[Och som icke hundkunnig kan jag tänka Ska det vara så jäkla konstigt att hunden inte FÅR morra över sina grejer och att den måste lämna ifrån sig dem till matte/husse?
Hur gör du?
(Märk väl folks, jag säger inte att byteshandel är fel, vem vore väl jag osv ... Jag bara talar om hur jag känner spontant).
Just det är en intressant fråga, för jag tror att de flesta som haft en hund med stort resursförsvar insett att det är helt fel sätt att bråka med den och bara börja kräva att den ska lämna ifrån sig saker/hoppa ner från soffan osv. Det blir lätt en stor grej med upprörda känslor över att hunden morrar eller rentav biter ifrån.
För mig som har hundar med minimalt resursförsvar mot människor vore det skitenkelt att säga att jag aldrig skulle låta en hund försvara sin mat och morra åt mig. Jag förstår varför folk som inte har hund säger så också.
Men det gäller att släppa sin mänskliga syn på varför hunden försvarar sin mat och morrar, förstå varför den gör det ur hundens perspektiv och lösa problemet utifrån det.
Senast ändrad: