Jag fortsätter att snöa in på på bäckenet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Susan

Trådstartare
:o :D

Tror ingen misstycker, bara vi håller oss till fourmreglerna.

jag la in denna bild som svar på en del frågor jag fått.
fråga igen om jag missat ngt.

rectusabdominis.jpg

Okey
Blåttbäckenets lutning

Gultavstånd mellan den linjen och höftleden

orange i länken så menades att man här såg en bulle utifrån

Rött en ås (trochanter) på lårbenet där många muskler fäster - ddu kan med lite tur känna den med handflatan och lårleden befinenr sig ovanför denna. Hittar mna inte själva leden så vet man ändå dess läge på den blå linjen

Det här är ju överkurs, palkpera leder är ju egentligen ngt för veterinärer.
Jag tycker dock att det är roligt man lär ju mer hela tiden.
Hade denna häst ett något mer lutat bäcken skulle jag köpa den, mycket annat är väldigt bra, lite musklefattig kanske. :o

Sedan vill jag säga en gång till att bäckenet är en lite del, det finns ju fler saker i exteriören som är viktiga. Och den perfekta hästen finns inte:D

MIn Nordis har ett bra bäcken men resten är kanska inte så lämpligt för Dressyr:angel:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag fortsätter att snöa in på bäckenet

Oj, tackar.. synd att du inte hann med det i förra tråden, men man kan inte få allt ;)

Ser fram emot en spännande fortsättning!! :bow:

Kan börja med en fråga:

Jag hittade inte det du skrev i en annan tråd ang omvinklat bäcken på ryttare kontra unga hästar. NÄR är hästen "redo" för detta.. i utbildningstrappan?

Min häst jobbar vi (när jag säger vi, eller jag.. så är alltid min tränare innefattad i detta ;) ) I en låg rund form.. jag ska kunna rida honom stadigt i form i samtliga gångarter.. jag har jättesvårt bara med traven!! Han ska orka och bygga upp sin kropp (läs: överlinje), och jag lär mig under tiden. Vi tränar övergångar och sidvärtsrörelser.. när anser du (och andra) att det börjar bli dags att "sätta" hästen.. kräva omvinkling och när kan jag som ryttare börja göra detta?

Vi ser alla olika på detta, och jag har fullt förtroende för min tränare och den plan/strategi som hon har för honom, men det skulle vara intressant att höra hur utbildningen för en dressyrhäst ser ut för er!

När?

Bra att du frågar det för jag tror att det blivt en miss i kommunikationen.

Jag tror att jag använder begreppet 'vinkla om bäckenet' för att beskriva rätt 'kontakt' = grundform

Om man tänker såhär.

Ungästens naturliga reaktion när vi sätter oss är att sjunka undan med ryggen. Vi är lite obehagliga såd en spänenr ryggmusklerna så att bäckenet går mer åt horisontalplanet - åt fel håll....:mad:

Steg 1 är altså att vinkal om bäckenet åt andra hållet:)

Först har vi ju balans och avslappning i den tyska utbidlningsskalan. Hästen kan inte komma till balans = takt = ren takt - utan att vinkla om bäckenet alls.
Men den vinklingen vi begär är så liten at den förmodligen inte syns annat än- i takten blir ren.

Man pratar ofta om att hästen skall 'sitta ihop' 'Vara igenom' och inget av det går om inte bäckenet är vinklat lite.

Om bäckent är felvinkalt = sänkt rygg så fungerar inte kraftöverföringen från bakbenen och hästen är inte igenom - den är låst i sin rygg.

På en mer utbildad hsät kan ja kräva mer bäckenomvinkling med på en unghäst eller en som inte grundutbidlats korrekt låter man den hitta dit själv.

Hurdå.:confused:

Passande sadel:cool:
Ryttare som har balans, kan rida hästen på långa tyglalr och vända med axlar och vikthjälper.
man ger hsäten ett problem att lösa, och problmet är - hantera denna extra vikt:idea:
Jag hjälper dig att hitat hur....

Man hjälper hästen hitta balans i sidled mest med axlar, och att placera sig själv påmitten.
manhjälper hästen att hitat balansen Framåt - bakåt genom att kontrollera sin egen tyngdpunkt framåt - bakåt, samt med halvhalter.

På så vis lär man hästen att balkansera sig bakifrån bäckenet istället för med halsen.

Det här är ganska lätt, men att hitta till balans och kropskontroll som ryttare kan ta lite tid:angel:

Först när hästen hittat till balans och avslappning och _själv_ söker sig framåt nedåt i alla tre gångarter...
Då kan man begära att hsäten ändrar sin fom genom att ytterligare vinkla om bäckenet.

aha :idea: det var SÅ du menade, då missförstod jag.
Ja, att den vinklar om mer eller mindre var jag nog på det klara med, men det var just när man kan börja "sätta lite press".. kräva mer samling - vinkla om mer.

OT: jag gillar din rubrik :banana:

Min är en aning överbyggd men med lagom:confused: sluttande bäcken, men "överbyggdheten" borde göra det lite svårare för henne. Men så tycker jag inte det är. Men finns det ändå då en risk att man kräver för mycket, man kanske skulle vänta lite extra med att öka kraven pga att det bör vara svårare rent fysiskt och fresta på mer? Eller är jag ute och cyklar? Min tränare tycker att jag blir för försiktig och hon är annars väldigt bra, den bästa jag haft på länge.

*kl*

Varför jag skrev om det var att jag sett många som sitter i samling (vinklade sitt eget bäcken) och hästen svarar med att sänka ryggen. Så jag pratade enbart om ryttarens omvinkling i detta fall. Ett bäcken som ryttaren vinklar för tidigt leder bara till att man trycker ner länden på hästen och rumpan bakåt.

Och det behöver inte ens vara för tidigt, alltså på unghäst. Har sett det på hästar på högre nivå, men där det har saknats vissa bitar som ryttaren inte vetat om. Ryttaren har fått lära sig att vinkla om bäckenet för att det ska samla hästar men ryttaren trycker undan ländryggen istället.

Det här har väl redan framkommit misstänker jag. är väl för trött för att se det, ska nog gå och sova nu.

aha, det var du som tog upp detta med unghästar. Ja, det har redan framkommit.. men tack att du förtydligade :D

Sv: Jag fotsätter att böga loss på bäckenet

Oj vad du beskriver bra!!
Skulle gräna vilja begripa hur det går till i praktiken också.. Teorin låter så enkel..

/ Lavinia

Och om man nu ska böga loss hästens bäcken, så vore det väl bra om man kunde böga loss sitt eget.

(ironiskt skrivet mot mig själv och har egentligen inte med tråden att göra)

Har ni diskuterat det i andra trådar?

"mimus som inte orkat läsa alla trådar på dressyr"

Och om man nu ska böga loss hästens bäcken, så vore det väl bra om man kunde böga loss sitt eget.

Ungefär är väl det kvintenssensen - i allt jag skriver :o som du inte orkat läsa.

Jag skrev inte böga loss, jag skrev böga loss _på_....

Senast ändrad:

Ja, hur lossa det? e.g kanske den hör hemma på ryttarhälsa el vad forat nu heter. Jag tycker att det dock hör t dressyr!

är det massör-naprapat som gäller, eller är det 'bara' våga släppa taget och följa med hästen? hur har ni andra gjort?

Ja ungefär som du säger "våga släppa taget och följa med". Och det ger träningsvärk i höfterna och kräver magmuskler, egentligen borde man själv gympa lika mycket som man kräver av hästen, men det blir det l´ju liksom inte tid till:angel:

Susan skrev:
Ungefär är väl det kvintenssensen - i allt jag skriver :o som du inte orkat läsa.

Jag skrev inte böga loss, jag skrev böga loss _på_....

Jag har nog läst en del av vad du skrivit, däremot inte alla trådar som du varit i.

Jag vill göra ett tillägg, en av anledningarna till att jag inte läser allt är att för mig blir det för mycket teori och jag har svårt att aplicera det i realitet.

Senast ändrad:

Kanske hör det hemma på ryttarhälsa, men i hög grad här.

Oavsett hur begåvad eller rätt byggd en häst är så blir den ju hämmad av ryttaren som "sitter fast" i bäckenet.

Jag tar ju gärna mig själv som exempel, har extremt svårt att få "loss" höger sitt ben.

Orsaken till det hör hemma på ryttarhälsa, men ska jag ex göra en bakdelsvändning för högerskänkel och får problem pga mitt bäcken, så borde det väl höra hemma här?

Det hör ju egentligen till grundutbidlning........

Gör det?

För mig blir det likbart med att skriva med höger eller vänster hand.
Det ena sker med automatik, det andra måste tränas, nötas och åter nötas oavsett utbildningsnivå......

Kom på att oavsett om man VET i teorin hur man förflyttar sitt sittben eller rör sitt bäcken, så kan man få vissa svårigheter pga av sina egna fysiska hinder.
Och även mentala hinder när man väl sitter på hästen och ska genomföra en snabb rörelse på en, låt oss säga hundradels sekund.

Senast ändrad:

Hej jag har faktiskt för att lösa det uppkomna dilemmat - bett moderator flytta denna min tråd till 'grundutbildning'

jag stretchar för att se till så att jag är lika rörlig åt båda hållen.
Det är nog bra att träna så man blir lika stark, men jag tror aldrig man hinenr ifatt helt.
trixet är att hantera oliksidigheten när man rider.

Det hör absolut till grundutbildning i min ridstil då mina axlar kontrollerar hsätens bogar och mitt bäcken kontrollerar hästens bäcken.

Har jag inte kontroll på mitt bäcken och min axlar så kan jag inte ens göra en korrekt hörnpassering....
Utan en egen sits i balans och en swingande länd kan jag omöjligt påverka hästen så i MIN ridstil är det basic.

Der är ju därför man får börja på lina både på SRS och i Tyskland för att lära sig konmtrollera främst axlar och bäcken INNAN man börjar inverka.

Men viss handlar det om att vi föredrar en sida i kroppen, så det handlar om att lära in ett nytt sätt att kordinera

Jopp, nog går det hand i hand tycker jag. :) Svårt att avgränsa tycker jag, då det mesta i ridningen begränsas av ryttarens oförmåga. Kunskapsmässigt som kroppsligt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka