jag behöver tips om kaninungar!

K

kaninuppfodare

hejhej!
jag har blivit en upfödare men jag vet ej hur jag ska ta han om mina nyblivna kaninungar.. jag ska ju kolla på dom varge dag och kolla efterdöd födda.. men hur gör jag så att hon inte biter ihjäl dom när jag kollar???????
jag vill gärna ha svar så fort det går mvh/hermelindvärgvädursuppfödaren kristin

Sv: jag behöver tips om kaninungar!

Tycker du bör läsa på ordentligt innan du börjar ta kullar! Om du vill ha tips från uppfödare så tipsar jag dig om sidan kanin-net, de har ett forum med många som kan hjälpa dig på vägen :)

Om honan känner dig och trivs med dig så är det ingen fara att du kollar ungarna och så, om hon skulle vara lite orolig över att du är i buren så kan du testa att ge henne lite mat medans du kollar eller helt enkelt plocka ut henne ur buren.

jag läser och jag kan igentligen..
men jag blir så himla nervös hela tiden när det är på gång.
jag har fått en kull tidigare med blandraskaniner men detta är ju renrasiga utställningskaniner med jätte bra föreldrar, honan har reggas på 94 poäng och hanen har fått 93,5 som högst.
men jag vill att alla kaninungar ska överleva och få bra poäng.
jag har hullt på med kaniner i ett halvår.. fick min första kanin för 2 år sen och sedan har vi tyckt det vart trevligt på utställningarna.
tack för ditt svar :idea:

Egentligen finns det ingen anledning att kontrollera boet första veckan, kaniner kan vara lite känsliga och faktiskt t.o.m. bita ihjäl sina ungar om de blir störda i boet med en annan lukt. Om du vill kolla ändå så rekomenderar jag dig att inte ta i boet med händerna, utan använd en lång pinne försiktigt och dra ännu försiktigare bort lite ull. Täck tillbaka ullen när du är klar, och var försiktig, ta inte bort för mycket, fast de är små och relativt nyfödda kan de börja hoppa som pingpongbollar och i värsta fall komma utanför boet och då blir honan störd.

Första veckan är känsligare men är kaninen trygg med sig själv och med dig så accepterar dom ofta det utan problem men var försiktig. Om du ska kika i boet första tiden så gnid in händerna med honans avföring så är det mindre risk att honan ens märker att du varit där.

Det där stämmer inte. Honan slutar inte bry sig om sina ungar för att du petat i boet, det är isåfall något annat som stört henne. Man kan gott ta i ungarna med händerna istället för att hålla på med pinnar och grejer som kan skada ungarna. Har tagit många kullar och alltid gjort samma sak, inte någon gång har ungarna övergivits pga det.

Tack tack för svaren!:D
så jag kan kleta in händerna vid avföringen om jag är osäker?
det var ju smart, det ända jag kollar är ju om hur många dom är och om det är några dödfödda.
:love:

Det där stämmer inte. Honan slutar inte bry sig om sina ungar för att du petat i boet, det är isåfall något annat som stört henne. Man kan gott ta i ungarna med händerna istället för att hålla på med pinnar och grejer som kan skada ungarna. Har tagit många kullar och alltid gjort samma sak, inte någon gång har ungarna övergivits pga det.
Oj! Inte visste jag att jag skrivit i min tråd att man ska hålla på med pinnar och grejer. Läser den igen och ser "rekomenderar inte att röra", var försiktig, ännu försiktigare, öppna inte helt, försiktig igen. Vilka grejor??? Det finns honor som är känsliga och om man vill vara på den säkra sidan om man ska titta så kan man inte rekomendera att ta i boet med händerna även om det har gått bra för en själv. Ska man ta med händerna så är det säkert bättre att gnida in dem med avföring som en annan skrev om man nu vill det.

Du skrev klart och tydligt " använd en lång pinne " Och jag reagerade på detta, förlåt för yttrycket "och grejer" Det jag menar är iallafall att man får en bättre känsla när man använder händerna och riskerar inte att skada ungarna. Det är inte bara mig det gått bra för, alla uppfödare som jag pratat med, även de som har rädda honor, har inte brytt sig om lukten av "människa" i boet.
Självklart kan man gnida in handen i avföring om man tycker det känns säkrare, men jag ser inte nödvändigheten i det.

Du skrev klart och tydligt " använd en lång pinne " Och jag reagerade på detta, förlåt för yttrycket "och grejer" Det jag menar är iallafall att man får en bättre känsla när man använder händerna och riskerar inte att skada ungarna. Det är inte bara mig det gått bra för, alla uppfödare som jag pratat med, även de som har rädda honor, har inte brytt sig om lukten av "människa" i boet.
Självklart kan man gnida in handen i avföring om man tycker det känns säkrare, men jag ser inte nödvändigheten i det.
Tack för alla svar!
men nu undrar jag baras en liten sak till, kaninungarna sparkas i magen på henne när hon ligger och vilar och dricker mkt mera som dom gör den sista veckan, men frågan är: när vet jag när det är på riktigt är på gång typ 3 dagar inan födelsen(mina första kullar var jag inte med så mkt)

Magen kan röra på sig på djur som inte är dräktiga pga tarmrörelser(mycket svårt att se skillnaden) Förstår inte riktigt vad du menar, man märker ju direkt på honan när det är på gång, hon börjar bygga bo och dra päls helt frenetiskt.

Jag håller helt och hållet med Harmoni. Vilken dag som helst får jag min 12 kull med kaninungar och har aldrig haft några som helst problem men att ta i ungarna och jag har även haft en jättenervös hona som jag fick ta över efeter förra ägaren. hon gillade inte alls att bli tagen i men det var inga problem med att ta i ungarna. Men man får ju prova sig fram och göra som man själv tycker är bäst för djurens bästa

Hejsan! jag har fått 2 kullar en i augusti och en nu i september igår:) jag fick döfödda kaninungar i augusti. jag fick 4ra igår och dom levde och jag kollade till dom mycket och nästa dag så vad dom helt kalla och döda:'( vet ni varför snälla hjälpmej kommer få flera och vill veta hur jag ska ta hand om dom:) SNÄLLA HJÄLP

Att ungarna var döda dagen efter kan vara för att honan inte visste hur hon skulle ta hand om ungarna och dem svalt helt enkelt ihjäl.
När ungarna är såpass små är det inget man som uppfödare egentligen kan göra om honan inte vill ta hand om sina ungar, än att försöka hitta någon som har en hona med ungar i ungefär samma ålder.

Tack för ditt svar _Ninni_Hedblim_! :)

- Jag har en fråga till: Min kanin är med kaninungar TROR jag men jag vet inte för jag såg inte när hon parade sig och hon parade sig med sin bror Boppe och hur ser man om dom är med kaninungar eller inte! SNÄLLA SVARA:D

Öhm!? Dags att sära på dem kanske och kastrera hanen + sterilisera honan. Hur oansvarig får man bli?!:eek::crazy::mad:

hej:) jag behöver lite tips om kaninungar här kommer några frågor:

- Hur gör man om kanin mamman dör och har fått kaninungar!

- hur hjälper man kaninmamman när hon har svårt att föda!

- hur vet man att dom är parnings villiga!

- hur vet man när dom är dräktiga!

- hur ska huset se ut som man ska bygga till en kanin skom ska få ungar!

Skulle gärna villja ha svar så fort som möjligt det vore snällt<33333333:confused::rofl::grin:

- Hur gör man om kanin mamman dör och har fått kaninungar!
Försöker hitta någon annan som har hona med jämngamla ungar som man kan försöka få att adoptera ungarna. Det är svårt att föda upp de för hand om de är nyfödda, är de äldre kan det gå alt. att de klarar sig på fast föda.

- hur hjälper man kaninmamman när hon har svårt att föda!
På vilket sett har hon det svårt? Ring veterinär!

- hur vet man att dom är parnings villiga!
De lägger sig med svansen och rumpan upp i vädret. Ofta är könet rött också.

- hur vet man när dom är dräktiga!
Olika honor visar olika starka tecken (eller inte alls). Könet är ofta rött även vid dräktighet, efter ett par veckor blir magen tjockare och hårdare. Sista dagarna alt sista timmen börjar honan boa och rycka päls. Om hon rycker päls redan någon vecka efter parningen är honan troligtvis bara skendräktig.

- hur ska huset se ut som man ska bygga till en kanin skom ska få ungar!
En fyrkant med godkända mått (går att hitta på jordbruksverkets hemsida, beror på hur stor din kaniner är), med eller utan tak. Huvudsaken är att den har kanter så att kaninungarna inte följer med honan ut när de diar och att du kan öppna bolådan och kolla till ungarna. Självklart ska den stå dragfritt.

Lycka till!
Om jag förstod dig rätt i dina tidigare inlägg har du hona och hane ihop? Sära på dem, en hona mår inte bra att få ungar för tätt och dessutom blir de stressade av att alltid ha en hane i närheten. Hur gammal är honan?

men gud?! Kaniner kräver stort ansvar! och hur kan kaninerna "råka" para sig med varandra? Innan man ens tänker på att ta en kull ska du ju läsa på, prata med uppfödare/någon annan som har erfarenhet, bygga en bolåda, kontrollera hanen och honans hälsa, sedan.. under uppsikt släppa ihop dom (och självklart ska dom INTE vara släkt! :O), sedan sköta om honan på allra bästa sätt!
Jag blir så upprörd över alla som "råkar" släppa ihop en hona och en hane utan att veta någonting om hur man sedan ska sköta om kaninungarna (honan med förresten!)!!!! :crazy:

(och självklart ska dom INTE vara släkt! :O)

Att dem är släkt är inget hinder för en parning.
Kaniner är väldigt motståndskraftiga när det gäller inavel.
Flera uppfödare använder sig av linjeavel (planerad inavel, kort och gott) för att få reda på ifall linjen bär på några defekter.
Finns det några defekter dyker dessa upp på en gång och kaninerna i sig kan genast tas ur avel.
Dock dyker inte defekterna upp enbart pga inaveln i sig, utan pga att de då bär på den genen.
Defekter kan dyka upp bland helt obesläktade kaniner som bär på samma gen.

Men självklart ska det vara en planerad parning och man ska veta vad man gör.
Att ex para besläktade för att få söta ungar och närmsta hanen råkade vara besläktad är inte OK.
Däremot tycker jag det är helt OK att göra en närbesläktad parning för att ta reda på ifall det finns några defekter och se till så att dessa inte sprids vidare.

Så inavel är inte något dåligt, om det görs på rätt sätt.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 557
Senast: Lejanna
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: Pilot
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 124
Senast: KesoNeso
·
Fritid Min plan A gick inte vägen då ett hotell i Gävle erbjöd inte spa-paket under sommaren, Högbro bruk hade inte nått som passa dom dagarna...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Entourage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama