Jag blir galen på min överaggressiva häst!

S

Silly

Köpte ett halvblodsto för fyra månader sen, har haft en tråd upp förut om henne men nu har problemen blivit värre.

Hon var redan från början sur när man borstade och jag har henne alltid uppbunden. Ibland går det bra men hon får ofta världens dampryck på en bits i fram och sparkar bak. Hittils har det bara varit ett problem när man borstar men under de senaste två veckorna har mina stallkamrater inte kunnat hämta sin häst i hagen för att min går iväg och dessutom sparkar om man kör bort henne. Både i hagen och boxen har hon betet sig riktigt aggressivt mot mig, hon typ hoppar fram med blottade tänder som om hon skulle anfalla.

Jag funderar på hur långt hon kan tänka sig att gå. Om hon verkligen hade velat har hon haft massa tillfällen att göra mig ordentligt illa men hon har aldrig så mycket som rört mig. Jag är lite osäker på om hon faktiskt vill göra mig illa eller bara skräms.

Hon är veterinärbesiktigad vid köpet, ET har känt på henne och vi har varit hos tandläkaren (hade en tandfraktur som gjorde att hon fick svårt att äta, beteendet skulle ju kunna bero på att hon har ont därifrån) men förra ägarna sålde för att hon var så sur och jag är ganska övertygad om att hon fått som hon vill och utvecklat det här därifrån.

Jag vet inte hur jag ska hantera henne, vill såklart inte att det ska bli värre men när hon attackerar står man ju inte gärna kvar även om man borde. Vill ha konkreta tips på vad jag kan göra, hur jag ska bete mig osv. Blir galen på henne!

Sv: Jag blir galen på min överaggressiva häst!

jag skulle vara VÄLDIGT konkret mot henne... Ha mycket hårda uppsatta regler, djur lär sig väldigt snabbt. Och när hon har accepterat vissa förhållningsregler kan man sätta upp nya, lite svårare. Hon lär alltid ha humör, men de kan iaf bli så att hon bara hotar dig å tjurar lite med träning, istället för att du och dina stallkamrater ska behöva vara rädda. Då lär hon sig att hon får vara tjurig, MEN att hon måste stå still, inte får sparka med mera. Har själv utövat denna taktik, och den hästen verkade faktiskt bli en gladare häst när den visste vart gränserna var. Jag hade hästen även lös på gången, först hade jag henne bara lös efter ridningen, hästar är alltid mer harmoniska efter motion, sen berömma henne/korrigera om hon inte står stilla..Efter ett tag var hon lös hela tiden, även när gjorden skulle spännas =)
Sen jobbar man på så. Lovar inte mirakel, men nog ska ni kunna samsas iaf =)

Har själv en 2½ åring som beter sig som din häst mot en i stallet. Vet inte varför hon är agressiv mot denne, men tvyvär blir det bara värre :crazy: började med att hon bara blängde surt mot henne, men nu gör hon utfall, och har även huggt henne i armen när hon gick förbi boxen. Hon säger till på skarpen varje gång men det gör bara bebb argare :crazy: Detta beteende visar hon dock bara i stallet. vår nödlösning så länge är galler för boxen som tas ner när siste man lämnar stallet. Så ska hålla ågonen på denna tråd.

Sådär betedde sej mina hästarna mamma mot sina ägare....sprang emot dom i hagen med blottade tänder och öronen bakåt...Men mot mej var hon en ängel....

Fast i det fallet berodde det på att dom inte var speciellt vänliga mot den hästen....:crazy:

I ditt fall så det enda jag kan tänka mej är att:

1. Antingen får du sätta ner foten och tala om för din häst att nu ör det slut på dumheterna och att du inte tänker tolerera dom här fasonerna längre....

2. Kanske finns någon dolt smärta som din häst förknippar med hantering/ridning

3. Någon annan i stallet som inte är så snäll mot din häst?

//Domino_s

Kan även tillägga att min valack kan vara ganska så skarp om man inte håller honom kort...

Men vet han vad det är som gäller så behöver man nästan aldrig ha nåt problem med honom och då är han en mycket mer avslappnad och gladare häst också....:)

Många hästar i synnerhet ston kan reagera på borsten.
Prova en mjukare o borsta inte mkt där hon ogillar det.

Respektera hästen.

Säger som någon annan här: ha tydliga regler. Minsta överträdelse från reglerna straffas med tillsägelse eller flyttning. Kanske kan det hjälpa att öva nh-lekar med henne, för att hon ska lära sig att det är du som bestämmer. När hon respekterar dig som ledare, inte går in på ditt område och lyssnar uppmärksamt har du kommit en bit på väg. Ta ett steg i taget, men jag skulle alltid bestraffa ett sådant aggressivt beteende varje gång det händer. Samtidigt skulle jag öva mängder med hantering.

Hejsan. Trist de där med din heppa, jag har dock inte så mycke erfarenhet om arga hästar! min Nordis är som en åsna, men vi har dock en ung arab i vårt stall som gärna testar sina gränser, och med honom måtse man ju vara konsekvänt, eller ta och ge kan man väl säga! du kanske kan kontakta en djurpratare? jag har varit väldigt skeptisk till detta, men tillslut hade jag sånna problem på min häst som jag inte kunde vata vad de berodde på eller vad jag skulle göra, så tänkte jag till slut att jag har ingenting och förlora på att testa detta. en av kvinnorna vela ha en bild på hans ögon, och hon kunde skriva mycke om honom och de stämmer, men sen för någon vecka sen kom de en djurpratare till mig och tro mig de gick rysningar genom hela kroppen tillslut och tårögd blev jag, men hon kunde berätta vad de är som är fel, (han har en gammal trav skada) och vad jag kkan göra emot detta. visst alla kanske inte tror de med mediala, men hon kunde säga så mycke om honom så jag var tvungen och tro tillslut!Hoppas de löser sig!Mvh Lina

Såna där hästar kan ha haft ett tufft liv.
Ibland kan det omvända sättet ge en överraskande bra effekt- att inte bry sig.

Rid den så att den inte får överskottsenergi o bosrta med mjuk borste.

hur fick den tandfrakturen?
Sa dem det?

Låter som det kanske kan vara läge att be veterinären ta ett hormonprov på henne. Jag hade ett sto som betedde sig så och hon hade problem med hormonerna.

Det låter som om det kan vara många olika orsaker till hennes beteende men hormonaspekten kan kanske vara värd att ta upp till diskussion med vet.

Idag fick jag inte ta henne alls i hagen. Var dock förberedd med hjälm, säkerhetsväst och chaps ifall att hon skulle vara dum. När jag gick fram till henne gjorde hon utfall men jag backade inte, stod bara kvar och försökte att inte verka hotfull eller rädd. Hon rörde mig inte idag heller men hotade som vanligt. När hon inte slutade sura drev jag på henne så hon fick springa runt mig istället, höll sig på en volt och lydde framåt och när jag visade att hon skulle vända håll. När hon började slappna av lite lät jag henne vara, ställde mig mitt i hagen och "sov". Efter 10 min eller något kom hon fram till mig men blev sur igen när jag rörde mig. Då fick hon springa runt lite mer och efter några upprepningar och massa väntetid kunde jag gå fram utan att hon surade! Var snäll i stallet också, blev inte så mycket borstning men hon var lös i boxen medans jag borstade av och gjorde inte en min. Hoppas hennes glada jag är vaket imorgon också...

axel: Jag vet inte exakt vad pållis har gjort förut, gått endel som tävlingshäst i Holland och Sverige och sista åren på ridskola där hon skrämde barnen så de fick sälja henne. Hon rids ganska mycket och varierat men på ridskolan gick hon ju upp till 4 timmar per dag så 1-2 kanske känns som lite för henne? Tandfrakturen hade hon antagligen när vi köpte henne och hade nog haft den länge enligt tandis men ingen hade märkt av den innan (vilket är väldigt konstigt av flera anledningar...). Vet inte vart den kommer ifrån men den har iallafall gjort ont och jag funderar på om hon kanske fått mer ont efter behandlingen...

Ih Horses: Har funderat på om något brunstdämpande kunde hjälpa men du menar att det skulle vara allmän obalans? Kan vanliga veterinären ta såna prov?

:bump:Jag håller fulständigt med Axel.:bump:
Det är väldigt många här tycker jag som förespråkar korta tag!! Det är bra för då är ni väl väldisiplerade mäniskobarn???:bump:
Nej tänk på att det är en levande varelse som inte har bet om att komma till er:bump:Det är min åsikt...CHIK:bump:

Jo vars jag blir lite kluven, är hon arg på mig har jag väl gjort ngt för att förtjäna det. Samtidigt vill jag ju kunna använda hästen till det jag har henne till och om det är det hon inte gillar (nu verkar hon dock gilla att arbeta iallafall) är det ju ingen ide att ens försöka göra ngt. Jaja

Konkreta tips efterfrågades...

Jag har träffat din häst en gång hämtat henne i boxen och borstat osv innan du köpte henne. Det är minst sagt en speciell häst. Jag förstår att barnen blev rädda:D
Tycker du ska kolla upp hästen med hjälp av ET och följa upp det här med frakturen och hormonbalansen. Annars så tror jag en del hästar är som dem är det behöver inte finnas någon djupare förklaring. Vissa hästar är ju sura för att dem är väldigt känsliga i hårremmen/huden när man borstar etc. Hon kanske bara har det i generna helt enkelt.

Det låter ju bra! Vissa hästar kan ju bli hotfulla när de länner sig osäkra. Om du är konsekvent och visar var skåpet ska stå kommer hon förmodligen att börja lita mer på dig, bli mindre osäker och därmed mindre hotfull. Det är bara kämpa på, och beröm när hon visar tillit.

Jag kan säga att jag känner igen beteéndet från min egna pålle, hon har inte haft det lätt när hon kom till mig och kunde helt enkelt inte lite på människor.
Jag tog hem en Nh- tränare som tog sig en titt på henne..

Min kära "anföll" också vid ryktning, tipsen jag fick var att undvika de sk lekpunkterna.
Alltså: bogen, bakom ganaschen osv...hon är mycket lugnare nu.

Hur gör du när du ska hämta din häst i hagen? Går du bara rätt fram o tar in henne?

Gå i snirklar till henne, kolla på hennes kropps språk, är hon på väg bort stanna och på kalla hennes uppmärksamhet med ditt kroppsspråk!

Enligt Nh-tränare som varit ute hos mig och min( som de flesta ansåg som galen) så sade de att hon var understimulerad samt att hon helt enkelt behövde bygga upp sin relation till människor!
En häst som farit illa tappar sina naturliga signaler och tar till sig överdrivet beteénde.
Tänk på att din häst är just en häst, ett flykt djur, det är du som har ansvaret att lära dig hästen och inte tvärt om!

Vet du lite mer exakt hur hon var på ridskolan? Hur betede hon sig mot dig? När vi kollade på henne var hon lite sur men gjorde inget dumt och dom sa såklart att hon "var lite sur". Hm...

Valkyria: Min förra häst la jag ner massor med tid på marken med och vi hade ett superförhållande till varandra. När hon dog orkade jag inte börja om med Dalona (sur-hästen) men nu har jag fått lite ny motivation :bump:

Jag brukar gå rakt på när jag ska hämta henne, de gånger hon surat har hon hela tiden uppmärksamheten på mig. Hon verkar vara lite misstänksam mot människor, har hon en dålig dag (sur i stallet) kan hon bli rädd när man ska borsta huvudet som om hon tror man ska slå till henne. En bra anledning för mig att lära mig kontrollera humöret... Har varit riktigt duktig jag med nu, lugn och sansad hela tiden :D

Idag la hon öronen bakåt åt mig när jag var ca tre meter ifrån henne i hagen. Drev på henne direkt, hon tog några steg och stannade, surade, drev på och sen kunde jag gå fram till henne. Tog bara någon minut till skillnad från igår när jag höll på i säkert en timme! Hon börja till och med slicka sig om munnen och tugga så nu är jag glad! :p

Beteede sig mycket bättre i stallet också, surade lite men jag borstade lugnt och mjukt och det blev faktiskt bra då! Tog en promenad där hon fick hålla sig på sin plats och inte bara mala på, var superduktig!

vet bara att hon var väldigt sur, min kompis jobbar där och jag följde med en gång. Hon vände rumpan till när vi skulle hämta henne i boxen och hotade. När jag borstade så fick hon små utfall då och då. Min vän tyckte väldigt mycket om henne och ville ev köpt henne. Men så har hon en fallenhet för hästar som är väldigt aggressiva.

Haha. Säljarna känns mer och mer oseriösa. Tandfrakturen, melanom, agressiviteten, vanvårdade hovar... Inget syntes på veterinärbesiktningen och säljarna var ju duktiga på att inte överdriva...

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 601
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 190
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 902
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat