Jag behöver bild!!!

Sv: Jag behöver bild!!!

och vart har jag skrivit att DU tyckte man skulle binda upp hästarna?

Men det kanske skulle vara en saga som sätter igång lite tankar på barnen om hästarna i berättelsen blir skrämd av en älg och inte är kvar på morgonen...

jag har ALDRIG skrivit att hästen ska BINDAS upp! Det är det många andra som rekommenderar men det skulle jag inte våga.

Jag undrar varför kavalleri jorden runt i ett antal hundra år använt sig av att binda upp hästarna längs en väl förankrad lina om det inte ansågs säkert.

Jag anser tvärtom att små provisoriska rephagar i boxstorlek särskilt om det är el i linorna är fullständigt livsfarligt eftersom en häst som fått en elstöt får REJÄL panik... ( och elband/elrep skär upp en häst, vanligt rep rycker den simpelt av om den stora paniken kommer...) Får en häst panik inom ett så litet utrymme som 3 x 3 meter och det avgränsas av elstänsel är det INGET kul.

Ska hästarna gå i hage ska det vara en RIKTIG hage av åtminstone paddockstorlek. (Dvs ca 20 x 20 meter eller så).

Klarar en häst av att stå uppbunden på gången när man sköter den så klarar den av att stå uppbunden i en "picket line"

Ska hästarna stå i provisoriska skogsboxar ska de avgränsas av REJÄLA granslanor som med rep fastsurras i antingen lämpliga träd eller i djupt nedslagna stolpar av rejäl dimension.

Jag har en hel del praktisk erfarenhet av att sova ute med häst då jag förutom långritter även haft med mina hästar på många medeltidsmarknader/medeltidsevent samt sk lajv.

Vi har testat en hel del olika varianter och kommit fram till 2 sätt som jag tycker är hyfsat likvärdiga.

Den ena metoden är "picket line" som fungerar på i princip alla hästar och den andra är att tjudra upp hästarna i kätting, där ca 1-1,3 meter av linan närmast hästens huvud består av rep. ( Kedjan tynger nämligen ner mot marken så att hästen inte trasslar in bakbenen i tjudret, vilket nästan jämt händer med reptjuder).

Upptjudring i kätting kräver att man har VANT hästen innan, samt att man hela tiden är så nära att man direkt kan ingripa om hästen blir rädd.

Notera att det inte är lagligt att tjudra upp hästen i tjuder om man lämnar den utan uppsikt eller låter den gå så i många timmar. Men det är mycket bra om hästen ska beta av en markplätt samtidigt som man själv tex lagar sin mat eller äter medhavda mackor och tar varm dryck ur en termos.

Det är mycket säkrare än att binda upp i ett träd med ett litet för långt grimskaft.

/KT

Senast ändrad:

Oj, TACK för alla intressanta svar!! :laugh: Nu har jag lite att fundera på... Har inte bestämt mig än för hur jag ska lösa "problemet", men det lutar åt ett visst håll i alla fall.
Var skulle handlingen annars kunna utspelas, det ska ju vara nån typ av Ridläger och ett "vanligt" sådant hade jag ju i första delen. Jag måste ju variera storyn lite... Vildmarksritt kan ju innehålla massor med äventyrligheter!
Fler tips mottages tacksamt!:)

Jag tycker att en ridlägerritt längs en av Sveriges många ridleder lät som en genialisk idé :laugh: :). Annars kanske ni kan ta hästbåt över till någon mindre ö och sova där och ha hästarna lösa? :idea::angel:

Vildmarksritt kan ju innehålla massor med äventyrligheter!
Fler tips mottages tacksamt!:)

Nått djur tex ett vildsvin kan skrämma en av hästarna så att ryttaren trillar av och hästen försvinner i skogen...

Sedan måste alla leta efter den försvunna hästen.... som självklart hittas efter en del äventyr på en bondgård nära skogen där den hoppat in till en hage med en stilig svart pojke i.. (hint hint)

Eller i trädgården utanför hingsthagen kanske?

Sen måste det ju självklart berättas spökhistorier vid lägerelden :).

Nån häst kan tappa en sko och så blir det litet meck med att hitta en hovslagare som kan komma och hjälpa. ( Särskilt eftersom det händer i ett område där mobiltelefonerna visar sig ha dålig täckning...). Dvs man måste hitta en plats där det går att ringa från...

Det kan ju också ske litet "äkta" spökerier.... kanske av någons småsyskon som inte fick följa med på ritten för att dom var för små och deras ponnyer inte "skulle orka" samma takt som de större hästarna?

Jag ser en vision av nåt busig smågli på vit welsh mountain ponny som klär ut sig till "huvudlöse riddaren" och vars ögon lyser i mörkret... ( 2 ficklampor fastejpade på ungens hjälm och sedan ett lakan som mantel.....). Sen kan ju polisen komma och leta efter småsyskonen som gett sig av efter gruppen olovandes. En polishelikopter kan ju orsaka en del tumult tex.....

En annan grej som hände oss på ett lajv var att vi råkade komma ut i kanten på ett kärr... ( Det syntes ju inte eftersom det låg fallna gamla löv över den sankiga markern...). Hästen sjönk ned men bara till knäna så det var bara att vända och ta sig upp....

/KT

Senast ändrad:

Jag tror att det går att rida guidad tur skagern runt, både på egen eller lånad häst. Jättefin led;)
Red den för ett par år sen och har en del händelseuppslag som skulle kunna funka med både sanka skogar, vilseridningar, badstränder och glasspauser:p:D

Så vitt jag kan se måste uppbundna hästar ständigt vara under uppsikt, så jag hoppas nattvakten kan hålla sig vaken ;)

Precis som när man eldar i en kamin inne i ett tält (och har eldvakter), så har man hästvakter som kollar till hästarna när de står uppbundna.

Dvs alla som är med turas om kanske 2-3 timmar i taget.

Att ha hästvakter är en självklarhet som jag inte ens trodde behövde nämnas. Det ska man ha även om man övernattar hästarna i en provisorisk hage.

/KT

HIMMEL vilken massa bra uppslag!!! Det här blir jättebra! Tack!!!:banana::bow::bump:

Migo - vilka är dina historier?? Berätta!!:idea:

Jag är lat nog att peta in det inlägg jag lade ut här på buke direkt efter hemkomsten:o Vill du ha mer detaljer är det bara att säga till:)
Här finns alla bilder, kan vara lite inspiration kanske?

"Vi (jag och min mor på nordsvensken Lea och fjordingen Kavat) startade vid syd-östra ”hörnet” på sjön. Red de ca 11 km till första övernattningen: Gudhammar
En enorm herrgård vid en vik på skagern. Vi möttes av en väldig allé, betande kor och tjurar på ena sidan(aldrig sett en så stor tjur!!) och en liten landremsa och sen skagern på andra sidan. In på gårdsplanen, tre stora ladugårdar, ett antal ”tjänstebostäder” och så herrgårdsbyggnaden med flyglar.
Frun i huset mötte oss vid stallet och visade oss rasthagen (en hage som vilken villaägare som helst skulle hugga av en arm för att få ha som trädgård, stooooora ekar, ängsblommor och sluttande ner mot sjön...).
Huset vi sov i var en smedja från tidigt 1700-tal, lätt renoverad men med bibehållet historiskt skick. Utsikten från frukostbordet var en vik av skagern på ena sidan, och betesängar på den andra... inte helt fel!

På fredagmorgonen tog vi av mot nästa mål- En hästgård ca 1,5 mil norrut- Luen.
Enligt färdbeskrivningen skulle vi färdas på lummiga skogsvägar och mysiga stigar- lite falsk marknadsföring måste jag säga. 80% Spränggrusvägar och sanka stigar över kalhyggen var vad som faktiskt fanns... På ett ställe otäckt sankt- hästarna gick ner sig till buken(en meter alltså!) och panik utbröt. Som tur var insåg de ganska snart att deras lösning- full fart ut i de ännu mera sanka slyskogarna-. inte var så bra, och vi lyckades lotsa dem in på fastare marker. Rejält skakis och med adrenalinet pumpande. Tyvärr stukade sig Kavat under kallabaliken, och det blev lugnt skrittempo de sista kilometern till Luen.

Morgonen därpå var det bara att inse faktum- Kavat var halt. Efter lite donande och massor av hjälp från Luen-borna beslutades det att vi skulle åka de 10 milen hem med Kavat och hämta en annan häst att slutföra ritten på.
Varmblodstravaren Gustav hämtades och det blev lite ombyte även för min och Leas del. Mamma satt upp på Lea och jag red på älgen.
Dock blev det sent på eftermiddagen innan vi kom iväg- lagom timing med regnets ankomst. Dum som jag var tänkte jag vänta ut regnet och struntade i att dra på mig regnstället... Tre timmar senare vid 20-tiden när vi anlände till Gamlegården där vi skulle spendera natt 3, var jag så blöt att det gick att vrida ur mina kläder... alla lagren, inkl underkläder. Som tur var hade jag packat allt i ett extra lager plastpåsar, så det mesta av packningen hade klarat sig, men väskorna, sadlarna och vi var genomblöta.
Där sov vi i en gammal drängstuga och det var på håret att vi lyckades torka alla våra grejer innan morgonen kom.

Söndag. 2,6 mil att rida. Upp och iväg vid åtta för att hinna utan att stressa. Nu var vi vid sjöns Nordvästra spets och skulle runt hela toppen och ner en bit på andra sidan innan kvällen kom.
Här bjöd leden på utsikter som knappt är av denna värld. På höga tallåsar red vi med sikt ner över skagern- himlen var klarblå och vinden försökte blåsa ner oss i sjön... Självklart lyckades vi missa en skylt, och fick oss några extra kilometer- totalt red vi nog nästan 3,5 mil den dagen. Vi hittade ett mysigt kafé - Lakriz- där vi blev fotograferade och mycket ompysslade- ”man måste ju ta hand om sina första hästkunder!”. Eftermiddan bjöd på fler mysiga stigar i urskogen och det var nästan sorgligt när vi kom fram till sjöns norra ände och asfalten tog vid. En gammal bekant bor längs rutten så ett par timmars fikande och pratande gjorde att vi anlände till nattens logi först vid 22-tiden.

Morgonen efter gav vi oss av på sista etappen. Nära skagerns östra kant red vi och på flera ställen var det fina sandstränder där vi kunde bada med hästarna- solen stekte och bromsen bet... Självklart lyckades vi rida fel igen (jag ska helt uppenbart inte gå först...) och fick oss några extra kilometer idag igen.
Vid 18-tiden kom vi fram till vår utgångspunkt och jag lade mig i bästa cowboyanda att sova med huvudet på sadeln medan mamma hämtade transporten och hästarna vilade innan resan.

Över lag har vi blivit överväldigande väl mottagna. Utskällda nån enstaka gång, och då oftast av hundar. Stigen skulle väl ha kunnat vara lite bättre markerad, kartan något mer detaljrik och den sanka delen avstängd, annars var det jättetrevligt! Vi trodde vi var turister, men vi var turistattraktioner- folk stannade bilen och fotade oss- vid flera tillfällen:O
Det känns inte att vi ridit så länge som vi gjort, i så många dagar. Brun har man ju blivit, och snäppet mer erfaren till nästa gång. Men inte alls sadelöm!

Ett varv runt sjön.
Men vi var ju tvugna att byta hästar, så lite fusk var det allt... bättre lycka nästa gång!"

Efter 15 år med egna hästar varav fem som hästföretagare så har man en hel del historier:o

Senast ändrad:

Jag har haft min häst i sjukhage , med EL, 10 timmar om dagen i ett bra tag. Gick hur fint som helst ;) Den var bara 3x3 meter :)
En av mina hästar var en riktig rymmare och han har aldrig skadat sig på någon eltråd; den går ju bara av när han springer igenom den :) Har inte hört talas om någon som skadat sig heller men däremot om hästar som trasslat in sig i staket osv.

Svårt Lena; men Lycka Till!

du svarade på mitt inlägg och kritiserade uppbindning så jag trodde det var menat till mig :)

Jag har haft min häst i sjukhage , med EL, 10 timmar om dagen i ett bra tag. Gick hur fint som helst ;) Den var bara 3x3 meter :)
!

Problemet är att om hästen får en stöt i ett sånt litet utrymme så är risken stor att den får en ny stöt när den drar sig undan den första stöten. Det är bara att studera hur hästar i en större hage beter sig när den får en stöt, det brukar bli ett rejält skutt bakåt och sedan i varjefall på mina nordsvenskar ett ANTAL minuter av frustande, paradtrav, studsande och allmänt stök tills de lugnar sig.

Det finns en anledning till att det är förbjudet att ha eltrådar i anslutning till hästboxar inne i stall tex på boxväggen.

/KT

Hej!
Var i Frankrike och red på långritt. Där band vi upp hästarna i långa linor som satt mellan träd. I dessa som satt på lite mer än 2 m höjd satt öglor där vi band grimskaften i. Nu var det inga problem för hästarna att äta från backen och röra sig runt. Skall lägga till att linorna satt i träden och kunde svikta lite neråt.
Hoppas att det hjälper.:)

*KL*

För ungefär 1000 år :angel: sedan när jag red på ridskolan så hade vi en uteritt på 2 dagar.
Vi red till en stor sjö, långt ute i skogen. Vi va väl 10 tjejer och våran manliga ridlärare och hans tjej. kommer ihåg än idag hur otroligt skoj vi hade :laugh:
Iaf så gjorde vi som några har sagt här i tråden, att vi band upp ett sånt vitt staket snöre mellan två STORA granar..eller fyra blev det för vi hade hästarna uppdelade på två platser runtom lägerelden.
Sen hade dom där långa grimskaften som vi band upp hästarna med. tre hästar på ena sidan o två på andr. man visste ju vilka hästar som funka ihop och dom fick stå 3 på den sidan..Sen hade vi ju eldningsvakter hela natten. Vi satt 2 & 2 och det gick jättebra..en hade koll på hästarna o en plocka pinnar o höll igång elden.
Så trött man va när man kom hem,blir ju inte så mycke sovande inte :angel: spökhistorier hela natten o massa fnitter...;)

Nu är jag kanske för sent ute... men det finns faktiskt teleskop-stängselstolpar som kan skjutas ihop och transporteras i ett fodral som fästs på sadeln. Med dessa i kombination med stängseltråd och mobilt stängselaggregat som drivs med batteri (det är så litet att man hänger det direkt på stängseltråden) så kan man bygga en hage! Vet inte hur långt stängsel aggregatet klarar... men vi kunde då bygga en hage som gott och väl räckte till sex islandshästar.

Jag har varit och ridit i fjällen när arrangören hade med denna utrustning. (Jag skrev sedan en liten berättelse om en dramatisk episod då vi korsade en jokk som var så djup att vi ryttare hade fötterna i det forsande vattnet medan hästarna tog sig fram på ett beundransvärt sätt bland de hala och vickande stenarna på jokkens botten... och du Lena ritade faktiskt en bild som jag fick ha med som illustration när jag skickade min berättelse till tidningen Islandshästen! :bow: )

Så jag tycker att du kan förlägga långritten till fjällvärlden!!! Vår arrangör hade en fast lägerplats i anslutning till några av STF:s stugor. Dit körde hon foder till hästarna, stängselmaterial m m med skoter på vintern så att det fanns tillgängligt under barmarksäsongen. Så när vi kom fram fanns redan en färdigbyggd hage att släppa hästarna i, samt höbalar i ett förråd. Stugorna brukar stå lite utspridda och någon är "hundstuga" där folk som har hund med sig får bo - det var förståss i en sådan vi sov!

Som komplement hade hon teleskop-stolparna och det mobila aggregatet när vi tog paus under dagen. Eftersom vi var uppe på kalfjället fanns det ju inte så många träd...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka