Jag blir snart galen!!

Lilljessicah

Trådstartare
Nu sitter jag här med mitt knäckta näsben och har såå tråkigt. Men då kom jag på något jag jämt letade efter förut och aldrig hittade.
Det är nämligen så att när jag var liten(mindre:D ) så hade min granne 2 hundar av en ras jag har glömt bort vad dom heter.
Och har inte hittat någonstans ännu,varken på nätet,ellr i böcker. Svårt att leta efter något man bara vet hur dom ser ut!:smirk:

Dom här hundarna var svarta,vet inte om alla är det.
Ser ungefär ut somm en schipperke som jag har, fast i modell M/LARGE.
En krull på svansen,ganska tjock päls fast inte lång,utan lite mittimellan som en schippe.
ÅÅh jag kan inte hitta dom nånstans.
Någon som har en gissning,eller vet vad rasen heter,länk,bild,bara nått????
Jag blir snart galen,så bara tips om hur jag ska hitta rasen hjälper till 1000!
:bow:
 
Sv: Jag blir snart galen!!

norsk älghund, svart?

norsksvart1.jpg


mudi?

indie.jpg
 
Sv: Jag blir snart galen!!

Jag kollar på sidan nu. Det kan mkt väl vara en sån.:) Vad är skillnaden på norsk buhund och norsk älghund? :angel:
 
Sv: Jag blir snart galen!!

Förmodligen,hehe.:angel: Eller nått. jag har kikat lite nu och det kan mkt väl vara en buhund dom hade.
Deras hundar gick lösa på deras ickeinhägnade tomt och det kan ju stämma med vad som står om att "bu" betyder typ gårds/tomt/hus.
Har alltid undrat vad det var för ras,ända sen jag glömde bort det då.:D
En modell större av vad jag redan har här hemma helt enkelt.:d
 
Sv: Jag blir snart galen!!

Hur ser lapphund ut? Kan det inte vara en sådan?
 
Sv: Jag blir snart galen!!

Lapphundarna är mindre än vad deras var. Än så länge stämmer buhunden in. Fast jag kommer inte ihåg det typiska spetsutseèndet hos deras hundar,förutom krullen på svansen då. Men jag har för mig att huvudena och kroppen var mer likt nått annat. Vi får kika vidare vad det mer finns för svarta hundar!:D
 
Sv: Jag blir snart galen!!

Buhunden får vara upp till 47cm för hanen, och idealhöjden för en lapsk vallhund är 51cm +-3cm,men jag syftade mer på att mina gamla grannars hundar är större än en lapsk vallhund. Så jag vet inte alls vad det kan vara för ras på dom. Letar fortfarande.:smirk: Dom är mkt lika buhunden fast större,eller iaf högre. Eller var det jag som var kortare på den tiden? Humm.
 
Sv: Jag blir snart galen!!

men kan det inte vara den norska älghunden då? jag antar att de grå är i samma storlek och då är de större än lapparna, men inte mycket.
 
Sv: Jag blir snart galen!!

Jo,jag funderade på norsk älghund åxå,fast grejen är ju att dom aktiverade inte alls sina hundar,utan dom gick lösa på tomten hela dagarna. Och tomten kan inte ha varit mer är max 40*50. Och där hölls sig hundarna än vad som gick förbi,och dom verkade så himla tillfredställda med det. Och det tycker man ju inte att en älghund borde vara!? Hmm,så irriterande att inte komma på vad det kan vara. Jag skriver mer sen,måste ringa polisen,min nyköpta bil blev stulen inatt!!!!:crazy: :cry:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 225
Senast: machafuko
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 323
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
12 880
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp