Jag , en djurplågare igen!!!

Sv: Jag , en djurplågare igen!!!

En bekant till mig hävdar gång på gång att jag är en djurplågare då mina hästar får för mkt hö. Shettisarna får 5 kg o araben (d-ponny) får 7-8kg. Pållarna är fina i hullet, man känner revbenen men ser dom inte (ganska svårt iof med björnpälsen på shettisarna), de är inte bukiga heller, utan fina i kroppen. Hur ska jag få henne till o förstå att mina hästar mår bra av den mängden grovfoder? Sen ger jag inga mängder kraftfoder då det inte behövs med de hövärdena jag har, de får lite krubbskrammel typ. Detta är typ oxå fel för en häst klarar sig inte utan kraftfoder. Hon har hållt på med hästar klart mkt längre än jag, i si så där 40 år o jag i bara dryga 30. Hennes jättefeta halvblod får 4 kg hö för hon bantar,på det får hon ett par kg havre o betfor. Nu har hon i vilket fall som helst tänkt anmäla mig för djurplågeri för att jag överutfodrar mina pållar.

Trevligt att hon talar om det iaf.

Haha, hon verkar inte riktigt frisk din sk. kompis.
Får dina hästar detta per dag? Alltså, hjälp, stackars människa som inte har något liv. Kan hon inte anmäla alla oss andra också?
Min häst får nu efter koliken ca 4kg hö på kvällen, och fri tillgång i hagen. Annars 5kg på kvällen (i flera omgångar). Han har väldigt fint hull, till och med ngt mager.
Man ska se till hästens behov, och inte till den mängd hästen får. Om dina hästar mår bra av den mängden foder de får, ja då ska de ha den mängden också. Absolut inte mindre. Man kan inte säga rätt och fel mängd, utan rätt mängd för hästen behov, och tvärtom. Man kan aldrig säga att du ger din häst för mycket mat, för hästen kanske behöver mer mat. Hästen kanske har en bra ämnesomsättning, eller tränar mycket osv. Man får ju se lite faktorer, och inte bara mängden.
Sen gällande kraftfoder har hästar klarat sig utmärkt utan kraftfoder i vilt tillstånd, så varför inte nu? Det beror ju lite på vad man gör med hästen.
Låt henne anmäla dg, så kan du och inspektören skratta åt henne sen, så kan hon surt titta på sin lilla räkning som inte gjorde någon nytta.

Vilket okunnit skitsnack!! 4kg till ett halvblod är inte acceptabelt.. Det är näst intill djurplågeri, hästar har ett tuggbehov och det uppfylls inte av 4kg..

Om dina får mycket hö så skulle jag definitivt ha blivit anmäld.. Mina äter medllan 20-25kg hö och dag.. Styck.. Utöver en skaplig hög med kraftfoder..

Hoppsan.. Får kanske passa mig så jag inte åker på anmälan jag oxå!
Mina shettisar går på lösdrift och har fri tillgång till hö, tillråga på allt får dom dessutom krubbskrammel på kvällen:angel:

Då får jag nog passa mig så att jag inte får anmälningar. Våra två stackars Nordsvenskar går på fri tillgång på hö om dagarna och om kvällen när de släpps in får de så mycket att det inte är uppätet på morgonen innan utsläpp. Trots det är de inte så feta som man kan tro. Unghästen växer och hon har inget överflödigt fett någonstans. 6-åringen är väl lite rund ja, men inte fet som jag har sett andra hästar på mindre foder vara. :crazy: Rids han mer så blir han genast mycket snyggare i kroppen, så han får nog i sig lagom med mat ändå (på sommarbetet är han kraftigare än vad han är nu).

Däremot finns det ju en regel om att manmåste ge hästen tillräcklig mängd foder, hur den regeln är vet jag däremot inte exakt..

Däremot finns det ju en regel om att manmåste ge hästen tillräcklig mängd foder, hur den regeln är vet jag däremot inte exakt..

Ja det har du rätt i - men om nu hästen ifråga ser bra ut i hullet (vilket säkert inspektörerna skulle tycka om nu hästen är överviktig) på 4kg hö så är det ju ändå väldigt FEL. De ska ha MINIMUM 1kg TS/100kg häst för att må bra (i mage OCH psyke) oavsett hur hullet ser ut på dom. Detta har då inspektörer ingen kunskap om eller? :crazy:
Jag tycker det är lika mkt djurplågeri att ge mindre än 1kgTS grovfoder/100kg oavsett hur den ser ut i hullet eller vad den får i övrigt (bortsett från betfor som är likt grovfoder och kan ges till t ex äldre hästar ihop med lusern om de har för dåliga tänder för att tugga på hö).

Ja nu har man haft besök av djurskyddet eller vad det nu heter. Fanns inget att anmärka på, hästarna var i fint hull, rent o fint i boxarna o stallet välstädat, hagarna var ua o foder fanns det gott om. Nu har ajg gjort en motanmälan för att poängtera att jag inte asccepterar obefogade anmälningar. Besöket kostade inget.

Okej - vad anmälde du då? Att hennes häst får alldeles för lite grovfoder elelr? :devil: (hoppas du påpekade det iaf)
Eller sa du att de bara skulle kolla upp hennes häst/hästar allmänt?

Åh va bra!! Som jag sa har man inget att dölja kan man ha portarna vidöppna och behöver inte vara nervös!! GUD VA SKÖNT att du fick knäppa till henne på näsan!!! :banana: :banana:

Så här står det i djurskyddsmyndigheten:
Foder och Vatten
Hästar ska dagligen ges foder av lämplig struktur. Fodret ska vara tjänligt och fodergivan ska garantera en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.

Det måste vara ett fruktansvärt bra hö om man lyckas med det på 4 kg till en så stor häst (om den nu inte bara står på box, då behöver den ju inte så mkt..

Hmm..
Det rekomenderas ju att ge den 1,5 och inte 1...

Om man nu har en häst som inte kan äta grovfoder är det väl ändå dax att tta bort den? :crazy:

man blir helt matt när man hör sånt här... trist för deg dock..

men vänd dövörat till SKIT I VAD MUP.KÄR.INGEN SÄGER!!!

STÅ PÅ DIG!!!!!!:bow:

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:

Jag bad att hon skulle kolla hästarna rent allmänt. Visst påpekade jag fodermängden.

Ja nu har man haft besök av djurskyddet eller vad det nu heter. Fanns inget att anmärka på, hästarna var i fint hull, rent o fint i boxarna o stallet välstädat, hagarna var ua o foder fanns det gott om. Nu har ajg gjort en motanmälan för att poängtera att jag inte asccepterar obefogade anmälningar. Besöket kostade inget.

hääärligt:D:banana: :banana:

Om dina får mycket hö så skulle jag definitivt ha blivit anmäld.. Mina äter medllan 20-25kg hö och dag.. Styck.. Utöver en skaplig hög med kraftfoder..

OJ! min pålle får 6 kg hö (haflinger) 2 liter havre minneraler o lite annat + 6 dl betfor. Men hon går i gräshage!
25 kg hö! oj!
då kan man säga att min ponny är lättfodrad!

Låt henne anmäla!
Och medan hon är i farten kan hon ju anmäla mej också: mina vuxna kallblod får 15 kg hösilage (plus att de äter en massa gräs, dessutom) och unghästen har fri tillgång (ca 25 kg). Usch, en sån djurplågare jag är :crazy:

Immer

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fantastiskt fin o trevlig 2-åring som har en medfödd missbildning på sina tänder. Hon saknar emalj vilket gör att tänderna...
Svar
15
· Visningar
2 385
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 386
Senast: Blubbis
·
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 390
Senast: terrific
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 271
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka