JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

makarontanten

Trådstartare
Jag har en schnauzer ( jo, både envis och gör som hon vill;) ).

En underbar hund som KAN gå fot, är lyhörd, vill väl, är lydig (nja!;)).

Men... Vi har våra duster.

Vi har väl en ca 5-6 rundor som vi utnyttjar på hemmaplan ( vi åker iväg till skog och andra ställen en hel del också utöver det). Hunden ifråga, en ca 15 månaders (mellan) schnauzer lyssnar otroligt bra, när hon själv vill....

Hon blir totalt galen när hon ser harar, vilket det finns gott om här. Hon minns dem, vilka ställen hon sett dem och blir skitjobbig vid dessa ställen även sen, på andra promenader.

Hon ställer sig på bakbenen, drar i kopplet, ska fram, hetsar upp sig, nosen går som en duracellkanin på henne. Det känns som jag försökt allt.

Jag har ignorerat och bara gått vidare med henne släpandes i kopplet, jag har stannat, låtit henne titta på dem sittandes utan att göra en "grej" av det, jag har sprutat vatten på henne vid tillfällen då hon vill jaga dem, jag har lockat med lek och godis ( hon ignorerar), jag har stannat, gäspat, pratat lugnande och kliat henne lugnt med massageliknande rörelser vid öron och huvudknöl som hon annars älskar och blir lugn av. Hon bryr sig inte ett skit!...Jag har alltså testat metoderna flertal gånger innan jag "gett upp", så inte svar om att jag inte har tålamod och inte försökt tillräckligt. Jag har tid, men vill komma till rätta med problemet. Hur gör ni?

I övrigt ( där vi aldrig har sett/mött harar innan), är hon gudomlig. Tar kontakt själv, går fot både om jag ber henne och hon gör det även självmant för att få godis utan kommando ;). Är hon lös, lyder hon minsta lilla vink, om det nu inte är harspår eller "synvillan" av en annan promenad med harar som spökar. Leker gärna med mig på promenader, om det inte finns harspår i närheten, då är det dem som gäller. Hur blir jag roligare/ bättre än dessa harspår för henne?

Jag blir galen. Jag har en lydig och duktig hund som älskar att leka, älskar godis, älskar att lyda. Men dessa harar, jag får ingen pli på detta. Hur gör man? Tips?
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Nu har jag en jakthund, men liksom ingen 10-poängare som tex tysk jaktterrier men ändå. För mig är det jätteviktigt att hunden får jaga. Men på mina villkor.
Blodspår, uppletande, släpspår, allsköns jaktträning gör att min hund får utlopp för sin jaktenergi och då kan den ta ett "Nope, inte där och inte idag."

Jag använder mig av berikning som utgår från hundens naturliga sätt att jaga, du har ju en småviltsjägare. Låt den "skaka ihjäl" Gräva ner byte, spåra, smyga på, kasta sig över. Några pälsbitar i snöre som får agera mus. Låt fantasin sätta gränser. Sen anser jag att blod alltid är blod, just viltspår tycker jag fyller en del av jaktbehovet.
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Jag hade lärt hunden spåra, helst viltspår. När hon vet vad hon ska göra så hade jag lagt spår som går i kors med harspår bara för att få hunden att bortse från dem. Jag har även lagt spår i kors med där rådjur har gått och min bryr sig inte ett skvatt om vad som korsar spåret även om en löptik har gått där.

Vid ett tillfälle såg jag att 5 personer med 3 hundar korsade spåret jag precis lagt ut. Hunden följde mitt spår rakt fram.

Synintrycken på haren kan du försöka skvallra bort. Skvallerträning alltså på så sätt att när hunden ser en hare ska den komma till dig o "tala om det". Hon ska ha massor med beröm när hon tittar på dig, klicka och belöna. Som du själv säger, det kräver tålamod. De första gångerna kanske det tar en kvart innan hon tittar på dig, men du står bara tyst o väntar och håller koll på hunden så att du klickar i exakt rätt ögonblick. Du klickar alltså när hon tittar på dig, inte för att hon ska göra det.
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Klart intressant att försöka, men finns det inte risk för att hunden blir ännu mer jakt"galen" om hon får låtsasjaga?

Jag tror jag kan få tag i blod, men får man lägga det hur som helst i skogen?

Jag bor ju i stan och åker till skogen, men jag har ingen aning om vem som äger markerna vi är på, så att jag kan fråga om det är ok. Är det jättestor skillnad på VAD man använder, ur hundens synvinkel? Tänker lite på att jag har tex blodiga/köttiga ben av älg hemma som jag fick av en granne, likaså är det ju lätt att köpa märgben, grisfötter och liknande i mataffärer. Går det jämföra det med rent blod alls och är det ok att använda i skogen?

Vi brukar köra lite godissök, lite godisspår och även även gömma mjukisdjur/leksaker hon får leta rätt på, men hon är slarvig och hafsig, anstränger sig inte nämnvärt, utan plockar upp en och annan godisbit som hon råkar hitta på "vägen" och leksakerna går hon på uteslutningsförmågan/chansar och använder knappt nosen alls. Däremot har hon ett stort gärde jag brukar ha henne lös på. Där minsann, spårar hon upp varenda harlort hon kan hitta, då är hon noggrann som sjutton helt plötsligt:mad::p

Någon som har tips på hur man kan få henne mer noggrann vid sådana tillfällen?
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Jag har inte kört just skvallerträning på henne, däremot skvallrar hon själv på detta sätt när hon är lös och får se andra hundar komma emot oss. Detta har jag berömt massor och är så himla bra då hon är lös. Hon skvallrar att det kommer hund/folk, blir belönad och kopplad medan vi går förbi :). Frågan är dock hur jag ska föra över beteendet på hare. Jag ska försöka förklara lite mer hur hon uppför sig, men det är svårt i text.

Vi har tex en runda vi går ganska ofta som är ca 5 km. Första kilometern uppför hon sig exemplariskt. Går och nosar lite, drar inte i kopplet, går lugnt och sansat bredvid mig, går fot om jag ber henne. Några hundra meter senare drar hon lite i kopplet, men inte så att det är jobbigt och besvärligt, det går att säga till henne och hon lyssnar. Det är ganska trafikerat av hundar, cyklister och joggare. Alltså lite uppspelt hund, mycket dofter.

Efter att ha kommit förbi detta parti är hon lös ca 3 km. Klockren, stannar och nosar lite, vi busar och leker lite, hon kommer på inkallning, skvallrar om vi möter någon, tittar efter mig hela tiden om hon är några meter framför.

Sen kommer det jobbiga partiet... Under ca 500 m är hon skitjobbig. Vi har sett harar där ett antal gånger och hon förväntar sig att de är där. Hon kopplas ju innan detta parti, men hon drar i kopplet som besatt hela tiden. Jag har stannat och kört metoden " vi går inte vidare förrän du är lugn". Hon stannar, kan titta på mig, verkar lugn. Men så fort vi tar ett steg frammåt så drar hon som besatt igen och jag stannar igen och gör om proceduren med samma resultat om och om igen. Hon är uppspelt, flåsar, drar, står på bakbenen och söker hela tiden med blicken efter harar. Pratar jag med henne bryr hon sig inte. Jag får ingen kontakt mer än när vi stannar till, men beteendet fortsätter ju så fort vi gå vidare igen.

När vi kommit förbi detta parti bara vänder hon sida igen. Blir sig själv, går vid min sida, gärna fot med viftande svans för att få godis och visa hur duktig hon är, eftersom jag alltid berömmer beteendet:D. Resten av rundan innan vi är hemma igen, så är hon ungefär som i början av rundan, lugn, lydig, nosar lite och drar inget i kopplet.

Detta var exempel på en runda där beteendet upprepar sig varje gång. Vi har en annan liten runda vi brukar gå ofta, och med en hel del hare där också. Hon är aldrig lös där ( en kortare kissrunda på ca 20 min), men så fort vi går den rundan så blir hon exakt likadan som på rundan i det partiet hon sett harar. Spelar ingen roll om vi går där 10 gånger utan att se en endaste hare, hon blir skitjobbig på hela rundan, nosar efter dem, söker med blicken efter dem, drar som besatt, står på bakbenen mm, tills att hon sen vänder beteendet på hemgång och går fot/tigger godis och visa hur duktigt och fint hon kan gå..

Hur ska jag använda skvallerträningen vid dessa tillfällen? Jag tänker lite, att hon tittar ju på mig om vi stannar, vi klickar och berömmer. Men sen fortsätter hon ju det felaktiga beteendet så fort vi går vidare. Ska jag stanna, klicka och berömma efter varje steg hela rundan, eller hur går man vidare?
 
Senast ändrad:
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Jag tror jag kan få tag i blod, men får man lägga det hur som helst i skogen?

Ja om det är från vilt.

Nej om det kommer från tamdjur, då måste du ha tillstånd från SJV. Gäller även blod som är av livsmedelskvalitet.
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Knapplånar mig själv och fortsätter:D

Nyligen inkommen från en annan runda vi brukar gå ( 6 km). Här har vi det lite förspänt med att en stor del av fält och gångväg är inhägnade pga närliggande stor byggnad. Här är hon också alltid lös, det är ett enkelt överskådligt ställe och man ser att det är fritt fram från harar, folk och annat. Ibland ser man dem på det inhägnade området, men man vet att hunden inte kommer dit. Hon blir då "galen" igen om hon ser dem. Springer bredvid staketet, står på bakbenen, kan få "jaktskall" ( vet inte vad det heter, men skäller för att få jaga).

Jag har vid dessa tillfällen sett det som träning, försökt vara rolig, få igång lek, locka med godis, springa åt motsatt håll, gömma mig, försöka kalla på henne, erbjuda leksaker. Nope, hon ser mig inte förrän vi kommer förbi och hon inte längre ser dem..De gånger det är harfritt är hon hur lydig som helst, lyssnar, leker, har kul och busar med mig.
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Ja om det är från vilt.

Nej om det kommer från tamdjur, då måste du ha tillstånd från SJV. Gäller även blod som är av livsmedelskvalitet.

Jag känner ett par jägare, så om jag ber dem om att få köpa viltblod, så är det ok? :) Vad står SJV för?
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Jag vet att det var jag som tipsade om vatten, hur exakt reagerar hon på det?
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Klart intressant att försöka, men finns det inte risk för att hunden blir ännu mer jakt"galen" om hon får låtsasjaga?

Jag tror jag kan få tag i blod, men får man lägga det hur som helst i skogen?

Någon som har tips på hur man kan få henne mer noggrann vid sådana tillfällen?

Om du äääälskar hallonsylt och får det varje dag så lär inte det öka din längtan efter hallonsylt, din hallonsyltslängtan är uppfylld. Det är samma med den predator som bor hemma hos dig.

Blodet har du redan fått svar på, själv köper jag nötblod på ICA, har några klövar jag fått av jägare i frysen, jag har markägarens tillstånd, men inte Jordbruksverket (SJV) Känner faktiskt ingen som har det.

Låter som godisspår är för simplet, droppa blod istället i ett micorspår, lämna i ett par timmar och se om det blir nån skillnad.
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Jag vet att det var jag som tipsade om vatten, hur exakt reagerar hon på det?

När jag sprutar vatten, så reagerar hon med att hoppa undan strålen , men utan att släppa blicken på haren. Alltså ingen kontakt med mig så att jag kommer vidare med att kunna berömma eller få henne "ur balans" att intressera sig för annat, utan fullt koncentrerad på "målet" att få jaga harpalten ändå.

Kanske kan beskriva det som att hon tycker att det är lite obehagligt med vattnet, men inte tillräckligt för att släppa målet.
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Jag förstår:)

Ska försöka leta rätt på lite blod och försöka mig på det hela framöver. Får återkomma med svar om hur det går och tacka för tips och råd:)
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Nu har du fått andra tips som jag tycker är bra men om du använder vatten måste du givetvis hålla i hunden så att den inte kan komma undan strålen på något sätt i världen. Svårt att tipsa om sådant här på internet. Ta kontakt med en erfaren tränare är mitt råd.
 
Sv: JAG brister vid kommandon, hon lyssnar när hon vill..

Nu har du fått andra tips som jag tycker är bra men om du använder vatten måste du givetvis hålla i hunden så att den inte kan komma undan strålen på något sätt i världen. Svårt att tipsa om sådant här på internet. Ta kontakt med en erfaren tränare är mitt råd.

Jo jag vet (att det är svårt att skriva både om råd, tillvägagångsätt och om problemet man har, på nätet och i text). Men för att förklara lite igen, så har hon vart kort kopplad och alltså inte kommit undan strålen, men hon "krumbuktar" sig ifrån ( hoppar, studsar och ger en tusendels sekunds blick på strålen innan hon återgår till haren). Hon släpper alltså inte blicken på haren och bryr sig om vattnet i den bemärkelsen att det går att bryta henne.

Har funderat på att kontakta tränare, men vill naturligtvis ha en som jag trivs med och kör med "snälla" metoder jag vill använda och ta till mig ( vad hittar man dem om man vill gå lite privat och inte i en stor grupp som på brukhundsklubben?). Jag har ju också lite konstiga arbetstider och har svårt för att låsa upp mig vissa kvällar när jag ska jobba och likadant en del dagar jag behöver sova när jag har jobbat (natt). Sen funderar jag lite på hur en tränare skulle kunna jobba för problemet med mig, då hon sköter sig så bra när harar inte är i närheten. Jag behöver ju hararna vid träningen, annars är hon ju hur bra som helst. Jodå, lite flummigt skrivet, men kan inte förklara bättre ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 775
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp