Jag en travmänniska

peace

Trådstartare
som funderade lite på att börja galoppträna mina travhästar!!
Men har blivit lite fundersam när man ser en del bara "flänga" iväg i full fart med sina travare!! Det kan väl inte vara så bra.
Tänkte var får man bäst informaton, jo på galoppsidan:idea:

Till min fråga:idea: Hur tränar man en galoppör & skulle man kunna träna en travare på samma vis?
Tränar ni galoppintervaller oxå el. bara heat?
Använder ni klocka pulsmätare o.s.v?
Berätta hur ni tränar snälla:bow:

Sv: Jag en travmänniska

Det pinsamma är att travarna tränas mycket mer professionellt med klockor och vetenskapliga metoder. Men av någon anledning tränas galoppörer mer "ad hoc". Jag känner till ett antal tränare som har satt igång med intervaller och pulsmätare och hela programmet men de flesta - som jag känner till i alla fall - har gått tillbaka till att gå fort lite som det passar. Kan inte säga varför men jag antar att det inte har fungerat.:o

Själv har jag två gamla sprinters (6 och 8 år i år) och jag åker till Jägers var femte dag och dom andra dagarna motionerar jag dom hemma lite efter smak och väder.

De första jobben går jag längre, ca 1200 meter, och inte så fort och sen går jag kortare och fortare. Jag undviker att gå på stora banan, dels för att dom inte tål den och dels för att jag inte bestämmer hur mycket jag ska göra förrän jag ridit en bit. Går man på en tävlingsbana är man liksom tvungen att gå ända in i mål, på träningsbanor kan jag gå till jag känner att det räcker.

Som sagt var, sällsynt oproffsigt genemot travets pulsmätare och klockor.........

Generellt kan man säga att man börjar med att bygga upp hästen med ganska långsamma canters (men ordet långsamt kan ha olika innebörd hos olika tränare),distansen kan variera ofta 1000m-1600, hindertränare använder oftare intervallträning. Sen ökar man gradvis tempo tills de klarar av att gå en bra canter lätt, och beroende på hästen så är det dags att börja gå fortare över kortare distanser man kanske börjar med att låta dem gå fort 400meter och så ökar man därifrån. I Sevrige måste man kvala hästarna innan de får starta då ska de gå 800m för 2åringar 1000m för äldre på en viss tid, vet inte vad tiden är faktiskt, nån annan kanske vet. Så man brukar väl klocka dem i träning så man vet hur de ligger till. I England i stall jag jobbat klockar de aldrig en enda häst, i USA kan man bli tillsagd att rida på en viss tid och de klockar alla jobb. Själv tycker jag det säger ganska lite om huruvida hästen är bra eller inte. Många hästar kan gå fort över 800m men det behöver inte betyda att de är bra En del tränare kollar pulsen efter jobb.
C Osterman beskriver hur hon tränar sina hästar som är äldre och sprinters, det är ett annat exempel, så det beror mycket på vad man har för häst, ålder, vad den tävlar över för distans, hur den är mentalt.

Senast ändrad av en moderator:

Att dom jobbar sina hästar på tid i USA är det samma som att svenska tränare säger "gå ett bra jobb" eller vad dom nu säger. Det är bara olika sätt att säga samma sak och man lär sig vad tränarna menar. Den stora skillnaden är att banorna i USA är lika från dag till dag och på vissa hästar kan man gå exakt på tiondelen i jobb efter jobb. I Europa där man jobbar på gräs och över olika distanser allt eftersom banorna är flaggade går det inte att säga tiden exakt.

I USA har dom officiella klockare som tar alla tider på banan och hästarna måste ha gått ett visst antal jobb för att få starta. Allt för spelsäkerheten........

I Sverige måste hästarna kvala. Kvaltiderna brukar vara 0.55,0 på 800 m för tvååringar och 1.05,0 över 1000 meter för äldre men kan ändras om banan är kass.

Att tränarna lyssnar på pulsen efter jobben är inte riktigt samma sak som när travarna intervalltränar, då ska en häst ha en viss puls och sen gå ner till en lägre för att sedan jobba igen. Eller hur? När jag jobbade hos Terje Dahl brukade han lyssna på hur mycket jag flåsade efter att hästen jobbade.:angel:

Jag har läst om någon stor hindertränare, M Dickinson??, som tränar sina hästar med intervaller och honom har det gått otäckt bra för. Vet du?

Det finns en amerikansk kille som hette Tom Ivers som skrev en hel del om intervallträning, både av travare, galoppörer och distanshästar. Jag blev erbjuden jobb hos honom en gång men tackade nej, hade ingen lust att flytta ut på landet!:cool:

Jag tror aldrig att det riktigt funkade med galoppörerna så han "mildrade" träningsdosen efter hand. Se om du kan hitta hans böcker på Internet, jag har en som han skrev ett antal år efter den första och där erkänner han att han tog i lite väl mycket från början. Intressant läsning i alla fall.

I Frankrike och England går man ofta ett par canters innan man jobbar sina hästar och det gör jag också. Kanske ett varv (1600 meter) i trav och hackcanter. Sen lite skritt och ett varv lite friskare canter och sen lite mer skritt och fort och när jag känner att hästen gjort vad den ska canter och trav varvet ut.

Sen får man naturligtvis skilja på uppbyggnadsträning och träning av hästar i tävlingskondition.

Det är ju som du säger- en travare kan man inte bara gasa på i galopp då de sällan håller ihop.
Vanlig motionsridning- allsidig träning med dressyr o lite hopp o klättring stärker den nog mest.

Att dom jobbar sina hästar på tid i USA är det samma som att svenska tränare säger "gå ett bra jobb" eller vad dom nu säger. Det är bara olika sätt att säga samma sak och man lär sig vad tränarna menar. Den stora skillnaden är att banorna i USA är lika från dag till dag och på vissa hästar kan man gå exakt på tiondelen i jobb efter jobb. I Europa där man jobbar på gräs och över olika distanser allt eftersom banorna är flaggade går det inte att säga tiden exakt.

I USA har dom officiella klockare som tar alla tider på banan och hästarna måste ha gått ett visst antal jobb för att få starta. Allt för spelsäkerheten........

I Sverige måste hästarna kvala. Kvaltiderna brukar vara 0.55,0 på 800 m för tvååringar och 1.05,0 över 1000 meter för äldre men kan ändras om banan är kass.

Att tränarna lyssnar på pulsen efter jobben är inte riktigt samma sak som när travarna intervalltränar, då ska en häst ha en viss puls och sen gå ner till en lägre för att sedan jobba igen. Eller hur? När jag jobbade hos Terje Dahl brukade han lyssna på hur mycket jag flåsade efter att hästen jobbade.:angel:

Jag har läst om någon stor hindertränare, M Dickinson??, som tränar sina hästar med intervaller och honom har det gått otäckt bra för. Vet du?

Det finns en amerikansk kille som hette Tom Ivers som skrev en hel del om intervallträning, både av travare, galoppörer och distanshästar. Jag blev erbjuden jobb hos honom en gång men tackade nej, hade ingen lust att flytta ut på landet!:cool:

Jag tror aldrig att det riktigt funkade med galoppörerna så han "mildrade" träningsdosen efter hand. Se om du kan hitta hans böcker på Internet, jag har en som han skrev ett antal år efter den första och där erkänner han att han tog i lite väl mycket från början. Intressant läsning i alla fall.

I Frankrike och England går man ofta ett par canters innan man jobbar sina hästar och det gör jag också. Kanske ett varv (1600 meter) i trav och hackcanter. Sen lite skritt och ett varv lite friskare canter och sen lite mer skritt och fort och när jag känner att hästen gjort vad den ska canter och trav varvet ut.

Sen får man naturligtvis skilja på uppbyggnadsträning och träning av hästar i tävlingskondition.

När du säger "fort" är det då så fort hästen kan springa? och hur långt är det?
Då kan man säga att en galoppör inte går intervaller och att ni mer går på sluttider?
Hur vet man när en galoppör är färdig för start?
Dumma frågor kanske:o men det är ju kul att veta olika träningsupplägg.

Det kan vara svårt att träna intervaller på många galoppörer då de har en tendens att bli heta av det, provade det hos en tränare för en massa år sedan med mindre lyckat resultat... Men vi använde det för att "väcka" några ett par gånger :angel: Den tränaren jag rider för nu galopperar vi friskt med i ca 1800m nästan varje dag och efter det behöver de bara ett par jobb innan start (beroende på hur de har tagit dem givetvis) och han "startar igång" dem, olika från tränare till tränare, Francisco har sina nästan i toppform innan han startar dem.

Jobbade för Hans Adielsson och red hans travare några år tillbaka och då red vi 2x3ggr eller 3x3ggr i galopp i hans djupa 300m(?) sandbana (sjösand) i inte alltför snabb takt om de inte skulle upp i puls vill säga. Det är mycket lättare att få dem att galoppera i början i en djup bana, har alltid varit emot att flängtrava iväg in i galoppen. Öka lite sen "störa" dem tycker jag är bäst.

Sen generellt sett behöver galoppörer mer mängdträning än fullbloden men de där 5 varven i sanden på jägers som vissa gör tycker jag är att ta i....

När du säger "fort" är det då så fort hästen kan springa? och hur långt är det?
Då kan man säga att en galoppör inte går intervaller och att ni mer går på sluttider?
Hur vet man när en galoppör är färdig för start?
Dumma frågor kanske:o men det är ju kul att veta olika träningsupplägg.

Det är jättesvårt att säga några tider men jag brukar tänka i tolvor bara för att jag är van vid det. Det vill säga 200 meter på 12 sekunder. Det var ganska normalt på amerikanska dirt-track banor på 70- och 80-talet. Nu har dom gått över till en massa andra material så det stämmer säkert inte längre men för mig är det vad en normal häst ska kunna gå på distanser upp till 1000 meter. Alltså 200 meter på 12, 400 meter på 24 sekunder, 600 meter på 36 sekunder, 800 meter på 48 och 1000 på en jämn minut.

Att jag sedan går helt andra tider i verkligheten spelar ingen roll, jag vet hur en häst känns när den går en tolva :smirk:.

I dag har jag till exempel varit inne på Jägers med Fröken Skutt och gått uppför en backe med djupsand. Kan tänka mig att jag gick ungefär 700 meter och det tog bergis bortåt en minut men jag räknar det som en åttahundring på 49-50 om du förstår vad jag menar. Det är liksom bara ett relativt begrepp för att jag ska kunna beräkna hur mycket hon har jobbat. :confused:

Fröken Skutt är ingen stjärna men hon är snabb som attan de första 300 metrarna. Så jag bombade på i början och sen lät jag henne ta en liten pust genom ett ställe där banan är lite sämre och sen tog jag fatt i henne igen för att hon skulle ta lite till. Sen lät jag henne cantra ut de sista 2-300 metrarna. Ungefär så! Lite svårt att förklara när man jobbar hästar på dåliga och konstiga underlag. Det funkar det med - men jag har lite svårt att bedöma hur bra, eller dåligt, hon jobbade för jag är van att jobba mina hästar på sandbanan som är stängd nu för omläggningen till Cushion Track!:bump::bump:

Sen ska jag gå en liten sprits på, kanske, 400 meter på måndag och sen hoppas jag att hon är klar att starta på fredag i Köpenhamn. Man brukar känna när dom är startklara, dom liksom suger till i tyglarna. Ibland kan man se travare som också suger tag i tömmarna så det är ungefär samma. Skutt är inte riktigt i sugstadiet men jag hoppas att dagens jobb är prexis vad som behövdes!:angel:

Skulle helst velat ge henne ett typ "600 meter på 36-jobb" till men det finns inte tid. Förhoppningsvis är hon klar nog i alla fall. Jag är inte förtjust i att löpa hästar i form, det är lätt att dom skadar sig när dom inte är starka ända in i mål. Dessutom måste det vara trist att se dom andra försvinna i fjärran när man själv har blodsmak i munnen.:eek:

Om du är intresserad av hur man tränar galoppörer på "riktigt" finns det två suveräna böcker på engelska, Elliot Burchs som jag har glömt vad den heter och Bill o'Gormans "My Father's Business" som du kan köpa via Internet. Googla eller testa bokfynd.nu.

Lycka till!

Sen generellt sett behöver galoppörer mer mängdträning än fullbloden men de där 5 varven i sanden på jägers som vissa gör tycker jag är att ta i....

Duh? Snälla Miss QT, vilket menar du? Jag är nyfiken. Finns det galopptränare som går 5 varv i sanden på Jägers eller menar du travtränare?:confused:

I dag har jag till exempel varit inne på Jägers med Fröken Skutt och gått uppför en backe med djupsand. Kan tänka mig att jag gick ungefär 700 meter och det tog bergis bortåt en minut men jag räknar det som en åttahundring på 49-50 om du förstår vad jag menar. Det är liksom bara ett relativt begrepp för att jag ska kunna beräkna hur mycket hon har jobbat.

Har du en 700 meter lång sandbacke:eek: Eller fattade jag fel.
Eller var den kortare?

Hur lång och hur går du i den?*nyfiken jobbar också en del i djupsandbacke*

Duh? Snälla Miss QT, vilket menar du? Jag är nyfiken. Finns det galopptränare som går 5 varv i sanden på Jägers eller menar du travtränare?:confused:

Va inte helt vaken när jag skrev :crazy:, menade travare behöver mer mängdträning. Inte lika vanligt nu som förr, men förr var det mer än vanligt att man såg travare gå 5-7 varv (nästan 1-1½mil...) i princip så fort de kunde i galopp på sanden.....

Har du en 700 meter lång sandbacke:eek: Eller fattade jag fel.
Eller var den kortare?

Hur lång och hur går du i den?*nyfiken jobbar också en del i djupsandbacke*

På jägers har de en rakbana i backe på 700m, ena delen som var flis innan har de lagt djupsand på nu. Förstod det som hon hade varit där och tränat.

På jägers har de en rakbana i backe på 700m, ena delen som var flis innan har de lagt djupsand på nu. Förstod det som hon hade varit där och tränat.

Precis! Jag gick visserligen i den till vänster, inte fullt lika djup och jag inbillar mig att det är lite bättre fäste där.

Va inte helt vaken när jag skrev :crazy:, menade travare behöver mer mängdträning. Inte lika vanligt nu som förr, men förr var det mer än vanligt att man såg travare gå 5-7 varv (nästan 1-1½mil...) i princip så fort de kunde i galopp på sanden.....

Och i allmänhet totalt obalanserade! Men jag har aldrig fattat att dom gick så många varv.:eek:

Ok vad bra:idea: Här får vi förlita oss på de som finns i naturen.
Jag antar att den ni talar om inte är lika brant som våra då, vi har dessutom en bra naturlig slät bana i sanden, perfekt så här års, med lagom packad fuktig sand, som ger svikt, inte blir för djup och är helt lagom.

Det är jättesvårt att säga några tider men jag brukar tänka i tolvor bara för att jag är van vid det. Det vill säga 200 meter på 12 sekunder. Det var ganska normalt på amerikanska dirt-track banor på 70- och 80-talet. Nu har dom gått över till en massa andra material så det stämmer säkert inte längre men för mig är det vad en normal häst ska kunna gå på distanser upp till 1000 meter. Alltså 200 meter på 12, 400 meter på 24 sekunder, 600 meter på 36 sekunder, 800 meter på 48 och 1000 på en jämn minut.

Att jag sedan går helt andra tider i verkligheten spelar ingen roll, jag vet hur en häst känns när den går en tolva :smirk:.

I dag har jag till exempel varit inne på Jägers med Fröken Skutt och gått uppför en backe med djupsand. Kan tänka mig att jag gick ungefär 700 meter och det tog bergis bortåt en minut men jag räknar det som en åttahundring på 49-50 om du förstår vad jag menar. Det är liksom bara ett relativt begrepp för att jag ska kunna beräkna hur mycket hon har jobbat. :confused:

Fröken Skutt är ingen stjärna men hon är snabb som attan de första 300 metrarna. Så jag bombade på i början och sen lät jag henne ta en liten pust genom ett ställe där banan är lite sämre och sen tog jag fatt i henne igen för att hon skulle ta lite till. Sen lät jag henne cantra ut de sista 2-300 metrarna. Ungefär så! Lite svårt att förklara när man jobbar hästar på dåliga och konstiga underlag. Det funkar det med - men jag har lite svårt att bedöma hur bra, eller dåligt, hon jobbade för jag är van att jobba mina hästar på sandbanan som är stängd nu för omläggningen till Cushion Track!:bump::bump:

Sen ska jag gå en liten sprits på, kanske, 400 meter på måndag och sen hoppas jag att hon är klar att starta på fredag i Köpenhamn. Man brukar känna när dom är startklara, dom liksom suger till i tyglarna. Ibland kan man se travare som också suger tag i tömmarna så det är ungefär samma. Skutt är inte riktigt i sugstadiet men jag hoppas att dagens jobb är prexis vad som behövdes!:angel:

Skulle helst velat ge henne ett typ "600 meter på 36-jobb" till men det finns inte tid. Förhoppningsvis är hon klar nog i alla fall. Jag är inte förtjust i att löpa hästar i form, det är lätt att dom skadar sig när dom inte är starka ända in i mål. Dessutom måste det vara trist att se dom andra försvinna i fjärran när man själv har blodsmak i munnen.:eek:

Om du är intresserad av hur man tränar galoppörer på "riktigt" finns det två suveräna böcker på engelska, Elliot Burchs som jag har glömt vad den heter och Bill o'Gormans "My Father's Business" som du kan köpa via Internet. Googla eller testa bokfynd.nu.

Lycka till!

Supertack för alla tips:bow:
Och lycka till i Köpenhamn!! Har pratat i många år om att vi ska åka in dit och titta på galopp, men än har det inte blivit,måste bli denna sommar!
Tänkte på det du skrev om att "tävla dem i form", det gör man ju ganska ofta med travare,men då kör man ju "snälla" lopp med dem, typ lägger sig invändigt och bara åker med.
Men det går kanske inte i ett galopplöp?
Har tänkt på en sak: rider man i full fart redan från start el. håller man igen ngt för att sen ösa på upploppet?:confused:

Supertack för alla tips:bow:
Och lycka till i Köpenhamn!! Har pratat i många år om att vi ska åka in dit och titta på galopp, men än har det inte blivit,måste bli denna sommar!

Du är så välkommen! Klampen är en av världens mysigaste banor. Hör av dig innan så kan vi ta hand om dig!
Tänkte på det du skrev om att "tävla dem i form", det gör man ju ganska ofta med travare,men då kör man ju "snälla" lopp med dem, typ lägger sig invändigt och bara åker med.
Men det går kanske inte i ett galopplöp?

Klart man kan och ofta behöver hästarna kanske ett lopp i kroppen men att räkna med det känns inte riktigt rätt.
Har tänkt på en sak: rider man i full fart redan från start el. håller man igen ngt för att sen ösa på upploppet?:confused:

Jätteolika! Beror både på häst och jockey. Vi har våra Luddar också. :devil: Jag har en startsnabb, Skuttelin, och med henne är det bara att bomba. Och en som gärna står och titta på dom andra och tappar start, Sune, och han kommer på speed. Tackochlov verkar det passa honom bäst i alla fall. Och Skutt tycker det är lika bra att springa på så fort det går så hon får komma tillbaka till stallet och äta.

För ett antal år sedan hyrde vi en del av en stor gård med ett antal travtränare. Där fanns det en 800m rundbana. Vi tyckte att dom tränade sina hästar osannolikt mycket medan dom undrade om vi skulle börja träna våra hästar nån gång.
Dom kunde ha pass på 15-20 varv, tempo typ jogg, medan vi cantrade 3-5 varv.
Jag fattade inte hur stor skillnad det är på trav och galopphästar förrän vi flyttade dit.
Slog även ur hågen att skaffa b-tränaren. Dom skor ju sina hästar stup i kvarten!!! Nä, jag håller mig till mina ädla springare.:love:

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 433
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar