Jag behöver hjälp !

Sv: Jag behöver hjälp !

Mósí_ skrev:
jag har nu lite nya bilder :smirk:

Mosi.jpg

Mosi3.jpg

kommentera om ni vågar :devil:

Fortfarande ligger sadeln fram över bogarna även om den ligger bättre än på de första bilderna. Men vad jag kan se så rider du i en allroundsadel mot hopp, att döma av kåpans form! Det blir aldrig bra på en islandshäst! Du behöver länga stiglädren och det motverkar sadelformen om du skall sitta bekvämt! Skall du ha en allroundsadel skall den vara mot dressyr! Sadelns form och felaktiga placering, stjälper din sits. Det blir väldigt svårt att sitta korrekt mao. Och hästen blir framtung för han får din vikt för långt fram. Hur skall han orka resa upp framdelen då???

Senast ändrad av en moderator:

Mósí_ skrev:
Jo men nu rider jag en islandshäst och en tysk ridponny och DET är två olika sitster man rider med !!

Rider man dressyr så är det samma sits, vare sig det är svensk, tysk, barock eller vad du vill, i alla fall om man rider korrekt! Men hoppsitsen och längden på stiglädren är annorlunda och jag tycker du sitter väldigt typiskt som en ponnyryttare som hoppar mycket men inte rider så mycket dressyr. Nåja, de sista bilderna var bättre men benen skall längre bak, vilket din sadel med hoppkåpor motverkar. Och tyvärr sitter inte stigläderfästena tillräckligt långt bak på de flesta dressyrsadlar heller. Till och med eliten sitter ofta i stolsits! En korrekt sits får man om man sätter sig lagom långt bak barbacka och släpper ner benen, inte kniper! Barbackaridning främjer faktiskt en korrekt sits, om man sitter rätt och gör rätt vill säga! Sedan får du väl banta din häst om magen är så stor så benen vill streta ut, men man kan ju inte sätta sig framför magen! Inte undra på om han blir framtung!

Veterinärer kan uttrycka sig felaktigt. Spatt försvinner ALDRIG! Vad som händer är att glidlederna imobiliseras och spatten vilar. Överanstränger du hästen har den snart spatt igen...

Senast ändrad av en moderator:

sambaengi skrev:
Fortfarande ligger sadeln fram över bogarna även om den ligger bättre än på de första bilderna. Men vad jag kan se så rider du i en allroundsadel mot hopp, att döma av kåpans form! Det blir aldrig bra på en islandshäst! Du behöver länga stiglädren och det motverkar sadelformen om du skall sitta bekvämt! Skall du ha en allroundsadel skall den vara mot dressyr! Sadelns form och felaktiga placering, stjälper din sits. Det blir väldigt svårt att sitta korrekt mao. Och hästen blir framtung för han får din vikt för långt fram. Hur skall han orka resa upp framdelen då???

Glömde skriva att hästen (och du) fuskar! Istället för att trampa under sig och komma upp med bogen så reser han halsen! Nacken är inte välvd alls, i alla fall inte åt rätt håll! Han går med underhals och svanhals!

Ellinor är den enda här som skrivit något possetivt,
ni andra är ju tråkiga bessevissar som tror ni kan allt.
klart man ska kommentera det man tycker och säga dte som är fel,
det har ju värkligen gjort, men en lite sjtärna i hörnet att hästen är söt kan ni väll kosta på er eller något ?
tycker ni är riktigt tråkiga.

Molvi skrev:
Ellinor är den enda här som skrivit något possetivt,
ni andra är ju tråkiga bessevissar som tror ni kan allt.
klart man ska kommentera det man tycker och säga dte som är fel,
det har ju värkligen gjort, men en lite sjtärna i hörnet att hästen är söt kan ni väll kosta på er eller något ?
tycker ni är riktigt tråkiga.

Mosi kommer ju inte ens hit och bemöter kritiken och när hon väl gör det så skyller hon ifrån sig! Varför lägger man då ut bilder och ber om hjälp? Om det är någon som är besservisser och verkar kunna allt så är det ju hon själv.
Vill hon bara höra att hästen är söt rekommenderar jag henne att lägga in tråden på gnägg istället.

_moa_ skrev:
Mosi kommer ju inte ens hit och bemöter kritiken och när hon väl gör det så skyller hon ifrån sig! Varför lägger man då ut bilder och ber om hjälp? Om det är någon som är besservisser och verkar kunna allt så är det ju hon själv.
Vill hon bara höra att hästen är söt rekommenderar jag henne att lägga in tråden på gnägg istället.

ja visst mosi kanske borde tänka oxå, nej det var inte dte jag menade.
jag menade att ni är bara TRÅKIGA ni ger ingen BRA kommentar, att säga att h'ästen var söt var bara det lilla extra, men inte ens ni kan lägga till nga så fjutit.
Något bra finns det alltid.

sedan vill jag påpeka någon annan som skrev att den nya sade oxå låg för långt fram. nu går det överstyr denn sadel ligger perfekt, marcus lindqvist har godkänt den, och tyckte det låg riktigt bra.

Molvi skrev:
ja visst mosi kanske borde tänka oxå, nej det var inte dte jag menade.
jag menade att ni är bara TRÅKIGA ni ger ingen BRA kommentar, att säga att h'ästen var söt var bara det lilla extra, men inte ens ni kan lägga till nga så fjutit.
Något bra finns det alltid.

sedan vill jag påpeka någon annan som skrev att den nya sade oxå låg för långt fram. nu går det överstyr denn sadel ligger perfekt, marcus lindqvist har godkänt den, och tyckte det låg riktigt bra.

Okej, men det är ju synd att hon känner så. Jag hade inte tyckt att folket här hade lagt fram kritiken på ett dåligt sätt. Jag tycker att hon har fått mycket bra svar! Jag tycker mosi har provicerat fram svaren själv.

Bara för att Magnus Lindqvist har godkänt sadeln betyder det inte att den ligger bra. Sadeln ser ut att ligga för långt fram oavsett och det kan bero på en sån enkel sak att hästen har lagt på sig eller musklat om sig. När man lägger in bilder får man räkna med svar som man själv kanske inte stämmer. Vi får se någon bild, ge oss fler och en film så kan man kommentera riktigt.

_moa_ skrev:
Okej, men det är ju synd att hon känner så. Jag hade inte tyckt att folket här hade lagt fram kritiken på ett dåligt sätt. Jag tycker att hon har fått mycket bra svar! Jag tycker mosi har provicerat fram svaren själv.

Bara för att Magnus Lindqvist har godkänt sadeln betyder det inte att den ligger bra. Sadeln ser ut att ligga för långt fram oavsett och det kan bero på en sån enkel sak att hästen har lagt på sig eller musklat om sig. När man lägger in bilder får man räkna med svar som man själv kanske inte stämmer. Vi får se någon bild, ge oss fler och en film så kan man kommentera riktigt.

Ja men han är en duktig ryttare har testat den själv, sett hur han går med den osv. den ligger bra.

sambaengi skrev:

Sadeln är en islands sadel och inget annat ! JAg kan testa att flytta bak den med då ligger den och trycker på njurarna eller vad det nu va som min tränare sa .. men visst kan jag TESTA !

_moa_ skrev:

ÅH VAD JAG HATAR ATT NI SÄGER ATT JAG SKYLLER IFRÅN MEJ !!!!!!! HAR JAG SAGT ATT JAG VILL ATT NI SKALL SÄGA ATT HÄSTEN ÄR SÖT KANSKE !?!?!?!? FATTAR INTE NI ATT JAG TAR ÅT MEJ AV KRITIKEN !"!!???

Mósí_ skrev:
ÅH VAD JAG HATAR ATT NI SÄGER ATT JAG SKYLLER IFRÅN MEJ !!!!!!! HAR JAG SAGT ATT JAG VILL ATT NI SKALL SÄGA ATT HÄSTEN ÄR SÖT KANSKE !?!?!?!? FATTAR INTE NI ATT JAG TAR ÅT MEJ AV KRITIKEN !"!!???

om du har läst det jag kommenterat så skreb jag att jag tyckte dom var tråkiga och sura beserwissar som inet ens kunde lägag en stjärna i hörnet och säga att hästen var söt iaf.

Mósí_ skrev:

Uppenbarligen fattar inte jag det. Men när man säger att jackan är pösig och att du rider en annan häst och det är olika stilar osv. det tycker jag är att skylla ifrån sig. Ser ingen anledning att fortsätta disskutera med dig då det inte ger annat än underliga reaktioner.

Mósí_ skrev:

Men snälla nån lugna ner dig du överreagera något fruktansvärt!!!

Kan vi få se dem?
En bild på då du rider ridponnyn kan ju svara på om du sitter lika eller olika på hästarna.
Det kan ju vara så att du sitter bra på ponnyn och dåligt på islandshästen.
Eller så sitter du lika på båda hästarna och vi är petigare här.

Molvi skrev:
Spelar ingen roll, vi har två hästar i stallet med utprovade sadlar (av olika sadelutprovare) och ingen av dom ligger bra:(
Jag tycker att många av dom vi provat ut själva liger bättre...

Molvi skrev:
om du har läst det jag kommenterat så skreb jag att jag tyckte dom var tråkiga och sura beserwissar som inet ens kunde lägag en stjärna i hörnet och säga att hästen var söt iaf.

det var inte dej jag menae till

ainasoja skrev:
Aha men det kan vara en anledning till att du inte har likadan sits på bägge hästarna :idea:

ja på dom första bilderna hade jag hoppsadeln för vi hoppade den dan .. och på rid ponnyn har jag dressyr sadel ! iochför dej en hopp oxå ! :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30