Jag blir tokig på grannen!

R8n

Trådstartare
Våran "nya" granne har för andra gången slängt ut sin underbara katt. Lille Tyson som är en kastrat på cirka 2-5 år och helt underbar:love: Har för andra gången denna månad fått tillbringa en natt ute. Vi släpper in honom i trapphuset men sedan så springer det in/ ut andra personer som skrämmer honom så då sticker han ut. Hon som äger katten har ännu inte kommit hem. Och lär inte göra det på hela helgen :crazy: Visst har lille Tyson fått mat av oss och våra kattälskande grannar. Men han behöver ju även en varm och trygg plats att vara på. Speciellt nu när det kommer vara runt -1 grader i natt.

Så tips!

Vad kan vi göra mer än att prata med henne som äger katten när hon kommer tillbaka? Ringa någon stanns?

Alla tips mottages tacksamt. :bow:

Sv: Jag blir tokig på grannen!

att det inte är en ngn vidare bra ide att låta han vara en utekatt då han inte har ngn möjlighet att komma hem igen för skydd och värme om han vill då ni antagligen bor i hyreshus (antog det eftersom du skrev port) och därmed är det inte alla som vet om att han hör hemma där och kanske inte släpper in han...

Tycker att man enbart ska ha utekatt ifall man har hus el en balkong på bottenvåning/1:a våning för då har katten fortfarande möjlighet att själv komma hem igen genom en ramp från balkongen till "gården"..

Senast ändrad:

Japp, vi bor i hyreshus. Och nej, hon bor på andra våningen så han har ingen chans att ta sig upp på balkongen. Däremot så har våran granne "ramp" till sin balkong, vilket jag tycker är jättebra!

Jag blir tokig på henne snart! Ska kattastackarn sitta och skrika i trappan nu då tills någon kommer in/ ut och sedan får han ju vara ute tills jag går ut med hunden ikväll. Sedan kanske han släpps ut igen efter det.

Kan man inte ringa någonstanns och anmäla detta? Så att det verkligen inte händer igen?

hmm alltså ang om vart man ska ringa nånstans vet jag tyvärr inget om..
för det hon gör är juh inget olagligt dirrekt och katten far inte illa av det (kommer dom tycka och säga säkert)

men jag tycker att du ska tala om för din granne om hur du känner,att det är fel av henne att "slänga ut" katten och att hon får se till att hon skaffar en kattlucka på balkongdörren.. för det är inte chysst om ett djur som får sitta och vänta tills Hon gjort sina ärenden! kan hon itne ta hand om katten och behandla det som ett djur borde hon göra sig av med den..

eller om du vill riktigt "ful" (och OM du har möjlighet till det) så ta hem katten till dig själv ett par dagar...:devil:
så kanske ägarinnan börjar oroa sig över den och undra avrt den tagit vägen,och tills hon börjar bli riktigt orolig så ger du tillbaka den och säger att du tog hand om den då hon själv inte gjorde det...
eller ngt liknande..

Jag förstår inte riktigt...
Om grannen släppt ut den är väl tanken att den ska vara ute?

jo kanske det,men om hon inte verkar bry sig om att ta IN katten,är väl ett problem..?
sen ahr jag uppfattat det lite som om att katten inte är ute regelbundet utan lite då och då,därmed kanska inte riktigt van vid kylan...dessutom brukar ingen Human människa låta sina katter vara ute om natten under vintern..eller har jag fel?

hrrmm.. då är nog inte jag å mina föräldrar speciellt snälla med våran ena kisse som ofta sover ute på vintrarna. Vad sjutton ska man göra när kattj'veln vägrar komma in på kvällen och man ska gå å lägga sig? Men han verkar klara det ganska bra ändå. Nu är det ju inte speciellt kallt nå mer. Mina katter är ute så gott som dygnet runt mellan juni och mitten på september, dock serveras de mat ute, och de håller sig i närheten.

Det är väl ändå skillnad på katter som själva väljer att vara ute och katter som blir utslängda utan möjlighet att ta sig in och söka skydd någonstans.

vissa katter tål det bättre än andra,men är det en lägenhets katt så blir det svårare för katten att komma hem om den vill då man sover och inte hör en katt jama från 2:a våningen..
men min killes mammas katt är ute 24/7 å får rent av spader ifall han är inne en längre stund och inte får gå ut..men sen så har dom ett hus m. egen tomt å har kattluckor på alla ytterdörrar,så det är inga problem för den att komma in om han vill..

Nikkis skrev:
hmm alltså ang om vart man ska ringa nånstans vet jag tyvärr inget om..
för det hon gör är juh inget olagligt dirrekt och katten far inte illa av det (kommer dom tycka och säga säkert)

men jag tycker att du ska tala om för din granne om hur du känner,att det är fel av henne att "slänga ut" katten och att hon får se till att hon skaffar en kattlucka på balkongdörren.. för det är inte chysst om ett djur som får sitta och vänta tills Hon gjort sina ärenden! kan hon itne ta hand om katten och behandla det som ett djur borde hon göra sig av med den..

eller om du vill riktigt "ful" (och OM du har möjlighet till det) så ta hem katten till dig själv ett par dagar...:devil:
så kanske ägarinnan börjar oroa sig över den och undra avrt den tagit vägen,och tills hon börjar bli riktigt orolig så ger du tillbaka den och säger att du tog hand om den då hon själv inte gjorde det...
eller ngt liknande..
Det är olagligt att inte se till att ens katt har tillsyn och mat. Det står i djurskyddslagen så nog skulle en djurskyddsinspektör (som finns i varje kommun) bry sig om att någon slänger ut katten och är borta hela helgen. Detta ÄR olagligt. Det är ju inte heller meningen att grannarna ska behöva mata katten för att den ska få mat. Helt oacceptabelt.

Kat skrev:
Jag förstår inte riktigt...
Om grannen släppt ut den är väl tanken att den ska vara ute?
Det är inte meningen att katter ska vara ute och gå vind för våg utan tillsyn eller mat. En person som gör så kan uppenbarligen inte tänka.

Jag hittade ingenstans där det stod hur länge den var ute.
Kommer inte mina in på kvällen så packar inte jag mig upp mitt i natten och släpper in dem. I synnerhet inte om det bara är någon enstaka minusgrad.

det klart att man inte ska lämna ett djur över en hel helg utan tillsyn/mat (men vart stog det att hon lämnade katten ute en hel helg...? måste ha missat det isåfall!)

Men sen kommer djurskyddsinspiktören säkert se det att "ja men katten har en ramp på balkongen så hem kommer den nog"

men som sagt,jag är inte så insatt inom det området:)

Nikkis skrev:
det klart att man inte ska lämna ett djur över en hel helg utan tillsyn/mat (men vart stog det att hon lämnade katten ute en hel helg...? måste ha missat det isåfall!)

Men sen kommer djurskyddsinspiktören säkert se det att "ja men katten har en ramp på balkongen så hem kommer den nog"

men som sagt,jag är inte så insatt inom det området:)
Och nej, hon bor på andra våningen så han har ingen chans att ta sig upp på balkongen
Det var en annan granne som hade ramp till balkongen som jag fattade det och det hjälper ju inte mycket om katten inte kan komma in genom dörren.
Hon som äger katten har ännu inte kommit hem. Och lär inte göra det på hela helgen
Det här var vad jag läste i alla fall. Och som sagt, det ÄR olagligt.

hmm, ta inte de här på fel sätt nu, är inget emot dig personligen, Jag tycker de är jätte bra att du oroar dig...

Jag bodde tidigare i lägenhet på andra våningen och hade ramp upp till balkongen, sen hade jag ett fönster på balkongen lite på glänt (omöjligt för nån granne att se) så katten kunde komma in. Så om nån granne släppte in katten i trappuppgången för att vara snäll fick de helt fel effekt, eftersom katten då inte kunde komma in!

Jag som kattägare skulle dessutom bli förbannad om jag fick veta att min katt blev matad av annat folk ute! Jag vill veta vad och hur mycket min katt äter. (så gott de nu går med en utekatt)

Jag har haft katter i hela mitt liv, och jag har både bott i lägenhet och hus, och har alltid haft dom som utekatter. Katter far inte illa av att vara ute en natt! speciellt inte om de bara är -1! Här där jag bor blir de ofta -25 på vintern och mina katter är med glädje ute ändå, hur dom kan klara skillnaden från -25 till +25 (inne) begriper jag inte, men dom klarar de utan problem! Bara dom är utekatter helt vintern och inte plötsligt kastas ut i -25 utan vinterpäls.
Katter är super duktiga på att hitta vindskydd och mat, dom klarar sig utan problem flera dagar utan sin ägare (även om de inte är nått ägaren ska dra nytta av!).
Blir de kallt brukar min katter alltid hitta nån bil med motorvärmare, så dom kan sitta på huven :)
Jag brukar desutom ha en filt eller nått liggandes på balkongen/altan som katterna heldre ligger på än att gå in i värmen.

När vi åker på semester i två veckor varje år, ber jag min granne passa katterna, men hon ser inte katterna på hela tiden, hon ställer bara maten ute och hoppas på att katterna hittar den före nått annat djur, och när vi sen kommer hem kommer katterna tillbaka, och är inte nå hungrigare än vanligt.

Vad jag menar är att du troligen inte behöver oroa dig om de bara handlar om nått dygn katten behöver bara ute. Och jag för min del hade inte släppt in den i trappen, då de hindrar katten från att kunna göra sina behov och hitta vatten!
Skulle katten däremot börja avmagra tycker jag att du ska ringa till en djurskyddsinspektör så dom får komma ut och kolla upp de. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/
Eller varför inte tippsa grannen lite försiktigt om att skaffa ramp, kattlucka, eller nån bädd på balkongen, och fråga hur hon gör nu?

Nikkis skrev:
jo kanske det,men om hon inte verkar bry sig om att ta IN katten,är väl ett problem..?
sen ahr jag uppfattat det lite som om att katten inte är ute regelbundet utan lite då och då,därmed kanska inte riktigt van vid kylan...dessutom brukar ingen Human människa låta sina katter vara ute om natten under vintern..eller har jag fel?

Ähum.... min katt INSISTERAR ibland på att vara ute nattetid även på vintern, och hon hör inte av sig förrän vi kommer upp på morgonen... Så jag tror knappast att det kan räknas som djurplågeri att ha katten ute nattetid :devil:

Däremot tycker jag inte att det är ok att bo i hyreshus och ställa till det så att katten måste trassla in och ut i porten för att han vill in. :mad:

Sophieeklund skrev:
hmm, ta inte de här på fel sätt nu, är inget emot dig personligen, Jag tycker de är jätte bra att du oroar dig...

Jag bodde tidigare i lägenhet på andra våningen och hade ramp upp till balkongen, sen hade jag ett fönster på balkongen lite på glänt (omöjligt för nån granne att se) så katten kunde komma in. Så om nån granne släppte in katten i trappuppgången för att vara snäll fick de helt fel effekt, eftersom katten då inte kunde komma in!

Jag som kattägare skulle dessutom bli förbannad om jag fick veta att min katt blev matad av annat folk ute! Jag vill veta vad och hur mycket min katt äter. (så gott de nu går med en utekatt)

Jag har haft katter i hela mitt liv, och jag har både bott i lägenhet och hus, och har alltid haft dom som utekatter. Katter far inte illa av att vara ute en natt! speciellt inte om de bara är -1! Här där jag bor blir de ofta -25 på vintern och mina katter är med glädje ute ändå, hur dom kan klara skillnaden från -25 till +25 (inne) begriper jag inte, men dom klarar de utan problem! Bara dom är utekatter helt vintern och inte plötsligt kastas ut i -25 utan vinterpäls.
Katter är super duktiga på att hitta vindskydd och mat, dom klarar sig utan problem flera dagar utan sin ägare (även om de inte är nått ägaren ska dra nytta av!).
Blir de kallt brukar min katter alltid hitta nån bil med motorvärmare, så dom kan sitta på huven :)
Jag brukar desutom ha en filt eller nått liggandes på balkongen/altan som katterna heldre ligger på än att gå in i värmen.

När vi åker på semester i två veckor varje år, ber jag min granne passa katterna, men hon ser inte katterna på hela tiden, hon ställer bara maten ute och hoppas på att katterna hittar den före nått annat djur, och när vi sen kommer hem kommer katterna tillbaka, och är inte nå hungrigare än vanligt.

Vad jag menar är att du troligen inte behöver oroa dig om de bara handlar om nått dygn katten behöver bara ute. Och jag för min del hade inte släppt in den i trappen, då de hindrar katten från att kunna göra sina behov och hitta vatten!
Skulle katten däremot börja avmagra tycker jag att du ska ringa till en djurskyddsinspektör så dom får komma ut och kolla upp de. http://www.djurskyddsmyndigheten.se/
Eller varför inte tippsa grannen lite försiktigt om att skaffa ramp, kattlucka, eller nån bädd på balkongen, och fråga hur hon gör nu?
Jag blir mörkrädd när jag läser sådant här på ett kattforum! INGEN katt VILL vara ute när det är 25 minus. Vi har folk som tror det här också men deras katt sitter och skriker hjärtskärande på balkongen eller så går den till någon annan och försöker bli insläppta där. Helt och hållet vansinnigt. Vad tror du att de som äger bilarna tycker om att det sitter katter på deras bilar? Jag VET vad de tycker för det brukar ofta vara klappjakt på sådana katter eftersom klorna repar billacken. Om de nu tycker så mycket om kylan - varför tror du då att de sätter sig på bilarna för att få värme? Det är verkligen djurplågeri att låta katter vara ute i den kylan. Alla som har sysslat med hemlösa katter har sett förfrusna tassar och öron och det går aldrig att återställa.

Att ha katter ute på natten ökar också markant risken för dem att bli påkörda eftersom de flesta påkörningar sker just på natten eftersom katterna inte syns då. Att åka bort på semester och lämna katterna ute är faktiskt inte lagligt. Man är skyldig att ha tillsyn över sina djur och att grannen ställer mat utomhus räknas inte som tillsyn. Det kan nog mycket väl vara så att de blir intagna av andra människor som tycker synd om dem, det är inte helt ovanligt precis att folk reagerar så på sina grannars taskiga katthållning. Skulle jag se att någon gjorde så, så blev det anmälan omedelbart, den saken är då klar.

Detta är ju helt fruktansvärt:mad:
Hur kan kattvänner sitta och tycka att det inte är så farligt?
Det här handlar om vanskötsel och ska anmälas omedelbart. Katter får inte släppas ut utan tillsyn och man får inte stänga ute sitt djur och åka ifrån det.
Det här är ett typiskt sätt hur katter går vidare och söker sig till andra platser och människor, för att sedan bli hemlösa.
Se till att göra en anmälan omgående och ta parti för katten och inte för den ansvarslöse grannen.
Älskar man katter diskuterar man inte ens det, utan GÖR något åt det.

skuggi skrev:
Ähum.... min katt INSISTERAR ibland på att vara ute nattetid även på vintern, och hon hör inte av sig förrän vi kommer upp på morgonen... Så jag tror knappast att det kan räknas som djurplågeri att ha katten ute nattetid :devil:

Däremot tycker jag inte att det är ok att bo i hyreshus och ställa till det så att katten måste trassla in och ut i porten för att han vill in. :mad:

men nu talade jag just om DEN specifika katten som tråden skapades om,jag uppfattar det hela som om att katten inte är van vid att vara ute,ute släpps ut lite då och då,därmed tycker inte jag att det är humant att låta en sådan katt vara ute om vintern..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 979
Senast: fixi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar