Jag blir så jä*la arg!

U

Uthasego

På ett ställe där jag ridit i ca 4 år har varit både upp och ner! Han som äger hästarna är mkt snäll och i början hade han två fjordningar men sedan n skickades på slakt pga fång så har han köpt på sig lite mer ´hästar.
Just nu har han en fjording, två varmblod, ett som inte är hans eget utan ngn i hans släkt som har den där hos honom och en shettis..
Iallfall.. Han anser att man absolut inte ska hoppa med hästar! Det skadar jätte mkt på benen och det är inte ett naturligt beteende
Sedan ska hästarn absolut inte ha skor, nej fy fasen det kostar massa pengar och bla bla bla..
Jag blir så irreterad på hans dumma åsikter.
Han anser att hästar absolut inte ska ha skor för det är inte naturligt.(jag tycker sj att om hästen inte går mkt eller går bra utan skot behöver man självklart inte sko) Men det är så att hans shettis som körs ofta och de två varmbloden ömmar ngt hemskt på grus..de drar sig till kanten av vägen och det märks på dem att de har ont av det.Så vi har ridit på mjuka vägar och på ängar mm. försökt att undvika grus men det är inte alltid så lätt. Sedan så ska dom absolut inte ha täcke påstår han! Nej nej néj för förr i tiden hade hästar inte täcken utan dom klarade sig alldeles utmärkt utan det samma med skor! så om vi ridit och hästarna blivit riktigt svettiga så säger han att vi ska släppa ut dem utan täcke och de ska inte ens stå inne o torka! Han säger att förr så var dom alltid ute och inga täcken behövdes.. Jag har sagt till honom att förr när de levde vilt så reds dom inte svettiga, de arbetar inte frivilligt! Jag har sagt att om man släpper ut en svettig häst i flera minus blir den förkyld mm! Men han fattar inte och jag blir så trött på honom!! så har det varit i flera år och jag är chockad över att hästarna fortfarande lever...
Jag red mindre och mindre men var fortfarande där eftersom min favorit häst fanns där... jag kunde inte bara överge honom.
Men iallfall så har jag börjat skola längre bort och bor på internat så jag har inte varit där på ca 3 månader.. Bestämmer mig för att åka dit o rida en gång o träffa hästarna..
Det första jag ser är att shettisen ligger ner i hagen och inte kan resa sig. Han har uppenbarligen så ont att han inte kan stödja på benen. Minkompis och jag puttar upp hononm och tillslut får vi honom på benen men där är det stopp! han vägrar att gå och han andas tungt och ansträngt.. Jag misstänker fång!! det går inte att rubba honom och vi kan inte med och försöka mer eftersom han har så ont.. Jag säger åt ägaren att detta är illa.! han måste ringa vetrinär så han kan komma och titta på shettisen. Men nej nej han blir nog bra , vetrinär kostar ju pengar! Jag är rasande och har lust att ringa vetrinär själv men har inte pengar osv. Jag vill verkligen få han att inse "den morderna hästhållningen" och att hästarna inte är som dom var för flera 100 år sen!
Jag kan inte på det sättet säga till ngn att han misssköter dem så för dem har stall och stora hager får hö havre mm..!
det är bara hans syn på hållningen som gör mig irreterad!! :mad:
Vad tycker ni om detta?? ngn som känner igen det?
hoppas få massor av svar....
 
Sv: Jag blir så jä*la arg!

Hmm...jag blir också upprörd när jag läser detta. Att bara ge ett djur mat och vatten är inte att ta hand om dem bra. Självklart SKA man ringa veterinär om ens djur inte mår bra! Det får kosta...för har man inte råd eller vill lägga pengar på det ska man inte ha djur tycker jag. Hade precis vet. hos min häst och kalaset gick på 1600 kr och han har ännu inte kommit på vad som är fel på henne, så det lär säkert gå på en slant till. Men det är helt klart värt det. Man vill ju inte att ens djur, som litar på en, ska vara dåliga. hade till och med min lilla gamla dvärghamster hos veterinären, vilket många tyckte vad konstigt (sa att det gick på flera gånger mer än vad en ny hamster kostar). Men vadå?!?! Mår ens djur dåligt så måste man försöka få dem bra.

Så jag håller med dig! Hans syn på hästhållning är inte bra.
 
Sv: Jag blir så jä*la arg!

skönt att någon tycker likadant som mig.. och att man fick något svar iallfall...
fårstår precis vad du menar med din hamster..min kanin blev dålig och han skickades till vetrinär..med medicin och allt gick det på 1500 kr. samma alla tyckte jag skulle låta han avlivas och köpa en ny..men har man tatt ansvar för ett djur håller man det ansvaret tills djuret inte finns mer!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är född med en svagare och kortare vänster sida. Jag har aldrig brytt mig om inlägg osv utan bara kört på och jag har aldrig haft...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Lilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 653
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 939
Senast: Badger
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp