Jag är sne!!

Hollister

Trådstartare
Mina vänner påpekade för ett rätt bra tag sen att mina stigläder var ojämna (och om de sa höger så tyckte jag att de va vänster :eek:), men jag tänkte att det inte var så big deal. En duktig tjej sa att jag skulle rida så att det kändes bra för mig. Jag har då gjort det, men när jag har som mest olika kan det nästan vara 3 hål! Jag tänker nu: rider jag snett? Benen borde ju inte kunna vara typ 1,5dm ojämna, hur skulle ja då kunna gå? Om jag nu skulle ha egen häst och rida den varje dag, borde inte hästen också bli sne då?
HUR SKA JAG GÖRA? :confused:
Ska jag gå till typ koripraktor? Rida med jämna läder? Fortsätta med ojämna?

Verkligen tacksam för svar :bow:

Sv: Jag är sne!!

HEJ, om du sitter snett så påverkar du hästen mer än du tror, och ju längre tiden går desto svårare är det att rätta till.
Gå till kiropraktor eller naprapat, det gjorde jag och jag drogs rätt!!
sätt stiglädren på samma hål och träna upp dig. lycka till.

Alltså. Att det skiljer tre hål gör väl inget? Jag har varit med om att stigläder varit olika långa, olika avstånd mellan hål och olika töjda. Stigläder är av läder och de töjs med tiden. Därmed så man växla sida på lädren med jämna mellanrum. Att du skulle sitta 1,5dm åt sidan tror jag inte. Sedan så sängs stigbyglarna motsvarande halva hålavståndet så 3 hål motsvarar kanske 4-5cm. Och vi har alla lite olika långa ben så det är kanske lite av den orsaken. Attsitte sååå snett det gör man inte omedvetet. Det är inte skönt ngn stans

Jag går till en naprapat 1 gång i månaden.
Jag blir ständigt sned i bäckenet,och måste dras rätt.Jag känner alltid när jag börjar bli sned, då jag inte räcker ner till stigbygeln ordentligt på höger sida.
Det kan vara en halv cm upp till över 2 cm snett och det gör ganska mycket i längd på stiglädret.Jag tycker att du så fort som möjligt ska beställa tid både för din egen skull och speciellt för hästen som inte alls mår bra av att du sitter snett.Och en sak till, att gå till naprapat eller kiropraktor det är SUUUUPER SKÖNT.Lycka till

fast innan man målar fan på väggen kan man ju ta och mäta stiglädren så man får rätsida på frågan huruvida lädren är ojämnt töjda eller inte.

Som tomten säger spelar hålen ingen roll, mätt lädren noga när du tagit av dem från sadeln så u har lika långa läder, oberoende av hur olika uttöjda lädren är. En andlening till varför jag aldrig med köper töjbara sitgläder, så sjukt störande.

Samma händer lätt med billiga/gamla tyglar (endel är tom ojämna i affär :eek:).

Sen, gå till kiro eller liknande. Du kan mycket väl vara lika olika lång i benen men framför allt så resulterar snedhet i kroppen i "olika långa ben" sas. I mitt fall är det "enbart" någon nackkota om lägger sig fel och sedan blir hela jag sned ända ner till tårna. Rättas den till är jag jämn. Jag har hittills varit spikrak i bäcken och rygg men just pga nacken så sitter jag lite snett när den krånglar.

Nu rider ju jag olika hästar, så jag kollar alltid från marken att stigbyglarna är i nivå med varandra innan jag sitter upp.

Men jag har också haft problem med att benen var olika långa, skilde 1,5 -2 cm,
sjukt störande när man kollat att lädren är lika långa och sen när man sitter upp känner man klart och tydligt att det ena är längre än det andra.
Ridningen blev mycket bättre sen jag fick det justerat.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 137
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 587
Senast: hollypolly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 031
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar