Jag , en djurplågare igen!!!

arabia

Trådstartare
En bekant till mig hävdar gång på gång att jag är en djurplågare då mina hästar får för mkt hö. Shettisarna får 5 kg o araben (d-ponny) får 7-8kg. Pållarna är fina i hullet, man känner revbenen men ser dom inte (ganska svårt iof med björnpälsen på shettisarna), de är inte bukiga heller, utan fina i kroppen. Hur ska jag få henne till o förstå att mina hästar mår bra av den mängden grovfoder? Sen ger jag inga mängder kraftfoder då det inte behövs med de hövärdena jag har, de får lite krubbskrammel typ. Detta är typ oxå fel för en häst klarar sig inte utan kraftfoder. Hon har hållt på med hästar klart mkt längre än jag, i si så där 40 år o jag i bara dryga 30. Hennes jättefeta halvblod får 4 kg hö för hon bantar,på det får hon ett par kg havre o betfor. Nu har hon i vilket fall som helst tänkt anmäla mig för djurplågeri för att jag överutfodrar mina pållar.

Trevligt att hon talar om det iaf.

Sv: Jag , en djurplågare igen!!!

Inget problem!! Kontrollanten kommer ju att ge dig grönt ljus och därmed får din bekant en knäpp på näsan och du har "papper" på att du har rätt så att säga! Jag skulle välkomna en kontrollant med öppna armar!!

Om du inte kan få den där bekanten att förstå varför dens häst är fet av fyra kg hö och sin havre och vad det i slutänden kommer att åsamka hästen i skadeväg så tycker jag du skall sluta prata med personen i fråga.

En person som är SÅ okunnig gällande hästar och foder har ingen plats i mitt liv om de vägrar lyssna, då får de plåga sin häst själva för jag skulle inte va med och titta på. Personen i fråga verkar inte vara fullständigt ........... i huvudet enl. mig.

Sen tycker jag att du skall välkomna en anmälan, du har ryggen helt fri och som nån sa, personen kommer stå där å få en knäpp på näsan. Vad du sedan gör om du kan göra nåt åt bekantens häst för att hjälpa den är upp till dig.

Själv ger jag min Welsh D-ponny mellan 9-11kg hösilage + att han har fri tillgång till halm så det finns värre djurplågare än dig :-).

Senast ändrad:

Det värsta är att hennes stackars häst är långifrån ensam....

Jag måste då vara värsta djurplågaren, min häst äter väl en 12-13 kilo hö om dagen plus att han äter rätt stora mängder kraftfoder på det. tilläggas kan väl att han har aldrig varit så här fin i hull och muskler. Då har jag provat flera olika kvoter och olika mängd MJ på den här gubben, och äntligen hittat rätt :)

Hon kan väl skicka djurskyddet att kolla upp min häst också isf.

Din bekant kan ju inte vara riktigt "redig". Jag tycker det låter som en alldeles lagom mängd du ger dina hästar. Du och kontrollanten kommer ju få er ett gott skratt när han/hon kommer ut till ert stall.. :rofl:

Oj, ja då måste jag vara värsta sortens djurplågare då som låter mina shettisar gå på FRI tillgång av hö:p

Trevlig kompis! (ironi)
Skulle nog också välkomna anmälan. Och fortsätt ge dina hästar den mängden med hö, låter väldigt bra, gav min förra arabponny nästan lika mycket.

Jag skulle välkomna en kontrollant med öppna armar!!

Tillsåvida det inte kostar. I vissa kommuner får man bekosta anmälningar, med summor som 5-700 kronor. Det är mkt olika förfaringssätt från kommun till kommun.

Seriöst..anser hon att det är djurplågeri så anmäl mig också då..mina feta pållar går på fri tillgång på hösilage och får knapp kraftfoder :eek:

Med tanke på hur lite grovfoder hennes halvblod får slå undrar jag om det inte är du som skulle anmäla HENNE! 4 kg...inte ens hälften av vad ett halvblod behöver även om den e fet.

"Folk e konstiga" :confused:

Jo det är inte gratis här heller men hur det än är så är det alltid skönt att ha ryggen fri och med tanke på vad det ändå kostar att ha häst kan denna summa vara väl investerade pengar Att kunna veta att man har ett kvitto på att ens hästar/djur är välskötta!!

Det finns ett bar ordspråk:
när du talar med en idiot se till att den inte gör detsamma.....

Mao, ödsla inte energi på att diskutera med såna människor, nicka, le och se glad ut bara, det brukar jag göra.

nær folk sa så till mig så meddelade jag dom att om min hæst skulle dø av det så skulle jag personligen såga ner vad som behøvdes och ensam dra ut honom ur stallet... Efter det stod min hæst på fri tillgång på hø och ingen sa ett pip till om det... :D

haha bra ordspråk!!!!!!!!

TS: jag är oxå djurplågare... 9kg hö å 4kg krafftfoder... ingen shettsi dock ;)

Jag tycker att du ska anmäla HENNE!! Vet hon att det finns djurskyddsbestämmelser om att en häst ska få MINST 1kg TS/100kg kroppsvikt och halvblodet väger väl minst 500kg (om det är ett litet halvblod - de större kan väga uppemot 700kg) och borde då få minst 5kg TS vilket motsvarar = ca 6kg hö. Och DET är bara för att hästens mage ska "gå runt". :crazy:

Sen har hon fullständigt fel att hästar behöver kraftfoder! Be henne motivera det.
Kraftfoder/tillskott är till för att kompensera ev. brister i grovfodret (analyserar hon sitt?) eller för att ges när grovfoder mängden som hästen äter inte räcker till för dens energi-behov (t ex då det är en högtränande häst vars behov är mycket stora eller en mkt svårfödd häst som trots fri tillgång på hö behöver ännu mera energi/protein).

Hennes häst är förmodligen FET pga undernäring. :crazy:
Jag ger min kraftigt överviktiga nordis (vars normalvikt är ca 600-650kg) 7kg hö, 1-2kg halm och bara nån näve betfor att blanda mineralerna i.

Senast ändrad:

Mina hästar har fri tillgång på grovfoder.
Att ge låta hästarna äta så mycket dom vill av grovfoder är inte farligt med förutsättning att grovfodret är väl balanserat till individerna.
Har man ett bra grovfoder så behöver man inte lika mycket kraftfoder.
Bry dig inte om din så kallade vännina. Utan fortsätt på det viset som du gör. DU kan se själv hur dina hästar mår.
Skulle kontrollant komma ut så visa denne kvitton på inköpt foder och när denne ser hästarna bör det inte vara några problem. Kvittorna behövs inte men det kan vara skönt att visa upp.

Men herre gud...djur plågare???? Är dom fina i hullet är det ju inget fel med mängden hö......Mina får 14 kg om dan, och är fina i hullet, jag skulle dö om nån sa att jag plågade mina för att dom fick för mkt hö...
Konstig människa:devil:
///Marlene

Säg då att hon vanvårdar sina hästar eftersom de ska ha minst 1,5 (1,2?) kg per 100 kg kroppsvikt.
Hästen blir rund om magen om den får för lite mat, och får även problem med tarmarna om man har otur.

Och även om hästen får ett par kg för mcket foder så tar den knapast skada av det så länge den inte blir superduperfet av det.
suck.
att det finns så korkade människor.

:eek: Hon är inte klok. Varken mot dig eller mot sin egen häst. Lever i en fantasivärld.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fantastiskt fin o trevlig 2-åring som har en medfödd missbildning på sina tänder. Hon saknar emalj vilket gör att tänderna...
Svar
15
· Visningar
2 385
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: terrific
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 223
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025