Jag - dåligt ledarskap

heland68

Trådstartare
Försöker jämnt så gott jag kan med att vara en god ledare för hästen, och har gått ett par kurser, läst mycket böcker och tränar ofta dessa små ledarskapsövningarna som man ofta får tips om; flytta för tryck, gå bakom, rygga ett par steg etc etc etc. Min häst lyder för det mesta men alltid lite motvilligt (ibland märker man också att han blir sur även om han inte direkt gör något) så jag lyckas inte helt. Igår var vi ute på promenad, han gick fint bakom nästan hela turen men när vi vände hemåt ville han gå bredvid. Då gjorde vi halt och han fick backa ett par steg flera gånger. Han backade om än motvilligt och efter flera tillsägelser. Då ville jag han skulle backa ett steg till, och fick vifta ordentligt med repet för att han skulle lyssna. Då blev han irriterad, for fram och försökte hugga mig i bröstkorgen (fick inte tag som tur var). Jag fortsatte backa honom då flera steg, sen beröm och framåt som vanligt. Han var då på gott humör igen.

Alla ni seriösa duktiga hästmänniskor som finns här på Buke, vad tusan skulle det kunna vara för fel jag gör? Har nån några råd att ge? Har inte möjlighet att träna inom inhängnat område, så det går bort. Hoppas innerligt på hjälp.
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Hej!
Jag kan ingentng om NH och deras metoder och förstår inte varför man vill ha en häst bakom sig, där man inte ser den, till att börja med? Jag tror nog på att vara en god ledare, men man får väl heller inte driva det in absurdum - det låter som att hästen blev rätt irriterad på dig till slut, och min tolkning är att du provocerat fram detta beteende. En god ledare har väl också omdöme och på väg hem, lite bråttom till mat och box, kan jag ju tycka att det är förståeligt om hästen går lite framför. Han har ju inte gjort några dumheter egentligen (rusat hem, dragit iväg mm), utan du har hängt upp dig på en detalj som torde vara helt obegriplig för hästen (han har gått lite framför dig). Ledarskap handlar inte om blind lydnad, det kan man skrämma en häst till (avstängd häst)! Det handlar om ömsesidig respekt där du bestämmer när det gäller, och har känsla för när det är nog...

Min åsikt-i alla fall ETT svar! Bolla gärna dina synpunkter!
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Jag säger som Werze, du kanske försöker för mycket? Jag sysslar inte heller med sånt där och mina hästar är väldigt välhanterade, även de som varit problemhästar tidigare. Ta det lugnt och framförallt ge honom lite utrymme utan att försöka kontrollera varje steg! Hade jag varit häst hade jag ruttnat snabbt om någon höll på att flytta runt mig hela tiden. :crazy: En ledarhäst flyttar en ranglåg om den är i vägen eller försöker sno åt sig fringisar, den håller inte på och härjar med de andra hela tiden, det gör bara dåliga ledare. :cool: Korrigera inte för korrigerandets skull, försök inte laga det som inte är trasigt. :idea:
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Känns som jag är i alla trådar och läser idag :-) härligt med lediga dagar .....

Jag förstår vad det är du menar då jag själv gått kurser och upplever att de är jättevettiga och det är ju mest sunt förnuft det handlar om ...

Du korrigerar ju hästen när den gör fel och utfallet är väl antagligen ett sätt för den att hävda sig på om den testar ledarskapet .. huvudsaken är ju att han var glad på slutet .... Oavsett om jag håller på med NH eller inte så skulle jag aldrig acceptera att hästen går före mig en centimeter (om jag själv inte tillåter det) för det är faktiskt en rangordning det handlar om .... Den i högst rang går först ... Det är ett sätt att visa sitt ledarskappå, så ser jag på saken ... tycker det fungerar bra.

Mitt problem just nu är att få hästen att slappna av i skogen då jag sitter på den och inte bara går bredvid, men det är bara att ha tålamod :-) han är ju inte van vid skogen än eftersom han kommer från platta skåne ... ha ha
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Ni som svarat:

Tack för svaren :) . Nej, jag håller inte på och flyttar/korrigerar i tid o otid, utan vad jag menade med ledarskapsträning för mig är ca 5-10 min en gång/vecka, och det gör jag bara för att jag verkligen behöver bli bättre. T ex så svarar inte hästen direkt på hjälper, utan jag får ibland "tjata"/säga till flera gånger. Han tvärvägrar sällan utan protesterar bara genom att motvilligt göra vad jag ber honom om. T ex att gå från stallet, vid ett vägskäl svänga av bort från stallet etc. Mitt problem renodlat är väl att jag inte ett helt tydligt ledarskap, men det hjälper inte att träna de där övningarna man ofta får från NH-anhängare och böcker, för det gör jag redan utan resultat. Egentligen börjar jag nog inse att de människor som har ett jättetydligt och bra ledarskap över sina hästar (utan skrik och mycket pisk) där hästarna litar helt o fullt på sina ledare, de människorna har antagligen det medfött ungefär som absolut gehör eller nåt inom musiken? Kanske kan man inte lära sig bli en riktigt bra hästmänniska om man inte har "det"?
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Jag tror mer på att KÄNNA som en ledare än att gå på ledarskapskurser. De flesta av våra chefer blir inte ett dugg bättre bara för att de går på kurs - medan andra är naturliga ledare utan att anstränga sig :) Vad gör en bra ledare? Du måste först och främst tro på dig själv. Kommunicera tydligt (med hästen i detta fall, på ett sätt som den förstår och respektera insikter, flyktbeteenden osv). Inge förtroende. Berömma och säga ifrån på ett enkelt och superkonsekvent sätt - din auktoritet ska vara självklar, vilket inte har något med styrka eller råhet att göra, utan med ditt självförtroende. Behålla lugnet och kontrollen och inte vara långsint. Inför hästen vet du alltid bäst - och den ska lita på ditt omdöme. Det tror jag är grunden! Enkelt egentligen men svårt i praktiken :D

Om han biter eller hugger skulle jag säga ifrån, men inte bli orolig eller hetsa upp mig. (Hästen märker när pulsen går upp = svagt ledarskap.) Tydligt nej, rycka till lätt i grimskaftet, befalla framåt utan att tveka och berömma direkt. Ett steg framåt, beröm, visa uppskattning. Upprepa igen, men utan att trötta ut hästen - då kan man få andra problem. Jag tror att din häst känner av din osäkerhet, att du inte riktigt når fram och frågar för mycket. Du får tuffa till dig mentalt. Jag tycker det är enklare att träna på en vekare och ängsligare individ, för då måste du vara en ledare - hästen avsäger sig rollen helt och hållet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Ja det hade inte varit fel med en vekare häst :) Men man får ju ta vad man har...:p

Det var träffande det du skrev om dina chefer och deras ledarskapskurser, jag är nog precis en sån som läser och försöker, men sen inte lyckas leva upp till det när det kniper.

Det har varit väldigt lärorikt med denna häst, har gradvis och smärtsamt gått upp för mig under dessa år att jag inte alls var så duktig som jag trodde. Har länge nu kämpat och försökt lära för att bli bättre men nu känns det ärligt talat som om min personlighet inte är så konsekvent, fast, modig och lugn som jag skulle önska. Blir t ex skärrad i farliga situationer trots att jag försöker andas djupt, slappna av, vissla, sjunga, ja alla möjliga knep.

Helt ärligt, verkar nu som det bara är att acceptera sig som man är, kanske borde byta häst? Har ju inga jättestora problem, jag är nån form av ledare eftersom det alltid slutar med att jag får min vilja igenom, men alltid efter en viss kamp. Är ju så glad för hästen efter våra 5 år tillsammans så det är inte lätt att byta häst heller :crazy: .
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Jag tycker inte att du ska byta häst - det är för mycket begärt om det inte kör ihop sig alldeles. Jag menar mer att du kanske kan fuskträna på ngt fullblod eller så ;) Har du barn? Fundera hur du förhåller dig till dem. Kanske kan du överföra en del av tänket till hästen? Eller är du chef på jobbet? Samma där, ta med dig självförtroendet till stallet. Utse dig själv till chef och tänk dig in i rollen! :) Du kan inte allt och du lär dig ständigt nya saker, men det gör dig inte till en olämplig ledare! Huvudsaken är att du håller dig cool och sansad. Det kan du träna på genom avslappning, KBT-terapi (finns beskriven i böcker), pepptalk. Det du lider av är dålig självkänsla, ett vanligt problem bland kvinnor - inte ska väl JAG bestämma?

Jag är ingen född ledare heller, utan håller mig helst undan från strålkastarljuset i alla sammanhang. Men det som fått mig att växa är att jag har struntat i mitt dåliga självförtroende och just "rollspelat" lite. När jag har fått önskat resultat har det stärkt självkänslan - och till slut kommer mer och mer naturligt. Jag tycker jag får en allt bättre kontakt med min häst och har insett att allt handlar om förtroende, uppmuntran, glädje i arbetet. Då behövs ingen styrka, inga hårda ryck, ingen oro, utan hon jobbar för mig - frivilligt! Ett litet steg på väg, men det känns bra!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Ledarskap har inte med hästen och övningar att göra. Det är en egenskap som en del har i sig, en del har förutsättning för men inte "öppnat dörren för", medan en del inte har det och inte kan få det heller.

Kanhända tillhör du mellangruppen? I så fall rekommenderas NH-kurser
för att hitta nycklar och lära grunder och förståelse.

LIA
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Har du barn? Fundera hur du förhåller dig till dem. Kanske kan du överföra en del av tänket till hästen? Eller är du chef på jobbet? Samma där, ta med dig självförtroendet till stallet. Utse dig själv till chef och tänk dig in i rollen! :) Du kan inte allt och du lär dig ständigt nya saker, men det gör dig inte till en olämplig ledare! Huvudsaken är att du håller dig cool och sansad. Det kan du träna på genom avslappning, KBT-terapi (finns beskriven i böcker), pepptalk. Det du lider av är dålig självkänsla, ett vanligt problem bland kvinnor - inte ska väl JAG bestämma?

JA! Det låter som en möjlighet :) Faktiskt är jag en snäll men självklar ledare i familjen, kanske jag kan kliva in i den rollen med hästen också. Absolut värt att träna på, tack för den :bow:
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Kanhända tillhör du mellangruppen? I så fall rekommenderas NH-kurser
för att hitta nycklar och lära grunder och förståelse.

LIA


Hej Lia,

Du har nog rätt i det. Har gått två kurser med NH-inriktning med några års mellanrum. Båda kursledarna: fantastiska hästmänniskor som båda var självklara ledare för min häst på ett enda ögonblick. Man blir jätteimponerad men samtidigt lite avundsjuk, tidigare har jag inbillat mig att med hårt jobb och träning kan man bli som dom, men den smärtsamma sanningen är nog att inte alla har det i sig, precis som du menar.
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Har du provat join-up? Eller bara löslongering?
Om du testar att löslongera (det går bra att göra en tillfällig inhägnad av plaststolp o band av ngt slag), och då hästen sänker huvudet, så låter du den vara, om den vill får den komma in till dig och du berömmer, stryker den över pannan e likn.
Om du gör detta, det är inte svårt, och sedan låter hästen vara ifred, kanske en hel vecka, kanske det händer något...
Och sedan, som någon sa här, inte låter konflikter blomma upp om det inte är skarpt läge, då tror jag att ni kan bygga förtroende.
Detta är vad jag tror, men vi behöver väl alla olika lösningar.
Jag arbetar som ledare, och jag tror att ledarskapet bygger på delat ansvar. Tex att medvetet låta hästen gå före, med långt grimskaft, för att den ska få ta ansvar, känna att den är med i processen...
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Har du provat join-up? Eller bara löslongering?
Om du testar att löslongera (det går bra att göra en tillfällig inhägnad av plaststolp o band av ngt slag), och då hästen sänker huvudet, så låter du den vara, om den vill får den komma in till dig och du berömmer, stryker den över pannan e likn.
Om du gör detta, det är inte svårt, och sedan låter hästen vara ifred, kanske en hel vecka, kanske det händer något...
Och sedan, som någon sa här, inte låter konflikter blomma upp om det inte är skarpt läge, då tror jag att ni kan bygga förtroende.
Detta är vad jag tror, men vi behöver väl alla olika lösningar.;)
Jag arbetar som ledare, och jag tror att ledarskapet bygger på delat ansvar. Tex att medvetet låta hästen gå före, med långt grimskaft, för att den ska få ta ansvar, känna att den är med i processen...
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Man ska inte backa en häst för hand bara för att han är lite olydig. Detta är ett otroligt starkt vapen!!!!
Jag förstår att hästen blev förbannad och gick till anfall.
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Har du provat join-up? Eller bara löslongering?
Om du testar att löslongera (det går bra att göra en tillfällig inhägnad av plaststolp o band av ngt slag), och då hästen sänker huvudet, så låter du den vara, om den vill får den komma in till dig och du berömmer, stryker den över pannan e likn.
Om du gör detta, det är inte svårt, och sedan låter hästen vara ifred, kanske en hel vecka, kanske det händer något...
Och sedan, som någon sa här, inte låter konflikter blomma upp om det inte är skarpt läge, då tror jag att ni kan bygga förtroende.
Detta är vad jag tror, men vi behöver väl alla olika lösningar.;)
Jag arbetar som ledare, och jag tror att ledarskapet bygger på delat ansvar. Tex att medvetet låta hästen gå före, med långt grimskaft, för att den ska få ta ansvar, känna att den är med i processen...

Tack för bra och konstruktivt tips :) Tror att det kan vara ett mycket bra verktyg, men tror inte jag vågar göra det helt själv eftersom jag är så pass osäker. Däremot om det uppenbarar sig en bra kurs eller bra NH-tränare så skulle jag mer än gärna vilja prova på.
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Tror det är väldigt bra att låta en bra NH-tränare komma ut, det kostar inte skjortan. Jag fick ut väldigt mycket av det. Om du kan förklara problemställningen tydligt så blir det lättare för tränaren..
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Först helt OT: hälsning från mig och Dante och tack för senast! :)

Jag är definitivt inte någon ledarskaps- eller NHexpert men har också fått lite funderingar på detta tillsammans med min nuvarande häst. Min förra häst upplevde jag själv som lydig, alltid uppmärksam och snabb att reagera på mina signaler både från marken och ryggen. Så jag kunde nog vara rätt snabb att avfärda andras "klumpedunshästar" som allmänt ouppfostrade och deras hussar/mattar som inkonsekventa eller okunniga. :devil:

Men nu plötsligt står jag själv med en häst som visat sig i allafall delvis höra till denna "klumpedunskategori" och inser att det kanske inte var riktigt så enkelt. :o Nu är ju min lilleman väldigt snäll och positiv i allt, så det är inget jätteproblem, men han har en mycket större benägenhet än min förra häst att gå på mig eller bara stå och titta helt fascinerat på en sten eller pinne eller vad som helst när jag försöker få kontakt av någon anledning.

Självklart ska man sträva efter att förbättra kommunikationen så långt möjligt, men samtidigt så får man nog delvis acceptera att alla hästar inte har samma förmåga att uppfatta och reagera blixtsnabbt i alla lägen. Jag har också lagt märke till att Dante har samma "tröghet" i hagen när den ranghögste hästen kommer mot honom, och han står kvar någon eller några sekunder för länge så han hinner få ett par tänder satta i skinkan i stället för att gå därifrån lite tidigare. Om någon skulle undra så har han gått på både hingstbete och lösdrift som unghäst, så han har fått gott om tillfällen att öva social kompetens på det sättet. Ibland undrar jag om han inte har någon lätt bokstavsdiagnos för hästar;) men som sagt totalt sett är det inga problem som direkt bekymrar mig, utan alla hans positiva sidor överväger med råge hans lilla klumpedunsgen.

Så jag har egentligen inte några bra råd att komma med, men tycker inte alls du ska känna dig som en dålig eller okunnig ledare! Och som någon tidigare skrivit så inte ska du behöva byta häst :eek: (förutom att han allmänt var väldigt söt, så uppförde han sig ju utmärkt när vi sågs) så länge det inte kör ihop sig alldeles!
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Tack själv, nöjet var helt på vår sida :)
Känns jättebra att ta del av dina erfarenheter av så olika hästar. Känner t o m igen oss lite i det du beskriver gällande reaktionerna på ledarstoets signaler. Inte så att han vågar mopsa sig mot henne, men han är inte direkt snabbt undan alla gånger. Ibland kan jag också tro att det mest handlar om omogenhet, lite som klassens bråkiga buskille som inte kunde koncentrera sig lika bra som medeleleven på bokstäver, läsa, räkna och sånt. Kan hända koncentrationen blir bättre med åldern. Min är ju visserligen 6 år nu, men kallblod mognar ju långsamt sägs det - och dessutom kille till på köpet:D
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

Har till och från liknande problem med min Gumma. Men, det är ju så att de testar hela tiden.... Började tidigare i våras med lite NH övningar, eller korrigeringar om hon gör fel. Har märkt stor skillnand på hennes beteende när det gäller tex att hon inte längre får gå framför mig. När jag tidigare ledde tillbaks henne till hagen försökte hon öka takten och bet efter mig när hon inte fick det. Nu går hon efter mig lugnt och sansat, ibland med lite bakåtstrukna öron, men då räcker det i princip med att jag tittar på henne och så är allt bra igen.

Jag har läst någonstans att man kan dela upp en övning/korrigering i tre delar. Först ber man hästen om att göra något. Om det inte funkar ber man lite "starkare" och om det fortfarande inte funkar ser man till att det händer. Tex om hästen inte vill flytta sig åt sidan i gången: visa först med handen/peta på hästen använd rösten eller vad man nu brukar göra. Om det inte funkar ge en/flera lätta knuffar med handen och om det fortfarande inte funkar anv. hela kroppstyngden och väg tills hästen flyttar sig. Ge beröm! Hästen gjorde ju trots allt som man ville till slut. Försök en stund senare att flytta igen och då går det för de mesta mycket bättre. Kanske räcker det med en liten knuff denna gång.

Givetvis så handlar det ju om ömsesidig respekt också och i vissa situationer får man försöka avläsa hästen, men de är flockdjur och mår bra av att veta sin plats i rangen. Det är så jag har uppfattat det hela i alla fall och min och hästis relation har defenitivt förbättrats. Det är bara att kämpa på och försöka vara konsekvent i alla lägen. Jag hoppas och tror att alla som försöker bli en bra ledare och hästmänniska har goda förutsättningar att lyckas, men man måste ju få prova sig fram och misslyckas eller köra fast emellanåt :smirk:
 
Sv: Jag - dåligt ledarskap

jag är ingen expert på något sätt.
men detta är mitt sätt som jag tycker funkar hur bra som helst.

Jag visar från början att jag är jag ledare och bestämmer.
När hästen har fattat detta och ifråga satt nog.
Släpper jag dom lite mer fritt.
Dom får gå upp brevid mig, gå bakom eller vart tusan dom vill, bara dom går med mig.
Men dom ska vara beredd att inta positionen jag vill om jag ber dom.
Ibland skickar jag dom före ibland bakom bara för att checka av detta kan jag gör ain och ut från hagen.
sen kan jag även kolla av lite stallet, backa hästen lite i stallgången vid olika postioner och flytta i sidled osv.
funkar inte dom där små måste jag självklart gå ut och träna lite och visa, men de har ännu inte hänt.. så det problemet har jag inte tagit itu med.

jag vill i samspel och tillit inte dominans.
Och enligt mig trivs hästarna bättre med de.
vi går tillsammans, gör saker tillsammans.
men när de kommer till kritan är de jag som bestämmer och de ska do ha på de klara.
men mer än så behöver de inte vara
dom ska inte behöva gå och visa sig underlägsen hela tiden.
att varje gång jag hanterar den måste jag visa hästen hur stor och stark jag är och att du ska backa hit och dit och göra de och de
jag tycler de känns lite förnedrande på nått sätt.

nån liten grej för att checka av, helt okej.
men resten känns bara no no för mig.

men detta är min oproffesionella åsikt som funkar bra för mig och mina hästar
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 481
Senast: Pratsch
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp