Jag behöver hjälp !

Sv: Jag behöver hjälp !

Mósí_ skrev:
jag måste bara säga att du är väldig själv god !
Men förstår du, jag är så bra att jag kan få vara det.
På alldeles riktigt - faktiskt.

Du sitter inte rätt i sadeln heller.
Vrid ut och sänk hälarna.
Du måste liksom vrida in knäna och öppna ditt säte genom att få undan skinkmuskulaturen från sittbenen.

Nu ska jag ge mig på att kommentera lite:D
Vill börja med att säga att det är en fin häst!

På första bilderna i tråden sitter du ganska illa faktiskt. Sadeln ligger för långt fram, du sitter och tittar ner, ryggen är inte rak, på någon bild pekar fötterna ut. På travbilden tycker jag att han ser framtung ut? Hoppbilden tycker jag var jätte söt:) Kan dock inte kommentera nått där.

På den mellersta bilden så sitter du i stolsits, sadlen ligger alldeles för långt fram, tycker även han ser lite framtung ut.
Sträck på dig, dra bak fötterna. Det ska gå en linje genom axeln, höften och hälen:)

På dom sista bilderna ser det mycket bättre ut, bra jobbat:)
Fortfarande sitter du inte felfritt, men betydligt bättre. Prova att korta lädrerna ett eller kanske två hål. Även här behöver du titta upp och sträcka lite på dig.

Hoppas du inte tar det som jättekritik nu! Du ville ha åsikter och det får du nu:p
Jag tror inte att alla är så jätte bra här, men det är lättare att se fel på kort. Jag tror inte att alla vi är nöjda med hur vi rider varje gång. Ibland känns det superduper bra när man rider och sen när man ser hur det ser ut på kort så undrar man varför man inte samlar på frimärken istället. Det är bra att se kort elller filmer på sig själv och det är bra att få kritik av andra också.
Jag tycker ingen här har gett dig onormalt mycket kritik faktiskt. Det är bara att titta på vilken kritik man har fått och sålla det man vill använda sig av. Sitsen är jätte viktigt i ridningen och att lösa dina sits problem kan ge er mycket på vägen :)

Senast ändrad:

Mósí_ skrev:
MEn snälla ni ser ju bara det ni vill se ! jag har bytt sadel flyttat mej längre bak m.m . Det är ju ni som bara klagar , så fort jag lägger ut en ny bild på mej + mosi klagar ni , men ni slutar skriva när det ser bra ut eller ni inte kommer på ngt att klaga på ! Säg inte att jag inte tar åt mej , jag har ju fan ändrat på hela mitt ridsätt och jag är jätte tacksam över all hjälp jag fått från er men vissa saker går inte att ändra på tex. benen ! Ni kan ju inte erkänna att ni har fel ngn gång . !

Om du kan sluta svära så kanske jag kan fortsätta diskutionen med dig.

Mósí_ skrev:
men om du inte läste innan har jag ändrat hela mitt rid sätt på honom .. det är inte så j*vla lätt !! men jag förstår inte vad ni menar med att inte kunna ta kritik för om jag inte hade gjort det hade jag aldrig fortsatt att lägga in bilder när jag ändrar mej , men det är inte så kul när ni ALDRIG säger att ngt ser bättre ut utan så fort jag tatt erat tips så hittar ni på ngt annat , ni kan lixom ALDRIG säga att det ser bättre ut ! jag skulle så himla gärna att ni kom och red honom , skulle va sååååå kul och se alla er buke proffs rida min så himla duktiga och lydiga häst , ni kommer att rida honom perfekt tror jag ! Han kommer nog gå som en klocka för er som kan allt ! HERREGUD HAN ÄR 24 ÅR OCH SLUTADE HA SPATT FÖR ETT ÅR SEN !

Vad jag ser så skrev jag inget som kunde provocera fram den här reaktionen. Och om DU läser ordentligt så skrev jag också "Sanningen är den att du kanske har ändrat massor, men du har långt kvar. Sitsen är A och O, utan den är det svårt att hitta ett ordentligt stöd.".

JA! Det ser bättre ut på de nyaste bilderna, men du har långt kvar. Jag påstår inte att jag skulle lyckas bättre, jag strular själv med att mina skänklar åker fram lite och bara genom det missar jag mycket stöd. Och strular med mina låsta händer gör jag också..
Meningen med att lägga ut bilderna här är väl ändå att du VILL lära dig något av dig, och så säger vi vad vi ser utifrån bilderna du ger oss och så blir du missnöjd?
Nej, så funkar det inte alltid.

Mósí_ skrev:
MEN HERRE GUD JAG RIDER EN ISLANDS HÄST !! DET ÄR HAN JAG BEHÖVER HJÄLP MED INTE MIN ANDRA HÄST !!
Men att rida en islandshäst skiljer inte så mycket från att rida en annan hästras. Grunderna är de samma.

Mósí_ skrev:
DET ÄR HAN JAG BEHÖVER HJÄLP MED INTE MIN ANDRA HÄST !!
Du behöver främst hjälp med din sits.
Och där så spelar det inte någon roll vilken häst du sitter på.
Jag tränar själv min ridning på en Kallblodstravare och en Saddlebred.
Sitsen är densamma oavsett häst.

Nu tycks du verka tro att alla på hela Buke är ute efter dig! :mad:
Skrev jag att det var nåt fel på dom?

Inte_Ung skrev:
Du behöver främst hjälp med din sits.
Och där så spelar det inte någon roll vilken häst du sitter på.
Jag tränar själv min ridning på en Kallblodstravare och en Saddlebred.
Sitsen är densamma oavsett häst.

Jo men nu rider jag en islandshäst och en tysk ridponny och DET är två olika sitster man rider med !!

Mósí_ skrev:
Jo men nu rider jag en islandshäst och en tysk ridponny och DET är två olika sitster man rider med !!

På vilket sätt då?
Jag rider islandshäst nu och visserligen var det 20 år sedan jag satt på en ridponny, men jag minns inte att man hade en speciell sits på dom...

Nej det är det inte.
I dressyren skall sitsen vara identisk.

God Islandshästridning utgår från just den Tyska dressyren

Konstigt att alla säger att jag har den typiska halvblods sitsen ?! ingen säger ngt om min sits på ridponnyn men på isissen är det en himla massa !!

Inte_Ung skrev:
Nej det är det inte.
I dressyren skall sitsen vara identisk.

God Islandshästridning utgår från just den Tyska dressyren

men jag rider inte tysk dressyr :smirk: jag rider svensk:idea:

Jättegullig häst du har! han ser pigg & fräsch ut. Ta hand om din trotjänare. Du hoppas visserligen inte högt, men tänk ändå på att ta det lugnt på en fronten (A) Men ni är jättefina! korten är söta på er!

Mósí_ skrev:
Konstigt att alla säger att jag har den typiska halvblods sitsen ?! ingen säger ngt om min sits på ridponnyn men på isissen är det en himla massa !!

Använder du samma sadel på bägge?

Filippan skrev:
Sadeln ligger alldeles för långt fram. Lägger du den så långt fram eller glider den fram? Om den glider fram är det nog dags att skaffa en sadel som verkligen passar. Han blir väldigt låst i sina rörelser i och med att sadeln ligger som den gör, på bogbladen...
Sadeln ser även ut att vara för liten för dig?
Det är inte kul med sadlar som ligger illa och glider fram, har också haft det problemet...

Håller helt med att den ligger alldeles för långt fram, minst 1 dm om inte mer! Du har ju knäna på bogbladet! Ingen bogfrihet alls!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30