Gabriol
Trådstartare
Jaa, vi tar allting från början nu.
När min pålle gick på bete i somras fick han mugg (antagligen överkänslig mot något i gräset), muggen blev så småningom lymfangit.
Han behandlades med antibiotika, hade jodopax omslag och jag var ute o gick med honom. Benet blev efter ett tag helt bra igen.
Han fick då vila från ridningen ett längre tag, eftersom muggen inte gick bort direkt när muggen gick bort.
Han har väldigt ont på muggen, så han går inte att rida då.
Sen började hela magen svullna upp, det såg ut som om revbenen spändes upp. Han var jättetjock om man såg han framifrån fast revbenen syntes tydligt. Han fick även väldigt mycket "hängmage". Denna "förvandling" gick väldigt snabbt, på ett par veckor.
Ringde veterinären, han trodde att det var mask.
Pållen var avmaskad efter konstens alla regler, men jag hade missat att Ivomec inte tar bort bandmask.
Veterinären strev ut ett speciellt avmaskningsmedel som pållen avmaskades med.
Strax efter det bytte han stall.
Magen började då gå ner, tills han hade normal hull och revbenen sjönk liksom in igen.
Men, hängmagen är fortfarande kvar.
Den känns hårt och uppsvälld.
Trodde att den skulle gå bort, men det gör den tydligen inte.
Får inte tag i veterinären, ska ringa i morron igen.
Men, snälla hjälpa mej, vad kan detta vara?
Varför är hans mage så?
Han får 10-11 kg hö om dagen.
analys:
Smältbart protein 66
energi 6.8
Ca 3.8
P 2.1
Mg 1.1
K 12.4
Höet är inte av bästa kvalitet (lite dammigt), söker febrilt efter nytt.
Han får förutom det ca 1 dl vetekli för att hålla igång magen + 3 dl betfor för att få ner vitlökspulver.
Han går ute i en stor hage 9-10 timmar om dagen med kompisar. Rör sig alltså ganska mycket.
Håller nu på att sätta igång honom igen, men han känns lite seg. Kan ju tänka mej att det är magen som är orsaken.
Trodde att magen skulle försvinna när han fick röra mer på sig..
Även benet där han har lymfangit är nu väldigt svampigt igen, men all mugg är borta. Varför?
Åh, tack för att ni orkade läsa allt. :smirk:
Kan nån hjälpa mej komma på vad detta beror på?
/ Zofia
När min pålle gick på bete i somras fick han mugg (antagligen överkänslig mot något i gräset), muggen blev så småningom lymfangit.
Han behandlades med antibiotika, hade jodopax omslag och jag var ute o gick med honom. Benet blev efter ett tag helt bra igen.
Han fick då vila från ridningen ett längre tag, eftersom muggen inte gick bort direkt när muggen gick bort.
Han har väldigt ont på muggen, så han går inte att rida då.
Sen började hela magen svullna upp, det såg ut som om revbenen spändes upp. Han var jättetjock om man såg han framifrån fast revbenen syntes tydligt. Han fick även väldigt mycket "hängmage". Denna "förvandling" gick väldigt snabbt, på ett par veckor.
Ringde veterinären, han trodde att det var mask.
Pållen var avmaskad efter konstens alla regler, men jag hade missat att Ivomec inte tar bort bandmask.
Veterinären strev ut ett speciellt avmaskningsmedel som pållen avmaskades med.
Strax efter det bytte han stall.
Magen började då gå ner, tills han hade normal hull och revbenen sjönk liksom in igen.
Men, hängmagen är fortfarande kvar.
Den känns hårt och uppsvälld.
Trodde att den skulle gå bort, men det gör den tydligen inte.
Får inte tag i veterinären, ska ringa i morron igen.
Men, snälla hjälpa mej, vad kan detta vara?
Varför är hans mage så?
Han får 10-11 kg hö om dagen.
analys:
Smältbart protein 66
energi 6.8
Ca 3.8
P 2.1
Mg 1.1
K 12.4
Höet är inte av bästa kvalitet (lite dammigt), söker febrilt efter nytt.
Han får förutom det ca 1 dl vetekli för att hålla igång magen + 3 dl betfor för att få ner vitlökspulver.
Han går ute i en stor hage 9-10 timmar om dagen med kompisar. Rör sig alltså ganska mycket.
Håller nu på att sätta igång honom igen, men han känns lite seg. Kan ju tänka mej att det är magen som är orsaken.
Trodde att magen skulle försvinna när han fick röra mer på sig..
Även benet där han har lymfangit är nu väldigt svampigt igen, men all mugg är borta. Varför?
Åh, tack för att ni orkade läsa allt. :smirk:
Kan nån hjälpa mej komma på vad detta beror på?
/ Zofia