Att dom jobbar sina hästar på tid i USA är det samma som att svenska tränare säger "gå ett bra jobb" eller vad dom nu säger. Det är bara olika sätt att säga samma sak och man lär sig vad tränarna menar. Den stora skillnaden är att banorna i USA är lika från dag till dag och på vissa hästar kan man gå exakt på tiondelen i jobb efter jobb. I Europa där man jobbar på gräs och över olika distanser allt eftersom banorna är flaggade går det inte att säga tiden exakt.
I USA har dom officiella klockare som tar alla tider på banan och hästarna måste ha gått ett visst antal jobb för att få starta. Allt för spelsäkerheten........
I Sverige måste hästarna kvala. Kvaltiderna brukar vara 0.55,0 på 800 m för tvååringar och 1.05,0 över 1000 meter för äldre men kan ändras om banan är kass.
Att tränarna lyssnar på pulsen efter jobben är inte riktigt samma sak som när travarna intervalltränar, då ska en häst ha en viss puls och sen gå ner till en lägre för att sedan jobba igen. Eller hur? När jag jobbade hos Terje Dahl brukade han lyssna på hur mycket jag flåsade efter att hästen jobbade.
Jag har läst om någon stor hindertränare, M Dickinson??, som tränar sina hästar med intervaller och honom har det gått otäckt bra för. Vet du?
Det finns en amerikansk kille som hette Tom Ivers som skrev en hel del om intervallträning, både av travare, galoppörer och distanshästar. Jag blev erbjuden jobb hos honom en gång men tackade nej, hade ingen lust att flytta ut på landet!
Jag tror aldrig att det riktigt funkade med galoppörerna så han "mildrade" träningsdosen efter hand. Se om du kan hitta hans böcker på Internet, jag har en som han skrev ett antal år efter den första och där erkänner han att han tog i lite väl mycket från början. Intressant läsning i alla fall.
I Frankrike och England går man ofta ett par canters innan man jobbar sina hästar och det gör jag också. Kanske ett varv (1600 meter) i trav och hackcanter. Sen lite skritt och ett varv lite friskare canter och sen lite mer skritt och fort och när jag känner att hästen gjort vad den ska canter och trav varvet ut.
Sen får man naturligtvis skilja på uppbyggnadsträning och träning av hästar i tävlingskondition.