Jag fick ett alvarlig samtal med min chef, och jag blev ledsen.

Tranan

Trådstartare
Jag blev inkallad till chefen idag.
han gav mig ganska allvarliga ord.
Han tyckte att jag skulle bli mer bestämd och inte vara så prestigelös.
Han var mycket nöjd med mina resultat men han vill att jag ska vara tuffare och styra hårdare.
Problemet jag ser inte mig som en ledare. Jag ser mig inte som någon man ska följa.
Tycker att just tanken att prestige är om möjligt mer skadlig än religion. då prestige är förutsättning för religion.
Suck, men om chefen ber om förändring, vad kan jag göra. förändra mig eller försvinna.
Allt kunde vara så mycket enklare.
 
Har du folk under dig han syftar på? Jag vet nog inte vad du jobbar med om det spelar någon roll.

Jag tänker att en bra ledare är en sådan som är tydlig när det behövs och rättvis, så att folk känner sig trygga och då höjs stämningen. Kan det hjälpa dig att tänka åt det hållet istället?

Har varit på kant med min ledning ett längre tag och det är jättejobbigt, var en enorm lättnad när jag kunde komma vidare alldeles nyligen.
 
Jag blev inkallad till chefen idag.
han gav mig ganska allvarliga ord.
Han tyckte att jag skulle bli mer bestämd och inte vara så prestigelös.
Han var mycket nöjd med mina resultat men han vill att jag ska vara tuffare och styra hårdare.
Problemet jag ser inte mig som en ledare. Jag ser mig inte som någon man ska följa.
Tycker att just tanken att prestige är om möjligt mer skadlig än religion. då prestige är förutsättning för religion.
Suck, men om chefen ber om förändring, vad kan jag göra. förändra mig eller försvinna.
Allt kunde vara så mycket enklare.

Jag har inte sett mig själv som chef heller... men plötsligt var jag det. Inget jag strävat efter men jag gillar att kunna påverka hur saker och ting görs. Jag tror jag är en ok chef, jag kan peka med hela handen om det behövs men jag ser till att inte begära det omöjliga.

Något jag är noga med är att jag gärna lyssnar om någon har invändningar men att det inte nödvändigtvis betyder att jag ändrar mitt beslut (jag har ju krav på mig uppifrån också, det kan ibland vara att jag inte kan ändra något).

Dessutom har jag haft en drös dåliga chefer... och jag har lovat mig att aldrig vara som dem i min chefsroll.

Edit: Jag tycker inte en chefsroll per definition betyder prestige. Prestige blir det om man lägger in det själv. Något jag alltid bär med mig från testkörningen är att det är ingen tävling, går det bra för en av oss går det bra för alla. Personligen har jag aldrig haft ett behov av att glänsa utan ser hellre att det blir bra resultat för hela gruppen.
 
Har du folk under dig han syftar på? Jag vet nog inte vad du jobbar med om det spelar någon roll.

Jag tänker att en bra ledare är en sådan som är tydlig när det behövs och rättvis, så att folk känner sig trygga och då höjs stämningen. Kan det hjälpa dig att tänka åt det hållet istället?

Har varit på kant med min ledning ett längre tag och det är jättejobbigt, var en enorm lättnad när jag kunde komma vidare alldeles nyligen.
jag är på tredje hålet på totempålen. och jag har inte den macho kulturen eller tetyden hos mig. de under mig gör de ska göra inom den tid de ska göra. jag behöver aldrig höja rösten de gör det jag ber om.
 
Jag har inte sett mig själv som chef heller... men plötsligt var jag det. Inget jag strävat efter men jag gillar att kunna påverka hur saker och ting görs. Jag tror jag är en ok chef, jag kan peka med hela handen om det behövs men jag ser till att inte begära det omöjliga.

Något jag är noga med är att jag gärna lyssnar om någon har invändningar men att det inte nödvändigtvis betyder att jag ändrar mitt beslut (jag har ju krav på mig uppifrån också, det kan ibland vara att jag inte kan ändra något).

Dessutom har jag haft en drös dåliga chefer... och jag har lovat mig att aldrig vara som dem i min chefsroll.
Jag tror att jag kan prata med hela handen, behöver inte, jag ger kristallklar instruktion för det jag vill ha gjort förklarar varför det är viktigt och om behövs konsekvenserna.
 
Jag blev inkallad till chefen idag.
han gav mig ganska allvarliga ord.
Han tyckte att jag skulle bli mer bestämd och inte vara så prestigelös.
Han var mycket nöjd med mina resultat men han vill att jag ska vara tuffare och styra hårdare.
Problemet jag ser inte mig som en ledare. Jag ser mig inte som någon man ska följa.
Tycker att just tanken att prestige är om möjligt mer skadlig än religion. då prestige är förutsättning för religion.
Suck, men om chefen ber om förändring, vad kan jag göra. förändra mig eller försvinna.
Allt kunde vara så mycket enklare.
I det fallet hade jag nog sagt ifrån till chefen och om jag sen blev ifrågasatt påpekat att jag just fått påbackning om att jag skulle vara mer bestämd :o
 
Jag tror att jag kan prata med hela handen, behöver inte, jag ger kristallklar instruktion för det jag vill ha gjort förklarar varför det är viktigt och om behövs konsekvenserna.

Fast det som är självklart är klart bara för en själv (som en klok Bukefalist har lärt mig ;)). Ibland kan det vara så att man måste instruera olika personer på olika sätt.

Det jag menar med peka med hela handen är snarast när någon inte följt mina instruktioner för att hen struntat i det. Har hen inte förstått ligger det på mig som chef, då har jag inte kommunicerat tillräckligt väl.

Edit: Som chef (eller iaf mellanchef) är det alltid jag som är ansvarig för resultaten för de under mig. Dvs jag tar på mig ansvaret om något blir fel i rätt hög grad. Är något så illa att jag måste ta det med mina chefer är det på en nivå att man struntat i mina instruktioner upprepat och på ett sätt som är skäl för uppsägning. Jag har varit i den situationen och det ger mig ont i magen. Jag har en enorm respekt för den makt jag trots allt har i min chefsroll. Tex kan jag skicka hem vilken som helst av borrarna på dagen om jag anser det befogat. Jag har tvingats göra det två gånger och det var hemskt. I ena fallet är denne person inte anställd av borrbolaget längre, personen misskötte sig så illa även på andra projekt.
 
Senast ändrad:
Men om han är nöjd med dina resultat, varför måste du ändra på dig? Sa han varför du borde vara mer bestämd? Varför nämnde han det med prestige, förstår inte hur det går in i jobbet helt, är du duktig är du duktig liksom. Vet inte vad du jobbar med, har du någon kontakt med kunder lr annat utifrån?
 
jag visste inte vad jag skulle säga.
Det är en fullt normal reaktion egentligen. Jag räkas tydligen som duktig men lite irriterande av vissa delar av ledningen på mitt företag och jag ser helt klart var det senare kan komma av. :angel: Jag har helt enkelt svårt att inte ge svar på tal ibland, även i vissa fall då det helt klart vore smartare att bara nicka och hålla med.

Men som folk skrivit innan, så länge resultaten är bra så kommer man ofta undan med att göra rätt mycket som man vill bara man står på sig.
 
Men om han är nöjd med dina resultat, varför måste du ändra på dig? Sa han varför du borde vara mer bestämd? Varför nämnde han det med prestige, förstår inte hur det går in i jobbet helt, är du duktig är du duktig liksom. Vet inte vad du jobbar med, har du någon kontakt med kunder lr annat utifrån?
Basar över 4 team svens, spansk och sydamerikanska.
 
Det är en fullt normal reaktion egentligen. Jag räkas tydligen som duktig men lite irriterande av vissa delar av ledningen på mitt företag och jag ser helt klart var det senare kan komma av. :angel: Jag har helt enkelt svårt att inte ge svar på tal ibland, även i vissa fall då det helt klart vore smartare att bara nicka och hålla med.

Men som folk skrivit innan, så länge resultaten är bra så kommer man ofta undan med att göra rätt mycket som man vill bara man står på sig.

Mina chefer tenderar att tycka jag är irriterande också :angel:
 
Apropå macho och chef... en av mina absolut mest empatiska och kompetenta kollegor var fd militär, på hög nivå (överste med många utlandsuppdrag samt var adjutant till ÖB en längre tid). En väldigt icke-macho person... som verkligen inte hade problem med att peka med hela handen om det behövdes. Han är en av mina förebilder som chef. Han gick också väldigt mycket på att går det bra för individen går det bra för gruppen.
 
Tror att du är betydligt bättre än mig.
Man ska nog varken ha prestige eller vara macho för att vara en bra chef men däremot är det nog bra att vara hyffsat säker på sig själv och det man gör.
OM (jag har ju ingen aning om hur du är irl) du uppfattas som "osäker" i din roll som chef tänker jag att det kan påverka de som är under dig med.
Jag tänker att det kanske är något sådant som menas? Att även om de under dig levererar det de ska i tid så kanske de blir lite otrygga i sitt arbete om du framstår som osäker?
 
jag är på tredje hålet på totempålen. och jag har inte den macho kulturen eller tetyden hos mig. de under mig gör de ska göra inom den tid de ska göra. jag behöver aldrig höja rösten de gör det jag ber om.
jag visste inte vad jag skulle säga.

Vet du, du låter som att du ändå har en bra koll som chef och om jag hade varit du så hade jag bett om ett nytt möte med chefen. Där jag hade bett hen förklara vad mer specifikt hen önskar och framförallt varför. På vilket vis det långsiktigt skulle öka resultaten (eller har chefen andra mål du inte känner till?) och den allmänna stämningen i gruppen/grupperna.

Sedan är jag väldigt personlig med mina chefer. Jag påverkas för mycket känslomässigt. Så jag måste vara ärlig med det annars blir det ett sådant helvete jag haft det senaste året. Så jag hade sagt att jag blivit osäker av vad chefen sagt för jag förstår inte vilka förväntningar hen har på mig eller vilket resultat hen önskar som följd av att jag försöker följa dessa instruktioner. Och att jag själv inte ser det som en nödvändighet eftersom jag tycker arbetet fungerar bra utan vill ha en motivering på vad som inte fungerar. Typ.
 
Jag tänker också att det kan vara ett försök att få dig att framstå som tryggare.
Med prestige kanske chefen lite klantigt försöker få dig att inse hur bra du är, vara stolt över vad du kan och i det ladda i en trygghet som syns utåt och gör att man automatiskt vill följa dig, utan oro för att du reder ut ev situationer..
 

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 816
Senast: vtok
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 913
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 881
Senast: Nominous
·
Kropp & Själ Hur ska jag bli bättre på att stå på mig, kunna argumentera, sluta vara rädd för att han ska bli arg? Han är mitt x och min dotters...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 782
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp