Jag blir tokig... Får man göra så??? (LÅÅÅÅÅNG)

J

J3O

Jo.. igår longerade jag Rambo som jag ibland gör innan jag ska rida för att han inte ska vara för het... När han senare ska börja galoppera (efter en stunds friskt travande) börjar han spralla och hoppa som aldrig för.. helt tokig blev han och jag åker efter som en jävla vante för att jag inte ville släppa longer-linnan... Helt galet.. Dagen innan när jag red så började han bocka som en idiot och jag blev skit arg och "straffade" honom... Jag har även fått höra att veckan innan (jag var på Rhodos) så har han lekt jävel för små tjejerna som ridigt honom och försökt kasta av dem stup i kvarten.. När jag sedan hållt på att rida ihjäl mig igår så tar jag in honom i stallet där stallets ägare ställt fram mat till honom... ALLDELES FÖR MYCKET... En halv spann (ca 5 skopor havre)..... När han riktigt hård-rids äter han max 4 skopor... Vi håller precis på att få upp både konditionen och musklerna på honom (ridits ca 1 månad nu efter betet). Inte konstigt att han varit helt "bäng" i huvudet.. Och jag som "straffat" honom känner mig som en idiot..

Hon som har stallet är en ängel och hjälper mig med mycket och är kunnig.. Men hon verkar inte förstå att jag inte ger Rambo så mycket kraftfoder pga att han inte behöver det eller klarar av det. Det är inte första gången hon gjort det.. Hon tycker bara att han äter för lite pga hans storlek (172cm, 600 kg och äter ca 3 kg om dagen).

Vi ställer upp maten själv till hästarna men hon hade hjälpt mig dagen innan pga bil problem så det var endast denna gången hon lagt upp allt själv men jag vet att hon går och lägger upp i smyg när hon fodrar.

Förstå mig rätt.. det är en underbar stall ägare.. Bästa jag någonsin haft och jag vill inte bråka med henne.. sagt till henne innan att det inte går att ge honom så mycket men hon verkar ju inte lyssna på mig. Skrev på tavlan igår "sluta ge Rambo så mycket mat, max 3 skopor/måltiden.. Håll på gå omkull med mig och han när jag longerade"...

Vad hade ni gjort??? Vad ska jag ta mig till???

Sv: Jag blir tokig... Får man göra så??? (LÅÅÅÅÅNG)

Jag hade gjort iordning mat själv för flera dagar framöver, så att ingen annan behöver känna sig manad att öka på dosen. :)

F.ö hade jag blivit skogstokig om någon "gödde" min häst mot min vilja. :o

Jo jag förstår vad du menar.. Men när jag har lagt upp mat och ställt fram den... vid fodringsdagt så "ökar" hon nog bara på dosen lite mer....

Be att hon ökar på höet i så fall. Om hon nu verkligen måste gå emot ägarens fodertat bara för att hon ska ge maten... :crazy: :devil:

Ehhh.. Jag får betala extra för att hö över 6 kg så det gör hon nog inte.. men det ska jag säga till henne.... :devil:

En fråga han äter väl inte bara 6 kg hö om han är 172cm och 600kg tung :eek:

Nej för fan...

Känner igen mig i ditt problem... Stallägaren där jag har min häst kan inte acceptera att jag inte ger henne havre, (pga att hon blir urjävlig av det) så ibland när jag kommer till stallet får jag ösa ur minst 1 kg havre ur krubban... INTE speciellt roande.... betfor har jag blivit tvungen att sluta ge helt, eftersom h*n av någon anledning blandar betforen med kornkrossen och därefter häller på vatten, men bara till min häst, dom andras blöter h*n i en egen hink "riktigt". Detta trots att jag har sagt hur det ska vara och att jag gör iordning maten själv. Det har blivit bättre nu efter många snack, men hittar fortfarande havrekorn i krubban ibland.... *morr* Fanns det ngt annat stall skulle jag flytta på en gång.
Men det enda du kan göra är väll att fodra själv eller säga till på skarpen. Det är ju din häst, inte hennes!

Hon kan väl rida honom åt dig då om hon vill fodra honom sådär? ;)

Fast du, det där med dåligt samvete för att du 'straffat' honom. Ha inte det. En häst ska uppföra sig och lyssna på ryttaren ÄVEN om den så käkat en hel tunna havre..

Säg ifrån ordentligt och förklara för henne att du omöjligt kan se hur din häst utvecklas och hur mycket foder han behöver om du inte har en aning om hur mycket han får!

Ibland har vi i vårt stall haft personer som gett sin häst för lite hö. Men även om det kliar i en så har jag aldrig gett den mer, för hur ska då ägaren veta att den får för lite? Ägaren ger lite mat och ser hur hästen ändå mår bra och då är ju det ett faktum - dennes häst behöver inte mer mat... Fast att den egentligen får mycket mer.

I ditt fall är det ännu värre, för i värsta fall kan hon fodra på honom en korsförlamning.

Nä, säg ifrån! Jag förstår att du inte vill bli ovänner men det behöver ni inte bli - blanda inte in en massa känslor utan säg bara rakt ut hur du vill ha det. Och du - undvik meddelanden på tavlan - de kan tolkas hursomhelst och verkligen ge upphov till en konflikt.

/Camilla

Alexandra_W skrev:
Hon kan väl rida honom åt dig då om hon vill fodra honom sådär? ;)...

Håller helt med! :bow: :D ;)

Nej, men det är DIN häst, alltså bör hon inte ha rättigheten att "stödfodra" ( :D :D ) DIN häst.
Du betalar för att få hästen utfodrad, hon får inte betalt för en massa extra-matning!

Senast ändrad:

jag skulle prata med stallägaren och förklarat att hästen inte klarar av för mycket havre. om hon nu kan så mycket borde ju hon förstå att det är en självklar möjlighet.

Det har varit samma med min 4 åring ett tag nu.
Vi har hittat en snäll och trevlig tjej som hjälper oss i stallet nu när jag börjat skolan och mamma börjat jobbet. Tjejen i fråga hjälper med skötsel av hagar, ser till hästarna på dagarna, har fått lov att rida min ponny ett par gånger i veckan, fyller vatten mm, detta gör hon ca 3 gånger i veckan, hon kan inte rida så bra, så i gengälld så ger jag henne lätta privatlektioner på ponnyn ett par gånger i veckan, till en början fungerade allt bra, tills jag märkte att havren i havresäckarna började gå åt i strid ström. Började också märka att Bonita blev hispigare och hispigare och en dag när jag kom hem extra tidigt från skolan kom jag på henne med att utfodra Bonita med 4 stora skopor havre. Bonita ska inte ha någon havre över huvudtaget. Den ända maten hon har är det gräs hon har i hagen, och det räcker gått och väl åt henne. Men jag har pratat med tjejen och hon erkände faktiskt att hon fodrat Bonita. Motivet till fodringen var att hon tyckte synd om henne som bara levde på gräset i hagen och att hon trode att hon skulle blir mager. Har förklarat för henne hur det ligger till, och jag hoppas att hon inte kommer fodra henne mer nu. :crazy:

Tror att det är ovetskap som gör att många gör så där. Tycker ändå att du ska blanda ihop foder i burkar till flera givor och sedan prata med stallägaren igen och säga att detta är det enda foder hästen ska ha.

i förra stallet brukade stallägarna ge min häst extra havre för att de tyckte att han fick för lite mat, jag sa flera gånger att han bara var ute på lugna promenader samt gick i hagen och då inte behövde mer än det hö och havre/korn-blandning han fick.
då jämförde dom honom med deras 30-åriga häst som går på fyra kg kraftfoder, ca 5 kg ensilage - och han bara går runt i hagen på dagarna och sover i stallet på nätterna :eek:

jag sa ju att han får det han behöver, och att han inte ska ha mer kraftfoder. men jag misstänker att dom ändå la till mer havre :(
sen klagade dom på att han blivit så jobbig att ta in och ut från hagen... hmmm...

Jag skulle bli vansinnig. det är HELT oacceptabelt att någon annan lägger sig i och modifierar din foderstat! Du måste konfrontera henne omedelbart.

En liten tanke, be stallägaren att vara med och "hjälpa dig" att räkna ut foderstaten för din häst. På så sätt kanske det kan bli tydligare för henne att din häst faktiskt inte behöver mer foder än det som står på foderstaten just nu.

/Sara

Hej! det jag skulle göra är att fråga hur hästen beter sig när ägaren rider, och sedan föreslå att byta ut delar av havren mot korn eller pellets.Får hästen chans att busa av sig i hagen varje dag? Hoppas att du hittar någon lösning. Det är inte kul att behöva rida med livet som insats...

:rofl: Jag hör så mycket tokiga historier runtom i hästsverige! Tänk att det ens finns såhär galna människor!? Hade min "stallmamma" börjat ge min häst en extra skopa fibergi eller ett mått med havre extra så hade ju jag blivit tokig!! Som tur är står jag i världens bästa stall där vi är väldigt öppna emot varandra, och jag skulle märka om någon började smygmata min häst!

Vi har inget korn eller pellets i stallet.. Om vi vill ha så får vi köpa in själv och jag har ingen lust att lägga ut "onödiga" pengar då han fungerar precis som han ska på havre. Han har gått på korn med i ett annat stall men det är inget som behövs. Ge honom kraft /pellets) blir han lika tokig på så det är inget allternativ (plus att det kostar så mycket). Lägger heldre pengar på annat rolig som morötter eller lektioner. :)

Har dock snackat med henne nu angående havret och hennes motivering var att "men han har ju börjat ridas så mycket nu och jag var rädd att han skulle börja gå ner i vikt och du har ju varit bortrest.... osv." :mad: Men allt är bra nu och hon har lovat att om hon tycker att han behöver mer så ska hon fråga mig först. :D

Att han blir vild när man rider gör inte mig så "himla" mycket för jag klarar av det och han lyder när jag säger till honom att sluta.. Det har varit mest synd om min medryttare och "lill-tjejen" som ridigt när jag varit borta. "lill-tjejen" har varit så rädd att hon endast vågade rida ca 5 minuter 1 dag :eek: .. hehe.. :devil: de får väl hålla kvar sig säger jag :angel: :o :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar