jag har inte en susning om hur en isis skall vara som ridhäst (kan typ inte rida alls :( så behöver en med lite tålamod men eftersom jag kört i 7 år så har jag nog "lite" känsla för det hela).

Jag har mycket svårt att lita på försäljnings stall har blivit ombedd att "kolla" på lite hästar åt vänner och det är fruktansvärt hur en del (läs de flesta) försöker undvika att tala om problem och skador på hästarna. Jag har en mycket kunnig islandsryttare/tränare som jag kommer ta med mig men tänkte lägga lite mera kött på mina egna ben först om man säger så ;). Tack för alla svar och fortsätt gärna att prata om lyckade isis köp och sälj historier alltid trevligt att läsa om när det går bra ;).

Jag tycker inte att du ska köpa dig en islandshäst utan att först lärt dig lite grundläggande kunskaper om framförallt den extra gångarten (tölten). Mitt tips till dig är antingen att börja ta lektioner för en duktig tränare på något islandshäststall. Ett annat alternativ är att köpa en kallblodstravare, arab eller annan ras för främst skogsridning (varför jag tog upp dessa raser är för att de är relativt billiga i inköp i jämförelse med islandshästar).

Det är svårare att rida till en islandshäst på ett bra sätt än ett halvblod (generellt sätt). Det kräver mer av både ryttaren och hästen.

Jag köpte en islänning som jag varit medryttare på i 3 år innan köpet. Innan dess hade jag ridit islänning någon enstaka gång. Hästen jag köpte var en väldigt snäll och lugn häst, barn kunde följa med ut och rida på honom utan problem.

Idag är han lite annorlunda, han är mycket piggare och eldigare. Vissa dagar skulle han absolut inte vara en bra nybörjarhäst.
Tidigare red jag några dagar i veckan och det funkade bra. Nu måste han ridas ordentligt minst 4 dagar i veckan. Får han vila mer än 2 dagar i rad så blir han het och ligger på väldigt mycket. Ingen trevlig häst att ta en tur i skogen med precis.

Det jag vill ha sagt är att islandshästar behöver precis som alla andra stimulans och arbete. Det finns kanske några få individer som klarar av att lufsa i skogen några dagar i veckan, men även om du hittar en sån finns inga garantier att den alltid kommer vara sån.
Om du köper en islänning så finns det även risk att du får en extra utmaning (eller om man vill kalla det för problem istället) med gångarterna.

Om du köper en islänning för enklare skogsridning, och den har svårt med gångarterna så kommer du få problem. Min har väldigt svårt med gångarterna, men har blivit mycket bättre med träning. Risken är att du kanske köper en häst som är tränad mer just då och har bra gångarter då, men när man ser släpper på träningen så tappar den sakta mer och mer.

All ridning, på alla hästar behöver ju underhållas.
Tycker absolut att du ska fundera på att köpa en islänning, de är ju underbara! Men du kanske ska fundera över hur mycket du är beredd att lägga ner på träning och hur noga du är med hästen.
En häst, som min tex. som tappar gångarterna pga dålig träning och oerfaren ryttare, får lätt problem med stelhet som i värsta fall kan leda vidare till sämre allmäntillstånd.

Om du inte vill träna alls, men ändå vill ha en häst som håller sig fräsh i kroppen länge så får du nog leta, kanske finns det någon sån islänning, kanske har du lättare att hitta den perfekta hästen för dig om du letar bland andra raser också.

Lite allmäna tankar från mig, du har ju stor erfarenhet från hästar så jag hoppas du förstår hur jag menar, fråga gärna annars.

De flesta Islandshästar är livliga varelser och faller inte direkt in under benämningen lugn även om de är snälla.
De individuella skillnaderna är mycket stora.
Du får helt enkelt leta rätt på en häst som du gillar och så låter du någon som kan provrida den.
En veterinärbesiktning med spattröntgen på det och mera kan man nog inte göra.

Gångarterna kommer att falla isär efter ett tag men det går att laga sedan.
Och så får du väl lära dig på vägen.
Bra är om inte hästen är en 4-gångare med tung tölt för då så försvinner tölten lätt.
En 5-gångare som du utan vidare kan rida trav på är nog att föredra.

Jag har ganska krokig erfarenhet av att köpa islandshäst.

Har misslyckats med köpen vid två tillfällen trots att jag haft kunniga rådgivare. Felet med dessa rådgivare är att de kollar på hästen ur sin synvinkel, vilket innebär att de tittar mer på utsidan samt gångarterna än på insidan. Även så vill duktiga ryttare ha lyhörda känsliga hästar samt hästar med bra stam och aktion, inte fel i sig men fel för en relativ nybörjare som inte själv har perfekt balans och lyckas störa hästen till irritation.

Efter att mest ha kämpat med ridningen och inte haft särskilt roligt , men lärt mig en del, så har jag denna gång utgått från mig själv när jag letat häst. Bestämde mig för att inte komma hem med en häst som inte kändes hundra och åkte på turné...

Mina kriterier var att hästen skulle kännas hundra procent trygg, ha väl skilda gångarter (utan tävlingsrörelser), vara villig men inte het och givetvis skulle jag (och bara jag utan rådgivare) gilla hästen.
Massor med hästar senare, de flesta motsvarade inte säljarens utsaga, så hittade jag hästen som passar mig som handsken. Han är precis det jag ville ha och fungerar jättebra både ute i naturen, på kurser och i hagen. Han har sina gångarter som är rena men inte flashiga som efter en kurshelg kan vara lite finare. Han är varken lat eller het, trafiksäker, lättriden och framförallt trygg.
På vägen till att hitta honom fick jag åka land och rike runt och prova hästar utan en enda ren gångart, stissiga hästar som man var tvungen att vara två för att kunna komma upp i sadeln, hästar med släckt motor, nån med mer aktion än jag klarar av, en som stack som en avlöning när han såg en tappad mössa i skogen osv. Detta trots att jag pratat med säljarna innan och talat om att jag behöver en trygg häst.
Min poäng är att du ska lita mer på dig själv än andra, det är du som ska ha hästen. Ta hjälp men låt dig inte påverkas, hjälpen kan vara att du inte köper helt galet med gångarterna om du själv inte ser skillnad på dom. Åk ut tillsammans med "hjälpen" första gången men åk även ut själv en gång till och stanna bara upp och känn efter vad du själv tycker!

Tycker många här inne har gett bra tips som du har nytta av. Något som jag vill trycka extra på är också det att du alltid skall testa hästen flera gånger, i olika situationer innan du helt kan se hur en häst är.

Har som exempel några som skulle komma och provrida en helt utomordentligt rar och snäll häst som alltid varit bussig i alla situationer förut. Provridaren var nervös och hade höga förväntningar, men hästen krånglade något otroligt för den stackaren. Då hjälper det inte ofta att försäkra om att "det aldrig hänt förut", men provridaren såg ändå en kvalitet hos hästen och kom tillbaka ändå. Hon fick prova hästen ute och inne, ensam och i sällskap och förstod hur trevligt stoet faktiskt var! Det blev ett givet köp, och de trivs ypperligt med hästen även idag.

Allt jag vill säga är bara att även den snällaste häst faktiskt kan ha en sämre dag, och reagera på saker den inte gjort innan. Så ser du något bra hos hästen, tveka inte inför att umgås och rida hästen fler gånger! Klart du inte skall vara naiv, men det är inte alltid folk försöker lura dig...

Är du intresserad av gångartsridningen? Om man inte är beredd på att lära sig rida och bibehålla tölten (flygande pass lämnar jag bärhän) kan jag inte se någon anledning att lägga dyra pengar på en islandshäst. Det finns många hästar av olika raser som kan passa dina krav, och som inte börjar grisepassa om man inte jobbar dem rätt.

Det är ju inte så att en islandshäst som inte rids som fyr- eller femgångare snällt håller sig till de "vanliga" tre. Det blir grisepass, och det är minst sagt obekvämt. ;)

Prova islandshäst några gånger innan du bestämmer dig definitivt. Inte på tur, utan någon form av lektion, så du får känna på tölten och alla intressanta mellanlägen mellan tölt och trav. Du kommer kanske fram till att en tregångare passar bäst - eller så blir du biten och fattar inte vitsen med hästar utan "extraväxel"!

Provrid hästar som i annonsen beskrivs som okomplicerade, trevliga familjehästar med stabila gångarter. Sortera bort alla som benämns som känsliga eller har något sorts MEN i annonsen. Då har du en god chans att hitta vad du letar efter!

Jag vill ha en häst som tål att inte tränas 7 dagar i veckan och samtidigt är tålmodig lugn och snäll jag har absolut inga tävlings ambitioner utan mera sällskap och att få försvinna ett ut ett tag. Man har ju hört historier om hur tåliga isisar är men dom är ju mera känsliga än man kan tro. Dock så tål dom ju mer än de flesta mindre raser samtidigt har bra psyke.

Får jag fråga varför ditt naturliga val av häst inte faller på en omskolad travare? :) Passar absolut in - beroende på individ givetvis - på din beskrivning.

Får jag fråga varför ditt naturliga val av häst inte faller på en omskolad travare? :) Passar absolut in - beroende på individ givetvis - på din beskrivning.

Därför att jag har haft travare hela mitt häst liv och vill inte gärna ha en sådan igen ;) annars hade jag behållit en av de 2 som ska säljas nu :D. (den ena är för liten för mig och den andra är en "aning" för pigg för en relativ nybörjare)

Ska svara på mera inlägg i tråden snart ;)

Är du intresserad av gångartsridningen? Om man inte är beredd på att lära sig rida och bibehålla tölten (flygande pass lämnar jag bärhän) kan jag inte se någon anledning att lägga dyra pengar på en islandshäst. Det finns många hästar av olika raser som kan passa dina krav, och som inte börjar grisepassa om man inte jobbar dem rätt.

Det är ju inte så att en islandshäst som inte rids som fyr- eller femgångare snällt håller sig till de "vanliga" tre. Det blir grisepass, och det är minst sagt obekvämt. ;)

Prova islandshäst några gånger innan du bestämmer dig definitivt. Inte på tur, utan någon form av lektion, så du får känna på tölten och alla intressanta mellanlägen mellan tölt och trav. Du kommer kanske fram till att en tregångare passar bäst - eller så blir du biten och fattar inte vitsen med hästar utan "extraväxel"!

Min pålle har en alldeles fantastisk grisepass, inte ett dugg obekväm. Tyvärr.

Min pålle har en alldeles fantastisk grisepass, inte ett dugg obekväm. Tyvärr.

Haha, samma här. Går han i långsam grispass så är det lite som tölt fast utan guppandet i rumpan. Men man sitter nästan lika still, guppar lite i sidled istället.
Springer han i "slänggrispass" alltså fortare, samma tempo som ökad trav eller långsam galopp ungefär, så blir det ganska skumpigt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 067
Senast: inverterad
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 230
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden