Jag behöver hjälp !

M

Mósí_

Jag har bilder på min häst när han töltar travar och galopperar ! Kan ni säga hur det ser ut lite .. Han är 24 år och har haft spatt nästan hela livet så ni får ha överseende med det + Jag BÖRJADE rida honom för ett år sen ! ;) Jag vet att det bara är bilder så ni kan inte säga så precis , men om ni förklarar hur man gör så lägger jag upp filmer på honom med !

Tölt ------->
mositlt.jpg

Trav ------>
mositrav.jpg

Galopp ------>
mosigalopp.jpg

+ Jag har en bild när han hoppar , kommentera gärna ! :)

Hopp ------>
mosihopp.jpg

Tack så mycket !

/ Annelie och Mósi

Sv: Jag behöver hjälp !

svårt att se på bilderna. Men han ser ju pigg och glad ut:) . Har han vart halt av spatten nån gång? Jag har en islänning som just har fått spatt och blivit halt:( han är 18. Vet inte om det kommer att gå att rida honom som med din pålle:(

Wohhooo :D sweetie mosi ;p jag är faktiskt kamermannen :)

han ser så go ut, clearround here we comes :p

Wizo - Nä eller jag vet inte riktigt , han är så framtung så han hade svårt att gå för han snubblade hela tiden och gick omkull , men aldrig asså halt så att han hade ont av det , han va ju van så han tyckte ju det var norjmalt att han snubblade och så ! men om du bara sköter din härs och pysslar så kommer det nog gå bra ! Tänk på att Mosi gick om kull hela tiden i dom första veckorna , men nu galopperar han över åkrar och hoppar och allt :D men Jga rider han inte mer är 2-3 gånger i veckan för då kan han tröttna och bli värre i benen men bara jag värmer upp mycket och så , så går allt jätte bra med honom då hinner han ju längta till nästa rid tur .. det är ett bra sätt för då vill han värkligen visa att han kan , när han får chansen ! ha det bra och lycka till ! kram Annelie och Mosi

Sadeln ligger alldeles för långt fram. Lägger du den så långt fram eller glider den fram? Om den glider fram är det nog dags att skaffa en sadel som verkligen passar. Han blir väldigt låst i sina rörelser i och med att sadeln ligger som den gör, på bogbladen...
Sadeln ser även ut att vara för liten för dig?
Det är inte kul med sadlar som ligger illa och glider fram, har också haft det problemet...

hm.. jag vet inte alls, men travbilden,
ser inte den lite töltig ut eller är jag helt ute å cyklar nu?

Jag är jättetrött i huvudet nu, så jag kikar mer nog imorgon..

Men jag tror lugnt att du kan länga dina stigläder ett-två hål,
du ser lite spänd ut i benen?

Sen så håller jag med om att sadeln ligger långt fram.

wizo skrev:
svårt att se på bilderna. Men han ser ju pigg och glad ut:) . Har han vart halt av spatten nån gång? Jag har en islänning som just har fått spatt och blivit halt:( han är 18. Vet inte om det kommer att gå att rida honom som med din pålle:(
Min pålle fick spatt för 4 år sen och blev lite halt. Han gick som konvalecent i två månader, sen började jag rida lite trav och sen mera trav tills han själv tog i lite tölt. På den vägen är det , han väljer trav framför tölt men är inte halt. Böjt spår är ingen höjdare heller, men man får vara glad för att det går att rida öht. Galoppen finns ju kvar:love: .
Alltså ,det finns hopp men alla blir inte så bra. Det gäller att rida med mycket känsla för var som går att få ut av pållen.

Filippan skrev:
Sadeln ligger alldeles för långt fram. Lägger du den så långt fram eller glider den fram? Om den glider fram är det nog dags att skaffa en sadel som verkligen passar. Han blir väldigt låst i sina rörelser i och med att sadeln ligger som den gör, på bogbladen...
Det är inte kul med sadlar som ligger illa och glider fram, har också haft det problemet...

bara så du vet är sadeln speciellt utpassad
för att ligga bra på Mosi !

/ molvi - stallkompis med Mosi.

Molvi - Men tydligen stämmer inte det, då sadel ligger åt h*****e på honom.

Mosi - Han ser väldigt stel ut, men det kan man förstå om han har haft spatt av och ann "hela sitt liv". Däremot behöver DU räta upp dig och sätta dig ordentligt. Just nu sitter du i en rejäl stolsits och det hjälper varken dig eller hästen. I den sitsen kommer du inte åt hästen. Som någon sa ovanför mig så ligger sadeln jättelångt fram och hindrar hästen från att ta ut sina rörelser till det fulla, den ska inte ligga på bogbladen!

ser nu att det är stubben sadeln ! eller annelie ?
antar att du får ta fram den andra sadeln nu ;p

Molvi skrev:
bara så du vet är sadeln speciellt utpassad
för att ligga bra på Mosi !

/ molvi - stallkompis med Mosi.

Haha, ojdå, det kan inte ha varit av någon kunnig person ;) Eller var det länge sen utprovningen gjordes? Hästar kan ändra sig rätt rejält efter en tid...
Sadeln ligger i alla fall riktigt illa som det är nu... så, byt sadel! ;)

Filippan skrev:
Haha, ojdå, det kan inte ha varit av någon kunnig person ;) Eller var det länge sen utprovningen gjordes? Hästar kan ändra sig rätt rejält efter en tid...
Sadeln ligger i alla fall riktigt illa som det är nu... så, byt sadel! ;)

du kanske int såg mitt sista svar ? :smirk:

HAHA jag vet att jag har korta stigläder men det är föär jag satte stigbyglarna åt fel håll så jag bara glider ut ur jom och då får jag RÅ DAMP , ( fråga Molvi :crazy: )

Filippan skrev:

Ähh då ser dui nog konstigt men som jag har sagt lite tidigare hade jag korta stigläder , det är en annan sak än att sdeln inte passar! den passar mej perfa !:love:

Nu har jag tänkt lite på vad ni sagt, jag har rätat upp mig.
Rider på denna tölt bilden barbacka, men det kommer en ny sadel inom kort.. kommentera gärna denna bilden om ni ser ngn förbättring osv :)

Mositlt.jpg

även ett litet hopp kort :)

Mosihopp.jpg

det ser ju fint ut, jag ska intte ta på mig expert rollen, men att kan får gärna gå i lägre form i alla gångarter speciellt i traven, då kommer bakbenen med och h*n jobbar med ryggen. :)

Tölten ser bättre ut, han har inte längre något som klämmer honom på bogbladen. Men det är fortfarande lite saker som stör mig - du sitter fortfarande för långt fram och jag får känslan att att hästen smiter ifrån dig och arbetet lite?
vet inte om det stämmer.. Men jag skulle jobba ihop honom mer.

/Carla

Du måste räta på dig du sitter som en hösäck även på den sista bilden, det ser ut som att du försöker göra dig mindre än du är.

är det vanligt att isisar får spatt isf vrf då? Min kompis red en häst som har haft sptt jättelänge o som heltplötsligt blev frisk o hön började galoppera med engång .. behöver inte även en isis sättas igång ordentligt? visserligen hade hon ju skrittat den undertiden den haft spatt ..

på dessa sista bilder tycker jag att det ser lite bättre ut, men det kan förbättras. Det ser lite ut som att du kniper ihop med benen för att hålla balansen? Då hamnar underskänkeln för långt fram och överkroppen sjunker ihop.

Rid hellre med sadel, men ha längre stigläder, flytta sadeln en dm bak och STRÄCK på dig. Driv med sätet och använd överskänklarna.

Hoppbilderna ser ganska bra ut, tycker jag. Försök att inte luta dig så långt fram, det behövs inte om man inte hoppar så stora hinder, och det underlättar för hästen.

Fin häst:) Vet du om den har stått hos Monika Mandl i Västerhaninge för drygt tio år sedan?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 495
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA