T
Tokmaja
MIn tvåårings matvanor.. eller brist på matintresse ska man kanske säga driver mig till vansinne.... Försöker ju hålla mig inför honom, men det är så jäkla jobbigt...
Som idag tex. Han åkte till dagis vid 6,30, då hade han ätit en flaska välling.
Sedan hade han tagit en pepparkaka vid morgonsamlingen ute i skogen.
Vid lunch hade han nog stoppat i sig 3-4 makaroner....
Så åker han hem och sover efter det.
Han får en timma på sig att vakna till, så är det mat då.
Han vill inte ha. Som vanligt.
Och som vanligt börjar han skrika i panik redan när jag säger "nu är det mat".
Han kommer till bordet i alla fall. Sätter sig snällt, vill sitta på våra stolar istället för hans, vart han sitter bryr jag mig inte om, så givetvis får han sitta på en "vuxenstol".
Han får in lite mat i munnen och han börjar kväljas och spottar ut.
Han går från småsur till helt hysterisk, han får gå ner från bordet. Det går inte att ha honom där.
När han lugnat ner sig efter ca 15 minuter och blir på gott humör så fick han komma upp tillbaka, och det gjorde han frivilligt.
Han tar mer mat i munnen, det kväljer honom och han spyr.
Vad ska man göra?
Det är ju inte varje dag han just spyr av mat, och det är inte alltid det är samma maträtter.
Men det är alltid ett jäkla liv när det är mat.
Frukost går bra (när vi är hemma) men bara 5-6 bett på smörgåsen och två tre skedar yougurt.
Kvällsmat, förr åt han en tallrik gröt, men det vill ha heller inte ha längre, nu vill han hellre ha smörgås och yougurt säger han, och eftersom vi inte vill att mat ska vara bråk så får han det, och sen en vällingflaska, som han vill ha innan han somnar.
Vet att det inte är nått att göra, men det är så vansinnigt frusterande.
Han är inte underviktig, han växer normalt osv osv lite större än normalt tom... så på nått sätt får han ju i sig det han ska ha, men det är ju så trist att det ALLTID ska bli bråk gällande matet, vi försöker att aldrig bråka om den, men eftersom det blir gallskrik så fort vi nämner mat så är det ju svårt att undvika... :smirk:
Som idag tex. Han åkte till dagis vid 6,30, då hade han ätit en flaska välling.
Sedan hade han tagit en pepparkaka vid morgonsamlingen ute i skogen.
Vid lunch hade han nog stoppat i sig 3-4 makaroner....
Så åker han hem och sover efter det.
Han får en timma på sig att vakna till, så är det mat då.
Han vill inte ha. Som vanligt.
Och som vanligt börjar han skrika i panik redan när jag säger "nu är det mat".
Han kommer till bordet i alla fall. Sätter sig snällt, vill sitta på våra stolar istället för hans, vart han sitter bryr jag mig inte om, så givetvis får han sitta på en "vuxenstol".
Han får in lite mat i munnen och han börjar kväljas och spottar ut.
Han går från småsur till helt hysterisk, han får gå ner från bordet. Det går inte att ha honom där.
När han lugnat ner sig efter ca 15 minuter och blir på gott humör så fick han komma upp tillbaka, och det gjorde han frivilligt.
Han tar mer mat i munnen, det kväljer honom och han spyr.
Vad ska man göra?
Det är ju inte varje dag han just spyr av mat, och det är inte alltid det är samma maträtter.
Men det är alltid ett jäkla liv när det är mat.
Frukost går bra (när vi är hemma) men bara 5-6 bett på smörgåsen och två tre skedar yougurt.
Kvällsmat, förr åt han en tallrik gröt, men det vill ha heller inte ha längre, nu vill han hellre ha smörgås och yougurt säger han, och eftersom vi inte vill att mat ska vara bråk så får han det, och sen en vällingflaska, som han vill ha innan han somnar.
Vet att det inte är nått att göra, men det är så vansinnigt frusterande.
Han är inte underviktig, han växer normalt osv osv lite större än normalt tom... så på nått sätt får han ju i sig det han ska ha, men det är ju så trist att det ALLTID ska bli bråk gällande matet, vi försöker att aldrig bråka om den, men eftersom det blir gallskrik så fort vi nämner mat så är det ju svårt att undvika... :smirk: