Jag behöver hjälp !

Sv: Jag behöver hjälp !

Du sitter i stolsits.
Det gör att du inte kan påverka hästen korrekt därför att du är i fel balans.
Släpp ner benen och sluta dra upp knäna och knipa.

Mósí_ skrev:
Ähh då ser dui nog konstigt men som jag har sagt lite tidigare hade jag korta stigläder , det är en annan sak än att sdeln inte passar! den passar mej perfa !:love:

Det är möjligt att sadeln passar dig, men passar den hästen?:angel:
Hursomhelst ligger sadeln för långt fram, du sitter uppe på halsen.
Du sitter som sagt i stolsits, räta på din rygg och dina ben männcha.

Senast ändrad av en moderator:

smaland skrev:
Det är möjligt att sadeln passar dig, men passar den hästen?:angel:
Hursomhelst ligger sadeln för långt fram, du sitter uppe på halsen.
Du sitter som sagt i stolsits, räta på din rygg och dina ben männcha.

hon sa att det såg ut som den inte passade Mosi_ heller men då svarade Mosi_ det passar mig perfekt, jag kan meddela att Mosi_ vet redan attd et sitter för långt fram och Mosi har redan fått en ny sadel ;)

okej nu ska ja kommentera lite här då;)

jag tycker att sadeln sitter (som alla andra oxå sagt) åt fanders....eller rättare sagt du har satt sadeln som om du red en stor häst (vanligt halvblod eller nåt) och så lägger man inte sadeln på en islandshäst eftersom den har mkt större bogrörelser så kan man inte lägga sadeln på bogarna.

tänk såhär när du sadlar:
lägg sadeln långt fram...skut sen bak den så att du har en hands bredd mellan bogbladet(det hittar du genom att lyfta upp frambenet och dra bak det till sitt bakersta läge) från det läget du kan känna det uppe under manken där emmellan och sadeln ska det vara 5cm/en handsbredd om inte mer.

så dra bak sadeln den kan mkt väl vara utprovad och passa hästen men sålänge du lägger den fel hela tiden så är det lika med noll.

jag tycker däriemot inte att sadeln ser för liten ut för dej som nån annan sa. det är ju minst en handsbredd bakom dig innan sadeln tar slut.

men räta på dig och dra bak skänklarna du har en fruktansvärd stolsits. tänk dressyr, lodrät så ska du sitta.

tycker du rätade bättre på dej på de första bilderna när du red barbacka blev du en hösäck.

men du verkar endå ha rätt bra balans bara du fixar till dig lite=).

som du sitter nu på barbacka bilden så slår du han ju nästan i frambenen med dina fötter.

din fot ska vara i ett lod under din axel du ska kunna dra ett steck däremmllan kolla nu hur det ser ut=(.

men det kommer fixa sig bara du ändrar om det lite testa igen och ta nya bilder.

ainasoja skrev:
Du måste räta på dig du sitter som en hösäck även på den sista bilden, det ser ut som att du försöker göra dig mindre än du är.

det är min jacka som pösar upp sig av vindmotståndet

bara så ni vet har mosi helt sepe mage så man kan inte sitta rakt ner med benen ..

Mósí_ skrev:
bara så ni vet har mosi helt sepe mage så man kan inte sitta rakt ner med benen ..
Jag tycker du skall lägga trådar på gnägg istället. Att uttrycka sig så här är inte ok. Många här har försökt hjälpa dig med relevanta kommentarer som du har bett om (i fler trådar än den här), men du vill/kan inte förstå. Eftersom dina ridtrådar inte har specifikt med islandshästar att göra tänker jag fortsättningsvis anmäla dem till moderator för förflyttning, om det inte är just specifikt för islandshästar.

MEn snälla ni ser ju bara det ni vill se ! jag har bytt sadel flyttat mej längre bak m.m . Det är ju ni som bara klagar , så fort jag lägger ut en ny bild på mej + mosi klagar ni , men ni slutar skriva när det ser bra ut eller ni inte kommer på ngt att klaga på ! Säg inte att jag inte tar åt mej , jag har ju fan ändrat på hela mitt ridsätt och jag är jätte tacksam över all hjälp jag fått från er men vissa saker går inte att ändra på tex. benen ! Ni kan ju inte erkänna att ni har fel ngn gång . !

Lambi skrev:
Eftersom dina ridtrådar inte har specifikt med islandshästar att göra tänker jag fortsättningsvis anmäla dem till moderator för förflyttning, om det inte är just specifikt för islandshästar.

MEN HERRE GUD JAG RIDER EN ISLANDS HÄST !! DET ÄR HAN JAG BEHÖVER HJÄLP MED INTE MIN ANDRA HÄST !!

Det har han INTE.
Magen är en helt normal Islandshästmage.
Det är du som måste ordna till dina ben och vinkeln på ditt bäcken, inget annat - bara det.
Jag kan lova dig att jag kan sitta alldeles korrekt på den hästen om jag bara får välja sadel själv.

Det finns något som heter kunna ta emot kritik.
Visst håller jag med om att det blir lite väl mkt pajkastning här från och till, men gällande dessa bilder på har de faktiskt rätt. Du behöver räta på dig, det kommer hjälpa dig OCH h'sten massor!
Sen säger du att det inte går att sitta med raka ben på hästen. visst, du kanske har rätt. Det kan inte vi se genom att bara kika på de bilderna. Men om du skulle sätta dig korrekt och sluta sitta i stolsits skulle det också hjälpa dig och hästen massvis.

Sanningen är den att du kanske har ändrat massor, men du har långt kvar. Sitsen är A och O, utan den är det svårt att hitta ett ordentligt stöd.

Inte_Ung skrev:
Det har han INTE.
Magen är en helt normal Islandshästmage.
Det är du som måste ordna till dina ben och vinkeln på ditt bäcken, inget annat - bara det.
Jag kan lova dig att jag kan sitta alldeles korrekt på den hästen om jag bara får välja sadel själv.

IFRÅN SIDAN JA !! MEN JAG SITTER INTE PÅ SIDAN AV HÄSTEN !!

MEN HERRE I SADEL KAN JAG JU SITTA RÄTT MEN DET ÄR BARBACKA BILDEN JAG SNACKAR OM !! jag måste bara säga att du är väldig själv god !

men om du inte läste innan har jag ändrat hela mitt rid sätt på honom .. det är inte så j*vla lätt !! men jag förstår inte vad ni menar med att inte kunna ta kritik för om jag inte hade gjort det hade jag aldrig fortsatt att lägga in bilder när jag ändrar mej , men det är inte så kul när ni ALDRIG säger att ngt ser bättre ut utan så fort jag tatt erat tips så hittar ni på ngt annat , ni kan lixom ALDRIG säga att det ser bättre ut ! jag skulle så himla gärna att ni kom och red honom , skulle va sååååå kul och se alla er buke proffs rida min så himla duktiga och lydiga häst , ni kommer att rida honom perfekt tror jag ! Han kommer nog gå som en klocka för er som kan allt ! HERREGUD HAN ÄR 24 ÅR OCH SLUTADE HA SPATT FÖR ETT ÅR SEN !

Bara ett litet påpekande: de slutar aldrig att ha spatt, spatten finns alltid kvar där. Men du menade kanske att den är "utläkt" nu?

jag har nu lite nya bilder :smirk:

Mosi.jpg

Mosi3.jpg

kommentera om ni vågar :devil:

nope spatten har gått över . det va var veterineren sa

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar