Jag blir galen på min överaggressiva häst!

Sv: Jag blir galen på min överaggressiva häst!

Jag tycker att du är på helt rätt spår. Just det där att driva bort henne ifrån sig i hagen som du gör, är en bra övning. Den som flyttar på en annan är högre i rang.

Jag tror nämligen att grunden i hennes aggresiva beteende beror på osäkerhet. Och osäkra djur kan bli farliga...

Osäkerheten beror antagligen på att hon aldrig tidigare fått lära sig att respektera människor som hennes ledare. Därför testar hon hela tiden gränserna. Lägg därtill att det är ett sto... med hormonsvängningar "PMS" o.dyl....

En annan bra och enkel övning kan du göra när du leder in henne från hagen till boxen. Om det inte är matdax så att hon har mat i krubban, lägg i ett par nävar kraftfoder i krubban. Hon kommer antagligen att dyka rakt ner i krubban så snart hon kommit in i boxen. Men ser du till att hon inte gör det. Hon får äta först när du i lugn och ro tagit av grimman och sagt varsågod. Det är alltså inte tillåtet för henne att köra ner huvudet i krubban och börja äta innan du tagit av grimman.

Med den övning bestämmer du när hon får äta, det gör dig på ett naturligt sätt högre i rang, för så funkar hästar gentemot varandra.

Lycka till! Jag tror att du grejar den här hästen, känns som att du är på rätt väg!

Hmm... jag är inte säker på att jag förstår problemet.

Är det så att hon faktiskt SKADAR människor? Har hon sparkat eller bitit och träffat? Eller är det "bara" så att hon visar sig sur?

För mig låter detta som en extremt osäker häst som snarare behöver kärlek och bekräftelse än sparkar och slag. Jag hade testat att helt ignorera hennes humör och utfall. Borsta bara försiktigt med en jättemjuk borste och försök tänka "goda och varma tankar" medans du gör det.

Led henne på lite promenader och visa att du tycker om henne, rid om det funkar. Det tar säkert ett bra tag innan hon lär sig lita på dig, hon har ju inte litat på någon tidigare vad det låter på ditt inlägg... jag tror att lösningen är att du är mjuk och ignorerar det dåliga beteendet och uppmuntrar när hon är glad och faktiskt möter dig även om det är små små gester.

Jag tror inte att hon faktiskt är ute efter att skada, men eftersom hon ser ut att vilja det står man ju inte gärna i vägen. När hon surat i hagen har hon ju haft chansen att hoppa på mig men inte gått så långt så jag tror inte att hon gör något. Förutom när man borstar för då siktar hon.

"Sparkar och slag" har jag faktiskt provat även om jag är emot det och det blev bara värre så jag gav upp det rätt fort. Hon är ganska låg i rang i hagen så jag har väl mer eller mindre utgått ifrån att hon är osäker, och så har jag för mig att främst hästar som står lågt i rang tar till våld, inte de ranghöga.

Min tanke är väl att ignorera men inte vara passiv. Hon har ju fått en form av bestraffning senaste dagarna i hagen, det är grymt jobbigt att springa omkring i leran men jag har inte blivit arg eller irriterad på henne, mer "ok då gör vi sådär istället", hon har ju liksom fått välja mellan att sura och springa, eller vara snäll och komma in i stallet och käka. Tror inte på att vara kärleksfull mot hästarna, konsekvens och tydliga regler känns mer aktuellt. Men självklart vill jag ju att hon ska tycka om det vi gör...

Hmmm... Vi har ett sto som låter lite som din dam. Blottar tänderna, gör utfall i boxen mm. Från vad jag hört var hennes mamma likadan, och hennes syster är inte heller särskilt trevlig att ha och göra med.
Uppfödaren är nuvarande ägarens syster, så vi vet att ingen varit dum mot henne.

Så delvis tror jag vårt sto har lärt sig det här otrevliga beteendet, men hon har även blivit bättre efter att vi;

1) Upptäckte att hon var öm i ryggen och hade en kiropraktor som kom ut några gånger varannan vecka.

2) Började ge henne ett tillskott som jag inte är säker på är tillgängligt i sverige - Mare Magic.

3) Behandlade henne för magsår (utan att göra gastroskopi först) med Gastrogard.

Jag skulle nog rekommendera att du frågar din vet. om ev. möjlighet att hon har magsår.

Magsår kan orsaka en tjurig häst och även ryggont till en viss del.

Mm.. anledningen till att jag föreslog det var att jag har själv omvänt en häst med den metoden. En häst som sparkade mot alla i boxen och högg efter dem. Jag borstar henne i boxen nu (heeeeelt otänkbart för andra) och hon surar aldrig mot mig i gången heller, mot andra däremot :crazy: många är rädda för henne....

Jag ignorerade helt enkelt hennes "trams" och klappade och kelade när hon var glad. Nu står hon och sover när jag borstar huvudet - många andra får inte ens röra det. Hästar känner när man tycker om dom på riktigt.

Ett tips är att du ska ta hjälp av en duktig NH-tränare innan det händer en allvarlig olycka med dig, någon annan i stallet eller din häst!

Hej, känner igen alla tendenser du beskriver. Har själv ett "enmanssto", hon väljer väldigt tydligt vilka hon accepterar och inte. Jag har haft henne sen hon var föl så jag vet att ingen varit dum med henne. Hon har alltid varit svår med främmande människor att fånga från hagen osv. Med min visade sig problemen först när hästen flyttades till ett större stall, hemma med endast två boxar märktes nästan aldrig något av. Blir värre av bestraffning. Hästen beter sig som om den är öm i pälsen, men inget fel kan hittas. Min borstade jag snabbt av bara under sadeln eftersom hon inte gillade att bli borstad och sedan efter ridning borstade jag nogrannare då var hästen lugn och go.Min kunde aldrig stå still, det var som att det kröp i kroppen på henne. Har du samma täcke på jämt, får den tryck punkter som ömmar och därför reagerar på borsten ? Min häst har alltid blivit värre i humöret då man begränsat grovfodret, det märks en enorm skillnad när hon får fri tillgång. Min häst hade mycket problem med brunster när hon var yngre brunstade hela vintrarna, kraftigt. Så kanske var det hormonellt. Det som fungerat med min häst är att man får absolut inte backa och visa att man ger sig, utan fortsätta göra det man tänkt sig, man ger ingen respons på det dåliga beteendet utan gör som man planerat. Min häst har varit väldigt osäker och ganska känslig, lite grann bättre förekomma än att förekommas. Min häst är 9 nu och står på ett större stall och är hur lugn och fin som helst, vad nu det beror på.Kanske har hon mer förtroende för omgivningen, eller inte sådana problem med hormonerna. Hennes mor var dock också väldigt lugn, men osäker och när hon flyttades till ett större stall blev hon också ett litet monster som folk inte fick fånga, bråkig vid fodring osv. Det är bara och prova olika saker och se om något fungerar.Med en känslig märr är väl beröm också jätteviktigt när de gör rätt. Jag tror att det är viktigt med fasta rutiner för hästar som är så där, det ger också trygghet för dom, att dom vet vad som ska hända. Hoppas det går bättre med din häst.

Jag tycker du ska pröva att trycka försiktigt med tumme och pekfinger på varsin sida om nacken, ett par cm bakom öronen. Har hon kiropraktiska bekymmer kommer hon kasta undan huvudet. Jag har sett samma sak ett antal gånger, samtliga hade förskjutningar i rygg- och nackkotor. Det är oerhört smärtsamt för hästen.

Oj jo det var många likheter! Min pålle var dock snäll första dagarna, och i hagen började hon inte dumma sig förens förra veckan och då ha jag haft henne snart 5 månader! Beteendet kan ju ha börjat när hon flyttade till ridskolan, har pratat lite med dem som hade henne innan och dom sa inget om aggressivitet. Nu står hon dock i ett litet stall med bara fem hästar. Som du säger är det nog viktigt med rutiner osv, och att man är snäll såklart :)

Pysslan: Hade ET ute för ca 1 månad sen och då hade hon inga större anmärkningar men jag ska prova detta.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 601
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 190
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 902
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka