Jag blir tokig...

F

_fialotta_

Någon som känner sig och vill förklara hur man tar sig ur det här?? *desperat*

För ett och ett halvt år sedan köpte jag en arab, då 7 år, som var i fint hull och väl musklad. Eftersom jag precis fått avliva min första häst som var en unghäst kändes det skönt att ha fått en äldre, välutbildad och "färdig" frisk häst så det bara skulle vara att köra.

Aj vad jag bedrog mig...

För det första fick jag låna pengar utav mamma o pappa för att kunna köpa en ny häst. De tyckte synd om mig att jag skulle ha en tom boxplats. Dom pengarna tog ju ett tag att betala av...

Efter knappt två månader går det verkligen utför. Hästen tappar massor av hull och muskler samt börjar "tolla" hö något alldeles otroligt. Det var en stor omställning att flytta till vårt stall där alla hästarna går i flock och han tidigare gått helt ensam så vi trodde det var stress.

Vi hade tandläkare, veterinär, naprapat åtskilliga gånger på honom. Jag tränade ordentligt för instruktör för att få lite skinn på näsan så vi kunde "sjukgymnastisera".

Till saken hör att hästen en månad innan jag köpte honom hade trampat igenom en transportvägg, varför han, vilket vi upptäckte långt senare, hade fått en REJÄL sträckning och de två "knölarna" på rumpan inte var paralella.

Efter sommaren var han fin, välmusklad, kanon att rida och i gott hull. I november gick det utför igen. Samma visa en gång till; veterinär, tandläkare, naprapat.

Dessa personer kommer nu regelbundet. Jag lyckades få någorlunda ordning på honom under våren, bla efter én vecka och tiotusen kronor på Skara djursjukhus där de skulle fixa hans tänder.

Nu är det sommar och bete och han har fått en rejäl mage :p För ett par månader sedan märkte jag att sadeln inte passade och köpte en ny utav en kompis (dumt!! gör inte det) som låg bra.

Efter sex ggr i nya sadeln var det kört igen... Det visade sig att stoppningen var ojämn och hästapållen har ont i ryggen och ska vilas + sadeln ska stoppas om, sadelutprovare el. sadelmakare måste komma ut.

Är det vanligt att det är så här???

Jag har hållt på med hästar i 12 år och aldrig varit med om något sådant här fall! :o Jag är den enda i familjen som håller på med hästar och kan inte räkna med någon uppbackning när det kör ihop sig... Var det dömt att misslyckas från början??

Dessutom kan hästen inte åka transport nu eftersom han är livrädd...

Jag tycker jag gjort allt jag kan och har naturligtvis lärt mig enormt mycket på vägen...

Men nu sitter jag här utan pengar :confused: och med en häst som aldrig ens skulle gå att sälja om det skulle köra ihop sig alldeles. Jag vill absolut inte sälja honom heller... + att jag har fått magsår av all oro och allt krångel...

Till hösten ska jag börja läsa, måste det, står inte ut med att jobba i affär en månad till! Hur ska det ordna sig då?? :cry:

Jag älskar min häst och vill göra allt jag kan, men snart har jag verkligen kraft eller pengar att göra mer, men det finns ingen utväg känns det som!!

Någon som känner igen sig?? Som har tips råd eller uppmuntran?? ;)

Vill INTE framstå som en martyr... Men lite knepigt har det blivit!!

Jag kan inte ge dig så mycket specifika råd annat än att jag har haft ett litet h*lv*t* med min häst också, men nu är han en ren fröjd att ha att göra med. Alla problem har bara löst sig.

Fast då har jag i o f s kämpat i ca 5 år med en sned och stel häst, med ryggproblem. :crazy:

Det jag vill dela med mig av är känslan när man märker att det börjar röra sig åt rätt håll, då spelar det ingen roll hur länge man har hållit på eller hur mycket man har behövt kämpa.

Vill du ha någon att "älta" lite problem med så PMa gärna så kan vi tycka synd om varandra. :smirk:

Lycka till

mvh Jessica

hur mycket hö brukar hästen käka på vintern och vilken kvott brukar du ha den på samt på hur många procentsarbete?
höll nästan på att glöma, kolla upp vilket medel du använder när du maskar av hästen och vad det är bra emot för typ av mask. kanske borde ta å prova equiemax, som är bra mot båda typerna av mask.

När tänderna kollat och fixats, VAD är det då som fixats? Dvs vad har han/har han haft för problem från tänderna? Kan det vara så att han behöver tandöversyn oftare pga sitt bett eller något?

Napraapaten vad gjorde han/hon? (Inte så stor koll på just naparapater). Har han fått massage någonting? Finns det snedheter/svagheter?

Hur har du avmaskat? Tagit träckprov någon gång?

Provat blöta höet? Ge hösilage? Vad står han på för kvot på vintern?

och så viktigt - hur mycket var han riden etc innan han kom till dig?

Jag vet hur du har det, rakt igenom. Tyvärr har jag inte så mycket råd (förutom frågorna ovan) att komma med, måste ha mer info då.

När det gäller 'känns hopplöst', 'pengarna' och det så är det ju så att man själv utefter sina egna förutsättningar måste dra gränsen. orkar, vill du och har du råd att fortsätta kämpa så gör det. Det går ju inte säga om det är 'dömt att misslyckas' eller om det kommer lossna. Det vet man bara om man provar. Min valack var ju en hemsk olycksfågel och bara trassel i flera år. Sedan lossnade det och han blev en jättetrevlig häst. Då stack hasledsdefekten upp sitt fula tryne och trots att vi gjorde allt (och jag la 40 000 kr på att få honom frisk) så gick det inte. Hade jag vetat det hade jag gett upp för många år sen. Samtidigt, hade den inte funnits utan han fått fortsätat vara den extremt trevliga häst han var och blev när allt trassel efter många års svett och tårar och slit blev hade jag ju aldrig gett upp. Men man VET aldrig hur det slutar liksom.

Känner du att du inte vill, inte orkar och inte har råd längre så får du ju ge upp helt enkelt och låta honoms lippa mer. Men det valet kan BARA du göra för det måste baseras på vad du känner, orkar och har råd med. Det kan ingen annan döma i!

*kram*

Kan du inte kontakta de förra ägarna och höra med dom hur han var när han var hos dem?
Hull och muskler hör oftast samman, så tappar han hull för mycket tappar han musklerna med ju.
Kan du inte höra vilken foderstat de hade på honom?
Passa även på att ta reda på så mycket om honom som du kan. Det kan vara bra att ha lite kött på benen. Kanske är det något speciellt som han inte tol eller trivs med.

Jag hade en häst som jag hade problem med vikten med. När jag köpte henne var hon i lagom hull men var omusklad eftersom hon hade stått i nästan ett år.
Det var i början av sommaren som jag köpte henne så hade mycket tid för arbete med henne under sommaren och hon tog sig fort och var riktigt musklad och fin í slutet av sommaren. Men så fort det började bli kallare och vi tog in henne så rasade hon i hull och tappade alla musklerna. Jag hade både ute vetrinär och kollade tänder och avmaskade en extra gång så att hon inte hade någon mask som de avmaskningsmedlet inte tog, men hon rasade i alla fall. Hon fick hur mycket mat som helst och fick vila för att återhämta. Men det hjälpte inte. Så jag rinde hennes förra ägare och frågade henne hur hon varit hos dem och om det var något speciellt jag missat. Det visade sig då att hon var kännslig mot betfor och tolde inte riktigt de. Jag vet inte varför och man kunde inte se det på något annat sätt än på att hon tappade hull. Så efter att vi slutat ge henne de så blev hon mycket bättre. Det visade sig även sen att hon frös lätt och tog mycket energi till att hålla sig varm.
Hon fick även lite problem med ryggen eftersom hon tappat hull och musklar och inte hade samma skydd om ryggen. Så vi kollade ryggen på henne med vet men var inget fel på henne där heller vets råd var att lägga skelépad på henne och att gå lite med henne innan man satt upp i alla fall tills man lyckats muskla henne igen och det funkade helt perfekt på min förra häst.

Man får väl alltid räkna med att hästar skadar sig och att man får betala för både de ena och andra, men det är aldrig kul.
Hästen som jag berättat på var det ganska mycket med och jag vet inte hur många tusenlappar jag la ut på henne och vetkostnader.
Man även om jag kunde ta tillbaka det eller kunnat ändra att jag lagt så mycket tid och pengar på henne så hade jag aldrig ändrat på det utan låtit det vara som det är. Hon lärde mig otroligt mycket. Man lär sig när de blir sjuka eller får problem av olika slag. Klart det hade varit lättare om man bara kunnat få en helt problemfri häst men jag tror inte att någon är helt frisk alltid.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 214
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 837
Senast: Habina
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar