Jag får inte ihop det...

E

EQL

Min häst är lite ojämn men jag undrar var det sitter... Det är inget allvarligt med hör här vad som händer:

Han har svårt att fatta vänster galopp. Med svårt så menas att han travar in i galoppen (fyraårsfattning typ :p). Men ändå så är vänster galoppen finare och jämnare när han väk galopperar. Kan korta sig jättebra i den galoppen.
När man ska svänga till höger så försöker han komma undan, han vill alltså inte svänga till höger.
Höger galoppen fattar han jättefint men där är galoppen aningens kantig och han vill byta till vänster galoppen hela tiden.
Han flyttar sig mycket enklare för skänkeln när det är åt höger

Hoppas nån orkar sätta sig in i det! :bow:

Sv: Jag får inte ihop det...

Ska kanske tillägga att hästen i fråga är en stor 6-årig KWPN kille som inte har så mycket muskler för tillfället och ingen vidare kondition.

Han är kanske svag att belasta höger bak?

Att han har svårare att fatta vänster galopp om man utgår från att den börjar med höger bak. Sedan när du väl rider vänster galopp får han hjälp för du understödjer du galoppen på ytterhjälperna, yttertygeln kompenserar den svagare höger sidan.

Att fatta höger galopp går bra då benet är i luften men sedan saknar han stödet på höger för att behålla galoppen för honom på ett bekvämt sätt.

Att vända in mot höger är jobbigt igen då belastas den sidan mer då han ska vända runt att flytta undan sidvärts är helt ok då vänster bär och höger flyttar...

Bara en chansning :o

tror som Pmm sa, det sitter i att han inte är så musklad och inte har någon vidare kondition. Ja det kan vara det som är orsaken till att han är oämn. Mazarin har varit ojämn fram till i Maj i år, eftersom hon inte haft så mycket muskler efter skadan förra året. hon orkade helt enkelt inte. I galoppen har vi fått jobba som s*tan, då hon helt enkelt inte orkat, och vi har fortfarande kvar en del jobb i högervarvet då det är hennes svaga varv i galoppen. Hon har även tagit ett mycket kortare steg med vänster bak än höger bak, just på grund av att hon varit svag. och när hon blev trött så tappade hon takten och såg ojämn ut.

Nu har vi hårdtränat under sommaren och i kombination med gräs så har hon blivit jättefin och stark, och problemen har försvunnit. Jag kan för första gången sitta på henne i galoppen och hon går på tygeln och sätter in bakbenen under sej.

så det kommer gå över med lite mer träning, när han får lite mer muskler och bättre kombination så ska du se att det blir bättre =)

Lycka till!

Fast i högergaloppen får han jättemycket stöd på ytter för att han inte ska byta...

jo det vet jag att du gör det skrev du, att han har svårt att hålla höger galopp. Det var det jag menade att han inte känner stöd nog för honom att hålla galoppen på ett bekvämt sätt...

Han kan lika gärna ha svårt med vänster sida om då vänder på det och tänker att han i vändningarna ska ta längre steg med vänster...

Det är ganska svårt att chansa över internet vad felet är :)

Om du låter honom galoppera utan stöd i handen (om det går med långa tyglar) vilket håll går bäst då? När du svänger honom med långa tyglar reagerar han lika då med? Gör han lika i skritt som trav? Sedan kan du vara sned och belasta honom sned eller du har lättare åt ena hållet...Dina händer kan vara olika snabba att ge eftergift osv, listan kan bli lång...

Det enda som verkligen hjälper är nog vad du redan gör, träna upp hästen liksidigt och var noga med din egen sits.

Jag hade samma problem med min ett tag!
Det berodde på att jag satt lite snett eftersom jag inte var lika stark i vänster som höger och försökte kompensera det igenom att sätta mig snett, varpå hästen gick som hon gjorde och musklade sig ojämt. Det var först när vi fick speglar i ridhuset som jag såg detta. :crazy: Dessutom så satt jag gärna och red lite extra i det lätta varvet utan att tänka på det..:angel:
Nu kanske det inte är så i ditt fall men det tål att tänkas på! ;)

Jag tror det är att din häst behöver mer muskler, så variera ridningen så mkt du kan så löser det sig!

Ja, sitsen är ju väldigt viktigt att den blir bra :p
Japp, nu ska konditionen upp på honom :devil:

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar