Jag är sååå förb-nad nu!!!!!

S

Sissan

Känner just nu att det borde inte vara tillåtet att anmäla folk anonymt för dålig hästhållning!!
Blev idag uppringd en djurskydds inspektör som talade om att jag var anonymt anmäld för att mina hästar går ute på nätterna!!!! och att de varit ute ur hagen.
Mina hästar SOVER INNE på nätterna - DET ÄR VINTER!!!!!
I somras var de på rymmen ett antal gånger eftersom det var diverse andra djur som sprang ner hagen och sen kom nog även unghästen på att hon kunde bryta sig ut men det var i somras det och vi plockade ju in hästarna så fort vi kunde!!
Vet ni föresten om att renar får riva ner hagar bäst de vill och det gör inget, de får vara där ändå ingen bryr sig om att ta reda på dem??
Och är det nu hästarna denna människa värnar om så borde h*n väl ha anmält då det var aktuellt inte drygt 5 månader senare!!
Tycker det här känns som ett personligt påhopp bara..
Men är det bara jag som drabbats av rymmande hästar och är det verkligen betecknat som dålig djurhållning att de kommer på hur man rymmer eller får hjälp av andra att ta sig ut???:eek:

Sv: Jag är sååå förb-nad nu!!!!!

Jag vet hur det känns!!!
Har själv blivit anonymt anmäld.... för att mina hästar är magra...:devil:
Beror ju så på vad man menar med mager... ställ grannens ardenner hingst brevid min varmbloding i full tävlings kondis... klart han ser mager å ynklig ut...:crazy:

Jag tycker visst att det är bra att man kan anmäla, men det får ju inte bli en "hobby"

Bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite. Tycker det är bra att folk bryr sej iallafall, även om det inte är så trevligt att bli felaktigt anmäld
Jag har själv råkat ut för det, dom tyckte hagen var för liten( såg bara framsidan,inte att hagen fortsatte i skogen och över en äng:smirk: )

Människor... somliga verkar inte ha nåt annat att göra än o ställa till det för andra... :(
Men tänk positivt, tänk att det är bra att folk inte vill att djur ska ha det dåligt. (nu menar jag INTE att DU sköter dina dåligt, befängt att anmäla dig för det du skrivit om)

Det låter nästan som någon som vill jäklas.
Jag har också råkat ut för samma sak några som anmälde att mina hästar gick ute dygnet runt (detta var i september) och hade inget gräs i hagen. Men dom hade tycligen missat att jag istället fodrade med gott om hö 4 gånger per dag :crazy:

Tofflan skrev:
Bättre att anmäla en gång för mycket än en gång för lite. Tycker det är bra att folk bryr sej iallafall, även om det inte är så trevligt att bli felaktigt anmäld
Jag har själv råkat ut för det, dom tyckte hagen var för liten( såg bara framsidan,inte att hagen fortsatte i skogen och över en äng:smirk: )

Jo men då borde de ju inte väntat med att anmäla i drygt 5 månader. Hade de tyckt att det varit synd om hästarna så skulle de väl anmält snabbt??:confused:
Jag har blivit anmäld en gång tidigare och då var det för att jag inte hade vattenhinkar i hästhagen, veterinären som kom ut tyckte att det var lite pinsamt då jag visade att det fanns en hel sjö i den däremot... :cool:

Tråkigt när det blir så! Man tycker ju att man kanske åker förbi på natten och kollar ifall hästarna verkligen är ute innan man anmäler detta... Men vad sa djurskyddinspektören då? Det är ju inget olagligt med att hästarna går ute (om de har skydd och så). Och hästar rymmer ibland; även om man har höga och täta staket med el i... Vill de ut så kommer de (eller iaf min) på ett sätt att ta sig ut. Min rymde väldigt ofta på förra stalllet, men vad kan man göra? Inte så mkt...

Det låter inte som nån hästmänniska som har anmält. Men konstigt som sagt att anmäla något som hände för 5 mån sen... Men föresten, det är ju Sverige vi bor i: de kanske anmälde för 5 mån sen men ärendet kanske inte "hanns" med förens nu. Men det vore ju för jäkligt om det var så oxå. Men det känns som att rymmande hästar som går ute 24/7 inte liger högst på prioriterningslistan av dåligt hästhållning?

Jag har haft en granne (denne är avflyttad nu) som hade en hel drös med hästar. HAn berättade följande för mig en dag. Någon hade innan vi flyttat dit anmält honom flera gånger för bristande hästhållning.... Till slut härsknade han till och bad kommunens djurskyddsinspektör att komma ut och göra syn på stället. Tid bestämdes... och han tog även kontakt med veterinär som kom vid samma tid.

Tillsammans gick de syn i stall och anläggning... veterinären tittade på varenda häst tillsammans med djurskyddinspektören. Grannen krävde det och han krävde även att det skulle med i protokollet...

Hur det var så hittades inget att anmärka på. Sen dess fick han fått vara ifred från påringningar från kommunens djurskydd. Hur vida anmälningarna upphörde är dock en annan fråga..

Han berättade detta för mig för som han sa... -Någon här har något emot hästägare... Och ville varna mig för att även jag skulle bli anmäld... Vilket dock inte hänt ännu..

Unichorn skrev:
Tråkigt när det blir så! Man tycker ju att man kanske åker förbi på natten och kollar ifall hästarna verkligen är ute innan man anmäler detta... Men vad sa djurskyddinspektören då? Det är ju inget olagligt med att hästarna går ute (om de har skydd och så). Och hästar rymmer ibland; även om man har höga och täta staket med el i... Vill de ut så kommer de (eller iaf min) på ett sätt att ta sig ut. Min rymde väldigt ofta på förra stalllet, men vad kan man göra? Inte så mkt...

Det låter inte som nån hästmänniska som har anmält. Men konstigt som sagt att anmäla något som hände för 5 mån sen... Men föresten, det är ju Sverige vi bor i: de kanske anmälde för 5 mån sen men ärendet kanske inte "hanns" med förens nu. Men det vore ju för jäkligt om det var så oxå. Men det känns som att rymmande hästar som går ute 24/7 inte liger högst på prioriterningslistan av dåligt hästhållning?

Saken är väl iofs den att jag tar in mina hästar rätt sent och där de står går folk och lägger sig vid 21-tiden så inte ser de väl att jag tar in hästarna vid 22.. Men däremot tycker jag att de borde se när jag tar ut dem på morron för då är jag ju sisten upp tror jag..:o
Fast hästarna syns väl inte så väl där ute heller... Rätt mycket skog och en bit ifrån vägen...
Jag hade ett besök av djurskyddsinspektören strax före jul och allt var okej så hon ringde mest bara för att meddela detta och sa att de måste ju kolla upp anmälningar men är de anonyma så värdesätts de inte riktigt på samma sätt speciellt inte då hon nyss varit hit.. Anmälan skulle ha kommit in i måndags och en parantes är att i fredags eller lördags tidningen stod det att de pågår djurinspektioner i hela kommun just nu...:cool:

Det är bra att folk anmäler men då borde man ta reda på mer fakta. Jag har självt anmält en tjej som inte tog hand om sin häst (gammal), han fick för lite mat, knappt någon mockning, hon hälsade aldrig på honom om hon inte hade stallet, han hade hosta och stora klumpar som hängde från näsborrarna. Såg för jävlig ut.
Djurskyddsinspektören fick hennes tfn och hon var där ute dagen efter. Det gick såå fort, och hon fick tillsägelse och info-blad hur man sköter gamla hästar (ägaren är ingen nybörjade hon har haft sin häst sen den var föl och nu är den 26). Återbesök efter vintern.

Hästen mår mycket bättre nu, härligt!

Men det finns säkert häst-hatare som sätter sånt i system. :mad:

Som flera redan svarat dig, så kan jag också säga att det ändå finns något positivt i att folk reagerar över djurhållning. I ditt fall verkar det ju dock helt upp och ner. Hästar kan ju faktisk också gå ute dygnet runt även på vintern, bara de har en ligghall att tillgå om de så önskar, vilket inte alltid är fallet. Jag hade själv mina hästar på lösdrift i några år och de använde bara ligghallen som toalett. De gick in, bajsade, och gick ut igen. Sov gjorde de i skogen, men det var deras val. En dag i slutet på mars kom ett par promenerande förbi hagen. Kvinnan i sällskapet påpekade mycket syrligt att: Ja här fanns det ju inte mycket att äta! Himla konstigt eller hur, att vi inte har någon gräsåterväxt på vintern i Sverige. Borde gräset spira i slutet på mars?? Världen rymmer dessvärre en del mindre begåvade personer, men det får vi väl stå ut med. Så länge du vet att du ger dina hästar den skötsel och omsorg de behöver så kan du sova lugnt.

Det är så trist när folk gör så utan att ha fakta!(tycker det är bra att "lägga" sig i när det verkligen är befogat)men.....Att ha hästarna ute så länge som möjligt är ju för sjutton bara bra!!!
"Rykte" går att ngr av mina FD hyresgäster anmält mig för att ha lösdrift utan ligghall??? Vilket är "uppåt väggarna" ej sant? Jag har en stor ligghall på 76 kvm isolerad dessutom samt ett vindskydd på ca 25 kvm!!!
Haft inspektion från miljöförvaltningen ute som gått igenom allt hos mig och inte haft ngt att anmärka på!(Rek från jordbruksverket som kollar alla stall i kommunen ).
Det är så sorgligt med dessa människor som inte har ngt vettigare för sig än att lägga sig i hur andra sköter sina hästar!
"arbetsmyran"

Tycker också det låter som en ganska löjlig sak att anmäla för. Men som några redan sagt; bättre en gång för mycket än en gång för lite!

Är du säker på att anmälan gjorts nyligen? Ärenden om djurplågeri är ju inte precis högprioriterade.:smirk: Kanske är det så att anmälan gjorts i sommras men inte tagits upp förrän nu.

Hoppas det löser sig!

Vet exakt hur det känns!!!!:eek: :devil:
Blivit anmäld några ggr :crazy:
1.Hade en häst som skadade sig som jag blev anmäld föratt inte sköta om!!!! Skötte den efter veterinärens råd till punkt o pricka. Ringde ut vet som fick komma ut och intyga !!!
2. pga mager häst (räddade den från en hästhandlare ett stort danskt hbl. Grannarna såg när den kom hem men anmälde mig efter tre mån då hon äntligen började lägga på sig lite.... Tur att jag hade haft ut vet som djurskyddsinsek. kunde ringa!
3.Nästa sommar var det dax igen..... Pga att det blev flugor så de kunde inte sitta ute på altanen och fika och så klagade de på hagen?????!!!!! Tji fick de!!! hälsovårdsinspek. klev över på min sida och sa:
Har man bosatt sig på landet får man tåla att det finns djur runt husknuten. :D Saken hör till den att innan de köpte huset så hyrde de det i flera år så de visste ju att det bodde hästar som granne!!! Och hagen då? Jo den blev klart godkänd 5hk blandad terräng. Gissa om de två ispektöerna hade flåset uppe när de inspekterat klart!!!! :D :rofl:
Men jag väntar med spänning föratt se om någon ny anmälan snart dyker upp då jag i höstas gjorde iordning för två hästar på lösdrift!!!! Har redan hört skitsnack cirkulera...... Väntar.....................

Vi blev anmälda för att det var för lerigt i hagen :devil:. Visst det är bra att folk bryr sig men....

Ofta är det personer som inte håller på med hästar som anmäler, de tror tex att hästarna fryser på vintern fast det har vinterpäls och måste gå med täcke:crazy: , vi fick en sån anmälan för några veckor sen. Att hästarna "frös" för de gick utan täcke och att de var ute för länge (vi tar in dom runt 20:00), hehe...jag man kan inte annat än skratta. Den enda gång jag har sett hästarna frysa är när det är nollgradigt, regn och blåst. Då har de fått gå in. Jag slutade oroa mig efter en ridtur (runt 20-25 minusgrader) och de första de gjorde i hagen var att rulla sig....Tycker att det är mer plågsamt när det är så kallt att sätta på ett täcke på en häst som hela livet har gått utan. Men visst, om jag kommer att ha en häst framöver som verkligen fryser så ska den få ha täcke, man vill ju deras bästa i första hand...

elinco skrev:
Tycker också det låter som en ganska löjlig sak att anmäla för. Men som några redan sagt; bättre en gång för mycket än en gång för lite!

Är du säker på att anmälan gjorts nyligen? Ärenden om djurplågeri är ju inte precis högprioriterade.:smirk: Kanske är det så att anmälan gjorts i sommras men inte tagits upp förrän nu.

Hoppas det löser sig!

Ja enligt inspektören som ringde så hade anmälan kommit in i måndags, det var därför de var så frågande över det då de nyligen varit till mig och kollat både stall, hagar och hästar och allt var okej...
Så visst har det väl löst sig men det är just den här obehagskänslan som stör mig eftersom jag inte tycker att det finns anledning för anmälan utan att det mer verkar vara ett sätt att jävlas med mig..
:(

Hmm..tycker att om det är "befogat" så ska man kunna anmäla anonymt om man vill. Men man ska ha en ordentlig grund att gå på innan man anmäler folk tycker jag :smirk:

Har själv anmält en människa för usel djurhållning överhuvudtaget :crazy: Hade jag fått bestämma så hade den människan blivit ifråntagen alla sina djur & fått djurförbud för resten av livet. Synd att inte miljö & djurskyddsinspektörerna tycker samma som jag (och mååånga andra) när de gjort hembesök :devil:

Sen så har jag 2 bekannta som blivit anmälda:
Anmälning 1:
Arg kvinna har ringt in en anmälan anonymt, påpekat att det går ett par "stackars" hästar ute dygnet runt & att det förf*n inte är några j*vla RENAR som de har på det stället!!

Så är det: Hästarna är basjkirhästar eller basjkirkorsningar, har fri tillgång till hö, vatten, saltsten & har ett utestall att gå in i när det blåser. Man kan väl säga att hästarna går på lösdrift :smirk:
Så himla hemsk alltså :eek: :smirk:

Anmälning 2:
Anonym kvinna ringer in och säger att blablabla använder en cancersjuk häst i sin verksamhet & att det rentutsagt är förj*vligt!
Kvinnan påpekar att hästen har cancerknölar & hon är säker på att den går i lektionsverksamheten vid minst 3 tillfällen per vecka
.

Så är det: Hästen lider av foderexem, den får knölar av fodret. Detta är utrett av en veterinär & knölarna är helt ofarliga & påverkar inte hästen. De sitter dessutom på platser där utrustningen inte kan förorsaka skada & därmed "lidande".
Hon som äger hästen misstänker vem det är som anmält henne & är mycket besviken.

Det är bra att man kan anmäla, men då ska man vara medveten om vad man anmäler om. Ha lite "fakta" att gå på. Alla djurvänner vill ju djurens bästa, även de som gör en anmälan fast de inte har någon kunskap alls (om det inte bara är enkomt för att jävlas).:mad:

Jag vet hur du har det. Det finns tyvärr folk som har satt det i system att anmäla, folk som har för lite kunskaper och inget sunt förnuft.
Har själv fått en anmälan på mig nyligen. Mina hästar går tydligen ute dygnet runt, utan mat och vatten. Dessutom står den lilla hästen och fryser hela dagarna.
Hästarna har ett vindskydd byggt inne i en skogsglänta (syns ej från vägen), där finns det alltid fri tillgång på grovfoder och vatten. Släpper ut hästarna vid 5 på morgonen och tar in dem vi 22-tiden dvs då ingen annan människa är vaken i byn. Den stackars lilla frysande hästen är en islandshäst med 5cm tjock vinterpäls, han avskyr täcken och svettas floder med bara ett regntäcke på sig.
Djurskyddsinspektören var bara ute och tittade, konstaterade att inga fel eller brister fanns (mer än kanske att hästarna var lite väl runda runt magen:smirk: ). Besöket tog 30 minuter. Snacka om bortkastade pengar!

Liknande trådar

Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 622
Senast: a1agnlju
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka