Jag behöver argument

alazzi

Trådstartare
Vad kan hästarna råka ut för i hälsoväg om de tvingas gå i lera upp till knäna? Vi har 4 stycken hagar som är ok men sen finns det en hage som det är bottenlös lervälling i. Den hagen måste då min häst gå i. Han har tunna sulor och har tidigare gått med sulor eftersom han blev halt när det var stenigt. Nu har han inte sulor eftersom hovslagaren sa att hästen klarar att gå utan, hovarna har blivit så mycket bättre ansåg han.

Jag behöver argument för vad som kan hända om hästen går i denna skit. Stallägaren tycker nämligen att det inte finns något som helst problem (givetvis) med denna lera. Men konstigt nog så vill ingen annan heller ha sin häst i leran *ironi*. Stallägaren tycker nämligen att min hästs hage är den bästa:grin: men ingen av de övriga hästägarna vill byta hage med min häst. Konstigt nog, om nu den hagen är så bra.

Sv: Jag behöver argument

Mugg och spänningar som följd av att röra sig i kletig gegga hela tiden kommer jag spontant på.

Sen blir kanske inte lunchhöt sådär förträffligt gott att äta om det ligger på lera.

Blöts inte hovarna upp mycket om hästarna går i sådan lera? Om din häst har tunna sulor borde det inte vara bra med konstant väta för honom.

Våra tvingades gå i en likadan hage för en tid sedan. Då det inte kunde arrangeras andra hagar, var vi tvungna att flytta hästarna till ett annat uppehälle. Hästarna tillbringade hela dagarna med att stå på enda torra stället - en liten bergknalle. :(
Min häst fick vätskeansamlingar i skapet. Hans skap svullnade upp och det blev som pungkulor längst ner i skinnet så att säga. När han fick komma ut och röra sig i en torr, stor hage, försvann kulorna och svullnaden direkt. Skulle han inte röra sig så mycket, så återkommer dock svullnaden. Jag pratade i samma veva med en kompis vars häst råkat ut för exakt samma sak. Hon kontaktade en veterinär som ordinerade mycket rörelse som bot för svullnaden.
Eftersom hästar är skapta för att röra på sig mycket, så skulle jag heller inte rekomendera en så lerig hage pga att de inte kan springa eller vill röra sig särskilt mycket under de förhållandena. :crazy:

Senast ändrad:

Tror att bästa argumentet är att det är förbjudet enligt Djurskyddslagen, om det är så i hela hagen. Det blir då både stallägare och djurägare som åker på det vid en inspektion.

Tror att bästa argumentet är att det är förbjudet enligt Djurskyddslagen, om det är så i hela hagen. Det blir då både stallägare och djurägare som åker på det vid en inspektion.

Jag bor i Tyskland, vet inte hur lagen ser ut här. Antagligen inget sånt i lagen. Här får man tyvärr vara glad över att hästen ens får gå ut i hagen vintertid. Det finns stall där det inte ingår hagvistelse vintertid.

Jag har sagt att hästen kan få mugg, strålröta och hovbölder men jag vet inte hur sant det är egentligen. Därför frågar jag på Buke.

Känner en del, var hästar fått överansträngningar och inflamationer i lederna av att gå i lera hagar, på grund utav att de måste "dra sig loss" för att kunna röra sig frammåt.

Jag tycker att det är skit att ha hästen i en sån hage. Jag är förtvivlad och ledsen över situationen. Och stallägaren bara skrattar och tycker att hagen den är så bra så...

Känner en del, var hästar fått överansträngningar och inflamationer i lederna av att gå i lera hagar, på grund utav att de måste "dra sig loss" för att kunna röra sig frammåt.

Ja, det är ju halkrisk och det är klar skaderisk.

det mesta.. mugg, dåliga hovar, strålröta, senskador, ledskador, fläkslador, sträckningar...

Kolik?!

Om hästen går och plockar mkt i jorden i jakt på mat och/eller får äta sitt hö i geggan.

mugg är väldigt vanligt att de får när det är lerigt, muggen kan ju sedan leda till lymfangit..

Håller med övriga. En annan är att din häst som har tunna sulor och ömmar kommer riskera att hornkvaliten försämras av att jämt gå i blöt lera. Leran i sin tur kommer suga av skorna (been there done that bought the t-shirt) och till slut står du med en halt häst med senskador, mugg, rasp, lymfangit och så trasiga fötter att det inte går att sko på nytt. (I det senare fallet är du turligt nog i tyskland. Limskornas förlovade land.)

Sandkolik av att äta i lera, risk för sträckningar, senskador, mugg, ledproblem, problem med hovarna, deprimerad häst osv osv

Min häst blev svullen i frambenen av leran i hagen. Eftersom dom inte rörde sig i hagen. När det är fruset går dom i en annan hage då gick svullnaden ner direkt. Nu är dom tillbaka i lerhagen. :crazy: Kollar efter sätt att lösa hagproblemet på för det är inte alls ok som det är nu. I värsta fall tar jag hem henne till min pappa.

Stallägaren säjer att hästarna gillar att stå i det blöta. Han har minsann haft häst i 20 år och alla hästarna väljer (enligt honom) alltid att stå där det är blötast. Jag ser det ju annorlunda. Hästarna väljer sin favoritplats i hagen och står där och därför blir det mest upptrampat just där och då verkar det som om hästarna vill stå där det är blötast.

Vad händer med hovarna på en känslig häst?

Min häst har urusel hovkvalitet.

Nu håller jag hästen inne, vågar inte låta honom gå i leran.

Stallägaren säjer att hästarna gillar att stå i det blöta. Han har minsann haft häst i 20 år och alla hästarna väljer (enligt honom) alltid att stå där det är blötast. Jag ser det ju annorlunda. Hästarna väljer sin favoritplats i hagen och står där och därför blir det mest upptrampat just där och då verkar det som om hästarna vill stå där det är blötast.

Vad händer med hovarna på en känslig häst?

Min häst har urusel hovkvalitet.

Nu håller jag hästen inne, vågar inte låta honom gå i leran.

Jag håller med dig. Dom väljer ju inte leran utan sin favoritplats.

Min ponny kunde inte gå ute när det var för blött. Hon blev halt! Hon hade dåliga hovar efter fånganfall. Så jag tycker du gör rätt i att vara försiktig.

Mugg, vridningar och vrickningar när de är i rörelse samtidigt som leran suger fast hovarna, infektioner i småsår, sandkolik och dåliga hovar samt många tappskor är de saker jag spontant tänker på!

Prata med din hovslagare och referera sedan till denne när du lägger fram dina argument om att det är olämpligt för din häst att gå där.

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 557
Senast: EZMK
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka