Jag blir tokig på myndighets-Sverige!

angelwings

Trådstartare
Jag har som bekant (?) skyddad identitet och även min dotter. Detta på grund av att hennes pappa ju inte är riktigt som han ska och sitter av 8 år för mordförsök på mig och mordbrand (avslutade ju med att bränna upp hela huset, för säkerhets skull liksom).

Vi har det krångligt med ALLT känns det som, men nu det senaste fick mig att bli smått knasig. Vi vill alltså byta namn, för att i alla fall kunna 'finnas' på det viset att man kan ge ut sitt telefonnummer till barnets klasskompisar utan ångest...
Så jag kontaktade Patent- och Registreringsverket och frågade hur man går till väga i en sån här situation. Där ens överlevnad verkligen handlar om att den biologiska fadern INTE får veta vad vi heter/var vi finns. (och ja, jag har givetvis ensam vårdnad)
Detta svaret fick jag:

Hej!
Med anledning av din förfrågan får jag meddela följande:

Om du avser att byta till ett nybildat efternamn kommer detta att kungöras i ”Post- och Inrikestidningar”. Detta görs med alla nybildade efternamn oavsett om sökanden har sekretessmarkering eller ej.

Jag vill dock påpeka att om din dotter bär sin faders efternamn erfodras båda föräldrarnas underskrift på ansökan även om du har ensam vårdnad om dottern eller domstols beslut att det är förenligt med barnets bästa att byta efternamn. Bär hon inte sin faders efternamn går det bra med enbart din underskrift på ansökan.

Har du några frågor får du gärna ringa mig på telefon XXXXXX

Hur tänker man då?? HUR? Nu har dottern som tur är MITT efternamn. Men de stackare som inte kan se in i framtiden och har tagit sin mans namn när de gifter sig (nu tog han som tur var mitt)? Ska de aldrig kunna andas ut? Då kvittar det ju att man byter namn för fadern vet ju det nya...och de ger honom säkert adressen också *arg*
Jag blir tokig som sagt! :mad:

Senast ändrad:
Sv: Jag blir tokig på myndighets-Sverige!

De pratade ju just om det på radion att man inte ska behöva ta nybildade efternamn utan kunna byta till t.ex. Johansson. Johansson finns det så många av att efternamnet knappats kan räknas som unikt eller som släktnamn. Jag hoppas att det blir verklighet... Om inte annat borde väl "skolchefen" bara säga till alla att detta barn heter xxx Johansson. Punkt. Ingen annan på skolan behöver veta det riktiga namnet eller att det ens finns ett annat efternamn på riktigt. Jag använder aldrig barnens efternamn eller personnummer på mitt jobb (förskola). Det är endast någon i det admninistrativa som berörs av det och det ska de väl fixa!

Jo, i skolan är det inga problem för den lilla, men det är ju allting. Tex att kunna handla på Tradera utan problem. För ingen vet ju att Anna Nilsson är jag (påhittat namn) och då kan ju den typen av post gå direkt till mig.

Det vore rena drömmen för mig just nu.

Men men, jag hade kontakt med min tant på skatteverket som skickade ut personbevis på mig och dottern idag. Och jag såg ut så här: :confused:
För på mitt ogifta namn står ett annat namn än det jag hette/heter. Har ju hetat mitt efternamn hela mitt liv. Och sen när mina föräldrar (mamma+styvpappa) gifte sig så tog jag hans namn efter ni vet. Men nu tydligen är jag född och uppvuxen med det namnet. Suck....Så nu kan jag glömma de där nybildade namnen i alla fall. För nu heter ju inte dottern som varken mig eller sin far enligt skatteverket...
Jag blir så himla trött ibland att jag mest vill lägga mig ner och sova i några år...

(och som en liten parantes så säger jag ofta namen på mina förskolebarn för att de ska lära sig dem. Men vi har ju inga 'hemliga' barn. :) )

Jag vet hur det känns.

Har levt med skyddad identitet i 10 år nu.
Är van vid det nu. Min man får stå för allt, betala alla räkningar, stå för abonnemang och precis allt annat.

Varenda gång jag ska till läkaren, banken-you name it!- så blir det alltid problem. Skulle beställa hem nytt körkort-det tog ½ år att få hem. Dom hade tänkt tvinga mig att hämta det i staden jag är kvarskriven i-40 mil härifrån men nu löste det sig som tur var efter att dom berättat att posten har specialla regler för oss som är kvarskrivna.

Min mamma ville också byta namn (vi har "låtsasnamn" nu) men eftersom jag vägrar byta på riktigt så fick inte dom heller. Helt sjukt egentligen, men det berodde på säkerheten sa dom.

Förlängde precis skyddad identitet och ska ha det i 2 år till, sen får jag se om jag ska bli "normal" igen eller inte. Känns skrämmande att folk kan kolla upp en, men jag vet ärligt inte om jag behöver skyddet längre. Eller så visar sig inte faran förrens jag är tillbaka i systemet.

Dessutom så tänkte dom krångla till det ännu mer.
Det är jag och barnen som har skyddat men inte min man. Nu senast så ville skatteverket att han också ska ha skyddat eller så får jag ta bort min ich barnens skyddade och bara vara kvarskriven (vi är det nu med). Det är deras krav och det känns riktigt lågt att vi inte kan få välja själva!
OM han skulle ta skyddat med så kan vi inte ens ha ett telefonabbonemang skrivna på oss utan att tex min mans föräldrar får stå som borgenärer!

Hatar att ha skyddat men är rädd för "världen utanför" och att bli hittad.

Visst blir man matt!

Det tråkiga är ju att vi som blivit utsatta är de som hela tiden straffas. Fick ju knappt hämta medicin till dottern på apoteket sist...För jag hade inte behörighet till det. Nehej nej....*suuuuck*

Det jag kan störa mig på mest är den försenade postgången!

En gång fick jag min deklaration i augusti...Var ju bara att ringa ett samtal och lämna en skriftlig förklaring till varför jag inte lämnat in mina uppgifter tidigare. Annars hade jag fått saftiga böter för något jag inte kan rå för.
Nu förstod dom som tur var!

Annars så drabbar den försenare postgången mest barnen. För dom skickar breven till fel skatteverk. å sen ska dom hitta det som vi tillhör och sen ska dom skicka posten till oss...

Jag får alltid breven från försäkringskassan för sent, tex att barnbidragen är på ingång och vad jag får i mammapeng denna månaden. Dom kommer alltid en vecka efter att pengarna redan kommit in.
Numera skriver jag c/o och min mans (våran) adress.

Jag är glad över att mina barn fortfarande är små och slipper hålla på med det här själva. Å jag hoppas vi kan hamna i systemet igen innan dom börjar skolan så dom slipper låtsasnamn. Det fick jag ha och det var skitjobbigt. Det mest korkade var väl när rektorn kom på efter 2 veckors skolgång att han ville att jag skulle ha ett annat namn. Då hade alla först kallat mig för mitt vanliga och sen fick jag byta efter 2 veckor, snacka om att skapa förvirring...
Men som sagt, jag är van nu.

Jo, min lilla tycker det är lagom kul att aldrig få vara med på foton i skolan. Aldrig med på några klasslistor osv och därför blir hon nästan aldrig bjuden på kalas.
Det är alltid ett himla krångel med ALLT. *suck* Men det är ändå bättre än alternativet.

Jag har vår post c/o mina föräldrar. Sen rapporterar de vad som kommer så att jag kan betala räkningar om det är något som ska betalas snabbt innan vi ses. Men vissa ställen (ex fk och skatteverket) vägrar ju skicka till annat än 'skatteverket'...Det är härligt nästan jämt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30
  • Kattraser bomba mig med info

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Årets foderstater

Omröstningar

• Tvättstugedrama